Vara med i facket?

Sv: Vara med i facket?

TACK!


i MIN ideala fackförening
jobbar man för arbetstagare mot arbetsgivare utifrån den befintliga arbetsrättsliga lagstiftningen, utan att blanda in politik.

Lustigt, i min värld så jobbar facket ihop med arbetsgivare.

Jag lever i en värld där frågan inte är vad facket kan göra för mig utan vad jag kan göra för facket. Nu senast satt jag med i delegationen som jobbade fram ett treårigt avtal för ca 130 000 arbetstagare.
 
Sv: Vara med i facket?

Men du talar ju mot dig själv. Lagstiftningen sätts i riksdagen. Ska vi som arbetstagare få inflytande över den måste vi gå via riksdagspartierna.
Precis som Svenskt näringsliv gör så stöttar vi det partiet som för våra frågor.
McD tex har pumpat in tiotals miljoner i M för att få resturangmomsen sänkt.
 
Sv: Vara med i facket?

Nej, jag talar inte mot mig själv.
lagar stiftas av riksdagen och jag väljer det parti som passar mina åsikter bäst, när vi är inne på den politiska arenan

Fackföreningarna ska jobba för arbetstagare, utifrån de lagar som politikerna har bestämt. Det finns ingen anledning att en fackförening ska följa en viss partipolitisk linje. Framförallt inte av historiska skäl!
 
Sv: Vara med i facket?

Jag tycker det är värt det, dels av solidariska skäl, och egennyttan eftersom både hemförsäkring och inkomstförsäkring kostar en bråkdel genom medlemsskapet.
 
Sv: Vara med i facket?

Du förstår inte hur ojämt vågskålen skulle slå. Svensk Näringsliv kommer ju inte sluta med sitt partistöd. Och det ifrågasätts aldrig.
 
Sv: Vara med i facket?

För min del spelar det ingen roll att kommunal är lite politiskt i grunden. Om ni förstår vad jag menar?

Men främst vill jag ha det så rent som möjligt och allt onödigt vill jag få bort. Hemförsäkring. Jag har ju redan en fast den betalar inte jag (hyr gård). Försäkring på mig själv har jag redan. Djuren är försäkrade, bilen och husvagnen.

Men om vi säger att jag blir lärling (hovslagare) ska jag då vara med i kommunal? Jag är ju som sagt redan försäkrad.

À-kassa får man inte det om man inte är med i kommunal och vi säger att jag skulle skada mig så att jag inte kan arbeta? Vad gäller då?
 
Sv: Vara med i facket?

Hemförsäkring och husförsäkring är helt olika saker.
Jag tycker du ska läsa igenom ert avtal. Alla de regler, avtal och förmåner har du tack vare facket och att folk före dig engagerat sig för frågorna. Du har inte behövt röra ett finger, bara betala några hundralappar/månad för att hålla båten flytande.
 
Sv: Vara med i facket?

À-kassa får man inte det om man inte är med i kommunal och vi säger att jag skulle skada mig så att jag inte kan arbeta? Vad gäller då?
A-kassa kan man få om man är medlem i en a-kassa och uppfyller villkoren. De flesta kräver att man har varit medlem i ett år och jobbat en viss tid. Man behöver inte vara med i facket.

Skadar du dig så du inte kan arbeta så får du väl sjukpenning osv. Är det en arbetsskada finns väl speciella försäkringar för det. *inte 100% säker*
 
Sv: Vara med i facket?

Om arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal finns försäkringar som täcker olycka på jobbet.
 
Sv: Vara med i facket?

Du förstår inte hur ojämt vågskålen skulle slå. Svensk Näringsliv kommer ju inte sluta med sitt partistöd. Och det ifrågasätts aldrig.
jag har ingen aning om hur svenskt näringsliv jobbar, men det står väl alla organisationer fritt att hålla på med lobbyverksamhet.
Men det är en attans skillnad mot att hela LOkollektivet står bakom socialdemokraterna. Det är inte särskilt många år sedan tvångsanslutningen till partiet slutade ingå i avgiften. Och även om den direkta kopplingen inte är kvar så är det fortfarande en organisation som följer sossarna blint.

För mig, som INTE är socialdemokrat, kändes det snarast otrevligt att bläddra i de tidningar man fick och behöva läsa ensidig socialdemoraktisk propaganda som på sätt och vis då underkände ens egna åsikter.

Jag ogillar verkligen systemet att man "måste" (enligt många förståsigpåare och tyckare) vara med i facket och det innebär då indirekt också att man stödjer socialdemokratin.

VARFÖR finns det ingen opolitisk fackförening som kan hjälpa arbetstagare med råd och stöd när man råkar illa ut på sin arbetsplats? Ett alternativ, liksom...
 
Sv: Vara med i facket?

För att en opolitisk fackförening är en maktlös fackförening med händerna knutna bakom ryggen. Den slår arbetsgivarna ner direkt.

Nu vet ju inte jag hur alla fackförbund jobbar, men min fackförening lägger pengarna i en fond och för att fördelas till de parti som för våra frågor i riksdagen. SD undantaget då, vi är lite känsliga mot rasister. Men hittills har det aldrig hänt att ett av alliansens parit varit intresserad av våra frågor.
 
Sv: Vara med i facket?

Du får väl dra igång en sådan? Varför ska någon annan göra det?

Jag röstar inte på sossarna men tycker inte det känns konstigt att vara aktiv i Kommunal, värdegrunden stämmer ganska bra med min egen. Sen tycker jag som sagt inte att allt är bra men fördelarna överväger nackdelarna med råge.

Jag gillar dock inte(!) att de som inte är med i facket ändå får ta del av alla kollektivt förhandlade förmåner.
 
Sv: Vara med i facket?

Du får väl dra igång en sådan? Varför ska någon annan göra det?
därför att jag är helt fel människa för att dra igång en sådan
jag är inte mer intresserad av det än att den dagen det kommer en sådan så kommer jag överväga att bli medlem i facket igen.

FÅR man inte ha åsikter om saker utan att nödvändigtvis behöva genomföra dem själv?
 
Sv: Vara med i facket?

Lustigt, i min värld så jobbar facket ihop med arbetsgivare.
.

I den bästa av världar ska det handla om ett samarbete där facket jobbar med arbetsgivaren och inte mot.
På central nivå fungerar det i regel som det skall men ser man till lokal nivå finns det lite för ofta mycket att önska.
 
Sv: Vara med i facket?

A-kassa kan man få om man är medlem i en a-kassa och uppfyller villkoren. De flesta kräver att man har varit medlem i ett år och jobbat en viss tid. Man behöver inte vara med i facket.

Skadar du dig så du inte kan arbeta så får du väl sjukpenning osv. Är det en arbetsskada finns väl speciella försäkringar för det. *inte 100% säker*

Man behöver inte vara medlem i någon fackförening för att vara medlem i A-kassan....

Som någon tidigare säger så har AG kollektivavtal så finns det även försäkringar mot arbetsskador... Men är du INTE medlem i facket så kan det vara Davids kamp mot Goliat för att få ut några pengar.... för du får driva ditt ärende helt själv och behöver du dessutom juridisk hjälp så får du bekosta det med egna medel...
 
Sv: Vara med i facket?

Är det värt det? Funderar på att gå ur. Kostar bara pengar och har redan en privat försäkring på mig.


http://fackförbund.nu/egen-foretagare/?gclid=CPGEko3b9bYCFWp8cAod7mIAYw


Om du inte gillar solidaritetsprincipen är det bara att du ser till din egen situation.
I kort sammanfattning kan man säga att älskar du att arbeta och gör det bra så klarar du dig troligen utan fackligt medlemskap.

Personligen rekommenderar jag ett trygghetspaket a la akassa/kollektivansluten ag.
 
Sv: Vara med i facket?

Jag driver företag ihop med min pappa och har aldrig varit med i facket. Det känns helt enkelt inte aktuellt för mig.

Vårt företag har ett avtal med ett fackförbund, som kan vara till hjälp vid vissa frågor ang. anställningar m.m, både för vår del och de anställdas.

Huruvida våra anställda är anslutna till facket vet jag faktiskt inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu börjar tandvårdsförsäkringen på folktandvården fasas ut i mitt län och jag har börjat titta på privat försäkring då mina lagningar...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Bansai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp