Varför använder man en sidepull?

L

lotta_k87

Ja, varför använder man sidepull? Har aldrig sett nån rida med en sån. Är det nån som kan förklara varför man använder den? för/nackdelar? :confused:
 
Man använder den för att man av olika anledningar inte vill använda bett. Till exempel så minskar risken för strul med bettet ju högre utbildad hästen (och ryttaren) är. Alltså är det många som väljer att skola sina hästar en bra bit på vägen med sidepull eller kapson.

man kan göra det mesta med sidepull som man kan göra med tränsbett, utom själva skolningen av munnen förstås!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 866
Senast: Badger
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 937
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
648
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp