Varför inte avskaffa juridiskt kön?

Roheryn

Trådstartare
Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet? Äktenskapsbalken är väl numera könsneutral, likaså värnplikten. Män och kvinnor ärver på samma sätt och har i övrigt samma rättigheter och skyldigheter i samhället.

Det har ibland höjts röster för att vi borde ha ett "tredje kön" för dem som inte identifierar sig som varken man eller kvinna, men vore det inte bättre att helt ta bort den juridiska könsbestämningen? Då identifierar man sig som det man vill - sitt biologiska kön eller något annat - och har man könsdysfori bör man fortfarande kunna få hormonell och kirurgisk hjälp, men slipper byte av personnummer för att byta juridiskt kön. Så varför krångla till det med ett "tredje kön"?
 
Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet? Äktenskapsbalken är väl numera könsneutral, likaså värnplikten. Män och kvinnor ärver på samma sätt och har i övrigt samma rättigheter och skyldigheter i samhället.

Det har ibland höjts röster för att vi borde ha ett "tredje kön" för dem som inte identifierar sig som varken man eller kvinna, men vore det inte bättre att helt ta bort den juridiska könsbestämningen? Då identifierar man sig som det man vill - sitt biologiska kön eller något annat - och har man könsdysfori bör man fortfarande kunna få hormonell och kirurgisk hjälp, men slipper byte av personnummer för att byta juridiskt kön. Så varför krångla till det med ett "tredje kön"?
Rent medicinskt är det många provsvar (t ex vanlig blodvärde, Hb) som är olika om man är biologisk man eller kvinna, så det är olika referensvärden. Det skulle krångla till det ganska mycket om man inte kan se på personnumret (eller datasystemet läsa av) vilket patienten är.
Flera av dessa värden ändrar sig vid behandling när man har könsdysfori, och de värden som inte ändras känner man till och har koll på. Det fåtal personer som ändrat juridiskt kön men inte ännu har fått eller inte vill ha behandling kan få "felvärden" men då vet ju både de och vården varför i de allra flesta fall.
 
Rent medicinskt är det många provsvar (t ex vanlig blodvärde, Hb) som är olika om man är biologisk man eller kvinna, så det är olika referensvärden. Det skulle krångla till det ganska mycket om man inte kan se på personnumret (eller datasystemet läsa av) vilket patienten är.
Flera av dessa värden ändrar sig vid behandling när man har könsdysfori, och de värden som inte ändras känner man till och har koll på. Det fåtal personer som ändrat juridiskt kön men inte ännu har fått eller inte vill ha behandling kan få "felvärden" men då vet ju både de och vården varför i de allra flesta fall.
Det är även smidigt när man kallar till alla automatiska förebyggande provtagningar som ffa människor födda med kvinnligt kön behöver ta.
 
Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet? Äktenskapsbalken är väl numera könsneutral, likaså värnplikten. Män och kvinnor ärver på samma sätt och har i övrigt samma rättigheter och skyldigheter i samhället.

Det har ibland höjts röster för att vi borde ha ett "tredje kön" för dem som inte identifierar sig som varken man eller kvinna, men vore det inte bättre att helt ta bort den juridiska könsbestämningen? Då identifierar man sig som det man vill - sitt biologiska kön eller något annat - och har man könsdysfori bör man fortfarande kunna få hormonell och kirurgisk hjälp, men slipper byte av personnummer för att byta juridiskt kön. Så varför krångla till det med ett "tredje kön"?
Tror att en god del av statistiken kring maktfördelning och löner mellan män och kvinnor ligger i att det finns ett juridiskt kön. Men iofs verkar folk även ha statistik på hur man lyckas jämfört med sitt ursprung, å tredje sidan finns det någonstans information om när ens föräldrar flyttade in i landet osv.

Har för mig att även vikt och längdkurvor för barn o bebisar bygger på kön på barnet, att de växer olika i olika åldrar. Det kan påverka om man vet om barnet tex växer för lite på längden och behöver behandling kan jag tänka mig. Det är ju inte bara statistik ut utan även statistik in. Så normalkurvorna för bebisar är olika i olika tider, i böcker från 50-talet är det inte helt likadana vikter som är normala för nyfödda som nu. Så om data in försvann och vi levde på data ut från 2020 enbart skulle den säkert 2040 vara obsolet och man skulle inte kunna veta om bebin/barnet växte som den skulle eller inte lika exakt. (flickor växer väl ofta mycket på längden runt 11-12 och killar 12-16 eller dyl, gissar lite här. Så en flicka som ligger under längdkurvan och snart ska få mens och är 12 är kanske ngt annat än en pojke som ligger under längdkurvan och är 12 och inte ska få mens snart.).
 
Senast ändrad:
Rent medicinskt är det många provsvar (t ex vanlig blodvärde, Hb) som är olika om man är biologisk man eller kvinna, så det är olika referensvärden. Det skulle krångla till det ganska mycket om man inte kan se på personnumret (eller datasystemet läsa av) vilket patienten är.
Flera av dessa värden ändrar sig vid behandling när man har könsdysfori, och de värden som inte ändras känner man till och har koll på. Det fåtal personer som ändrat juridiskt kön men inte ännu har fått eller inte vill ha behandling kan få "felvärden" men då vet ju både de och vården varför i de allra flesta fall.

Jag tänker att vården har ju direktkontakt med patienten och det finns då bättre sätt att kontrollera biologiskt kön än att kolla näst sista siffran i personnumret...? I första hand prata med patienten.
 
Just det! Och mammografi behöver även de med könsdysfori och behandling gå på.
...men de behöver inte gå på cellprovtagning för livmoderhalscancer om de är MtF-transsexuella. Det behöver för övrigt inte heller de biologiska kvinnor som fått sin livmoder (inkl livmoderhals då) bortopererad. Juridiskt kön är helt enkelt inte fullt pålitligt för att veta vem som behöver vilken medicinsk behandling eller provtagning.
 
Enda omständigheten jag kommer på på rak arm där juridiskt (inte biologiskt kön) spelar roll är grov kvinnofridskränkning, där är en förutsättning att brottet begåtts av en man mot en kvinna.

Rent krasst tycker jag nog att det ska vara kvar med tanke på hur otroligt överrepresenterade män är i våld mot kvinnor…
 
Har för mig att även vikt och längdkurvor för barn o bebisar bygger på kön på barnet, att de växer olika i olika åldrar. Det kan påverka om man vet om barnet tex växer för lite på längden och behöver behandling kan jag tänka mig. Det är ju inte bara statistik ut utan även statistik in. Så normalkurvorna för bebisar är olika i olika tider, i böcker från 50-talet är det inte helt likadana vikter som är normala för nyfödda som nu. Så om data in försvann och vi levde på data ut från 2020 enbart skulle den säkert 2040 vara obsolet och man skulle inte kunna veta om bebin/barnet växte som den skulle eller inte lika exakt. (flickor växer väl ofta mycket på längden runt 11-12 och killar 12-16 eller dyl, gissar lite här. Så en flicka som ligger under längdkurvan och snart ska få mens och är 12 är kanske ngt annat än en pojke som ligger under längdkurvan och är 12 och inte ska få mens snart.).
Det där gäller ju biologiskt kön, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som juridiskt. Även här har man ju fördelen av direktkontakt med barnet och kan alltså lätt ta reda på vilket biologiskt kön hen har. Och det finns ju inget som hindrar att man för in det i journalen för ev. framtida bruk (som att kalla till könsberoende hälsoundersökningar, till exempel).
 
Tror att en god del av statistiken kring maktfördelning och löner mellan män och kvinnor ligger i att det finns ett juridiskt kön. Men iofs verkar folk även ha statistik på hur man lyckas jämfört med sitt ursprung, å tredje sidan finns det någonstans information om när ens föräldrar flyttade in i landet osv.
Jag tror just löner och maktfördelning inte spelar någon roll om man tar bort det juridiska könet, människor blir inte könsneutrala utan män fortsätter favorisera män när det kommer till att tillsätta tjänster och sätta löner, oavsett personnumret.
 
Hur menar du nu m direktkontakt?

Vården ringer extremt sällan. Papper kommer i brevlådan förben mammografi o cellprovtagning mm.
Mitt svar gällde ett inlägg om provsvar, t.ex. Hb, där referensvärdet kan skilja sig åt för män o kvinnor. Och har det tagits ett prov så har det liksom förekommit ett möte med patienten där man förmodligen lyckats fastställa om hen är biologisk man eller kvinna.
 
Jag tänker att vården har ju direktkontakt med patienten och det finns då bättre sätt att kontrollera biologiskt kön än att kolla näst sista siffran i personnumret...? I första hand prata med patienten.
Oftast, ja. Men det finns ganska många personer väljer att själva ta prover via kommersiella lab och då får man oftast standardtolkningar som kan bli fel.

Och personligen förbereder jag mig innan jag träffar en ny patient genom att bl a titta på provsvaren och då är det bra att veta hur de ska tolkas. Inte alltid det framgår tydligt i journal eller remiss vilket kön personen har.

Samma sak om man t ex bevakar en kollegas inkorg eller får en fråga från annan klinik. Många gånger det kan bli krångel och extra arbete. Och det är ju inte så att vi i vården behöver extra administration...
 

Liknande trådar

Äldre En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 482
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp