Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ok, jag tolkar vardaglig som i skiftlig text på chatt, bloggar och forum. Medan jag räknar tidningar, böcker osv som mindre vardaglig. Men du har säkert rätt, jag är inte insatt i var gränserna för vardaglig går utan funderade bara efter min egen tolkning. Dvs inte officiell på något som helst vis. :)

Min uppfattning är inte att det är de som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas som förordar användning av dom. Min uppfattning är att de flesta hellre ser ett dom än ett felplacerat de/dem.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

I Nordstedts Svensk Ordbok anges "dom" som en vardaglig form av "de".

LIA
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

kl

Klagomål på ungdomars språk, både då och idag, gäller i grunden inte språket utan är uttryck för en rädsla för samhälleliga förändringar och nya sociala grupperingar (som skapar grupptillhörighet med sitt "egna språk").
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Man hänger inte med alltså.... Det är det JAG anser vara rätt och korrekt som SKA vara rätt och korrekt. I evigheters evighet. Jepp :-)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ok, jag tolkar vardaglig som i skiftlig text på chatt, bloggar och forum. Medan jag räknar tidningar, böcker osv som mindre vardaglig. Men du har säkert rätt, jag är inte insatt i var gränserna för vardaglig går utan funderade bara efter min egen tolkning. Dvs inte officiell på något som helst vis. :)

Min uppfattning är inte att det är de som inte kan skilja på när de respektive dem ska användas som förordar användning av dom. Min uppfattning är att de flesta hellre ser ett dom än ett felplacerat de/dem.

Så tolkar jag det också. Böcker, rapporter o. dyl. räknas väl inte som vardaglig. Däremot, som du säger, forum och liknande. När det gäller tidningar så har jag lagt märke till att det ofta skrivs "dom" i diverse artiklar. Fast det kanske kan ses mer som "slarv". Eller så beror det på vilken typ av tidning det är, morgontidning, vetenskaplig tidning mm mm.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

kl

Klagomål på ungdomars språk, både då och idag, gäller i grunden inte språket utan är uttryck för en rädsla för samhälleliga förändringar och nya sociala grupperingar (som skapar grupptillhörighet med sitt "egna språk").

"Ungdomar" är ju en definitionsfråga ;)

Jag anser inte att åldersgruppen 25 och däröver räknas som ungdomar längre.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

kl
Det sägs ju av en del i den här tråden att man inte ska bry sig eftersom "det bara är ett internetforum", men det smittar av sig på annat, jag lovar.

Jag har Boxer hemma och håller emellanåt på att sätta kaffet i halsen när jag läser programbeskrivningarna. Det vimlar av felaktigheter: de/dem, syftningsfel, felaktiga pronomina och lattjo meningsbyggnader.

Tror ni, som tycker att det inte spelar någon roll hur man skriver "för att när det är allvar skriver man ju annorlunda", att det inte spelar in att när man skriver på ett icke korrekt sätt dag ut och dag in att det inte avspeglar sig på övrigt skrivande?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

kl.
korrekturlasare = ett numera forsvunnit yrke inom tidningsvarlden tror jag.

Jag laser DN, Aftonbladet och expressen dagligen har pa natet, samt flera utlandska tidningar.

Jag ser det emellanat pa DN men ofta (dagligen) pa Aftonbladet och Expressen den fruktansvarda brist pa korrekt grammar. Och misstavningar av ord etc. Far blivande journalister idag inte lara sig svenska?

Samma sak med de utlandska tidningarna, de av "hogre" kvalitet har battre stavning och grammar an vad "slasktidningar" har.

Ar det sa att de s.k. slasktidningarna anstaller journalister som kanske har dalig sprakvard??

Att lasa vissa inlagg har pa Buke ar ocksa en historia... och inte heller rolig historia. Far de inte lara sig i skolan idag eller ar det allt smsande och datorskrivande som gor att de inte anvander korrekta ord for saker och ting?

Vad vet jag, forsoker fortfarande att lara mig svenska, ord kan jag ibland men grammar ar det varre med.. men jag forsoker i alla fall...
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag kan bara svara för mig själv - jag är inte är kritisk när jag läser inläggen på ett forum, chatt eller twitter. I andra sammanhang är jag mycket kritisk till ex vis syftningsfel och särskrivningar.

Jag har inte på något vis noterat att den yngre generationen skulle vara sämre än den äldre. Jag är av den uppfattningen att det är tiden för genomläsning och korrekturer som saknas snarare än kunskap.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ojoj...hur länge vi är barn respektive vuxna ändras också med generationerna.

Lite OT:

Det är klart att det är skillnad på MOKLOFS(80-90-talister),YUPLOTS (60-70-talister)och SALLIES(40-50-talister).Jag ser omkring mig att många skäller på just MOKLOFS.De är annorlunda.De ställer andra krav än vad vi tidigare generationer gjort.

Deras språk är snabbare,de har ett stort socialt kontaktnät och en bristande vuxen tilltro(Generalisering).Jag tror att många här och ute i livet krockar med deras snabba kommunikationsstil.

Och hlet älrgit så frötsår man fkaitkst det mseta man srkveir braa frötsa och sstia bkotsaevn såtr på rtät ptals.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

@Solis
Tidningarna tillåts oftast skriva "dom". Verkar som att tidningsartiklar räknas som vardagliga. De flesta konstiga "nyorden" från Språkrådet är tagna från tidningarna.

@Moholmarabs
Redaktionerna rationaliserade bort korrekturläsarna i början på 90-talet i hopp om att färre led i textproduktionen skulle göra att journalisterna själva tog mer ansvar för språket i texterna. Needless to say fungerade det inte exakt som de tänkt.

Sen beror det ju också på storleken på redaktionen. Ju mindre redaktion, desto färre medarbetare, desto mer textmassa för alla att hantera. En omöjlig ekvation om man dessutom vill ha bra språk *suckar*.

Jag skriver C-uppsats om det journalistiska språkets korrekthet just nu och det ger mig magsår att se hur vissa tidningasartiklar ser ut, såväl språkligt som faktamässigt.

Som blivande journalist kan jag tillägga att även om vi, under utbildningen, diskuterar det svenska språket och vilka ord/formuleringar vi ska undvika så förväntar sig lärarna att vi redan har en såpass gedigen grund inom svenskan (från grundskola och gymnasium) att vi inte ska behöva gå igenom grammatik osv. igen. Sen är det ju den lilla detaljen med att allt ska skrivas och publiceras så snabbt nu, isht när det ska ut på webben.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Var bra att du svarat Moholmarabs så att jag slapp ;)

På min redaktion korrekturläses artiklarna innan de går i tryck, men inte de som läggs på webben.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ingen fara :D. Fast du har nog bättre koll på hur det egentligen är. Jag är ju fortfarande i startgroparna så det enda jag kan använda som källa är ju kurslitteratur och litteraturen för C-uppsatsen, samt lärarnas muttrande över dagens språk.

På redaktionerna här i min stad verkar de inte har ren korrekturläsning alls. Redigerarna får sköta det, rubriksättning samt layout. Det märks på texterna som läggs ut också, webb-artiklarna kan vara rena plågor att läsa.

Sen tycker jag att det journalistiska skrivandet är en aning annorlunda jämfört med många andra områden och ställer andra krav på artikelförfattarnas språk. Jag önskar dock att korrekturläsarna kunde återinföras på alla redaktioner.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Mja, superkoll skulle jag inte påstå att jag har, jag gör praktik på en lokalredaktion ;) C-uppsatsen väntar efter sommaren.

Ren korrekturläsning har nog inte vi heller utan det är redigerarna som sköter det, men de läser igenom allt. Vem som gör resten har jag inte koll på hos oss eftersom det görs på centralredaktionen :o Men man har ansvar för sin egen text att den är korrekt så ofta ser man till att läsa den själv ett par gånger extra innan man lämnar in den (varannandagstidning så det hinns med ganska bra)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Aha, så du är också i startgroparna :D

När jag gjorde praktik på TT gick nyhetschefen igenom texten innan jag lade ut den på linan men hon kollade mest efter formuleringar och nyhetsvärde. Sen skötte redigerarna på centralredaktionen resten.

problemet med webb-publicering är att det finns möjlighet att hoppa över många led i granskningen. Journalisterna kan i många fall själva publicera texten på webben från sina egna datorer och redigerarna har helt enkelt inte tid att gå igenom allt ordentligt utan det blir en ytlig granskning där, som bäst, de mest uppenbara felen kan rättas till.

*delvis kl*
Men för att återgå till trådens ämne...

Medan jag anser att forum och chatt med mer kan räknas som de mest vardagliga av alla situationer som innefattar textskrivande kan jag, trots det, bli rätt irriterad och i vissa fall nästan idiotförklara textförfattaren om texten är alldeles för lik talspråk eller helt enkelt för-:devil:-la uselt komponerat vad gäller grammatik och stavning. På samma gång känns det besvärande för mig när folk använder sig av "svåra" ord, där de själva ibland inte ens vet vad ordet betyder eller hur det stavas, bara för att försöka få texten att verka mer seriös eller viktigare än vad deras vardagliga skriftspråk är.

Jag anser ju normalt sett inte att annonser egentligen ska ses som "vardagliga". Inom journalistiken är det en vida känd sanning att även språket vi skriver med påverkar vår trovärdighet som journalister samt hur vår artikel uppfattas (att språket sen inte alltid håller hela vägen är dessvärre alltför vanligt). En annons som har ett alltför vardagligt, eller snarare alltför uselt, språk får mig alltid att fundera över exakt hur seriös personen som skrivit den är. Många annonser jag sett de senaste åren har varit skrivna på ett sådant sätt att jag inte kunnat låta bli att få bilden av en liten fjortis som tycker det skulle vara kul att sätta in en annons på skämt.

Sen att särskrivningarna i annonsrubriker m.m kan vara rätt underhållande är en helt annan sak. Jag har märkt att många särskriver "Superfin". I sig, som ordsammansättning, är det ju förvisso ett ganska besvärligt ord men jag tycker det är bättre än det särskrivna alternativet. Jag anser att man alltid bör läsa igenom sina annonser, inkl. rubriker, högt för sig själv. På det sättet hittar man många fel. "Superfin", till exempel, får en helt annan mening om man skriver "super fin". Själv blir jag alltid sugen att sätta ett frågetecken efter det senare exemplet och svara med: "De flesta super säkert någon gång i sina liv".
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Som blivande journalist kan jag tillägga att även om vi, under utbildningen, diskuterar det svenska språket och vilka ord/formuleringar vi ska undvika så förväntar sig lärarna att vi redan har en såpass gedigen grund inom svenskan (från grundskola och gymnasium) att vi inte ska behöva gå igenom grammatik osv. igen. Sen är det ju den lilla detaljen med att allt ska skrivas och publiceras så snabbt nu, isht när det ska ut på webben.

Det där kan nog skilja beroende på vilken utbildning man går. På min var en delkurs vigd åt svenska med en grundlig genomgång av TT-språket. Den tentan var det många som svettades kan jag säga ;)

Men absolut; håller jag med dig- det är snärjigt med tid på många redaktioner. Där får nog språkvården ofta stryka på foten, tyvärr.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Det kan finnas flera orsaker till fel stavning.. personen bakom texten kan tex ha dysleksi eller førståndshandikapp eller kanske ær utlæning.

Tycker folk ska tænka sig før innan de skriver elaka komentarer om felstavning, det kan såra otroligt mycket før en person som gør sitt bæsta och som kanske aldrig kommer kunna stava riktigt oavsett år i skolan.

Forumen ær vill till før alla eller?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Det kan finnas flera orsaker till fel stavning.. personen bakom texten kan tex ha dysleksi eller førståndshandikapp eller kanske ær utlæning.

Tycker folk ska tænka sig før innan de skriver elaka komentarer om felstavning, det kan såra otroligt mycket før en person som gør sitt bæsta och som kanske aldrig kommer kunna stava riktigt oavsett år i skolan.

Forumen ær vill till før alla eller?
Det här inlägget har i praktiken redan besvarats otaliga gånger i tråden.
Ett tips är att läsa igenom trådar innan man skriver inlägg, det underlättar för alla.

LIA
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ska man behøva læsa egenom en tråd på 12 sidor før att få sæga sin mening?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ja, varför inte?
Framför allt om man ska kritisera det som skrivits i den.

LIA
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Hedinn
·
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 185
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 412
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
4 009
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp