Varför inte avskaffa juridiskt kön?

Ah, du tänker som en fråga rakt ut? "Vad är ditt biologiska kön"?
Till exempel så, ja. Eller "Hb har olika referensvärde för biologiska män respektive kvinnor, vad är ditt biologiska kön?" Och sedan kan man ju tänka sig att det biologiska könet faktiskt följer med journalen snarare än sitter ihop med personnumret.
 
Jag tror just löner och maktfördelning inte spelar någon roll om man tar bort det juridiska könet, människor blir inte könsneutrala utan män fortsätter favorisera män när det kommer till att tillsätta tjänster och sätta löner, oavsett personnumret.
Ja exakt, fenomenet skulle absolut inte försvinna utan bara gå under radarn, det var min poäng. Det kanske snarare skulle kunna öka när ingen kan kontrollera vad som händer.
 
Och sedan kan man ju tänka sig att det biologiska könet faktiskt följer med journalen snarare än sitter ihop med personnumret.
Den lösningen kan jag köpa, men då personuppgifter i datajournalen hämtas från Skatteverket måste den uppgiften finnas även där. T ex när patienten söker akut i annan region med annat journalsystem.
(Hade så klart varit bäst med nationellt journalsystem men det är nog tyvärr långt fram i tiden.)
 
Det där gäller ju biologiskt kön, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som juridiskt. Även här har man ju fördelen av direktkontakt med barnet och kan alltså lätt ta reda på vilket biologiskt kön hen har. Och det finns ju inget som hindrar att man för in det i journalen för ev. framtida bruk (som att kalla till könsberoende hälsoundersökningar, till exempel).
Du menar att man behåller personnumret men kallar det för biologiskt kön?
Eller inför ett annat nummer än personnumret och kallar det biologiskt kön, som kan användas för statistik i tillväxtkurvor osv?
Eller ska varje läkare och sköterska göra en egen bedömning och föra in statistik baserad på den bedömningen?

Jag tror ju inte egentligen att gemene BVC sköterska är bättre på att bedöma biologiskt kön än läkare vid förlossningen. Det känns nog tryggare att läkaren vid förlossningen gör bedömningen om vilket biologiskt kön barnet tillhör, speciellt eftersom det inte är så himla lätt alla gånger och det ändå ibland blir fel. För det är ju inte alls lätt att ta reda på betydligt oftare än folk tror såvitt jag förstått.

Gillar ju såklart idén i teorin och tycker absolut den tex ska genomföras i all sport under 11 år och så kan man fortsätta därifrån och se vart man kommer.
 
Senast ändrad:
För mig som tar emot orosanmälningar som kommer till socialtjänsten är kön definitivt en beståndsdel som man tar hänsyn till vid bedömning. Vem som har misshandlat eller utsatt vem för misshandel till exempel. Och vi träffar inte alltid alla som anmäls, vi kan ibland göra en bedömning utifrån handlingar.

För mig personligen som har ett förnamn som fått personer att tro att jag är en man skulle det vara väldigt negativt, jag vill gärna att det på något sätt framgår att jag inte är det. Jag har mötts av så konstiga och obehagliga förväntningar i olika situationer där man väntat sig att möta en man istället för mig.
 
Till exempel så, ja. Eller "Hb har olika referensvärde för biologiska män respektive kvinnor, vad är ditt biologiska kön?" Och sedan kan man ju tänka sig att det biologiska könet faktiskt följer med journalen snarare än sitter ihop med personnumret.

Alltså, den läkare som måste fråga om biologiska kön vill jag inte ha som min läkare! :eek: :crazy::laugh:
 
Jag antar att det är ur ett jämställdhetsperspektiv man skulle ta bort det juridiska könet. Men biter man sig själv inte bara i svansen då?

Tänker ut ett forsknings- och statistikperspektiv. Skulle inte arbetet med att identifiera belysa och komma till rätta med ojämställdhet och diskriminering försvåras enormt av att vi inte vet vem som är vem? (I forskningen och statistiken då alltså, inte när vi möts på stan).
 
Alltså, den läkare som måste fråga om biologiska kön vill jag inte ha som min läkare! :eek: :crazy::laugh:
Jag har en nära vän som är transsexuell MtF och som genomgått behandling för könsdysfori och numera är kvinna, juridiskt, utseendemässigt och socialt. Hon berättar inte alltid vid vårdkontakter att hon biologiskt sett är man, utan har fått behandling för såväl bruten fot som bältros utan att behandlande läkare kände till hennes biologiska kön. Jag tror inte att någon annan läkare än en gynekolog med ultraljusdapparat hade kunnat fastställa hennes biologiska kön utan att prata med henne (eller analysera kromosomer, såklart). Det gör ju inte de läkarna inkompetenta på något vis, de bara visste inte och behövde inte veta.
 
Alltså, den läkare som måste fråga om biologiska kön vill jag inte ha som min läkare! :eek: :crazy::laugh:
Jag är läkare och skulle inte alltid se det på en påklädd person, och inte heller avklädd om personen både har hormonell behandling och genomgått könskorrigerande kirurgi.
Och i många fall behöver de inte klä av sig speciellt mycket för undersökning för det de kommer till mig för.
 
Du menar att man behåller personnumret men kallar det för biologiskt kön?
Eller inför ett annat nummer än personnumret och kallar det biologiskt kön, som kan användas för statistik i tillväxtkurvor osv?
Eller ska varje läkare och sköterska göra en egen bedömning och föra in statistik baserad på den bedömningen?
Inte behålla skillnaden i personnummer, utan införa ett nytt fält som heter "biologiskt kön" eller liknande. Och som lämpligen följer personen hela livet, helst i ett nationellt sjukvårds-/journalregister, men kanske i brist på det ändå i folkbokföringen.

Jag tror ju inte egentligen att gemene BVC sköterska är bättre på att bedöma biologiskt kön än läkare vid förlossningen. Det känns nog tryggare att läkaren vid förlossningen gör bedömningen om vilket biologiskt kön barnet tillhör, speciellt eftersom det inte är så himla lätt alla gånger och det ändå ibland blir fel. För det är ju inte alls lätt att ta reda på betydligt oftare än folk tror såvitt jag förstått.
Ja, det blir ju fel ibland som sagt och ibland har ju t.o.m. föräldrarna fått VÄLJA kön på sitt barn när det inte gått att bestämma (hoppas det inte förekommer längre)! Om "biologiskt kön" är skilt från personnumret skulle det ju ge utrymme för förlossningsläkaren att säga "inte möjligt att bestämma" utan att det påverkar en massa annat.

Gillar ju såklart idén i teorin och tycker absolut den tex ska genomföras i all sport under 11 år och så kan man fortsätta därifrån och se vart man kommer.
Tror att väldigt många sporter och dess utövare skulle vinna på mindre strikt uppdelning mellan pojkar/flickor, män/kvinnor. Inte minst skulle de riktigt duktiga flickorna/kvinnorna som utövar mansdominerade sporter kunna få vettigt motstånd och därmed bli ännu bättre!
 
Jag har en nära vän som är transsexuell MtF och som genomgått behandling för könsdysfori och numera är kvinna, juridiskt, utseendemässigt och socialt. Hon berättar inte alltid vid vårdkontakter att hon biologiskt sett är man, utan har fått behandling för såväl bruten fot som bältros utan att behandlande läkare kände till hennes biologiska kön. Jag tror inte att någon annan läkare än en gynekolog med ultraljusdapparat hade kunnat fastställa hennes biologiska kön utan att prata med henne (eller analysera kromosomer, såklart). Det gör ju inte de läkarna inkompetenta på något vis, de bara visste inte och behövde inte veta.

Fast jag struntar i det helt ärligt. Jag, personligen, vill inte ha en läkare som måste fråga om jag är en kvinna eller en man eftersom mitt förtroende för den läkarens kompetens skulle vara lika med noll. Det är viktigt för mig att det på ett enkelt sätt syns i vårdens dataregister att jag är en kvinna eftersom det påverkar en del gällande sjukdomar, behandlingar och provtagningar. Det är också viktigt för mig att forskningen på ett enkelt sätt kan studera skillnader mellan kvinnor och män inom vården t.ex. reaktion på olika mediciner/behandlingar, olika symptom vid samma sjukdomstillstånd etc.

Det finns biologiska skillnader på kvinnor och män oavsett vad folk anser om den saken.
 
Jag är läkare och skulle inte alltid se det på en påklädd person, och inte heller avklädd om personen både har hormonell behandling och genomgått könskorrigerande kirurgi.
Och i många fall behöver de inte klä av sig speciellt mycket för undersökning för det de kommer till mig för.

Fast nu pratade jag inte om alla personer utan bara om mig själv.
 
Tror att väldigt många sporter och dess utövare skulle vinna på mindre strikt uppdelning mellan pojkar/flickor, män/kvinnor. Inte minst skulle de riktigt duktiga flickorna/kvinnorna som utövar mansdominerade sporter kunna få vettigt motstånd och därmed bli ännu bättre!

Hur menar du? I vilket läge?

Jag minns att när Magdalena Forsberg var på toppen som skidskytt och bl.a. vann den totala världscupen 6 år i rad så höjdes det röster från nån annan nation (minns inte vilken, Tyskland kanske) att de tyckte att hon var så överlägsen att hon borde tävla mot männen istället. En mycket dålig idé.
 
Fast jag struntar i det helt ärligt. Jag, personligen, vill inte ha en läkare som måste fråga om jag är en kvinna eller en man eftersom mitt förtroende för den läkarens kompetens skulle vara lika med noll. Det är viktigt för mig att det på ett enkelt sätt syns i vårdens dataregister att jag är en kvinna eftersom det påverkar en del gällande sjukdomar, behandlingar och provtagningar. Det är också viktigt för mig att forskningen på ett enkelt sätt kan studera skillnader mellan kvinnor och män inom vården t.ex. reaktion på olika mediciner/behandlingar, olika symptom vid samma sjukdomstillstånd etc.

Det finns biologiska skillnader på kvinnor och män oavsett vad folk anser om den saken.
Det finns absolut biologiska skillnader mellan män och kvinnor, det är ju inte ens något man direkt kan ha åsikter om, utan jag ser det som fakta. Däremot är det ju då biologiskt kön vi pratar om, inte juridiskt. Den information som läkarna har tillgång till i form av juridiskt kön är densamma för dig som för min MtF-transsexuella vän, trots att ni har olika biologiskt kön. Vore det inte bättre om läkarna hade tillgång till rätt biologisk information?
 
Tror att väldigt många sporter och dess utövare skulle vinna på mindre strikt uppdelning mellan pojkar/flickor, män/kvinnor. Inte minst skulle de riktigt duktiga flickorna/kvinnorna som utövar mansdominerade sporter kunna få vettigt motstånd och därmed bli ännu bättre!
Att ta bort den uppdelningen skulle innebära katastrof för damidrotten. Man kan gärna träna ihop män/kvinnor men i resultatsammanhang skulle samtliga klasser vinnas av män på de högre nivåerna. Det skulle inte uppmuntra flickor/kvinnor utan tvärtom. Hur många kvinnor skulle hävda sig mot män i Världsmästerskap i friidrott eller simning t.ex. ? Inga!

Vettigt motstånd får man inom sin egen kategori, från de som utövar sporten på ens egen nivå eller högre. Man behöver inte män där.

Träna ihop är en annan sak.
 
Det finns absolut biologiska skillnader mellan män och kvinnor, det är ju inte ens något man direkt kan ha åsikter om, utan jag ser det som fakta. Däremot är det ju då biologiskt kön vi pratar om, inte juridiskt. Den information som läkarna har tillgång till i form av juridiskt kön är densamma för dig som för min MtF-transsexuella vän, trots att ni har olika biologiskt kön. Vore det inte bättre om läkarna hade tillgång till rätt biologisk information?

Istället för att ta bort könet från perssonnumret kanske då borde lägga till så att det syns om man är kvinna, man, MtF eller FtM? Så att alla kan få den fördelen att det syns för forskningen och vården?
 
Hur menar du? I vilket läge?

Jag minns att när Magdalena Forsberg var på toppen som skidskytt och bl.a. vann den totala världscupen 6 år i rad så höjdes det röster från nån annan nation (minns inte vilken, Tyskland kanske) att de tyckte att hon var så överlägsen att hon borde tävla mot männen istället. En mycket dålig idé.
Jag menar att de flesta idrottare blir bättre av att ha bra motstånd. Är man överlägset bäst i sin åldersgrupp, könskategori eller vilken annan grupp som helst så kanske man inte blir så bra som man hade kunnat bli om man hade haft hårdare motstånd, fler som var lika bra eller nästan lika bra som en själv. Så att låta barn träna och tävla helt könsblandat upp till en viss ålder och även efter det inte se det som något konstigt att låta en duktig tjej spela några fotbollsmatcher med killarna tror jag faktiskt hade kunnat gynna alla.

Annika Sörenstam valde väl vid något tillfälle att spela på herrarnas golftour istället för damernas? Om jag minns rätt så kvalade hon in utan problem, men fick inte någon särskilt framskjuten placering. Det hade hon kanske fått om hon mer regelbundet spelat med herrarna under sin karriär?
 
Istället för att ta bort könet från perssonnumret kanske då borde lägga till så att det syns om man är kvinna, man, MtF eller FtM? Så att alla kan få den fördelen att det syns för forskningen och vården?
Det ligger ju delvis i linje med förslaget om ett "tredje kön" som hörts ibland, även om ditt förslag är bättre/mer detaljerat.
 
Att ta bort den uppdelningen skulle innebära katastrof för damidrotten. Man kan gärna träna ihop män/kvinnor men i resultatsammanhang skulle samtliga klasser vinnas av män på de högre nivåerna. Det skulle inte uppmuntra flickor/kvinnor utan tvärtom. Hur många kvinnor skulle hävda sig mot män i Världsmästerskap i friidrott eller simning t.ex. ? Inga!

Vettigt motstånd får man inom sin egen kategori, från de som utövar sporten på ens egen nivå eller högre. Man behöver inte män där.

Träna ihop är en annan sak.
Nu har jag ju inte sagt något om att ta bort uppdelningen, enbart att göra den mindre strikt!
 

Liknande trådar

Äldre En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 535
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp