Bukefalos 28 år!

varför höga hinder?

M

Malin81

jag undrar varför "alla" hoppryttare är så fixerade av höjden på hinderna. Att man ska hoppa så högt som möjligt fast många inte inte är redo för det?
 
Det finns ryttare åt båda hållen tycker jag allt.
Visst finns dom som hoppar högre än vad de igentligen borde göra. MEN det finns dom som hoppar lägre klasser än både hästarnas och ryttarnas kapacitet.

Så jag tycker inte att man bara ska anmärka på de som rider "för stora klasser".
 
jo visst men det va inte så jag menade. ja bara undrar varför folk frågar vilka klasser man hoppar och många säger "bara" 90cm. t.e.x :D
 
de tycker väl att 90cm är litet...
de skule väl vilja hoppa högre?..int vet jag.
de flesta tycker ju att det är coolt att hoppa högt.
det kan också vara väldigt farligt ibland om man inte vet vad man håller på med.
 
har åxå funderat på det... vet inte riktigt varför.. suck.. själv är jag nog en sådan som har för låga krav, så att säga. var svinglad när jag vägrade ut mig i en LD, hon hoppade ju fint på dom första tre hindren...! :D
 
Så länge man tävlar i lätt klass, alltså upp till 1,20 är det ju relativt sett, små hinder. Även om jag tycker att 1,20 är ganska högt...
Både jag och min häst har både kapacitet att hoppa högre än de klasser vi gör nu (1,0 och 1,10) men så länge han tittar så mycket som han gör och innan jag har kommit på hur jag ska rida honom hoppar vi dessa små klasser...
 
många unga hoppryttare (och hobbyryttare) är fixerade vid höjden men iaf Lisen bratt var på vår klubb och hade clinic och dom tränar oftast bara på ca 50 cm höga hinder och sparar hästarna till tävling
 
Okej, jag fattade på annat sätt... :p
Jag tycker att jag tävlar småklasser... :o Tävlar LB, och ska i vår hoppa LA om allt går som planerat.

Jag hjälper till och bygger hinder på bl.a pingsttävlingarna, vilket jag antar medför att jag tycker att det är smått... :o

Allt är relativt som man brukar säga... Eller hur det nu är... :smirk:
 
Samma här :bow:

Har hoppat min häst en gång 140 oxer :crazy: men det var bara ett hinder och inte en hel bana. Men jag kan inte säga att jag hoppar 140 för det gör jag inte! Räcker med 1m, 110 cm sålänge :)

Kram Favina :bump:
 
Samma här :bow:

Har hoppat min häst en gång 140 oxer :crazy: men det var bara ett hinder och inte en hel bana. Men jag kan inte säga att jag hoppar 140 för det gör jag inte! Räcker med 1m, 110 cm sålänge :)

Kram Favina :bump:
 
Det håller jag inte alls med om faktiskt, inte så länge det gäller proffsen iallafall.
MEn alla wannabees som inte kan rida , dom sitter ofta och hoppar för stora klasser vilket medför att hästarna snart börjar stanna.
Jag tycker 1.20 är precis lagom höjd, jag är väldigt höjdrädd och gillar inte banhoppning överhuvudtaget egentligen.
 
Hej!

Jag håller med dig jag!
Tycker nästan att det är tvärt om, de som tävlar högre klasser sitter oftast inte hemma och hoppar speciellt högt!

Visst måste dom oxå träna på höjden men allt som oftast så är det väldigt lågt som det tränas på. Om det inte är clinics eller någon speciell kurs/träning dvs.
 
Men de som brukar hoppa högt me sina hästar brukar för det mesta träna på 70-1m hinder..omd e då tävlar, på 1,40 nivå.
men sen så måste de också träna nån gång på den höjden de tävlar på också..
men i grunträning så har de låga hinder.
 
om man tränar mest på 1m-1.10m tycker man då inte hinderna på en 1.20-1.30m bana är väldigt högt när man ska ut och tävla? :D
 
Ingen seriös hoppryttare är fixerad vid höjden. Är man någerlunda duktig så vet man att det inte är höjden som räknas utan hur lydig och följsam hästen är. Jag tävlar lite högre klasser men tränar ofta på 1 meters hinder ändå....
 
Jag tycker att det verkar vara tvärt om. Iaf bland tränare. Vill man hoppa högre sägar dom bara att höjden inte har någon betydelse och att kan man hoppa lågt så kan man hoppa högt. Visst, det är väl kanske sant.

Fram till i våras red jag på ridskola, har gjort det i 17 år men med några års brejk för foderhäst, medryttarhäst osv. Sista åren var jag alltid med på hoppkurser och hoppträningar med samma häst. Man blev ju rätt "inhoppade" på varandra och då vill man ju hoppa högre, men det blev aldrig högre än ca 90 cm.

Kan ju hålla med om att det inte är lämpligt att låta ett orutinerat ekipage hoppa bana med höga hinder. Men jag tycker definitivt att man borde få hoppa högre under kontrollerade former ibland. Tex en liten serie där sista hindret är högt. För det är ju skillnad på att hoppa 70 cm och 1,30!

Min gräns för vad som är högt och lågt går definitivt på 90 cm! Bara för att jag aldrig tränat på högre hinder. Har EN gång hoppat 1,30 som sista hinder i en serie med en mycket säker häst (min dåvarande foderhäst). Det är ju jättelätt för en tränare att säga att höjden inte har någon betydelse när dom är så vana! 1,30 är ju bara plutthinder för dom medan det är döläskigt för mig!
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 285
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
394
Senast: lil-sis
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
860
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp