värde av slakthäst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 420
  • Visningar Visningar 31 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Så tycker nog dom som är helt "ovetande"...

Hästälskare som har verkligen noll koll på verkligheten.

Hellre slaktar jag en frisk häst än skickar iväg till "amatörer" som inte begriper ett skvatt.
Då slipper man få hästarna i retur i bedrövligt skick.

I ett halvår försökte jag få en av våra ägare att slakta sin tomma fölmärr.
Hon hade "turen" att få tag på köpare.
Ni anar inte vad hon ångrar sig idag.
Såld häst är såld...
Annars har vi policyn att ingen gammal fölmärr går av gården på egna ben..

Friska? JA!
Snälla? JA!
Ridbara? Kanske...

Läste under hästverksamhet om transporterna..
Sånt räcker som bevis att vi gör rätt...

AM

olgaklara skrev:
Beror kanske på att trådskaparens ordval typ

har ingen användning av den

Hon kunde lika bra skrivit:

Skall avliva en häst som är sjuk, dock inte behandlad

Då hade denna diskussion inte börjat öht

Att ordvalet är viktigt, det ser vi på den fortsatt diskussionen, du sätter själv igång den och när medhåll saknas anser du det vara ett påhopp mot dig själv.

Återigen påminner jag dig, avsluta ditt projekt, du kan inte omvända världen och att andra inte har samma åsikter måste du acceptera.

Återgång till ursprungsfrågan alltså.

ja, det är en sak, men inläggs skrivaren skrev det som att det var sanningen... Det vet ju inte vi.....

Att du hellre slaktar dina travhästar än säljer dom till korkade amatörer för 5000kr kan jag mycket väl förstå, det är ju ett stort problem inom just er sport.

allmänt om något helt annat: Efter den 1 jan 2006 skall ju alla hästar ha hästpass och då skall där ju införas alla läkemedel som är livslång karens på för köttet inte skall användas om livsmedel, men finns det överhuvudtaget någon häst på jorden som aldrig tex har fått butta eller finadyne?? Alltså kommer ju inte några hästar alls att användas till kött = inget betalt, är inte risken större att slakttransporterna då kommer att öka ner till dessa länder?? För av någon anledning så tror inte jag att dom bryr sig så mkt om det där nere :crazy:

Varför blir det helt plötsligt livsfarligt att äta hästar som har gått på tex butta?? Kan nog nästan garantera att allt hästkött som finns/funnits på marknaden har blivit utsatt för livslång karens läkemedel någon gång i sitt liv.

ankans skrev:
ja, det är en sak, men inläggs skrivaren skrev det som att det var sanningen... Det vet ju inte vi.....

Det var ju sant att ägaren påstod det iallafall och det var väl så hon menade.

Sedan dra upp det där med pinnen. Det är ju löjligt. Han var ju sjuk och hon lurades att tro av en hästpratare att han ville leva ändå osv..det är ju en helt annan sak.

Stod det i inlägget, hon skrev inte att ägaren påstod, utan att ägaren blev lurad...

Skillnad tycker jag

Ja ägaren påstod ju själv att hon blev lurad och har man haft 5 veterinärer som dömt ut hästen måste det ju funnits något annat som hindrade att det skedde, dessutom per telefon??

Så tror jag hon menade

Hon ville bara försöka egga upp mig i tron att jag skulle bli förbannad.
Visst har du så rätt så med ditt inlägg. Men många här försöker provosera fram så dom kan fortsätta denna larviga diskussion.
Men tji fick hon. Men hon kanske inte såg TV:programmet. Ja, inte vet jag.

Jag vet inte detaljer men oavsett så är det hästägarens ansvar,jag reagerade på ordvalet endast

ja självklart är det hästägarens ansvar det var ju därför hon blev dömd.

Senast ändrad av en moderator:

Vita_N_6520 skrev:
Att påstå att hästar inte reagerar på bold är ju rentav korkat.
Eller, jag vet inte om det är just blodet de reagerar på, men ngt är det ju.
Sen kan de ju självklart reagera på olika sätt spec i olika situationer.
Men det borde väl varenda hästmänniska veta, att hästar flyr undan sånt.
Om du läser tråden så ser du att vi är många som har helt andra erfarenheter.

Det hör ju inte hit varför jag skrev så om hon menade att det har med hästägarens ansvar att göra. Förstår inte varför hon frågade mig eg. Om det inte bara var för att provosera fram något.
Men det var ju det som hela programmet handlade om. Att hästprataren ja det var väl t o m 2 hästpratare som hade sagt att Pinnen ville leva ändå fast han var i så uselt skick. Så ägaren hade inte hjärta till att avliva honom. Men vems fel det var som avlivade eller inte handlade väl eg inte programmet om. Utan hur det kunde gå så långt som tvångsslakt som det ju blev på hennes gård. Hästkraken kunde ju knappt gå på benen. Den höll ju på att självdö. Det eg handlingen var ju faktist om hästpratare hur man kan tro på dom eller inte. Och då tog dom Pinnen som ett exempel bara. Sedan följde ju tidningar upp det senare för att se om hon blev dömd eller inte. Eftersom Sveriges befolkning tyckte att det inte var klokt att låta ett djur lida så pass mycket som Pinnen gjorde. Något sådant handlade programmet om, om jag inte minns fel.

Okey Butta då! Varför är det inte livskarens på Finadyne men på Butta??
Har du någon åsikt om frågan i övrigt?

Senast ändrad av en moderator:

Därför att inget företag har brytt sig om att ta fram dokumentationen som behövs för att få en fastställd karenstid.
PL

Jo visst men hur många är det här på tråden som har skrivit? Kanske 10 som säger så. Tänk hur många det är som inte läser denna tråd som har varit med om något otäckt på slakteri. Jag har tex en vän som det har hänt en otäck sak för. Men det vill jag inte dra upp här med hänsyn till henne.
Hur många historier har man inte hört om slakt på slakterier. Hur hästarna har fått panik osv...Det var ju en sådan senast förra veckan.I Linköping. Hur en häst ryckte till och stack på slakteriets gårdsplan så dom fick skjuta den på håll. Trevligt!

Så egentligen är finadyne lika "farligt" som butta i det fallet men skillnaden är att det inte finns dokumenterat ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 850
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka