Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

TinyWiny

Trådstartare
Varenda vår är det samma sak, lär sig aldrig folk?
Förstod de inte förra sommaren att det blir en massa oönskade kattungar? En massa trasiga katter efter slagsmål?

Här är det fullt ös, hunden har totalt kontroll behov, det är ju hans trädgård och där ska inga främmande katter vara:mad: resultatet är en stollig hund de flesta timmarna på dygnet:crazy:

Stallkatterna sitter och trycker inne i stallet eller håller sig precis i närheten om de främmande katterna skulle anfalla:(

Katterna inne vågar inte gå ut och jag vågar inte släppa ut dem av rädsla för slagsmål.

Jag kör iväg katter flera gånger om dagen, för ärligt talat så har jag inte råd med fler katter som bara flyttar in, hur synd det än är om dem:cry:

Sedan vi flyttade hit för drygt tre år sedan har jag kastrerat katter för i runda slängar 10000 kr, vad maten, mediciner, avmaskning och övrigt har kostat vill jag inte ens tänka på.

När ska katten få status?

När ska det vara slut på alla oönskade kullar som slås ihjäl, dränks eller sätts ut i skogen varje år?

När ska det vara slut på att gemene man tycker att det är ok att katter är något man har ett år, sedan förvinner de och man kan skaffa en ny?

När ska katten få leva ett värdigt liv?:cry:
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Ja du, det kan man undra. Det jobbas hårt på märknings/registreringskrav på katt, och jag tror att det går sakta framåt. Men säkerligen många år kvar och med tanke på hur svenskt djurskydd funkar och prioriteras idag så lär det väl varken göra till eller från om det ändå inte blir några "straff". Katter är nog ett av världens mest missförstådda djur, många verkar leva kvar i villfarelsen om att katten som djur inte är domesticerad och måste få para sig och vara lösa ute för att må bra. Tror även detta går åt rätt håll, men det går såååå långsamt.

På raskatter har man börjat kastrera innan leverans, dvs vid 12-14 v ålder. Det ökar mer och mer från att ha varit väldigt ovanligt för bara några år sen. Blir det mer inkört kan kanske det hjälpa lite. Det underlättar ju för katthemmen i alla fall som kan sälja enbart kastrerade katter oavsett ålder. Tillsammans med TNR (kastrera och släpp ut igen) så kanske antalet katter kan minska lite i alla fall.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

En liten fråga - slåss fertila hankatter även med kastreraed honor/hanar ?

Vi har en hanekatt som är en strövare som kommer då och då - jag tror att han har spöat upp mina kastrerade honor ett par gånger.
Det är för övrigt den enda katt som jag inte gillar. Han har så elaka ögon och jag är tamejtusan rädd att han skall attackera även lilla mig om jag råkar tränga honom. Usch - läbbig typ. Dock är han fet och frodig.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Även kastrater kan slåss, mina föräldrars kastrerade honkatt var en riktig stridstupp i sin ungdom. Hon blir 17 år i år och det enda hon slåss om numera är plats i sängen :D
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

En liten fråga - slåss fertila hankatter även med kastreraed honor/hanar ?

Vi har en hanekatt som är en strövare som kommer då och då - jag tror att han har spöat upp mina kastrerade honor ett par gånger.
Det är för övrigt den enda katt som jag inte gillar. Han har så elaka ögon och jag är tamejtusan rädd att han skall attackera även lilla mig om jag råkar tränga honom. Usch - läbbig typ. Dock är han fet och frodig.

Ja de slåss, grejen är att kastrater är hemma och slåss med de som kommer gåendes, därför blir man ju tyvärr inte av med dem:crazy:

Jag trodde i min enfald att det inte skulle komma så många i år efter att vi lyckades fånga "vildkatten" och kastrera henne med men tyvärr hade jag fel.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Ja inte är det något man ser fram emot!!:mad:

Har en kastrerad hona men likt förbannat så är det en miljon hankatter som sitter och tjuter vid dörren varje vår..

Hatar att ha dom runt huset och försöka våldföra sig på våran tjej+att kattägarna i byn inte har begripit det här med att avmaska och behandla katterna när dom får skabb=ett evigt jobb med att behandla våran katt:confused:..

Har försökt prata med den värsta katt ägaren ett tusentals ggr men till ingen nytta,är så piss trött på detta och funderar allvarligt på om man inte kan smitta ägaren med mask,skabb eller något annat trevligt så hon får se hur kul det är för djuren:devil::devil::rofl:
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Har försökt prata med den värsta katt ägaren ett tusentals ggr men till ingen nytta,är så piss trött på detta och funderar allvarligt på om man inte kan smitta ägaren med mask,skabb eller något annat trevligt så hon får se hur kul det är för djuren:devil::devil::rofl:

Det vore verkligen något! :D
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

I stallet där min ena medryttarhäst står har de sedan ett år tillbaka tagit hand om en hankatt som strök omkring och tyckte att stallet var en trevlig plats att bo på. Jag tror inte att de någonsin har tagit honom till veterinären eller kollat om han är id-märkt. Så om han är kastrerad är det i så fall sedan tidigare...men syns det tydligt om de är kastrerade eller inte? Jag har sett honom gå runt och skvätta både innne och ute, speciellt mycket nu på slutet. Därför har jag börjat fundera på om han kanske är fertil. Men när jag skulle kolla efter kunde jag inte avgöra det - har de stora kulor som är lätta att känna eller kan de vara ganska diskreta?
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

I stallet där min ena medryttarhäst står har de sedan ett år tillbaka tagit hand om en hankatt som strök omkring och tyckte att stallet var en trevlig plats att bo på. Jag tror inte att de någonsin har tagit honom till veterinären eller kollat om han är id-märkt. Så om han är kastrerad är det i så fall sedan tidigare...men syns det tydligt om de är kastrerade eller inte? Jag har sett honom gå runt och skvätta både innne och ute, speciellt mycket nu på slutet. Därför har jag börjat fundera på om han kanske är fertil. Men när jag skulle kolla efter kunde jag inte avgöra det - har de stora kulor som är lätta att känna eller kan de vara ganska diskreta?

Normalt sett syns kulorna mycket väl, annars är det bara tomt om den är kastrerad.
Vanligtvis skvätter inte kastrater, även om undantag finns, men jag skulle gissa att han inte är kastrerad eftersom han kom vandrande.
Kastrerade hankatter brukar hålla sig hemma, men som sagt, det finns alltid undantag.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Hmm, jag håller med dig att beteendet verkligen passar in! Men har han något kvar är det ganska små kulor isf. Man kan känna något men det sticker inte ut så mycket om man bara tittar...
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Hmm, jag håller med dig att beteendet verkligen passar in! Men har han något kvar är det ganska små kulor isf. Man kan känna något men det sticker inte ut så mycket om man bara tittar...

Om du kan känna kulorna så är de nog kvar, på en kastrerad katt är det just bara tomt om det nu inte skulle vara så att det har blivit ärrvävnad men det har jag själv aldrig sett på någon katt.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Ojdu, vart bor du? :crazy:
Vi har en råmande hane som gärna vill komma och hälsa på men fö är det inga problem här om våren. Övriga katter håller sig i skinnet och jag har inte hört/sett ett enda slagsmål. Förutom att p-pillret inte fyllt sitt syfte på ena honan... (i morgon blir det kastrering)

Men det kanske beror på hur trångt det är. Bor på landet, i skogen och här är det mycket katter men också mycket utrymme.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Jag bor också på landet men det hjälper inte tyvärr:crazy:

Fågelvägen, eller ska vi säga kattvägen är det bara 6-7 km till staden och därifrån går de på våren, en massa annonser om "lille putte 1 år är borta har du sett honom?" de flesta återfinns överkörda eller inte alls utan blir tagna av räven.
Att det sedan är en del bondgårdar där katterna frodas fritt, kanske att de gör ett "röj":mad: som de kallar det när de skjuter av några stycken då och då, gör ju inte saken bättre.
Men att kastrera finns inte på deras karta, inte andra veterinär besök heller.

Det är väl inte för inte som folk undrar om jag är lite knäpp som både kastrerar och ger hemlösingarna mat. Här har katter inget värde tyvärr:(

Men faktum är att det senaste dagarna har det varit betydligt lugnare, om det beror på att kylan har kommit tillbaka eller vad det är vet jag inte.
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Men usch.. :crazy: Sånt har vi skonats från härute änsålänge. En vildkatt har vi haft som fått ungar men de har antingen flyttat, hämtats eller gått bort för de strövar inte omkring här längre.

Sen har vi en god granne som tagit hand om en del hemlösa katter så det kanske har bidragit till att det är ganska lugnt.

Hoppas att det blir bättre hos er. Låter inte alls roligt det där. :(
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Vi har en stereliserad honkatt och killarna är som galna efter henne! :eek: Vågar inte släppa upp henne ifalld e skulle försöka våldta henne och hennes psyke är väldigt svagt så känns inte bäst iden att de ger sig på henne nu!

Hela natten inatt har de suttit och SKRIKIT utanför våran dörr! :crazy: Inte kunnat sova knappt, inne och pissar på altanen också :grin:

Väldigt praktist för de som har hanar att de inte behöver kastrera för att slippa ungar :grin: om man inte ska ha katten i avel tycker jag man tar sitt ansvar och kastrerar faktiskt!
 
Sv: Våren är här:) och med den alla okastrerade katter:(

Min egen honkatt är kastrerad men verkar faktiskt gilla uppmärksamheten. Vi har haft ett par hankatter utanför huset och hon har gladeligen tagit imot sällskapet, konstigt nog.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 648
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 114
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp