Vårda ridstövlar

Torka av efter varje användning med en trasa som är sköljd i ljummet vatten och sedan ordentligt urvriden. Fick tipset för några år sedan och gör så med sadel, träns och stövlar. Sjukt billigt och bästa resultatet på alla år 👍👍
 
Jag kör med samma som till annan hästutrustning, dvs glycerintvål sedan läderbalsam :D men har ett par hyfsat billiga stövlar och bryr mig inte om ifall de blir matta.
 
Jag använder glycerintvål på äldre och billigare stövlar, men mina nya putsas bara med skokräm. Har köpt en svart skokräm från Saphir som är väldigt bra.
 
Jag viste inte detta med mina stövlar, så jag körde glycerin + vanlig läderbalsam, nu har jag haft dom i många år (Mountain horse supreme high rider tror jag dom heter?) dom ser bra ut, men är lite mjuka, men dom håller nog en del år ännu, numera använder jag endast skokräm på dom. Skall köpa nya stövlar småningom och då blir det endast skokräm.
 
Mina gamla slit-och-släng-stövlar kan jag ta lädertvål på, de nyare bara skokräm. Torkar bort smuts med en fuktig trasa. Absolut inte läderbalsam!
 
Skokräm och övriga skötselprodukter för läderskor. Varför skulle ridstövlar skötas annorlunda än tex ett par stövletter?
 
För att du inte vill att lädret ska mjukas upp. Därav endast skokräm på ridstövlar.
Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
 
Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
Men om de är mjuka eller hårda beror ju på modellen, materialet och hur de är sydda. Oavsett vill du ju inte att de ska bli för mjuka och tappa formen eller töjas onödigt mycket, något som kan hända när man smörjer med fel grejer.
 
Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
De är ju generellt hårda på utsidan och mjuka på insidan. Tycker inte alls det blir oföljsamt sålänge man har rätt storlek. Köpte nya deniro dressyr i vintras och tycker de är jättesköna!
 
Jag gillar mjuka stövlar, fy vad obekvämt med hårda. Tycker halva poängen är att de ska bli lite mjuka o forma sig efter fot och ben. Förstår mig inte på hårda stövlar, blir ju helt oföljsamt?
Man vill ju inte att t ex dressyrstövlar blir mjuka och "säckar ihop"? Att de är stadiga/hårda på utsidan betyder absolut inte att de är obekväma. Älskar mina De Niro! De har varit sköna från början trots att de inte är mjuka.
 
Har faktiskt aldrig varit med om att stövlar blivit ”för mjuka” eller säckat ihop men jag är nog inte heller så kinkig :)
 
Skokräm och övriga skötselprodukter för läderskor. Varför skulle ridstövlar skötas annorlunda än tex ett par stövletter?

Problemet med smuts som måste tvättas bort med tvål och inte går bort med en fuktig trasa har åtminstone jag bara med stallskor, så samma skötsel som vanlig skor funkar rätt dåligt.

(Men jag håller helt med om att man inte ska smörja ridstövlar med något annat än produkter för skor. Skokräm på läderstövlarna, kängvax på nubuckstövlarna.)
 
Problemet med smuts som måste tvättas bort med tvål och inte går bort med en fuktig trasa har åtminstone jag bara med stallskor, så samma skötsel som vanlig skor funkar rätt dåligt.

(Men jag håller helt med om att man inte ska smörja ridstövlar med något annat än produkter för skor. Skokräm på läderstövlarna, kängvax på nubuckstövlarna.)

Mina ridstövlar används endast i möjligaste mån bara till ridning. Allt annat har jag stallskor till som missköts å det grövsta och ser ut som hej kom å hjälp mig 😅 Kör på samma modell med stålkappa (Ariat) och byter ut dem med jämna mellanrum när de börjar se allt för gräsliga ut.
 
Mina ridstövlar används endast i möjligaste mån bara till ridning. Allt annat har jag stallskor till som missköts å det grövsta och ser ut som hej kom å hjälp mig 😅 Kör på samma modell med stålkappa (Ariat) och byter ut dem med jämna mellanrum när de börjar se allt för gräsliga ut.
Jag har också bara ridstövlarna vid ridning men de blir ju smutsiga ändå. Framförallt stöv och svett där de ligger mot hästen, utöver att det kan vara lite blött/lerigt när man går ut från stallet innan man sitter upp.
Stor skillnad mot vad mina vanliga vardagsskor utsätts för.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
387
Senast: Badger
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
681
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 320
Senast: Squie
·
Utrustning Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det...
2
Svar
21
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp