Bukefalos 28 år!

varför höga hinder?

För man kansek vill kjomma nånstans här i livet.
Visst man märker nog om man inte är redo för det, innerst inne även om alla själva inte förstår det..
På min ridskola är det mycket så att vissa får hopap lite väl högt mot vad dom klarar av.
Men då pratar ja inte om stora hinder, utan om lite mindre hinder med ryttare som inte "ens" klarar av det..
Tex på förra hopptävlingen, en ryttare som Säkert klarar av 60 cm, skulel hoppa 80 flör hon ville väl visa att hon klarade det :smirk:
På andra hindret vägrade hästen och hon flög av.
Så kan det gå.. Då borde man ju själv fatta att man inte är redo för att hopap så "högt"...
Särskilt eftersom den hästen brukar hoppa med "vem som helst" särskilt på tävling...

Själv tycker jag om att hopap högt på vissa hästar.
Jag tävlar bara runt 80 cm nu, ska väl bli högre nu i vinter, men jag har tränar lite på 90-100...
O lixom om jag nångån e osåäker så försöker jag ingen...
För jag blir lite osäker med höga hindrr, särskilt breddhinder, emn det beror helt på hästen...
Som när min häst höll på å störata över ett hinder på 1,05 :crazy:
Det har hänt mej förrut på min förra häst att hon störtade om kull efter just en oxer..
Men den här gången försökte jag igen..
Tre gånger stannade hon, sen hoppade hon,...
Menmen till saken :p

Själv har ja problem att hopap hinder som är under 60 cm eftersom hästarna ja hopapr hopapr så konstigt på så små hinder..
Runt 80 är en bra höjd för mej att träna på! Elelr högre, elelr lägre beror ju lite påö.
 
Jag har tränat ganska länge för en tränare där vi i stort sätt bara hoppade banor och med höga hinder. Nu har jag bytt tränare till en som är mer teknikinriktad.
Jag är väldigt glad att jag har alla dessa spång i ryggen som jag har fått från den gamla tränaren. När man kommer ut på banan så är inte hindrena så höga och distansena så svåra för man har gjort det så många gånger..
Sen blir det ju förstås så mycket lättare med teknikträningar också. Men jag är inte för det där att bara hoppa småhinder och gå ut på banan och hoppa högt. Det måste vara en blandning, både häst och ryttare måste vara vana vid höjden.
På träningarna med den teknikinriktade så kan förstås hindrena smyga upp mot 1.30 ibland men inte alltid vilket det var innan.
Klart att höjderna spelar roll annars hade ju alla hoppat låga klasser bara för att det är lättare? :crazy: Jag har lagt ribban nu med min nya häst ganska högt för jag gillar utmaningar och det går bättre och bättre. Dessutom hoppar hon, och många andra hästar med hög kapacitet mycket bättre på högre hinder..
Håller dock med om att det finns många knäppgökar som är ute och tävlar för högt! De slutar med att allt gå ut över hästen! :mad:
 
Tack för alla svar. Det är roligt o´ch höra vad andra tycker. Lycka till i framtiden (använd sunt förnuft) när det gäller höjder och svårigheter. :D
 
kankse för att dethandlar om prestige alla vill väll vara bra ? det tillhör ligger väll i människans natur vad vi än gör ? (iaf i detta fall under förutsättning att man är intresserad av tävling och träning) är man skogskulle ryttare är det klart att man inte tänker på samma sätt ;)
 
Jag är nog också en sån som har väldigt låga krav(kanske därför man alditg kommer nånvart...) :confused:
Jag var jättenöjd när jag trillade av i första LB:n (1 meter) för hon hoppade ju ändå, det var bara jag som hade så dålig balans och i andra så kom hon faktiskt över samma hinder i tredje försöket... :p
 
jag hoppar sällan högt hemma... oftast max 1 m... tränar jag däremot blir det ju högre hinder... när jag är ensam tränar jag mest på typ sockerbitar... jag vill inte slita på min häst... går det bra att hoppa små hinder går det oftast bra att hoppa de högre också..
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 211
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: lil-sis
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp