Varför förstör vissa människor för andra?

Inte_Ung

Trådstartare
Vad är det som gör att folk slår sönder busskurer, förstör ensilagebalar, skär i hästar, gör inbrott, tar andras saker och annat dumt?
Vilka mekanismer hos en människa gör att den inte kan ta hänsyn till andra och låta saker vara ifred?
Är det brist på empati?
Hat mot allt och alla?
Eller något annat?

Friska och normala människor kan ju inte på något vis anse att de har rätt att göra så.
Så något måste ju vara fel.
 
Vad är det som gör att folk slår sönder busskurer, förstör ensilagebalar, skär i hästar, gör inbrott, tar andras saker och annat dumt?
Vilka mekanismer hos en människa gör att den inte kan ta hänsyn till andra och låta saker vara ifred?
Är det brist på empati?
Hat mot allt och alla?
Eller något annat?

Friska och normala människor kan ju inte på något vis anse att de har rätt att göra så.
Så något måste ju vara fel.

en del av dom där som gör det är väl snorungar som inte fått lära sig att saker och ting kostar pengar. kul att göra sönder. åker dom fast så blir det inte så mycket av det. föräldrarna får ta smällen och ungarna fortsätter glatt.

exet fick fram och bakrutorna på sin plymouth krashade. någon tyckte det var kul att dra en stor sten genom rutan i bak så den fortsatte in i framrutan. inte lätt att få tag på ruta till den bilen. antagligen var det någon som inte gillar raggare som gjorde det och då stod bilen lämpligt till.
 
Senast ändrad:
Typ förstöra busskurar handlar väl om att stajla inför kompisarna för det är sååå coolt att göra förbjudna saker.

Skär i hästar gör nog folk av andra orsaker, har lite svårt att föreställa mig anledningen. :(
 
Testosteron kombinerat med dålig impulskontroll
Testosteron fanns i överflöd under tonåren, impulskontrollen var det nog si och så med men att skära och plåga djur var det aldrig tal om, det rör sig nog mer om felkopplingar mellan öronen på enstaka individer..
 
Ärligt talat så kan jag inte finna ett enda vettigt svar på varför man beter sig så och förstör för andra mer än att allt inte står helt rätt till i huvudet. Köper inte att man vill vara tuff för kompisar, hämnd osv..en normal människa förstör inte andras saker, knivhugger djur osv
 
Jag skulle tro att droger/missbruk och allt vad det innebär har en stor del i sammanhanget.. tyvärr..
För nej, normalt fungerande människor gör inget sånt - enligt mig.
 
Det som jag mest undrar är vad som skulle kunna göras för att slippa detta otyg.
Bättre missbrukarvård?
Arbete åt unga?
Utbildning i skolan?
Annat?
 
Jag tror att den typen av åtgärder är väldigt bra. Ju fortare man får ungdomar att förstå att de själva ingår i samhället desto bättre. Ju tidigare den aha-upplevelsen når våra ungdomar - desto mer kommer den att påverka deras vardagsbeslut.

Men det är inte lätt; inte ens en övertygande majoritet på Buke verkar anse att man är en del av samhället och behöver följa de regler som är överenskomna. Det argumenteras vilt om varför man inte ska behöva betala till hovslagarens pension och stalltjejernas vita löner i tråd från tråd.
 
Jag tror att den typen av åtgärder är väldigt bra. Ju fortare man får ungdomar att förstå att de själva ingår i samhället desto bättre. Ju tidigare den aha-upplevelsen når våra ungdomar - desto mer kommer den att påverka deras vardagsbeslut.

Men det är inte lätt; inte ens en övertygande majoritet på Buke verkar anse att man är en del av samhället och behöver följa de regler som är överenskomna. Det argumenteras vilt om varför man inte ska behöva betala till hovslagarens pension och stalltjejernas vita löner i tråd från tråd.

Är det inte hovslagaren eller stalltjejen själva som ska betala sin egen pension?
Jag har i alla fall alltid fått pynta de pengarna själv, antingen via egenavgifter eller via en arbetsgivare. Väljer man att jobba svart så väljer man att avstå från ev. pensionspoäng.

Att sedan ta ett eller annat svartjobb, för att finansiera en eller annan utsvävning är mänskligt och det smörjer ekonomin i ett land, under förutsättning att det håller sig inom rimliga nivåer.
 
Självklart. Men ganska svårt när det finns en stor mängd människor som hävdar sin rätt att köpa svarta hovslageritjänster och stallplatser billigt. Till och med omöjligt. Eller hur mycket tycker du att man ska avsätta till pension av en svart heltidslön på 3000 kr i månaden, där du fått kost och logi men det också givetvis oredovisat så att du får noll pension?

Nej, svartjobb smörjer inte ekonomin. Precis tvärtom. Det är därför man arbetar så aktivt mot det. Det är en del av det samhällsförakt som tråden handlar om. Att förstöra för andra. Och tänka på sig själv och skita i hur det påverkar medmänniskorna.
 
Jag tror att den typen av åtgärder är väldigt bra. Ju fortare man får ungdomar att förstå att de själva ingår i samhället desto bättre. Ju tidigare den aha-upplevelsen når våra ungdomar - desto mer kommer den att påverka deras vardagsbeslut.

Precis, delaktighet och engagemang. Mycket av skadegörelse handlar om utanförskap och frustration tror jag.
 
Är det inte hovslagaren eller stalltjejen själva som ska betala sin egen pension?
Jag har i alla fall alltid fått pynta de pengarna själv, antingen via egenavgifter eller via en arbetsgivare. Väljer man att jobba svart så väljer man att avstå från ev. pensionspoäng.

Att sedan ta ett eller annat svartjobb, för att finansiera en eller annan utsvävning är mänskligt och det smörjer ekonomin i ett land, under förutsättning att det håller sig inom rimliga nivåer.

Hur var det med snacket om att följa de regler som beslutats demokratiskt? Bara snack?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 102
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp