Vård av ridstövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Majsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 893
Sv: Vård av ridstövlar

Det bästa är att rida in stövlarna! Man får stå ut! Jag hade jätte blåmärke i knävecken när mina var nya, men nu finns det inga skönare stövlar! :)

Jag tvättar av mina stövlar efter varje gång jag använt dem med effax lädercombi och när det behövs får de sig en omgång med effax läderbalsam!

För att få dem att hålla länge - ALDRIG I LIVET använda något som är gjort för sadlar och träns, möjligtvis Effax lädercombi eftersom den är fettfri.
Annars är det att torka av dem med en fuktig (endast vatten) trasa efter användning och putsa dem med skokräm och skopolish en gång i veckan.

Folk förstör sina stövlar otroligt mycket. Olja kan man ju fetglömma om man vill ha blanka stövlar då olja gör ALLT läder matt.

Mina stövlar är tre år gamla, första gången jag red för min nya tränare för en månad sen frågade hon och många andra i ridhuset om jag hade sprillans nya stövlar, nej - jag putsar dem bara på rätt sätt!

Mina stövlar är tre år gamla, första gången jag red för min nya tränare för en månad sen frågade hon och många andra i ridhuset om jag hade sprillans nya stövlar, nej - jag putsar dem bara på rätt sätt!

Vilket fick din tränare och de andra i ridhuset att inse att de putsar sina ridstövlar på fel sätt? ;) :rofl:

Jag har nog ändrat mig, nu är jag mer sugen på pioneer stövlar, någon som har någon erfarenhet av dom som kan berätta lite ? :D

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
23
· Visningar
963
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 370
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
728
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur