Bukefalos 28 år!

Vara med i facket?

Sv: Vara med i facket?

Men om jag väljer att vara med i kommunal men inte vill ha deras försäkring då? Folksam. Den vill jag inte ha. Ska höra med dem imorgon. Känns lite snurrigt med allt. Tror inte de kan erbjuda mig något. Löneförhöjning har jag fixat själv. Arbetsmiljön vill jag helst inte förbättra för det innebär flytt men jag har förståelse för att det kan vara rimligt.

Det skulle väl vara om nått helt oförutsett händer? Då kan de kanske hjälpa?
 
Sv: Vara med i facket?

De har lyckats få upp OB:et from nästa år med 7.4% :) Det tycker jag är bra och det är omöjligt att göra själv.
 
Sv: Vara med i facket?

Det är ju för att de betalar för den försäkringen genom medlemsavgiften.
Har du inte den får du ju betala din egen jurist.
 
Sv: Vara med i facket?

Men det är ju två separata fakturor. En till kommunal och en till Folksam.

För min del är jag med i facket (en inbetalning) och sen med i a-kassan (en inbetalning. Nu för några månader sen gick jag dock ur fackets försäkringar eftersom jag betalade hur mycket som helst i försäkringspremier och det var också en egen faktura, det var bara att sluta att betala så förföll försäkringen, även om de ringde och försökte övertala mig.

Men jag är inte med i kommunal.
 
Sv: Vara med i facket?

Har varit med ett par år när jag var yngre, men gick ur och har inte gått med igen.

Jobbat på många ställe utan kollektivavtal, men själv förhandlat min lön över det normala löneläget för tjänsten. På de ställen som har kollektivavtal har jag legat högre i lön än övriga på samma tjänster.

Jag ser ingen poäng med att betala dyra pengar, vid en tvist har jag själv sett hur lite facket kan göra för den enskilde och jag lägger i så fall hellre pengarna på en jurist som förhandlar för MIG, inte för en hel grupp.
 
Sv: Vara med i facket?

Då är det olycksfallsförsäkringen du tänker på, det är ju bara att avsluta den om du inte vill ha den. Hemförsäkringen är inbakad i medlemsavgiften.
 
Sv: Vara med i facket?

Men om jag väljer att vara med i kommunal men inte vill ha deras försäkring då? Folksam. Den vill jag inte ha. Ska höra med dem imorgon. Känns lite snurrigt med allt. Tror inte de kan erbjuda mig något. Löneförhöjning har jag fixat själv. Arbetsmiljön vill jag helst inte förbättra för det innebär flytt men jag har förståelse för att det kan vara rimligt.

Det skulle väl vara om nått helt oförutsett händer? Då kan de kanske hjälpa?

Vad jag förstått så ingår hemförsäkring m.m i medlemsavgiften till Kommunal. Ring och kolla med dem hur man gör ifall man vill ha ett annat försäkringsbolag - det är ju enklast.

Även Vision har ju medlemsförsäkring i Folksam. Jag är numera medlem i Jusek och kan tyvärr inte nyttja Kommunals försäkringar. När jag och fd maken var gifta så hade vi kommunals försäkringar och de är bra mycket mer förmånliga än vad jag får nu.

Men vilket bolag man vill ha det är ju upp till var och en :)

/Lizzie
 
Sv: Vara med i facket?

Antar att det är försäkringen för GÅRDEN du inte betalar?

Om du inte hyr av någon familjemedlem så omfattas inte dina saker av den försäkringen. Det är skillnad på en gårdsförsäkring och en hemförsäkring (lösöre mm)
 
Sv: Vara med i facket?

För att en opolitisk fackförening är en maktlös fackförening med händerna knutna bakom ryggen. Den slår arbetsgivarna ner direkt.

Nej, den analysen håller jag inte alls med om. Det är fackföreningar som är politiska med villkorslös kärlek till ett parti som har händerna knutna bakom ryggen.

Det är betydligt lättare att avfärda en halvtokig vänstermobb än anställda som samlats av andra skäl för att diskutera villkor, avtal och rättigheter än för att bedriva vänsterpolitik rakt ned i diket.
 
Sv: Vara med i facket?

Jag är för övrigt med i en fackförening som inte är partipolitiskt bunden. För mig är det, det enda tänkbara. Rösta vill jag inte göra med min fackföreningsavgift, det gör jag gärna på valdagen.

Att genom att vara bundna till partipolitik förhindra människor att vara med är puckat och det kanske är dags att förstå varför människor lämnar facken och skapa en modernare och effektivare form av fack.
 
Sv: Vara med i facket?

tack för att det är fler än jag som ser samma sak! Jag brukar få stå tämligen ensam när jag kommer med argumentet att LO-facken sitter i knäet på sossarna. Och jag erkänner att jag i övrigt är för dåligt insatt för att kunna komma med tillräckligt bra argument, för jag vet just bara att det är sitta i knäet-grejen som hindrar mig att vara intresserad av fackanslutning... Sen har jag bara varit egen företagare och anställd i familjeföretag de senaste 15 åren ungefär, så jag har väl inte direkt haft behovet.

Hur är det med de övriga organisationernas eventuella politiska knäsittande? TCO? SACO (heter de va?) Finns det fler? Fristående fack?
Mitt blivande yrke faller under TCOs paraply, men hur vet jag deras ståndpunkter?
 
Sv: Vara med i facket?

SACO-förbunden är partipolitisk obundna och verkar för sina medlemmar i deras professioner oavsett färg på valsedeln. Det är vad jag menar är en fackförenings uppgift.

Därutöver är det självklart att man arbetar politiskt i sina medlemmars intressen - men det har ingenting, absolut ingen alls, fördel av att beblandas med partipolitik.

TCO är också formellt politisk obundna, men där finns det en massa debatt om hur det oberoendet egentligen ser ut. Det finns lite väl täta kopplingar till (s) för att det i praktiken ska vara oberoende. Men det finns det säkert delade meningar om!
 
Sv: Vara med i facket?

Ja jag var själv för några år sen (innan valet) på en kurs i LO:s regi.
Blev illa berörd av allt hackande på alla andra partier än sossarna, då är jag ändå rätt liberal....
Kändes mer som en politisk kurs, vilket jag även skrev på utvärderingen
 
Sv: Vara med i facket?

Fast jag har inget av värde direkt. Det mesta har jag fått, allternativt köpt på Ikea eller nån billig stormarknad. Inte ens en tv har jag. Kylskåpet gick nyss sönder så all mat är i jordkällaren. Frågan är om nån försäkring täcker ett uråldrigt kylskåp. Ska nog köpa nytt snart. Lite omständligt att behöva springa ut och hämta mjölk. Och är sugen på glass. Köpt ett helt paket som jag åt upp på en gång annars hade det ju smält.
 
Sv: Vara med i facket?

hemförsäkring täcker väl även brand- och vattenskador, om jag inte minns fel.
Och OM något händer så är det väl kanske inte värdet på det som finns som är viktigt utan vad det kostar att köpa "nytt" (likvärdigt) igen. När man summerar det så är det ganska många tusenlappar på slutet...
 
Sv: Vara med i facket?

SACO-förbunden är partipolitisk obundna och verkar för sina medlemmar i deras professioner oavsett färg på valsedeln. Det är vad jag menar är en fackförenings uppgift.

Håller med, håller med, håller med!

Jag är medlem i ett SACO-förbund och sitter med i styrelsen på vår arbetsplats. Den här veckan har vi haft flera ganska tuffa förhandlingar som jag deltagit i. Där ser jag fackets uppgift och värde, men att behöva blanda in partipolitik - icke!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu börjar tandvårdsförsäkringen på folktandvården fasas ut i mitt län och jag har börjat titta på privat försäkring då mina lagningar...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Bansai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp