Vårdnadsbidrag

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 935

ia_

Trådstartare
Någon som vet hur det fungerar, informationen på vår kommuns hemsida är inte så utförlig...

Jag skulle vilja vänta med att låta Maja börja på dagisminst 6 mån till, helt längre. Jag har föräldradagar så jag kan skydda min SGI under drygt 7 månader till. Men började fundera på det här med vårdnadsbidrag. Om jag blir beviljad detta, hur går det då med min SGI? Blir den nollad?

Hade varit toppen att vara hemma 1 år med vårdnadsbirdaget, det är inte stort (3000 kr/månad) men hellre det än dagis för tidigt anser iaf jag!

Sv: Vårdnadsbidrag

Din SGI är skyddad under den tiden du har vårdnadsbidrag.

Jag tänkte precis starta en trad med samma ämne, satt precis och läste om det. Vad jag förstar sa är SGI´n skyddad sa länge man har vardnadsbidrag.

Fran försäkringskassan (http://www.forsakringskassan.se/nav/72264c9019ad09819b1c6dafce441a8d)

"Vårdnadsbidraget påverkar inte den sjukpenninggrundande inkomst du hade före perioden med vårdnadsbidrag. Perioden görs alltså ”överhoppningsbar”. En förutsättning är att du uppfyller villkoren för skydd av den sjukpenninggrundande inkomsten när vårdnadsbidraget upphör."

Min fundering om vardbidrag.

Om jag är föräldraledig med ett ev. framtida syskon till Emilia. Kan jag da fa vardnadsbidrag för henne om hon är hemma isf att vara pa dagis?

Det här hittar jag pa "min" kommuns hemsida

" Vårdnadsbidraget kan inte kombineras med vissa ersättningar, till exempel föräldrapenning, sjukersättning, arbetslöshetsersättning eller annat försörjningsstöd. "

Men menas det att jag inte kan kombinera det med föräldrapenning överhuvudtaget eller inte med föräldrapenning för Emilia.

Det kan inte kombineras med fp överhuvudtaget.

Du måste i stort sett gjort slut på de flesta föräldradagarna om jag inte minns fel.

Det är vad jag också läst mig till. Att man inte kan spara föräldradagar och istället ta emot vårdbidrag.

Du blir inte nollad och man måste ha tagit ut minst 250 dagar först. Jag hade vårdbidraget med min äldste sept-dec 2008. En del pappersarbete, men inte jättekrångligt och fick snabbt besked. SGIn skyddas under tiden man har vårdbidraget. Man får inte ta ut fp, vara arbetslös (inte heller mannen), mm.

Du får ta ut för två barn samtidigt men bara för barn upp till 3 år tror. Har du alltså ett barn 8 mån som du tagit ut 250dgr för och ett äldre syskon tex 2år får du ut dubbelt vårdnads bidrag tills det äldre syskonet blir 3år sen bara för det yngre.
Men är det inte nån sorts obligatorisk förskola från 3 år?

Men är det inte nån sorts obligatorisk förskola från 3 år?

Tänker du på allmän förskola?

Isåfall är det 15 h/vecka from hösten det år barnet fyller tre år (var tidigare fyra år, ändras from i år). Kommunen måste erbjuda plats men det är frivilligt att deltaga.

Är du helt säker pa att det stämmer?

Om vi tänker oss följade scenarie

Om Emilia far ett syskon när hon är 2 ar, da kan jag inte fa vardnadsbidrag för henne samtidigt som jag tar föräldrapenning för det yngre? Och inte heller sambon kan ta vardnadsbidrag för henne om jag tar föräldrapenning för syskonet?

Men när jag tagit ut 250 dagar föräldrapenning för syskonet sa kan jag fa vardnadsbidrag för bada fram till Emilia fyller 3 ar och spara lite föräldradagar?

Jag vet inte än hur svenska försäkringskassan kommer räkna när vi flyttar hem till Sverige. Här har vi tagit lägsta antalet dagar, men det kommer ända bli mer än vad man har totala antal föräldradagar i Sverige sa risken är att vi inte har ngr dagar kvar till Emilia att ta ut senare. Sa det vore bra om vi kunde spara lite dagar med ev. syskon.

Är du helt säker pa att det stämmer?

Om vi tänker oss följade scenarie

Om Emilia far ett syskon när hon är 2 ar, da kan jag inte fa vardnadsbidrag för henne samtidigt som jag tar föräldrapenning för det yngre? Och inte heller sambon kan ta vardnadsbidrag för henne om jag tar föräldrapenning för syskonet? Det stämmer, man kan inte kombinera vårdnadsbidrag och föräldrapenning.

Men när jag tagit ut 250 dagar föräldrapenning för syskonet sa kan jag fa vardnadsbidrag för bada fram till Emilia fyller 3 ar och spara lite föräldradagar? Ja, när du tagit ut 250 dagar så kan du få vårdnadsbidrag. Tänk på att det yngre syskonet ska vara ett år för att få vårdnadsbidrag. Det blir inte många månader med dubbla bidrag. Troligtvis inte någon om det äldre syskonet är två år när det yngre föds. Men man sparar ju lika många dagar med ett vårdnadsbidrag om nu ekonomin tillåter det. I min kommun får man vårdnadsbidrag from den månaden barnet fyller ett och tom månaden innan barnet fyller tre.

Ååå rackarns det hade jag missat att det yngre barnet vat tvunget att vara 1. För i vårt fall hade vi tänkt lika som Turbofling, vår dotter kommer också att vara strax över 2 när syskonet kommer. Vi skulle alltså varit på det fortare =)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 529
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag och min partner väntar vårt första barn inom några dagar, och tankar på hur vi lägger upp ekonomin framöver snurrar men leder oss... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 491
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka