Varför är det så svårt med medryttare?

Att vara medryttare och att ha medryttare är att ha en relation med en helt ny person. En person man dessutom träffar väldigt sällan om det inte är så att hästägaren har fler hästar så man rider ihop. Jag träffar min hästägare 1-2 ggr/år. Det gör relationen lite svårare. Speciellt om man, som vi, inte känner varandra sen innan. Men för oss har det funkat superbra! Jag har varit medryttare hos två olika hästägare och har haft en riktigt bra relation med båda. Båda har gett mig väldigt fria tyglar inom vad jag ansett vara rimliga gränser. T.ex. att hästen inte ska gå på ridbanan för många dagar på raken. Eller att den dagen efter en tävling ska vila alt. bara skrittas ut en lugn runda.
Jag har träffat mina medryttare betydligt mer än så. Minst någon gång i månaden men då har det varit lite yngre tjejer som jag fått engagera mig lite i och ta ett vuxenansvar för. Jag vet att de har uppskattat att jag kommit och tittat på hoppningen eller kommit ut och gett tips när det behövts. Vi har också fört en kort dialog via Messenger när de ridit varje gång bara för att stämma av lite så allt känns bra.

Det du tar upp i hur du har det är ju rent krasst såsom jag gör. Hästen har gått på banan några dagar, därav att den behöver ut. Har jag tävlat och det bara är skritt har jag antingen sagt det eller så har medryttaren fått lov att byta dag om hon vill göra annat än att bara skritta en timme.
 
Fast varför skall jag som hästägare backa i det jag faktiskt har hästen för, för att medryttaren vill? I vårt fall ger det som sagt inte hästen något att gå fler dressyrpass då han inte trivs med fler ryttare i det. Som dessutom inte riktigt kan. Det är ingen schysst häst att lära sig rida dressyr på i den bemärkelsen.


Visst skulle jag kunnat betala någon som rider ut och tar hopplektioner. Men så viktigt är det inte utan de pengarna lägger jag gärna på annat. Och skall jag betala någon för att rida skall det vara i utbildningssyfte, dvs att det ger hästen något

När jag innan jag skaffade min egen häst efter ett långt hästuppehåll ville komma igång mer red jag på ridskola men kände min inte nöjd. Så jag lånade en häst gratis och red ut på, i gengäld mockade jag och fixade allt runt den. Inte ställde jag några krav att få göra ditt eller datt med den. Hade jag däremot velat haft vissa krav för hur jag skulle riditbför min egen utveckling hade jag också glatt betalat för det. Tyvärr hittade jag där och då ingen sådan häst därav att jag valde att skaffa en egen.
Det fetmarkerade - för att du inte hittar någon medryttare med nuvarande upplägg?
Det är ju du som vill ha medryttare för att få avlastning. Om ingen passade person nappar på det du erbjuder får du ju välja mellan att ändra upplägg eller vara utan medryttare.

Hade du haft lätt att hitta medryttare hade du säkert kunnat ha vilket upplägg du vill.
 
Fast varför skall jag som hästägare backa i det jag faktiskt har hästen för, för att medryttaren vill? I vårt fall ger det som sagt inte hästen något att gå fler dressyrpass då han inte trivs med fler ryttare i det. Som dessutom inte riktigt kan. Det är ingen schysst häst att lära sig rida dressyr på i den bemärkelsen.


Visst skulle jag kunnat betala någon som rider ut och tar hopplektioner. Men så viktigt är det inte utan de pengarna lägger jag gärna på annat. Och skall jag betala någon för att rida skall det vara i utbildningssyfte, dvs att det ger hästen något

När jag innan jag skaffade min egen häst efter ett långt hästuppehåll ville komma igång mer red jag på ridskola men kände min inte nöjd. Så jag lånade en häst gratis och red ut på, i gengäld mockade jag och fixade allt runt den. Inte ställde jag några krav att få göra ditt eller datt med den. Hade jag däremot velat haft vissa krav för hur jag skulle riditbför min egen utveckling hade jag också glatt betalat för det. Tyvärr hittade jag där och då ingen sådan häst därav att jag valde att skaffa en egen.

Ok, du förstår uppenbarligen inte vad jag försöker förklara. Om du har behov av avlastning så är det ju inte bara medryttaren som vill ha något utav det här samarbetet. Även du har ett behov. Du erbjuder ju inte din häst till någon annan för att vara snäll. Du har ett behov och du hoppas att någon kan uppfylla behovet.

Har du tur hittar du någon som uppfyller allt och som är helnöjd med ditt erbjudande och som funkar på alla sätt och vis. Har du otur, så hittar du ingen sån person. Då har du två val: ändra dina krav eller lägga ner projektet och klara dig utan avlastningen.
 
Jag har träffat mina medryttare betydligt mer än så. Minst någon gång i månaden men då har det varit lite yngre tjejer som jag fått engagera mig lite i och ta ett vuxenansvar för. Jag vet att de har uppskattat att jag kommit och tittat på hoppningen eller kommit ut och gett tips när det behövts. Vi har också fört en kort dialog via Messenger när de ridit varje gång bara för att stämma av lite så allt känns bra.

Det du tar upp i hur du har det är ju rent krasst såsom jag gör. Hästen har gått på banan några dagar, därav att den behöver ut. Har jag tävlat och det bara är skritt har jag antingen sagt det eller så har medryttaren fått lov att byta dag om hon vill göra annat än att bara skritta en timme.

Nu är jag vuxen så jag har inte behövt någon som tagit nåt ansvar för mig. Nuvarande hästägare vill ha avlastning och några dagar/vecka då hen inte behöver åka till stallet alls. Därför träffas vi väldigt sällan. Men vi har kontakt någon gång i veckan och skriver ner i en bok vad vi gjort med hästen så att vi båda vet hur mycket/lite hästen gått och hur den känts. Om något känts konstigt eller avvikande.
 
För mig hade upplägget nog inte fungerat, jag rider i och för sig helst ut eller snarare ute men vill ha en lösgjord häst och gärna samlad så småningom. Mina uteritter består av både glada kravlösa galopper och dressyrövningar såsom ökningar, minskningar av tempo, serpentiner, galoppfattning, skolorna, vändningar osv. Vill du ha en kompetent ryttare så vill den förmodligen rida hästen och inte bara åka häst på trevlig turer. Hoppning är kanske inte min grej, har blivit fegare på äldre dar men ok om man tar lektionerna från där jag är.
 
Det fetmarkerade - för att du inte hittar någon medryttare med nuvarande upplägg?
Det är ju du som vill ha medryttare för att få avlastning. Om ingen passade person nappar på det du erbjuder får du ju välja mellan att ändra upplägg eller vara utan medryttare.

Hade du haft lätt att hitta medryttare hade du säkert kunnat ha vilket upplägg du vill.
Fast om du läser min TS ser du att jag har en medryttare idag. Ingen av de medryttare jag haft har heller klagat på att de inte får dressyra i paddocken utan det är något som uppkommit i tråden.
 
För mig hade upplägget nog inte fungerat, jag rider i och för sig helst ut eller snarare ute men vill ha en lösgjord häst och gärna samlad så småningom. Mina uteritter består av både glada kravlösa galopper och dressyrövningar såsom ökningar, minskningar av tempo, serpentiner, galoppfattning, skolorna, vändningar osv. Vill du ha en kompetent ryttare så vill den förmodligen rida hästen och inte bara åka häst på trevlig turer. Hoppning är kanske inte min grej, har blivit fegare på äldre dar men ok om man tar lektionerna från där jag är.
Lektionerna som är nu är anpassad för den nivån ryttarna är på och det finns inga hoppryttare utan det är väldigt grundläggande nivå. Små låga banor, dressyrarbete inlagd och mycket övergångar mm. Så det är lite en blandning av hoppning och dressyr.

Min häst är lite knepig i det ang dressyr, han hade glatt bjudit sin medryttare på både samling, byten och tjusiga ökningar, men inte i paddock. Där hade han bara kört hela registret av att testa. Jag rider också många dressyrmoment ute i skogen och det är verkligen skillnad på häst.
 
Ok, du förstår uppenbarligen inte vad jag försöker förklara. Om du har behov av avlastning så är det ju inte bara medryttaren som vill ha något utav det här samarbetet. Även du har ett behov. Du erbjuder ju inte din häst till någon annan för att vara snäll. Du har ett behov och du hoppas att någon kan uppfylla behovet.

Har du tur hittar du någon som uppfyller allt och som är helnöjd med ditt erbjudande och som funkar på alla sätt och vis. Har du otur, så hittar du ingen sån person. Då har du två val: ändra dina krav eller lägga ner projektet och klara dig utan avlastningen.
Fast nu har ju problemet inte legat på klagomål att inte få rida dressyr i paddocken utan på andra saker jag beskrivit i TS.

Visst har jag ett behov av det, och rent krasst hade jag klarat mig utan medryttare som jag mest har för att få mer familjetid. Inte för att jag tycker det är trist att hoppa eller rida ut
 
Nu vet jag inget om din häst, men jag känner inte så många hoppryttare som vill hoppa och rida ut på en dressyrhäst. Det känns inte på din förklaring att medryttarna eller hästen är tillräckligt duktiga på att hoppa för att det ska vara värt det. Det är verkligen inte som förr då folk var glada över att få rida. De dressyrryttare jag känner som vill ha sin häst hoppad brukar få betala för det.

Jag har ett perfekt upplägg med min medryttare. Hon rider dressyr måndag och tisdag varje vecka på min hopphäst, dock är han duktig och rolig att rida dressyr på oxå. Sen sköter jag det roliga dvs hoppa och rida ut. När hon vill rida ut så tar jag ett ridpass på banan. Jag har en enastående tur med min medryttare att hon tävlat upp till svår dressyr men hon är 65 år nu så hon vill inte ha egen häst längre. Jag kände henne sedan tidigare då vi ridit lagdressyr tillsammans. Hoppas det löser sig!
 
Nu vet jag inget om din häst, men jag känner inte så många hoppryttare som vill hoppa och rida ut på en dressyrhäst. Det känns inte på din förklaring att medryttarna eller hästen är tillräckligt duktiga på att hoppa för att det ska vara värt det. Det är verkligen inte som förr då folk var glada över att få rida. De dressyrryttare jag känner som vill ha sin häst hoppad brukar få betala för det.

Jag har ett perfekt upplägg med min medryttare. Hon rider dressyr måndag och tisdag varje vecka på min hopphäst, dock är han duktig och rolig att rida dressyr på oxå. Sen sköter jag det roliga dvs hoppa och rida ut. När hon vill rida ut så tar jag ett ridpass på banan. Jag har en enastående tur med min medryttare att hon tävlat upp till svår dressyr men hon är 65 år nu så hon vill inte ha egen häst längre. Jag kände henne sedan tidigare då vi ridit lagdressyr tillsammans. Hoppas det löser sig!
Vilket bra upplägg.
Hästen är duktig på att hoppa, ingen superstjärna men hoppvillig, klok och glad. Han är ingen renodlad dressyrhäst men har en matte som gillar dressyr helt enkelt 😊
Hoppningen är det som funkat bäst för medryttarna, som förvisso inte är några superryttare men såna som tävlat mycket på ridskolehäst. Så där har han mycket att ge. Han har tävlat hoppning som unghäst, men jag har inte riktigt haft modet och viljan att fortsätta även om jag gärna gör ett litet skutt ibland så har han alla förutsättningar att göra så mycket mer.

Det som varit knöligt med nuv är dels hennes tidsbrist att få in häst, pojkvän kompisar osv samt att hon är väldigt för honom från marken. Jag har varit med några gånger för att hjälpa då jag vet att han kan testa men han har liksom inte gjort något. Tittade till när vi ledde honom på något långt bort men det gör ju vilken häst som helst, tjurat med sadelgjorden (inte bitit eller sparkat men sett sur ut). Och då vill hon ha mamma med. Då blir det väldigt svårt att få ihop tiderna när det skall gå efter lust, mammas schema, pojkvännen osv. Jag har försökt vara med så mycket jag kan men det blir ju ingen avlastning och jag jobbar ju natt, så ofta kan jag ju inte och det är ju då hjälpen behövs- mellan jobbnätterna.
 
Så brukar jag också göra, dvs låta medryttaren rida för min tränare innan det blir ut i skogen såklart. I stallet finns också alltid någon som gärna rider ut och vi är vuxna allihopa så sällskap finns. Vi har en FB grupp för uteritter där jag alltid lägger in medryttaren också för ridsällskap. Dre känns bättre för mig också om medryttaren inte rider ut ensam i början.

Det låter bra och också att man kan få sällskap ut i början. Skrev det mest som tips om du inte hade tänkt på det själv. Den typen av hoppträning du beskrev i ett inlägg senare än detta hade jag kunnat tänka mig faktiskt. Nu vet jag ju inte hur du har skrivit i dina annonser men annars är det ett tips att skriva att beskriva nivån på hoppningen lite i annonsen.
 
Det låter bra och också att man kan få sällskap ut i början. Skrev det mest som tips om du inte hade tänkt på det själv. Den typen av hoppträning du beskrev i ett inlägg senare än detta hade jag kunnat tänka mig faktiskt. Nu vet jag ju inte hur du har skrivit i dina annonser men annars är det ett tips att skriva att beskriva nivån på hoppningen lite i annonsen.
Det tar jag absolut till mig, bara hoppning kan ju skrämma en del- typ någon som jag själv 😂 Nu var det längesedan jag la ut annons men den såg ut såhär då, dock tog jag aldrig något betalt som jag tänkt mig då det varit yngre personer/personer utan inkomst utan valde att det var bättre att de la sina slantar på lektioner. Jag känner att det varit en annons jag själv kunnat svarat på om jag sökte och ville utvecklas i hoppning/bara rida mer.

”Letar medryttare åt min valack xxx 1-2 dagar i veckan beroende på mitt schema som varierar. Han är 151 cm men ganska stabil och tar mycket längd. Han är 7 år och tävlas/tränas i dressyr av mig. Han söker någon som främst vill rida ut men även ta ett skutt ibland, är träning i markarbete där han står varje vecka om man så vill. Ev kan nån pay and jump eller dyl bli aktuellt beroende på hur det går och vad du vill. Vill man bara rida ut går det självklart utmärkt.

Xxx står i Xxx och du behöver kunna ta dig ut själv. Xxx är trafiksäker och kan ridas ut ensam såväl som i grupp. Ridsällskap brukar finns och det är ett gott gäng i stallet. Xxx är snäll i all hantering men kan ibland ifrågasätta om du menar det du säger med en liten bock. Så han är ingen ren nybörjarhäst. På dina dagar fixar du alt för Xxx såsom mockning/foder/vatten osv.

Bra kommunikation är superviktigt, både vad som är bra men även vad som ev inte känns bra. Du bör vara över 18 år. Kostnad beroende på vad du vill göra osv men runt 500 kr/mån.

Vid intresse smsa: 111-22222 eller skriv i messenger. Då jag jobbar natt svarar jag inte alltid dagtid. Med vänlig hälsning, xxx och xxx”
 
Det tar jag absolut till mig, bara hoppning kan ju skrämma en del- typ någon som jag själv 😂 Nu var det längesedan jag la ut annons men den såg ut såhär då, dock tog jag aldrig något betalt som jag tänkt mig då det varit yngre personer/personer utan inkomst utan valde att det var bättre att de la sina slantar på lektioner. Jag känner att det varit en annons jag själv kunnat svarat på om jag sökte och ville utvecklas i hoppning/bara rida mer.

”Letar medryttare åt min valack xxx 1-2 dagar i veckan beroende på mitt schema som varierar. Han är 151 cm men ganska stabil och tar mycket längd. Han är 7 år och tävlas/tränas i dressyr av mig. Han söker någon som främst vill rida ut men även ta ett skutt ibland, är träning i markarbete där han står varje vecka om man så vill. Ev kan nån pay and jump eller dyl bli aktuellt beroende på hur det går och vad du vill. Vill man bara rida ut går det självklart utmärkt.

Xxx står i Xxx och du behöver kunna ta dig ut själv. Xxx är trafiksäker och kan ridas ut ensam såväl som i grupp. Ridsällskap brukar finns och det är ett gott gäng i stallet. Xxx är snäll i all hantering men kan ibland ifrågasätta om du menar det du säger med en liten bock. Så han är ingen ren nybörjarhäst. På dina dagar fixar du alt för Xxx såsom mockning/foder/vatten osv.

Bra kommunikation är superviktigt, både vad som är bra men även vad som ev inte känns bra. Du bör vara över 18 år. Kostnad beroende på vad du vill göra osv men runt 500 kr/mån.

Vid intresse smsa: 111-22222 eller skriv i messenger. Då jag jobbar natt svarar jag inte alltid dagtid. Med vänlig hälsning, xxx och xxx”

Jag tror om jag får ge input att du skulle vinna på att beskriva lite mer vad markarbete innebär. När jag red när jag var yngre så användes aldrig termen markarbete på den ridskolan jag red iallafalloch numera rider jag islandshäst så jag hade haft noll koll på vad det innebar. Tänker att det kan ju vara någon medelålders som ändå har god riderfarenhet som inte heller har stött på termen kanske men som kanske blir sugen på att kombinera den typen av träning med uteritter t.ex. Det kan också vara värt att skriva om att det finns goda möjligheter att få sällskap på uteritt med andra i stallet, alla kanske inte tycker det är roligt att alltid rida ut själva. Tycker du annars har ett riktigt bra erbjudande till en medryttare! Hoppas att du hittar en medryttare som både hästen och du kan trivas med om du känner att det inte fungerar så bra med nuvarande.
 
Jag tror om jag får ge input att du skulle vinna på att beskriva lite mer vad markarbete innebär. När jag red när jag var yngre så användes aldrig termen markarbete och numera rider jag islandshäst så jag hade haft noll koll på vad det innebar. Tänker att det kan ju vara någon medelålders som ändå har god riderfarenhet som inte heller har stött på termen kanske men som kanske blir sugen på att kombinera den typen av träning med uteritter t.ex. Det kan också vara värt att skriva om att det finns goda möjligheter att få sällskap på uteritt med andra i stallet, alla kanske inte tycker det är roligt att alltid rida ut själva. Tycker du annars har ett riktigt bra erbjudande till en medryttare! Hoppas att du hittar en medryttare som både hästen och du kan trivas med om du känner att det inte fungerar så bra med nuvarande.
Tar gärna emot input, jag kan absolut förtydliga detta med ”markarbete” och att man får hoppa på den nivå man är på. Några kör bara bommar och andra hoppar bortåt en meter. Dock är alltid övergångar och dyl med dvs grunderna. Vill man bara rida dressyrarbetet och traska över en bom i trav går det ju utmärkt.

Kan ändra det med ”ridsällskap brukar finnas”, finns några andra medryttare jag vet gärna vill ha sällskap och några ägare. Sedan är det ju inte självfallet men ofta går det att lösa. Hästägarna inkl jag själv rider dock oftast ensamma.

Min nuv medryttare är superbra, när hon väl kan/tar sig tid. Hon är liten, rider mjukt men bestämt såsom han behöver. Jag hoppas ju att hon får lite ro i livet och stannar men det ser inte så ljust ut då det är det ena efter det andra som inte stämmer. Därav att det känns som jag måste ha en plan B.
 
De medryttarhästar jag haft har jag fått göra precis som jag vill med. Otroligt tacksamt. Ibland är även medryttaren lite tidspressad men vill få till ett givande pass för både sig själv och hästen, då kan paddocken vara bra. Såhär års lockar det nog inte jättemycket att rida ut i mörkret på en ny häst.
 
Det går bra, hoppningen är ju en fast dag eftersom det är träning. Men när jag jobbar natt så är det oftast 4 nätter i rad så någon av de 4 blir jag gärna av med. Är jag ledig vill jag såklart ta hand om min häst själv. Men kan tycka att 4 dagar att välja på ändå är ganska flexibelt.
Håller med dig med att 4 dagar är ganska flexibelt.
 
Om man vill rida så kan man göra det på ridskola eller köpa sig en egen häst.
Det kostar hur mycket som helst att ha hästar. Att folk då förväntar sig att de ska få rida gratis och dessutom få göra vad de vill men någon annans häst är bara för mycket.
Det ör bättre att hästen går fyra dagar i veckan än att ha någon sniken typ som anser att det är en självklarhet att du ska betala för hens hobby.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 932
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp