Varför gjorde jag så?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i huvudet både med att det får finnas misstänkt hälsofarliga ämnen i i stort sett varenda produkt vi har omkring oss, samt med den slit-och-släng konsumtionshysteri som råder. Jag är förbannad över hur det funkar och vill åtminstone försöka dra mitt strå till stacken så mycket jag kan.
Jag har därför på senare år allt mer vänt mig ifrån det konsumtionsliv jag tidigare levde – försöker numera att köpa begagnat och miljömärkt så mycket det bara går, konsumera mindre, plastbanta hemma, vara en medveten konsument, skaffa mig kunskap om hur min livsstil påverkar planeten, och sånt.

Jag har under hösten kommit fram till att jag skulle behöva ett par nya skor (kängor), och jag har haft en ganska bestämd bild av hur jag vill att dom skorna ska se ut.
I vanliga fall när jag behöver skor så kan ett skoinköp ta många månader att ”värka fram”, i och med att jag försöker leta efter sjyssta och bra skor som är så lite miljöbelastande som möjligt eller gjorda i så hög kvalitet som möjligt av naturmaterial. Såna skor kostar en ganska bra slant, vilket förhindrar impulsköp... Det kan också vara svårt att hitta just det jag vill ha, eftersom utbudet är begränsat. Det kan som sagt ta lång tid att leta fram något som passar mig, och jag handlar i stort sett bara via nätet (eftersom det oftast är där dom miljömedvetna leverantörerna finns).

Men vet ni vad jag gjorde häromdagen?
Jag åkte till ett av dom större köpcentra som ligger utanför Stockholm, tillbringade några timmar med att gå runt i affärerna där och köpte tillslut två par äckligt billiga skor som är helt gjorda i plast (a.k.a. ”konstläder”)!!
eek.gif
eek.gif

När jag åkte därifrån var det som om berusningen släppte, och jag tänkte – ”Vad i hela världen gjorde jag nu? Och varför??”
Det var nästan obehagligt. Och så skämdes jag dessutom.

Jag har inte varit på shoppingrunda i ett köpcentrum på ganska många år nu. Det kändes ganska främmande och var inte direkt någon behaglig upplevelse. När jag var yngre vet jag att jag brukade ”belöna” mig själv med att samla ihop en hög med pengar och sedan åka till något stort köpcentrum och tillåta mig att bara ”shoppa loss” helt hejdlöst. På den tiden var det som ett nöje och en belöning för mig. Hu!

En sak som jag höll på att ramla baklänges över var att expediterna i bägge affärerna där jag införskaffade mina skor vid köpet berättade för mig att skorna jag köpte var av urusel kvalitet och skulle gå sönder i stort sett direkt.
eek.gif
Ja, inte direkt ordagrant kanske. Men i den första butiken sa expediten att skorna måste skyddas med nån slags specialspray både innan första användningen och sedan regelbundet varje vecka (eller om hon sa månad – jag minns inte riktigt). Men var är det för jävla idé? Sälja skor som måste sprayas med förmodligen giftiga perfluorerade ämnen regelbundet? Vaddå hål i huvudet? I nästa butik sa expediten glatt ”Ja det här är ju konstläderskor så du kan inte använda dom om det blir kallt ute för då kan dom spricka!”. Och det var ganska grova kängor, som man nog gärna skulle vilja använda just när det börjar bli kallt...
Snacka om att butikerna friskriver sig från att ta ansvar för skit dom säljer.
Jag gapade. Men drog mig lite till minnes att när jag var ute i shoppingsvängen förut så var det ofta så att man var tvungen att själv klacka om eller lägga på en sula på de skor man köpte innan man började använda dom, för att den befintliga sulan var så dålig att den gick sönder i stort sett direkt.
Hur kan vi konsumenter tillåta att butikerna säljer så undermåliga produkter?
Och VARFÖR KÖPER VI DOM???
(Ja, det är just det jag frågar mig – varför köpte jag dom?? Jag som ändå borde veta bättre!!)

Dom skor som jag annars köpt under dom sista åren har både varit klara att användas direkt vid leverans, och dessutom varit gjorda för att användas i många år. Jag må kanske vara gammaldags, men det är dom förväntningar jag har när jag köper skor. Inte att jag köper ”byggsatser” till skor, som måste kompletteras med sulor och spray och annan konstgjord andning för att kunna användas ett par gånger.

Jag tyckte att skorna jag köpte var snygga, gillade dom, och kände dels att jag verkligen behövde ett par skor av den modellen, och dels en lättnad över att jag kunde lösa det relativt snabbt – jag ville bara ”bli av” med inköpet och lösa problemet så snabbt och enkelt som möjligt. Men skoinköpet lämnade helt klart en äcklig eftersmak i munnen, och jag ångrar mig.
Jag fattar inte vad det var som gjorde att jag ramlade dit och gjorde en sån vansinnesgrej? Varför svek jag mina ideal?
Vad i hela världen var det som hände?!?....
crying.png
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 703
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 177
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp