Varför inte avskaffa juridiskt kön?

Jo men jag tror att kallelse är mycket mer effektivt när det gäller att nå fram.
Dessutom så kan man hamna i ett läge då man inte kan tala för sig och vården behöver kunna ta hänsyn till det biologiska könet.
Sist som jag sökte akut för min astma för att jag inte kunde andas så hade inte akutläkaren tillgång till journalsystemet.
Jag tror jag tänker anta att vården har en lösning för det problemet, eller skapar en.

Och att biologisk markering som inte går att ändra säkert kan införas om det önskas av berörda.
 
Inte bara kanske. Garanterat.

Och för vad ska vi då öka befolkningens dödligheten i bröst, livmoder och prostatacancer istf som nu minska den?

För att några få (jämfört mot hela befolkningen) blir triggade av att få en kallelse, för att ännu färre (igen jämfört mot hela befolkningen) inte vill kännas vid sitt biologiska kön.

Jag bryr mig faktiskt noll i vad vuxna människor identifierar sig som, skiter fullständigt i vad de gör med sina kroppar och hur de lever sina liv, men jag tycker det är rätt magstarkt att denna minoritet tycker sig ha rätten att avskaffa något som ger lägre förekomst och lägre dödlighet i cancer för majoriteten.

Varför måste något utmärkt tas bort, bara för att ett fåtal vill ha något annat?
Varför inte hellre införa att den minoritet som -oavsett anledning- absolut inte vill få kallelse för att upptäcka cancer i tidigt stadie kan välja bort att få dessa kallelser?
Det här förstod jag inte alls? Du menar alltså inte screening som en tjänst för befolkningen att få en möjlighet till tidig upptäckt, utan som en plikt för att man inte ska bekosta samhället pengar?

Även psykisk ohälsa utlöst av ett samhälle som inte kan tänka sig att byta personnummer längre kostar pengar i längden om man ska se det på det viset.

Men absolut, om vi tror att transsexuella vill att det ska finnas ett biologiskt kön/markering som är omöjlig att ta bort myndigheternas register så.

Screeningen tas ju inte bort, det är bara några enstaka procent som inte får automatisk kallelse till den längre utan får boka själva. Kanske, det vet vi inte. Vi vet inte i tråden, ingen har sagt, hur man löser detta idag när personer bytt personnummer. För personer gör ju det idag.
 
Hur använde jag ett slagträ här?
Du menar att det är lätt att ge ett biologiskt kön till alla barn och att alla är rakt indelade i män och kvinnor rent biologiskt? Och att detta kön man då ger vid födseln bör vara totalt omöjligt att ändra.

Alltså förlåt men det är precis detta jag menar. Du pratar som om människor med DSDs inte är riktiga män och kvinnor bara för att deras karyotyp inte är XY eller XX och det gör mig illa berörd. DSD är inte ett eget kön eller flera egna kön vilket är en annan vanlig missuppfattning. Det känns som att den enda gången folk pratar om DSDs är när de vill använda dessa tillstånd för att legitimera könsidentitet (som är en skild diskussion och hjälper inte människor med DSD överhuvudtaget).

Varför skulle det vara omöjligt att ändra biologiskt kön om fel registrerats vid födseln? Det handlar ju i så fall om att det gjorts ett misstag och inte att barnets biologiska kön har ändrats.
 
Borde det inte, istället göra att vårdinsatserna ökar? Varje ökning av något vårdkrävande i samhället borde ju uppmärksammas och medföra ökade resurser inte minst.

Att Molly, som nämnts, efter ett självmordsförsök inte fick omedelbar och intensiv och total hjälp är ju helt obegripligt och jag förstår inte hur det gick till. Det är ju för sent nu, tragiskt nog, men det måste ju vara skäl till en LEX-anmälan?

Sen tycker jag att varje uppriktigt menad fråga och/eller fundering, tyvärr möts på ett sätt som gör att få ens vågar uttrycka dessa. De möts av ord som TERF, fascist, till och med nazist. Jag tror inte det finns något "ämne" som är så känsligt just nu och där människor är så rädda att säga "fel" och bli TERF-stämplade. Och jag FÖRSTÅR att ämnet ÄR känsligt och att det måste vara ett helsike att vara transperson i "fel sällskap" (förlåt alla mina citationstecken...) men det måste få förekomma frågor och ifrågasättande ÄVEN när dessa uppfattas som kränkande och okunnigt och fördomsfullt. Även när de inte är avsedda så. Alla har inte kunskapen och insikten att kunna uttrycka sig korrekt i alla ögonblick. Jag gjorde misstaget här ovan, som du märkte.
Tyvärr så är det inte så, vad som borde lett till mer kontroller/fler besök/tydligare vårdplan har istället i stort sett pausats (stopphormoner till personer under 18). Och som @Migo har påtalat så är det svårt att rekrytera personal och det är strikta riktlinjer som är rent skrattretande egentligen, och det är bara ett fåtal ställen som numera ens får bedriva transvård.

Jo, jag förstår såklart att det är ett känsligt ämne. Men som du tex du skrev, när du funderade om bakgrunden till varför vården får fler transmän som patienter, så uppstår liksom inte den typen av frågeställningar i ett vakuum de heller och är absolut en del av en kontext/trend i dagsläget. Och är man genuint nyfiken av en fråga, som faktiskt rör en väldigt utsatt minoritet så är det lämpligt att vara övertydlig gällande att man inte ifrågasätter personernas identitet liksom - sen kan alla såklart använda klantiga uttryck emellanåt. Men sedan är det nog värre att som transperson ifrågasätts än att kallas för TERF eller liknande i onödan, tänker jag...

En annan grej vore väl också att se till sig själv, och undra varför det känns som en angelägen fråga just nu? Jag gissar faktiskt att just du överlag är skeptisk till att personer gör ingrepp "i onödan" oavsett om det är könsbekräftande vård/kirurgi eller om en cis-person skaffar botox.
 
Alltså förlåt men det är precis detta jag menar. Du pratar som om människor med DSDs inte är riktiga män och kvinnor bara för att deras karyotyp inte är XY eller XX och det gör mig illa berörd. DSD är inte ett eget kön eller flera egna kön vilket är en annan vanlig missuppfattning. Det känns som att den enda gången folk pratar om DSDs är när de vill använda dessa tillstånd för att legitimera könsidentitet (som är en skild diskussion och hjälper inte människor med DSD överhuvudtaget).

Varför skulle det vara omöjligt att ändra biologiskt kön om fel registrerats vid födseln? Det handlar ju i så fall om att det gjorts ett misstag och inte att barnets biologiska kön har ändrats.
Ok, om du säger det så.
 

Liknande trådar

Äldre En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 482
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp