Våra manipulerande gosbollar :-)

Ewa-Lena

Trådstartare
I en artikel i DN idag visade de ett forskningsresultat om att våra katter har kommit på hur de ska få upp oss mattar och hussar ur sängen för att ge dem mat. Längst ner i artikeln länkar de till en katt som spinner efter mat.

Jag kan glatt erkänna att jag är totalt manipulerad i detta - och i många andra situationer också för den delen. :D

Just nu sa t ex ena katten till om att han vill ut, men vi var inte tillräckligt lyhörda, så han tog en promenad på braskaminen. :eek: Då hoppade matte upp som ett skott från fotöljen och kunde därmed gå och öppna dörren för lilla kisse. :idea:

Så har ni fler exempel på när ni blir manipulerade av era älsklingar? :love:

Sv: Våra manipulerande gosbollar :-)

när mina katter vill ha frukost på morgonen hoppar dom upp i sängen och buffar på mig..om jag inte vaknar eller bryr mig så börjar en av dom naffsa.Om dörren är stängd till sovrummet och dom vill ha frukost, så kraffsar en av dom på dörren:) älskar mina små katter!

när mina katter vill ha frukost på morgonen hoppar dom upp i sängen och buffar på mig..om jag inte vaknar eller bryr mig så börjar en av dom naffsa.Om dörren är stängd till sovrummet och dom vill ha frukost, så kraffsar en av dom på dörren:) älskar mina små katter!

Kraffsar = :) ????

:grin:;)

När min 3 små sötnosar "kraffsar" låter det snarare som att det var ett gäng blodtörstiga dobbermans utanför dörren... :eek::crazy: Om jag inte vetat att det var en vuxen hankatt och 2 kattungar så hade jag nog inte vågat öppna dörren... :D

Haha! :rofl:

Än har jag inte märkt något manipulativt beteende hos vår lilla flicka, men det kommer säkert efterhand. har inga tvivel om att katter kan vara "manipulativa" (egentligen är det ju bara vi som lär dem att det de gör ger resultat), precis som många andra djur.

Eller så är hon så skicklig att du inte ens märkt att du är manipulerad ;)

Så är det nog för mig i alla fall.

Vår ena katt spinner också sådär högt när hon tigger. Sen har hon lärt sig själv att sitta på en pall i köket när hon vill ha mat, så när man håller på med kött i köket så hoppar hon upp där och spinner i förhoppning om att få mat. Det spelar faktiskt ingen roll för oss om hon sitter på pallen eller inte, men hon är tydligt övertygad om att det hjälper. Eftersom hon brukar få köttrester ibland, så får hon ju rätt, så att säga. Fast det beror ju egentligen på vad vi lagar och om det blir några rester, inte på var hon sitter.

Och skriker gärna efter mat också, men det försöker vi att inte förstärka. Så om hon jamar får hon inget.

Den andra katten försöker väcka mig på morgonen genom att glo på mig och peta på mig med tassen. Inget jag vill förstärka, så jag ignorerar henne. Hon gör så med min mamma också, och då släpper min mamma ut henne, så det är därför hon gör det.

Katter är väldigt duktiga på att lägga märke till vilka beteenden som ger önskvärda reaktioner, så man får vara försiktig med vilka beteenden man förstärker. :D

Hahaha, precis sådär spinner min Draco på morgnarna, samtidigt som han slickar på mina händer och, om reaktionen från min sida uteblir eller är för långsam, biter mig i näsan. :D Vad häftigt att de har ett speciellt uppfordrande spinnljud.

Sen har han också lärt sig att om han vill ha min uppmärksamhet behöver han bara gå till mitt nattduksbord och börja peta ner saker. Ett mycket effektivt sätt att få upp mig ur soffan. Jag försökte ha det tomt ett tag, men det är helt enkelt inte praktiskt möjligt att alltid plocka undan allting, så det finns oftast prylar där som han kan peta på. Och varenda gång jag hör att han är där studsar jag upp, så tyvärr förstärker jag ju beteendet... det är väl bara att acceptera att man är totalägd av den där lilla manipulativa pälsbollen. :p

Jag vaknar inte utav min katt. Vill han ha frukost så får han vänta tills jag vaknat :p (förvisso har han fri tillgång till torrfoder).

haha det där spinnljudet känner jag igen :rofl:......min kisse brukar låta mig sova (han vet hur sur jag blir :angel:)....men om jag sover för länge stoppar han nosen i mitt öra och vrålspinner.....helt omöjligt att sova med det ljudet...

Dom är för goa kissarna:love:

haha det där spinnljudet känner jag igen :rofl:......min kisse brukar låta mig sova (han vet hur sur jag blir :angel:)....men om jag sover för länge stoppar han nosen i mitt öra och vrålspinner.....helt omöjligt att sova med det ljudet...

Dom är för goa kissarna:love:

Saken är den att min katt gör allt möjligt för att försöka väcka mig, men jag lyckas aldrig vakna, och mamma fick kort på vad han har gjort flertalet gånger efter 1 timmas "försöka-väcka-anniz-kamp"..

29913682.jpg

Mamma fick bildbevis t.o.m :D Han tröttnar och väljer samma sak som matte - att sova.
(jepps, han får ha halsband på sig då han smiter ofta, mamma (där han bor för tillfället) bor i ett relativt trafikerat område och då fann jag reflex bäst).

en av mina 2 katter brukar oxå sova med mig:) hon brukar sova på min mage på nätterna.. och så är det den andra katten som "bestämmer" när det är dax för frukost. det där ljudet som ni pratar om känner jag inte igen..hehehe...

Våran äldsta katt, hon nu lite över året. Hon är inte alls speciellt social så att hon vill mysa och gosa. Utan håller sig gärna på avstånd.

Men så en dag så blev hon så super kelig.. :P Hehe!! Kom upp i sängen och var helt ifrån sig. Vi fattade inte alls vad som hänt med henne. och vet nu vad???

Maten var slut!! Hehe!! Så varje gång hon kommer för att mysa nu får man ta en runda för att kolla matskålen, det är lite "fula" de små djuren!! :angel: Haha!

Hade gott
Sandra

Saken är den att min katt gör allt möjligt för att försöka väcka mig, men jag lyckas aldrig vakna, och mamma fick kort på vad han har gjort flertalet gånger efter 1 timmas "försöka-väcka-anniz-kamp"..

29913682.jpg

Mamma fick bildbevis t.o.m :D Han tröttnar och väljer samma sak som matte - att sova.
(jepps, han får ha halsband på sig då han smiter ofta, mamma (där han bor för tillfället) bor i ett relativt trafikerat område och då fann jag reflex bäst).

Va söööt :love:

Ja, djur ar overlag smarta, och det tar inte lang tid innan de har lart sig ett beteende, oftast betydligt snabbare an att vi har forstatt det.

Vi hade en katt som korde med harskarteknik. Om hon inte hade tillrackligt med mat i matskalen (las matskal storre an hunden, och det skulle vara "toppat") sa kissade hon i sangen.
Blev hon inte utslappt nar hon sa till sa kissade hon pa dorrmattan.

Nu var det lange sedan, men nar hon var yngre och vi lag och sov sa sprang hon runt och skrek till vi slappte ut henne.

Jappjapp, vart fel, vi har ju lart henne att betee sig sa. Fast hon ar omprogrammerad nu.

Jag laste en intressant artikel, for x- antal ar sedan om katters hogljudet nar det jama osv, ju lattare de hade for att fa uppmarksamhet desto tystare var dem (sedan sa kan det sa klart vara rasbetingat).

Gammelkattan, som gick bort för 1,5 månad sedan, lade sig hos mig och spann jättehögt ibland, då var det tomt i matskålen......
Ligga bredvid mig i soffan om jag satt där och åt var också effektivt, ibland kom det ner en godbit.

Så visst är jag manipulerad :love:

Förut hade jag alltid radion igång när jag sov. När så Ängla tyckte att det var dags att gå ut, någon gång mellan 03 och 06, så hoppade hon helt sonika upp på radion, fipplade med volymsnurran så det blev väldigt högt och vips så var matte uppe! :D

När mina katter vill något är de ännu mer pratglada än annars. Det är ett himla snackande och det orkar jag ju inte höra på. Mat eller ut är bara en fråga om tillfälligheter.

Mina föräldrars katt brukade alltid välta ner vattenglaset jag hade på nattduksbordet. Hon satt så fint och sträckte lugnt ut tassen, pet-pet-pet-plask!
Därför har jag sedan dess vattenflaska istället för vattenglas.

Mina föräldrars katt dricker inte heller vatten ur sin vattenskål. Hundens vattenskål på exakt samma fläck kan i krisfall gå bra men nej, rinnande vatten ska det vara. Hon parkerar alltså vid lämplig vattenkran, kök, tvättstuga, badrum och jamar på ett särskilt vis. Och visst får hon sitt rinnande vatten.
Nu har hon dessutom en extra twist. När mamma sitter i TV-soffan så jamar Smilla sitt vatten-jam. Mamma reser på sig, sätter igång vattenkranen i badrummet och svisch så ligger Smilla på den uppvärmda platsen i soffan.

Så ja, visst är man fullständigt ägd av de små men det är ju högst självvalt :love.

Förut hade jag alltid radion igång när jag sov. När så Ängla tyckte att det var dags att gå ut, någon gång mellan 03 och 06, så hoppade hon helt sonika upp på radion, fipplade med volymsnurran så det blev väldigt högt och vips så var matte uppe! :D

När mina katter vill något är de ännu mer pratglada än annars. Det är ett himla snackande och det orkar jag ju inte höra på. Mat eller ut är bara en fråga om tillfälligheter.

Mina föräldrars katt brukade alltid välta ner vattenglaset jag hade på nattduksbordet. Hon satt så fint och sträckte lugnt ut tassen, pet-pet-pet-plask!
Därför har jag sedan dess vattenflaska istället för vattenglas.

Mina föräldrars katt dricker inte heller vatten ur sin vattenskål. Hundens vattenskål på exakt samma fläck kan i krisfall gå bra men nej, rinnande vatten ska det vara. Hon parkerar alltså vid lämplig vattenkran, kök, tvättstuga, badrum och jamar på ett särskilt vis. Och visst får hon sitt rinnande vatten.
Nu har hon dessutom en extra twist. När mamma sitter i TV-soffan så jamar Smilla sitt vatten-jam. Mamma reser på sig, sätter igång vattenkranen i badrummet och svisch så ligger Smilla på den uppvärmda platsen i soffan.

Så ja, visst är man fullständigt ägd av de små men det är ju högst självvalt :love.

:rofl::rofl: Vilka roliga katter! Smilla är ju riktigt slug, eller klok, eller ... ja, försigkommen i vilket fall! :D

Det där med vattnet i glaset känns bekant. Jag har numer slutat med vatten vid sängen. Sen brukar ena katten börja tugga på glasögonskalmarna efter klockan har ringt och jag inte klivit upp, vilket självklart skapar en reaktion hos matte.

Våran äldsta katt, hon nu lite över året. Hon är inte alls speciellt social så att hon vill mysa och gosa. Utan håller sig gärna på avstånd.

Men så en dag så blev hon så super kelig.. :P Hehe!! Kom upp i sängen och var helt ifrån sig. Vi fattade inte alls vad som hänt med henne. och vet nu vad???

Maten var slut!! Hehe!! Så varje gång hon kommer för att mysa nu får man ta en runda för att kolla matskålen, det är lite "fula" de små djuren!! :angel: Haha!

Hade gott
Sandra

Se där! Då har du manipulera henne i stället. När du är gossugen - ingen mat innan till katten. ;)

Men, vad gör din katt då? Han kan nog inte alla trick. Eller, kan du sova även om katten tvättar inuti din näsa med sträv tunga? Och inuti munnen? :eek: ;)

*kl*

Min lilla katt står brevid mitt huvud på sängen och jamar, då vill hon att jag ska flytta på gardinen så att hon kan hoppa upp i fönstret sen sitter hon där och spinner som jag vet inte vad. :D

Den stora däremot, han har börjat tugga på mina spetsgardiner! :eek: Knaster, knaster låter det, så fort han hör mig i sovrummet springer han fort som attan till ytterdörren. Sen så brukar han försöka öppna en av garderobsdörrarna i sovrummet, men då kastar jag bara en kudde åt det hållet... :o
Han vet att han får inte gå ut eller får nån mat förrän efter min klocka ringer på morgonen vid 6-tiden. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka