Bukefalos 28 år!

Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Åh jag skulle bli galen om nån använde mitt namn hela tiden! "Hej, Lisa!" Det räcker sen behöver du inte använda mitt namn mer! :)
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Kan det vara så at dessa personer sett svenska filmer från 20 talet och upp till 70 talet och tycker att det är en trevlig tilltalsform?

Har Kalsson någon flickvän? Kan Svensson åka och hämta fika? Har Stina skurat i gästrummet? Vill Göte ha kaffe? Studenten har semester förstår jag. osv...
I alla dessa exempel använder vi du numera.

Ett ganska naturligt sett att tilltala en person innan ordet "du" kom på modet på 70 talet och trängde undan tilltal med namn, position eller yrke.

När jag jobbar med dementa använder jag ofta namnen i meningar som ovan, för att frågar man med "du" istället får man ibland inget svar alternativt svarar någon annan.

Annars så gör jag det inte och jag gillar inte att höra mitt namn.. Minnen från barndomen, namnet fick man höra när man gjort något "fel" enligt vuxna..
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

KL

Jag hatar att höra mitt namn, oavsett vem som säger det. När mitt ex sa "jag älskar dig .." så ville jag bara krypa iväg och gömma mig, men det har förmodligen med det som Tender sa om att man fick höra namnet när man gjorde nått dumt som liten. Jag har börjat vänja mig nu, men jag relaterar mig inte till mitt namn, även om jag vet vad jag heter. Nu när jag tänker vidare så kallar jag oftast inte någon jag tycker om riktigt mycket vid namn heller, mina djur har olika smeknamn och pojkvänner är "älskling" eller något. Hemskt egentligen :O
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

KL.

Jag tycker det är trevligt när man använder namn. För mig blir det personligt och det känns bra i hela kroppen. :)

Något jag märkt är att barn blir riktigt glada när man uppmärksammar dem vid namn i grupp.
Jag kan inte förstå hur man kan känna sig förnedrad av att någon använder namn. Däremot tonfallet kanske låter nedvärderande och det är en annan femma.
Jag tycker också att du används alldeles för mycket och känns än tråkigare än namn.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

En kollega gör det mkt mot eleverna (och även kollegor iofs), tror det för henne är ett sätt att visa att hon ser eleverna, dessutom är det bra i början av bekantskaper för att komma ihåg namn. ;)

Såpass söt tjej så ingen nedvärderande anspelning där, kan vara: "Tack NAMN, vad glad jag blir" "Namn, vad bra du gjorde det där" när jag i den situationen nog inte hade använt namnet... :)
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Jag kan inte förstå hur man kan känna sig förnedrad av att någon använder namn.

För att det låter som om man antingen 1) pratar med ett djur, 2) pratar med ett barn, 3) pratar med någon annan som man på något vis jämställer som otillräknelig på en nivå med djur och barn, eller 4) försöker uttrycka någon sorts ägande över en (även om den känslan nu säkert går under hela "klapp på huvudet"-känslan jag får), revirtänk typ. Och så låter det uppfostrande.

Jag förstår också varför man kan använda namnet när man hälsar, jag förstår däremot verkligen inte varför man skulle behöva lägga till det i slutet på frågor eller andra ord när man är två personer som pratar och det inte kan föreligga någon risk för att missuppfatta vem frågan är riktad till.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Det beror på HUR dom säger, skriver det. I vilket sammanhang.

Ibland kan jag tycka det är mer personligt och i vissa fall betyder kan jag få känslan av att man känner varandra mer väl.

MEN som sagt det beror på HUR dom använder det, vilken ton och betoning i muntligt tal eller i skrift.

I vissa fall är det precis som du säger, man kan likväl vilja göra någon till åtlöje. Tänker främst på politiker som börjar meningar med Snäääälla "norrsol" (om man tar mitt namn här på buke) det kan få mig att bli arg!:rage:
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Jag har en kompis som håller på så, visserligen bara i skrift, men det är fruktansvärt störande. Jag kan köpa att man inleder ett sms eller mejl med "Hej XXX", men att upprepa namnet 753 gånger efter det är enbart störigt.

Gumman, vännen och annat trams får jag direkta vansinnesutbrott av. Det är väl en sak om min mormor, 70 år, kallar mig lilla vännen (för henne kommer jag ju alltid vara tre år och liten på något sätt), men från någon kompis, eller ännu värre random snubbe, uuuuuusch. :crazy:
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

För att det låter som om man antingen 1) pratar med ett djur, 2) pratar med ett barn, 3) pratar med någon annan som man på något vis jämställer som otillräknelig på en nivå med djur och barn, eller 4) försöker uttrycka någon sorts ägande över en (även om den känslan nu säkert går under hela "klapp på huvudet"-känslan jag får), revirtänk typ. Och så låter det uppfostrande.

Jag förstår också varför man kan använda namnet när man hälsar, jag förstår däremot verkligen inte varför man skulle behöva lägga till det i slutet på frågor eller andra ord när man är två personer som pratar och det inte kan föreligga någon risk för att missuppfatta vem frågan är riktad till.

Okej, förstår hur du menar men håller inte med.
Jag tycker det beror på sammanhanget samt vilken ton man håller. Pratar jag med barn så pratar jag aldrig till dem som om de är lägre ställda än mig, never ever.

KL. Jag använder ofta namn till vuxna också eftersom jag undervisar vuxna och använder då ofta namn för att lyfta personen i gruppen.

Jag har några vuxna bekanta som skriver "vännen" och "gumman" till mig och för mig är det bevis på att jag är omtyckt och att vännen bryr sig om mig.

Jag tror inte man ska hänga upp sig på ord. Det är väl sin sak om någon direkt gör personangrepp eller om det är mobbing mm.

Om jag skulle ta illa vid mig så skulle jag frågat personen hur den menar? Om den verkligen menar något illa. :)

Mail och sms kan bli så fel då man inte kan läsa människan samt höra tonfallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Okej, förstår hur du menar men håller inte med.
Jag tycker det beror på sammanhanget samt vilken ton man håller. Pratar jag med barn så pratar jag aldrig till dem som om de är lägre ställda än mig, never ever.

KL. Jag använder ofta namn till vuxna också eftersom jag undervisar vuxna och använder då ofta namn för att lyfta personen i gruppen.

Jag har några vuxna bekanta som skriver "vännen" och "gumman" till mig och för mig är det bevis på att jag är omtyckt och att vännen bryr sig om mig.

Jag tror inte man ska hänga upp sig på ord. Det är väl sin sak om någon direkt gör personangrepp eller om det är mobbing mm.

Om jag skulle ta illa vid mig så skulle jag frågat personen hur den menar? Om den verkligen menar något illa. :)

Mail och sms kan bli så fel då man inte kan läsa människan samt höra tonfallet.

Fast när det är en grupp så är det ju en annan sak, tycker jag. När man däremot pratar/skriver med en person håller jag med flera andra om att det känns konstigt och som en "klapp på huvudet". Att nämna namnet när man säger "Hej", "Hejdå" eller om det är flera i gruppen och liknande är inte alls samma sak, enligt mig, som överanvändning efter ungefär varje fråga/mening. Det känns bara väldigt lustigt.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Ja, alla är ju olika och om jag ej gillat att någon skriver namnet så är det bättre att fråga om personen gör det för att vara otrevlig.

Ofta missuppfattar vi varandra.

Jag skulle inte haka upp mig på namnet. Men är personen nedvärderande så får man säga ifrån. Men jag tycker inte man är nedvärderande pga namnet utan då i hela situationen i sig.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Fast när det är en grupp så är det ju en annan sak, tycker jag. När man däremot pratar/skriver med en person håller jag med flera andra om att det känns konstigt och som en "klapp på huvudet". Att nämna namnet när man säger "Hej", "Hejdå" eller om det är flera i gruppen och liknande är inte alls samma sak, enligt mig, som överanvändning efter ungefär varje fråga/mening. Det känns bara väldigt lustigt.

Precis så.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

Jag tror de som gör så tror att de får en att känna sig speciell på något sätt. Att de verkliigen pratar med just mig.

Men jag håller med, det är fruktansvärt! Herregud, jag vet vad jag heter sluta säga det! Man kan säga "hej sthu" och sen ha ett normalt samtal. Mutter mutter..
Min svärfar säger alltid saker i stil med "Vill Sthu ha något att dricka?" "Vad ska Sthu göra i helgen?". Svärmor envisas med att hela tiden säga saker som "vi quinnor (ja, hon uttalar det verkligen med qu..) måste..", "Tjejen och jag ska..".
de säger aldrig du till mig, ingen av dem. Jag avskyr att hälsa på hos dem..

Jag har bitit ifrån några gånger och påpekat att det är okej att säga du till mig. Det hjälpte, ett tag i varje fall.
Jag har också fräst ifrån när en del envisas med att kalla mig gumman. Jag är f*n ingen gumma!
Och om någon måste säga vännen till mig i var och varannan mening, då vet jag inte om det verkligen är min vän.. En riktig vän behöver inte säga det, vare sig till mig eller för sig själv.
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

-kl-
Lyfter den här tråden för att bringa klarhet i ett Facebookrelaterat problem i samma hage. Är följande märklig netiquette, eller ett tekniskt mishap?:

1.) Att hela tiden namntagga med både för- och efternamn i VARJE kommentar i en status där enbart ett fåtal (eller enbart två) användare konverserar med minuttäta intervaller, och båda kan misstänkas ha koll, samt få notifieringar att svar inkommit (= taggning överflödig).
Ser gärna lite högtravande ut att blanda formellt tilltal med helnamn, och jag får en stilistisk nivåkrock i retorikloben när det blandas med slang, eller till och med helnamntaggas vid kommentarer som består av en enda smiley.


2.) Detta att tagga folk med dubbla förnamn: Anna Anna Eriksson
Snacka om att använda namn oftaofta. ;) Men det känns som en insekt i systemet.

Är det en trend som går, eller möjligtvis en bugg hos iPhone... eller kanske rent av hos somliga iPhoneanvändare? Finns det någon struktur?
Fenomenet roar och retar mig en smula på samma gång. :p
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

1) Min kille får ofta inga notifieringar alls, det krånglar. Så därför taggar jag men tar bort efternamnet när jag skriver det i ett inlägg. Däremot har jag ALLTID med efternamnet när jag skriver att han är bäst. För det ska vara högtidligt och lite småformellt sådär :D
 
Sv: Varför brukar vissa ens namn hela tiden?

2.) Detta att tagga folk med dubbla förnamn: Anna Anna Eriksson
Snacka om att använda namn oftaofta. ;) Men det känns som en insekt i systemet.

Just det där gissar jag sker av misstag, att datorn/telefonen/whatever inte ersätter namnet man börjat skriva in. (Sedan kan jag ju vara petig och tycka att det inte är så jävla svårt att titta på texten innan man skickar den, men nu ska jag inte vara sådan.
wink.gif
)

Nummer 1 har jag, tack och lov, inte stött på i överdriven användning mer än när folk skriver till fler samtidigt i samma kommentar, och/eller när många postat i statusen ifråga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 812
Senast: a1agnlju
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 414
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp