Varför förstör vissa människor för andra?

Jag funderar ofta över detta skit i andra syndromet.
"Tampas" (=jobbar/umgås/försöker styra upp/diskuterar med/skriker åt/myser med) just nu med ungdomar i undre tonåren som FULLSTÄNDIGT skiter i att kompisen inte får en korv medans en unge trycker i sig 7 stycken genom att tredje kompisen distraherar oss ledare så dom kan stjäla från grillen trots att vi sagt att alla får tre korvar. Finns INGEN förståelse alls att det inte finns mer korv och att vi ute i skogen inte kan fixa mer heller.
Eller att samma individ ständigt ALLTID skjuts ut först i Killerball trots att andra är lätta att träffa och en annan ALDRIG blir utskjuten -Vadå orättvisa, varför får vi inte spela det spelet?
Kollegan 25 år blev kallad häxa för att hon sa till att om ni ska spela brännboll så hämtar NI racken.

Det ena gänget är från ett invandrartätt område och det andra är medelsvenssonungar så det hänger INTE på kultur.
Eller har dom haft samma förskolelärare tro?
 
Djurplågare och personer som pysslar med skadegörelse av busskurer och ensilagebalar borde inte klumpas i hop till en grupp, det är helt olika mekanismer bakom hänsynslösheten.

En djurplågare lutar mer åt att ha psykopatiska drag/vara psykopat och personer som idkar skadegörelse oftast inte alls har något med brist på empati eller psykopati att göra. Där ligger nog flera olika anledningar bakom, t.ex. brist på uppfostran, frustration, grupptryck, uppmärksamhetssökande, människor som inte fått lära sig sakers värde o.s.v.

Det är intressant att inte i den här tråden heller nämns det uppfostran, föräldrarnas roll i situationen. Föräldrar som blundar för det barnen gör, föräldrar som försvarar sina barn inför andra vuxna som ev, reagerar på något barnen gjort, föräldrar som ger barnen nya saker när något har gott sönder, föräldrar som visar sin kärlek i grejer, föräldrar som inte har tid med barnen, föräldrarna som inte "ser" sina barn. Detta kan inte vara nyttigt för barnen sedan när de växer upp till ungdomar och detta kan skapa sådant här beteende.

Ungdomar som sysslar med sådant här har ju ofta en hemsituation/föräldrasituation som lämnar en hel del att önska. Och en del föräldrar skulle behöva en stor fet spark i röven och order om att uppfostra barnen och inte låtsas som om fri uppfostran är en uppfostran.

Det är samtidigt inte alltid lätt att vara förälder i dag och man kan bara göra sitt bästa, men om man är medveten om riskerna som finns, om man inte blundar för problemen, de små, så kan man många gånger få barnet på rätt köl i alla fall. Det krävs dock att man faktiskt ser att ansvaret inte hänger på barnen, skolan eller samhället.
 
Missbruk och mycket av detta går för mig inte hand i hand. Kollegor som är hundförare har erfarat flera fall där Pelle pundare stannar upp mitt i ett överfall och tänker "shit, jag kan ju inte skada hunden!" och lägger sig direkt. Sen vinner en missbrukare inget på att förstöra busskurer. Däremot på stöld. Tyvärr ser de inte vad de gör mot människan som äger prylarna.

Jag tror att djurmisshandel har med människor som "tappat hjärnan" att göra och skadegörelse är övervägande delen ungdomar som hamnat snett.
 
Hur var det med snacket om att följa de regler som beslutats demokratiskt? Bara snack?
Ursäkta, men regelverket är väl att skatt är en källskatt, dvs att företagare betalar sin egen skat + sina anställdas skatt.
Det valet gör inte kunden.

Att det sedan är ett faktum att en viss % svarta pengar smörjer samhället.
Inget samhälle har fungerat förutan detta fenomen, allt från bönders försök att undvika "rumpeskatten" på 1600:talet till dagens svarta pizza...
 
Jag skiljer lite på vandalism och grövre saker.
Att ha sönder busskurer, kasta glasflaskor på stan, klotter osv tror jag handlar mycket om ungdomars impulsivitet, bristande konsekvenstänk och gruppmentalitet. Man ska vara störst och bäst, hetsar varandra. Sen har de inte en tanke på att deras mamma får stå i regnet och vänta på bussen dagen efter. Mycket händer nog på fyllan, mycket handlar nog om uttråkade bråkstakar. Vandalism känns mer offentligt, mer "kolla vad jag vågar". Kanske brist på uppmärksamhet? Eller kanske har den personen bara fått lära sig att om man vill ha uppmärksamhet så måste man göra dumheter. Vem får mest uppmärksamhet i klassen tex? Ungen som sitter tyst eller den som skriker och leker apa?

Djurskärningar känns mer som en individuell handling. Inget man tar med polaren på en tråkig tisdag.
Fast nu verkar det ju blir lite trend i djurplågeri. Skitungar filmar när de sparkar sina katter, slår sina hundar osv, för att lägga upp på sociala medier för att få uppmärksamhet. Som tur är (?) skapar deras beteende avsky istället för beundran. Frågetecknet är där endast för att det ofta spårar ur med mordhot, misshandel osv som följd.

Jag tror också på att göra konsekvensen mer kännbar. Låt ungdomarna städa upp på stan. Även om det inte är just de som deltagit, kanske de kan kliva fram nästa gång och få någon att inse det tråkiga som följer om man slår sönder saker.

Jag var den tråkiga ungdomen som skällde ut kompisar när de på fyllan krossade glasflaskor. Jag ska nog inte utmåla mig som extra klok och förståndig, det handlade om att jag hade hund och inte ville att hunden skulle behöva få glas i tassarna vid nästa promenad. Hittar man någonting som är viktigt för ungdomarna så kan man nog motivera till ett ändrat beteende.

Men sen finns det ju vuxna som beter sig som snorungar också. De som på fyllan springer runt och slår sönder saker. Vad gör man åt dom? Ingen aning.. förbjuda fylla på allmän plats kanske, men folk måste ju ta sig hem.
 
Jag funderar ofta över detta skit i andra syndromet.
"Tampas" (=jobbar/umgås/försöker styra upp/diskuterar med/skriker åt/myser med) just nu med ungdomar i undre tonåren som FULLSTÄNDIGT skiter i att kompisen inte får en korv medans en unge trycker i sig 7 stycken genom att tredje kompisen distraherar oss ledare så dom kan stjäla från grillen trots att vi sagt att alla får tre korvar. Finns INGEN förståelse alls att det inte finns mer korv och att vi ute i skogen inte kan fixa mer heller.
Eller att samma individ ständigt ALLTID skjuts ut först i Killerball trots att andra är lätta att träffa och en annan ALDRIG blir utskjuten -Vadå orättvisa, varför får vi inte spela det spelet?
Kollegan 25 år blev kallad häxa för att hon sa till att om ni ska spela brännboll så hämtar NI racken.

Det ena gänget är från ett invandrartätt område och det andra är medelsvenssonungar så det hänger INTE på kultur.
Eller har dom haft samma förskolelärare tro?

Tur du var lite ironisk över förskollärarna ;) Fast jag ser hur klimatet har hårdnat i yngre åldrar och en tuffare attityd växt fram. Men vad är det som gör det? Daltar vi med våra barn?
 
Allt nedlagt arbete förgäves, och i förlängningen kan det ju bli så ekonomiskt kännbart för bonden att djur måste slaktas till vintern!
Det är märkligt att bönder och andra som äger stora saker ses som lovligt byte.
Som att där finns så mycket att det inte skulle spela någon roll.

Utbildning i hur företag fungerar borde ingå i skolan.
Så att man lär sig att förstå hur det hela hänger ihop.
Med att få ett jobb - då så måste det ju finnas ett företag som kan betala en lön.
Eller att driva eget - ekonomisk planering och så.
Och hur maten man äter blir till.
 
Strax utanför Åkersberga råkade Grindtorps gård ut för detta. Tänk om de som gjort de här fattat vidden av konsekvenserna! Allt nedlagt arbete förgäves, och i förlängningen kan det ju bli så ekonomiskt kännbart för bonden att djur måste slaktas till vintern!
https://www.facebook.com/photo.php?...34469687.42471.253130071453950&type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?...34469687.42471.253130071453950&type=1&theater
Min höbonde råkade ut för något liknande, han fick ett helt fält förstört av någon som roat sig med att hugga sönder alla balarna med kniv. :(
 
Men sen finns det ju vuxna som beter sig som snorungar också. De som på fyllan springer runt och slår sönder saker. Vad gör man åt dom? Ingen aning.. förbjuda fylla på allmän plats kanske, men folk måste ju ta sig hem.
Vad man gör åt dem?
De ska få städa upp och laga vad de ställt till med, dagen efter, då de är som mest bakfullast.

För extra effekt kan man bussa ut pensionärer från ett närliggande ålderdomshem, att beskåda deras ångest,
De gamla få då lite utflykt och frisk luft också.
 
Det är intressant att inte i den här tråden heller nämns det uppfostran, föräldrarnas roll i situationen. Föräldrar som blundar för det barnen gör, föräldrar som försvarar sina barn inför andra vuxna som ev, reagerar på något barnen gjort, föräldrar som ger barnen nya saker när något har gott sönder, föräldrar som visar sin kärlek i grejer, föräldrar som inte har tid med barnen, föräldrarna som inte "ser" sina barn. Detta kan inte vara nyttigt för barnen sedan när de växer upp till ungdomar och detta kan skapa sådant här beteende.

Brist på uppfostran av föräldrar (och även andra vuxna) är grundproblemet i denna tråd.
Och om vi nu förfasas över hur dagens ungdomar ibland beter sig, vänta då tills den fullständigt dysfunktionella generation som idag sitter i sandlådan vuxit upp, den som har föräldrar som i meditationslikna poséer är djupt försjunkna i sina smartphones.
 
Här är ett exempel på vad som händer när vissa människor förstör för andra:


http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/slutbadat-pa-nassjon

Bägaren har runnit över för Rot-Holens byamän. Det kommande året ger man upp Nässjön. Detta beslut togs efter att förstörelsen eskalerat de senaste åren.

– Folk som läser detta suckar väl och tänker att nu är det dags för Nässjön igen. Den gamla följetongen. Men nu har vi sagt att det får vara nog. Bykassan är inte fet och vi har inte råd att fortsätta, säger Margareta Bohlin, suppleant i Rot-Holens byamän.

Ett av många vårtecken i Älvdalen är delvis att man lägger ut bryggorna på Nässjön, delvis att badplatsen strax därpå blir samlingsplats för allehanda festande.

– Jag vill inte missunna någon att vara här. Har vi inte haft upptåg för oss i alla tider? Det hör till, och man lär sig av det. Men det här går bara ut på att förstöra, förstöra och förstöra, säger Margareta Bohlin.

En tur kring badplatsen vittnar också om förstörelsen.

Sandstensplattorna som borden har stått på är sönderslagna. Borden själva, blott ett år gamla, ser ut att ha stått i mitten av slaget vid Poltava och saknade brädor. Ett flytblock har man lyckats slita av från bryggan. De barnbryggor som tidigare lagts ut kommer i år att lysa med sin frånvaro: de är nämligen borta.

– Jag antar att de är stulna, eller utslängda i vattnet. Här är de inte i varje fall. Det är så tråkigt. De var populära hos barnfamiljer, säger Margareta.

I hopptornet har man startat en eld. I fjol kostade man på omklädningsrummet nya stuprör och hängrännor: förstörda. Trappen vid omklädningsrummet: uppbränd. Utedasset: omkullvält.

– Det går inte att ha en pinal här utan att den strax därpå förstörs, säger Margareta.

Städningen efter påskhelgen resulterade i åtta fyllda sopsäckar. Orken att fortsätta värna om badplatsen tog då också slut.

– Det rann över för oss. Nu gör vi något drastiskt. Vi fortsätter året ut som vi har lovat, sedan får det vara nog, säger Margareta.
 
Det låter som den där byn behöver anslag till en fritidsgård med pedagogiskt utbildad personal tillgänglig dygnet runt, samt engagemang från föräldrar a'la 'morsor & farsor på byn'.
 
Hosjöbadet Malmköping 16/6:
Två fulla sopsäckar flaskor, burkar och engångsgrillar mm. på mellan 1 och 6 meters djup bara vid mittenbryggan, tog 3 timmar på botten för att få med all bråte bara vid den bryggan.

Badet i Hälleforsnäs 17/6:
Traditionella fångsten av fiskedrag, gamla spön, flaskor och engångsgrillar på botten samt sönderbruten sopbehållare, sönderbruten brygga, sönderbrutna skyltar och omkullvält bajamaja.

Man blir bara så,,,,,,,,,matt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 105
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 955
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp