Vård av ridstövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Majsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 893
M

Majsan

Hej alla! :) Har tänkt köpa mig ett par ridstövlar från hööks! Tänkte bara fråga er hur ni vårdar era ridstövlar och hur mycket era har sjunkt ihop ? För då jag provade på affären var dom rätt höga :crazy:

Sv: Vård av ridstövlar

Du bör räkna med att stövlarna kan sjuka 1,5-2 cm ungefär. Ridstövlar är inte tänkta till att ha i stallet, leriga hagar osv. Du ska ha dom när du rider bara! Använd skohorn när du tar på dig stövlarna, använd stövelsträckare, se till att hålla dragkedjan ren och smörj den vid behov.
Torka av stöveln med fuktig trasa när den blir smutsig och använd ex. vis kiwi skoputs lite då och då. :)

jag tänkte precis göra en sån här tråd också :p,
jag putsar mina med en svamp med ngt medel i för stövlar efter varje användning och tar med glycerin sadeltvål ibland.

men kan man använda ngn läder olja på stövlarna? har hört att man aldrig ska ta vanlig läder olja på ridstövlar, men också hört att det går bra på nyare :confused:.
vill att de ska glänsa extra mycket ibland ^_^

Okej ;) Vad exakt är det du brukar smörja dem med ? :D Jag vet faktiskt inte ! :o

Det är inte bra att smörja med fett eller olja ofta för då kan dom bli för mjuka liksom.
Vil du ha dom extra glansiga så är Kiwi skoputs bra, annars finns det typ putssvampar som gör skor och stövlar superblanka!

Jag torkar bara bort smuts med en fuktig svamp, vill jag ha dem glansiga och snygga så använder jag skokräm och borste.

Har fått lära mig att aldrig använda någon slags tvål eller fett/olja på stövlar.

Okej ;D Tack, Nu vet jag hur jag ska ta hand om dom :) Men jag är orolig för att dom ska bli för höga, dom skavde i knävecket när jag provade dom, det lär ju bli bättre när dom har sjunkt ihop och så.. Men man kan väl köpa såna här hälkilar så att foten hamnar lite högre upp?

Hälkilar brukar ju rekommenderas när man ska gå in stövlar. Borde skaffa det jag fast mina som är knappt använda kan jag inte ha nu. Jag har gått upp i vikt (ska ner igen) och stövlarna har knappt använts på länge och läder som inte används och sköts torkar och krymper. Funderar allvarligt på att antingen olja dom från insidan eller sälja och skaffa nya.

Okej, visst ska det funka bra att cykla med sina stövlar när dom är nya också? :o

Jag hade inte absolut inte cyklat med nya stövlar, risken finns att du får ett fult "böjmärke" baktill på dem när de är för långa och trycks ihop.

Skaffa hälkilar, jag har två st i mina stövlar ;) Sätt skavsårsplåster i knävecken där de skaver som mest och lid... de sjunker efter ett tag, ca 1-2 cm.

jag vet inte riktigt vad det heter, men det är en grå svamp i en röd ask som redan har ett stövel puts medel på sig, dvs bara att putsa på. (det är inte kiwi medlet med typ likadant)

får köpa vanlig sko kräm tror jag ^_^

Jag hade inte absolut inte cyklat med nya stövlar, risken finns att du får ett fult "böjmärke" baktill på dem när de är för långa och trycks ihop.

Skaffa hälkilar, jag har två st i mina stövlar ;) Sätt skavsårsplåster i knävecken där de skaver som mest och lid... de sjunker efter ett tag, ca 1-2 cm.

Okej, det låter ju inte så vackert... Men jag är typ orolig att dom fortfarande är lite höga när dom sjunkt ihop :crazy:

Är det hoppstövlar eller dressyrstövlar? Hur höga är dom egentligen, kan du inte böja benet?

Det är väl mer åt hopp hållet,nog kan jag böja dom lite grann. hon som jobbade i butiken trodde att dom skulle bli perfekta då dom hade sjunkt ihop. Får väl tro henne ;)

om du cyklar med hälen ner hela tiden så borde det gå, då får du ju inte vecket på baksidan av vaden ^_^

ridstövlar brukar ju inte vara så bekväma att gå i, så cykling borde ju bli lite som att rida in dem ^_^.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
33
· Visningar
1 277
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 391
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka