Våran hund är rädd för Pappas kompis!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 265
M

moontje

Vi har en 4 årig tik, blandning mellan Soft coated wheaten terrier och Rhodesion Ridgeback. Hon är hur go som helst, en riktigt lat hund som älskar människor! Hon är snäll mot allt och alla, jag kan släppa henne i ett rum ensam med min kanin utan att hon skulle göra illa min kanin, jag kan t.om sätta min kanin på hundens rygg utan att hon bryr sig, hon tycker om andra djur, även katterna som hon älskar att leka å mysa med. Problemet är den att för nån vecka sen så följde pappas kompis med hem, han är från Tyskland och runt 30 år, hur snäll som helst. Men, det tycker inte våran hund. Direkt hon ser honom blir hon helt galen, hon skäller som bara den (inget hon brukar göra) och har t.om börjat morra åt honom. Som tur är så är han inte rädd för våran hund, men det känns ändå inget bra. Tänk om hon skulle attackera honom? Ja, har ni tips på vad vi kan göra åt det här? Tacksam för svar!

Sv: Våran hund är rädd för Pappas kompis!

Låt honom sätta ner hennes mat. Helt utan att ta kontakt med henne, bara sätta den på hennes vanliga matplats och titta åt ett helt annat håll. Inte prata med henne.

Utrusta honom även med hundgodis som han kan "tappa" på golvet när hon är tyst 1 sekund. Inte när hon skäller, för då blir det en belöning för det. I övrigt ska han inte titta på henne när han gör det, inte prata med henne. Ignorera henne helt med andra ord. Det ska bara trilla ner en godis när hon är tyst även om det är någon meter emellan dem. Ända tills hon själv börjar ta kontakt med honom för att tigga godis.

Förmodligen är det något i hans doft eller rörelser hon är osäker på. Det kan även vara hans röst, tyskar har ett helt annat sätt att prata än vi svenskar.

Tror inte att det är några större problem om hunden får lite tid på sig. Hon reagerar väl på hans rörelsemönster, hans hållning, samtalston, eller liknande. Kanske har hon någon tråkig erfarenhet med i bagaget, eller så övertolkar hon hans intentioner. Låt honom droppa godis om ni vill göra honom mer intressant för hunden, men han bör i övrigt nonchalera henne. Hon kommer lugna ned sig när hon märker att ni inte är upprörda, och inte reagerar på honom.

Papillontiken vi hade när jag var liten reagerade sådär på en kille som var från Nigeria tror jag. Han var nästan blåsvart och tiken blev helt tokig. Denna vanligtvis tuffa donna backade hela vägen in och sedan fick vi stänga in henne i ett annat rum tills dess att han hade farit.
Det var en person som finansierade sina studier genom att sälja tavlor etc så vi (nåja, mina föräldrar - jag var väl 10 år...) brydde oss inte om att göra något åt det.
Det var enda gången hon reagerade så.

Det kan vara något i hans rörelsemönster som triggar hundar. Min pappa var sådan, han kunde få den mest väluppostrade och glada hund att ogilla honom med sin blotta närvaro.
Av förståliga skäl var han inte speciellt förtjust i hundar...

Tack så jätte mycket allihopa! Vi ska testa detta med att tappa godis nästa gång han är här :)
Här kommer 2 bilder på Karin :D

93161_1249583054.jpg

13697_1255178588.jpg

Haha tack eller vad man nu ska säga :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 149
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 371
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur