Bukefalos 28 år!

Varför den akademiska ridningen inte finns.

Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Visst är ingen komplett på alla plan ...vad jag menar med komplett här är en tränare som för mig är "komplett" sen är jag väl medveten om att alla är bra på något. Har ju också fått göra så genom åren att man lärt sig lite av många vid olika tillfällen och tidpunkter under sitt ryttarliv. Sen finns det ju massor av duktiga hästmänniskor som kan delge mycken kunskap utan att man därför utger sig för att var en tränare.

En bra tränare vill man ju även kunna diskutera och bolla olika alternativ med inte bara rida runt i en timme.....
Mvh Aker
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Men behövs tränaren?
Finns inte all information redan nedtecknad sen Xenophone?
Och det som har tillkommit sen dess nedtecknat vid varje tillfälle?
Och om man inte läser ett ord utan går upp på hästen och rider, kan man ha en bättre tränare än hästen?
Varje fråga den får svarar det ärligt på.
Frågar du vad "2+2" är så svarar den helt ärligt och korrekt "4".
Ville du inte ha svaret "4" så var det fel fråga du ställde.
Svårare än så är det inte att rida. En korrekt hjälp ger en korrekt rörelse.
Blir rörelsen fel så byt hjälp. Men memorera vad som hände när det vart fel svar. För nästa gång vill du ha det svaret och då har du hjälpen redan klar.
Hur enkelt som helst, alla skulle kuna rida OS.
Men det går inte, för det ska till förmåga också.
Den kan ni inte köpa av någon tränare oavsett vad ridningen kallas.
Så hur mycket är hästarnas fel, tränarens fel och hur mycket är ryttarens brist på förmåga.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

*lånar svarsknapp*

alla som är intresserade av att komma på barockdagen i bohuslän den 23/10 pm:a mig och skicka med er mail adress så skickar jag mer info.
skriv hur många ni blir och om häst medföljes.

Mvh
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Kan du beskriva vilka egenskaper människan med den optimala förmågan besitter? *undrande*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

ryttarens brist på förmåga är nog den största boven i dramat , men för den sakens skull måste man ju försöka så gott man kan för att åtgärda bristerna så långt det går.

fio/ en bra bit på väg mot OS-2008 ;)
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Herregud min skapare , jag håller med Carmenzita :eek:

Har iallafall hittat en tränare som är svinnoga med hur ryttaren sitter och går inte vidare till ruta 2 förrän ruta 1 är avklarad.
Nu har jag kommit till en perfekt öppna i trav iallafall. :banana:
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Det är inte bara hästfolk, hundfolk och föräldrar är likadana. Det är nog för att det handlar om en relation till något levande. Försök att ge en förälder ett råd om baruppfostran eller en hundägare råd om hur den skall uppfostra sin hund det brukar vara ungefär samma.
Jag känner dock inte igen det där med att folk i andra hobbies eller sporter jag praktiserat varit bättre på att ta råd, snarare har det varit så att man inte ger varandra råd i samma utsträckning. Nu har jag bara spelat basket och där har man ju en tränare som coachar en spelarna ger inte direkt varandra några träningstips utan lämnar det till tränaren.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti skrev:
Men behövs tränaren?
Finns inte all information redan nedtecknad sen Xenophone?
Och det som har tillkommit sen dess nedtecknat vid varje tillfälle?
Och om man inte läser ett ord utan går upp på hästen och rider, kan man ha en bättre tränare än hästen?
Varje fråga den får svarar det ärligt på.
Frågar du vad "2+2" är så svarar den helt ärligt och korrekt "4".
Ville du inte ha svaret "4" så var det fel fråga du ställde.
Svårare än så är det inte att rida. En korrekt hjälp ger en korrekt rörelse.
Blir rörelsen fel så byt hjälp. Men memorera vad som hände när det vart fel svar. För nästa gång vill du ha det svaret och då har du hjälpen redan klar.
Hur enkelt som helst, alla skulle kuna rida OS.
Men det går inte, för det ska till förmåga också.
Den kan ni inte köpa av någon tränare oavsett vad ridningen kallas.
Så hur mycket är hästarnas fel, tränarens fel och hur mycket är ryttarens brist på förmåga.

Det är faktiskt precis det jag har frågat mig också, har jag någon hjälp av tränaren ? Att jag blivit sådär kritisk beror på att min f.d. s.k. tränare höll på att fördärva min unghäst med för höga krav på honom och jag som då inte vågade lita på min egen förmåga och omdöme trodde det var bäst att han red min häst :crazy:

Men det jag såg då var en skärrad stressad unghäst som inte visste vem den skulle lita på.......och det kunde jag bara inte acceptera. Så jag tog ett beslut att bryta och rida min häst själv....

Det är nu 3 år sedan och vi har kommit långt i vår kommunikation min häst och jag ...det mesta fungerar tycker jag. :)

Det jag inte är jätteduktig på är olika tekniker för olika rörelser men vi provar oss fram. Har ju haft en gammal läromästare tidigare så jag vet ju oftast HUR det ska kännas och se ut....sen finns det ju oftast duktiga hästmänniskor i vår närhet som kan titta på oss mellan varven...
Aker
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

:)
Hur ska vi fira detta, Fio? Med tårta och ballonger?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

monster1 skrev:
Det är inte bara hästfolk, hundfolk och föräldrar är likadana. Det är nog för att det handlar om en relation till något levande. Försök att ge en förälder ett råd om baruppfostran eller en hundägare råd om hur den skall uppfostra sin hund det brukar vara ungefär samma.
QUOTE]

Usch, hur hemsk måste inte jag vara som både har barn, hund och häst .... :o
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

LillaGeisha skrev:
Usch, hur hemsk måste inte jag vara som både har barn, hund och häst .... :o

Totalt oemottaglig för kritik kanske!? :idea: :D
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Det var inte så jag menade, alla är ju inte så (det vet vi ju, för alla vi är ju ett undantag från regeln inte sant ;-) ). Jag menade mera att det är samma problematik när det är ansvaret för en annan indvid inblandat. Om man tex dansar breakdance eller samlar frimärken och är dålig på det så går det ju inte ut över någon annan än en själv medans när man är hästägare, hundägare eller förälder så blir direkt en andra part lidande.
Sen kan det ju vara så att man har lättare att ta kritik på andra områden med än just de som handlar om hästar, barn eller hundar (eller vad det nu kan vara man har omvårdnad om).
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Har man sedan också haft hund, barn, häst ett tag, flera år så anser man ju att man kan det där. :) Har en väninna som precis skaffat sin första hund, hon håller föreläsningar för mig varje gång vi träffas hur man ska göra. Men jag låter henne gladeligen hållas.

Sedan tycker jag det överlag kan vara kul att höra folks olika tips om saker och ting. Sedan har jag fått rekommendation att löshoppa en häst med pessoasele, eller longeringshoppa och det var inte bommar på marken, så alla tips är ju inte av godo.

Det jag verkligen kan bli förbannad på, på tal om lidande hos andra part är folk som blir sur på sin häst för att den inte gör som de säger (när det är precis det den gör) och ska ta till ridpisken för att få den att lyssna. Då handlar det ju enbart om att inte tåla kritik när man säger till, för omvårdnad och väl och ve av sin ögonsten handlar det ju inte direkt om.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti skrev:
Därför att det inte finns utan är en ursäkt för bedrövligt dåliga ryttare att hänga på utrustning dom inte klarar av, en ursäkt för att hästar som skulle ha varit i Italien för länge sen fortfarande används innom avel.

Hmmm... Grova generaliseringar här... Om man rider på vanligt träns som "många bra lärare" också använder då? Och har valacker som inte används i avel?Vilka hästar har existensberättigande, vilka inte? Vem bestämmer vilka hästar som ska få finnas och på vilka grunder? Finns det en allmän, objektiv standard?

Antti skrev:
Förstör det ekonomiska underlaget för många bra lärare. Finns mängder av bieffekter som är till nackdel för häst sverige.

Vad är en bra lärare? Kan du ge kriterierna för en sådan? Hur vet man hur de är bra? För att de klarar sig i tävlingar? För att deras elever klarar sig i tävlingar? Är då tävlingsridning en parameter för god ridning? Är det den enda parametern för god ridning? Vem bestämmer vad som är god ridning? Finns det något sådant som "god ridning" och "bra lärare" som alla kan enas om? Ifall det inte är så, så anser jag att gräl om ämnena i fråga inte är fruktsamma. Talar man inte om samma sak men envisas med att slåss om "saken" är det inte speciellt givande. Kan du specificera de mängder av bieffekter som drabbar Hästsverige?


Antti skrev:
Det somliga tar upp som AR är tekniker och metoder som har varit självklara och användna hur länge som helst. Skillnaden är att ingen har försökt göra sig till gud för detta och fylla sin kassakista. Ingen har dunkat sig för bröstet och försökt verka bäst.
Många av dom som här omnäms som duktiga är i själva verket bara bluffmakera och kan just inget. Men de har blivit duktiga på att duppera folk och sko sig på deras okunskap. För det finns alltid en som ståt bakom i kön.

Vill minnas att en liknande diskussion har gått het över världen gällande Monty Roberts? När jag var hemma hos honom fanns det inte en enda pryl att köpa. Ingen keps, ingen penna eller nyckelring, inga böcker... Det som fanns var ett visitkort med kontaktuppgifter. Så man undrar ju vad som är och inte är...
På ett sätt låter det som att någon är besviken att man inte har fått samma uppmärksamhet???
Antti, jag uppskattar att du finns på forumet, för du fyller en uppgift av ifrågasättande. Men du stjälper ibland mer än du hjälper. Dina inlägg är diffusa och insinuerande. Ibland rent av sårande. Jag tror att du skulle kunna bidra till diskussionen på ett konstruktivt sätt bara du skulle hålla dig mer saklig och positiv. Man kan ifrågasätta och diskutera även på ett konstruktivt och positivt sätt. Då gagnar det fler.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

fio/ en bra bit på väg mot OS-2008 ;)

chhEEESUS Vilken trupp du ska få med dig då... :D :banana:
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti skrev:
Har du försökt tala om för en svartsminkad tös att hennes hemsida är ergonomiskt dålig? Att mörkblå fonter knappt syns mot svart bakgrund. Eller att windows script inte är standard.
Gör det och du får ett surt svar.


Inte alldeles säkert så. Jag fick helt OK svar när jag gjorde det. Sura svar KAN ju bero på både avsändare och mottagare, eller kanske den aktuella kombinationen. Man får försöka känna av den man kommunicerar med, kan vara en häst, en elev eller någon annan varelse. Det gäller att hitta ett fungerande språk, alldeles speciellt om man har olika syn på sakernas tillstånd. Framförallt gäller det att kommunicera.

Fonterna är inte mörkblå längre.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Vissa saker får man helt acceptera som esoteriska.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Kunde just ana det.
Inte en gnutta eklektism?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Carmenzita skrev:
:)
Hur ska vi fira detta, Fio? Med tårta och ballonger?

Ja du har ju lovat att baka kakor när jag hälsar på ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 589
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 211
Senast: Jealle
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 681
Senast: holymary
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 813
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp