Varför inte avskaffa juridiskt kön?

Till exempel så, ja. Eller "Hb har olika referensvärde för biologiska män respektive kvinnor, vad är ditt biologiska kön?" Och sedan kan man ju tänka sig att det biologiska könet faktiskt följer med journalen snarare än sitter ihop med personnumret.
Tycker nog nästan att det borde kännas som mer närgånget än att det är fel på en siffra på personnumret? Tänker att om biologiskt kön är ett och uttrycket ett annat så kan man hantera det med mindre fokus på just den saken om man inte behöver fråga?

Dvs om läkaren ser att det är ett manligt personnummer och det kommer in en ung tjej i rummet (men inget syns i journalen) så kanske man inte ens behöver gå in på biologiskt kön alls? utan bara ge provsvaret och utgå därifrån?
 
Inte behålla skillnaden i personnummer, utan införa ett nytt fält som heter "biologiskt kön" eller liknande. Och som lämpligen följer personen hela livet, helst i ett nationellt sjukvårds-/journalregister, men kanske i brist på det ändå i folkbokföringen.


Ja, det blir ju fel ibland som sagt och ibland har ju t.o.m. föräldrarna fått VÄLJA kön på sitt barn när det inte gått att bestämma (hoppas det inte förekommer längre)! Om "biologiskt kön" är skilt från personnumret skulle det ju ge utrymme för förlossningsläkaren att säga "inte möjligt att bestämma" utan att det påverkar en massa annat.


Tror att väldigt många sporter och dess utövare skulle vinna på mindre strikt uppdelning mellan pojkar/flickor, män/kvinnor. Inte minst skulle de riktigt duktiga flickorna/kvinnorna som utövar mansdominerade sporter kunna få vettigt motstånd och därmed bli ännu bättre!
Joo, men då är ju haken att om man har bytt kön under de förhållandena så syns det mycket tydligare än nu att man gjort det?

Om man nu byter och byter personnummer är det ju som du säger med din väninna ganska svårt att veta rakt av ens för en läkare. Men med den där rutan syns det varje gång man är på arbetsförmedlingen eller universitetet eller sjuksyster. Myndigheter är ju ganska många kontakter för vissa, hela tiden den där rutan som syns som ett skavsår som inte går att få bort?
 
Annika Sörenstam valde väl vid något tillfälle att spela på herrarnas golftour istället för damernas? Om jag minns rätt så kvalade hon in utan problem, men fick inte någon särskilt framskjuten placering. Det hade hon kanske fått om hon mer regelbundet spelat med herrarna under sin karriär?

Nu är ju golf en sport där man, förutom på elitnivå, spelar väldigt mycket tillsammans män och kvinnor. Så Annika Sörenstam har knappast lidit brist på manligt motstånd under sin karriär.
 
Hur menar du? I vilket läge?

Jag minns att när Magdalena Forsberg var på toppen som skidskytt och bl.a. vann den totala världscupen 6 år i rad så höjdes det röster från nån annan nation (minns inte vilken, Tyskland kanske) att de tyckte att hon var så överlägsen att hon borde tävla mot männen istället. En mycket dålig idé.
Varför det? inom skytte till exempel är kvinnor och män sannolikt lika bra. Så det finns nog många sporter där det går att göra. Men såklart andra där det inte blir bra.
 
Jag menar att de flesta idrottare blir bättre av att ha bra motstånd. Är man överlägset bäst i sin åldersgrupp, könskategori eller vilken annan grupp som helst så kanske man inte blir så bra som man hade kunnat bli om man hade haft hårdare motstånd, fler som var lika bra eller nästan lika bra som en själv. Så att låta barn träna och tävla helt könsblandat upp till en viss ålder och även efter det inte se det som något konstigt att låta en duktig tjej spela några fotbollsmatcher med killarna tror jag faktiskt hade kunnat gynna alla.

Lyckades på något vänster ta bort halva ditt inlägg när jag skulle dela upp citatet, så svarar på detta här istället.
Att de tjejer som är överlägset bäst i sin åldersgrupp både skulle kunna få jättebra träning och kunna konkurrera på tävling om de tränade och tävlade med killar stämmer säkert, precis som det finns killar som skulle utvecklas bättre om de idrottade med tjejer.

Men det är ju inte samma sak som att det på gruppnivå skulle fungera. VM skulle fortfarande bestå av 100 % män om inte könsuppdelningen fanns.
 
Varför det? inom skytte till exempel är kvinnor och män sannolikt lika bra. Så det finns nog många sporter där det går att göra. Men såklart andra där det inte blir bra.

Jag menar ju de sporter där män och kvinnor tävlar i olika klasser idag. Jag tycker att det är en dålig idé att upphöra med den uppdelningen för det skulle göra att många kvinnor skulle sluta idrotta eftersom det i väldigt många idrotter alltid skulle vara män på pallen.

Jag kan inget om skytte så jag kan inte uttala mig egentligen. Men spontant känns en uppdelning mellan män och kvinnor märklig i just den sporten. Men någon som kan skytte får gärna upplysa mig.
 
Joo, men då är ju haken att om man har bytt kön under de förhållandena så syns det mycket tydligare än nu att man gjort det?
Det blir ju lite moment 22, kan jag tycka. Ja, det blir tydligare att man har bytt kön eller könsuttryck, men i stort sett alla argument i den här tråden har haft att göra med att man vill hålla koll på biologiskt kön för att t.ex. tolka provsvar rätt, kalla till rätt hälsoundersökningar etc. Och då är det ju det biologiska, ursprungliga könet som man egentligen vill veta.

Om man nu byter och byter personnummer är det ju som du säger med din väninna ganska svårt att veta rakt av ens för en läkare. Men med den där rutan syns det varje gång man är på arbetsförmedlingen eller universitetet eller sjuksyster. Myndigheter är ju ganska många kontakter för vissa, hela tiden den där rutan som syns som ett skavsår som inte går att få bort?
Jag ser det ju som att det biologiska könet bara skulle behöva finnas med och synas där det hör hemma, dvs bland annan medicinsk information. Helst då i någon sorts rikstäckande journalsystem så det inte blir strul om man byter region eller får vård i en annan region än sin egen. Arbetsförmedlingen och universitetet har inte med den informationen att göra, anser jag.
 
Lyckades på något vänster ta bort halva ditt inlägg när jag skulle dela upp citatet, så svarar på detta här istället.
Att de tjejer som är överlägset bäst i sin åldersgrupp både skulle kunna få jättebra träning och kunna konkurrera på tävling om de tränade och tävlade med killar stämmer säkert, precis som det finns killar som skulle utvecklas bättre om de idrottade med tjejer.

Men det är ju inte samma sak som att det på gruppnivå skulle fungera. VM skulle fortfarande bestå av 100 % män om inte könsuppdelningen fanns.
Och som jag svarade i ett tidigare inlägg så menade jag inte heller att ta bort könsuppdelningen helt och alltid i alla sporter på alla nivåer, utan att göra uppdelningen mindre strikt.
 
En spontan idé är att bara lägga till en siffra i personnumret: en för juridiskt kön, en för biologiskt. Har vi inte brist på personnummer med nuvarande system redan? En extra siffra hade i så fall kunnat lösa två problem samtidigt.
 
Jag jobbar inom vården och vill gärna att man fortsätter så som det är nu, dvs jag vet innan jag möter en person om det biologiskt är en man eller kvinna.
Vad personen själv identifierar sig som är orelevant.
Om du skulle träffa på min väninna i vårdsammanhang så skulle du se typ "Malin, 53 år" med kvinnligt personnummer och när hon kom in genom dörren skulle du se en lite ovanligt lång kvinna. Det du inte vet i förväg och inte heller omedelbart ser när du träffar henne är att hon biologiskt är man.

Annars har jag full förståelse för att vården i många sammanhang behöver veta någons biologiska kön, som ju då inte behöver vara samma som det juridiska könet (vilket är det som framgår av personnumret idag).
 
Jag menar ju de sporter där män och kvinnor tävlar i olika klasser idag. Jag tycker att det är en dålig idé att upphöra med den uppdelningen för det skulle göra att många kvinnor skulle sluta idrotta eftersom det i väldigt många idrotter alltid skulle vara män på pallen.

Jag kan inget om skytte så jag kan inte uttala mig egentligen. Men spontant känns en uppdelning mellan män och kvinnor märklig i just den sporten. Men någon som kan skytte får gärna upplysa mig.
Ja i skytte tävlade tydligen män och kvinnor tillsammans tills dess att en kvinna vann, varpå de delade upp och har olika avstånd eller typer av skytte så att det inte går att rakt av jämföra män och kvinnor efter det. Någon som är bra i skytte kan säkert rätta mig eller förklara bättre.
 
Det blir ju lite moment 22, kan jag tycka. Ja, det blir tydligare att man har bytt kön eller könsuttryck, men i stort sett alla argument i den här tråden har haft att göra med att man vill hålla koll på biologiskt kön för att t.ex. tolka provsvar rätt, kalla till rätt hälsoundersökningar etc. Och då är det ju det biologiska, ursprungliga könet som man egentligen vill veta.


Jag ser det ju som att det biologiska könet bara skulle behöva finnas med och synas där det hör hemma, dvs bland annan medicinsk information. Helst då i någon sorts rikstäckande journalsystem så det inte blir strul om man byter region eller får vård i en annan region än sin egen. Arbetsförmedlingen och universitetet har inte med den informationen att göra, anser jag.
Jooo, någon som har bättre koll på myndighetsinformation vet ju säkert hur det är med det där. Men det känns som information som hamnar lite varstans ibland, med tanke på problem med skyddad adress tex.

När det gäller provsvar så är det ju möjligt att det syns i journalen om man har en patient som bytt kön och personnummer och det är en åkomma direkt relaterad till biologiskt kön och att det då löser sig på det sättet?

När det gäller lönestatistik så har man ju efter att ha bytt kön rimligen hamnat i samma sits som andra kvinnor och hör hemma väl i den statistiken.
 
Senast ändrad:
Lyckades på något vänster ta bort halva ditt inlägg när jag skulle dela upp citatet, så svarar på detta här istället.
Att de tjejer som är överlägset bäst i sin åldersgrupp både skulle kunna få jättebra träning och kunna konkurrera på tävling om de tränade och tävlade med killar stämmer säkert, precis som det finns killar som skulle utvecklas bättre om de idrottade med tjejer.

Men det är ju inte samma sak som att det på gruppnivå skulle fungera. VM skulle fortfarande bestå av 100 % män om inte könsuppdelningen fanns.
Tänker att upp till 11 årsåldern borde man kunna slå ihop i nästan de flesta sporter?

Tänker på bekants son som grät när han inte fick spela med vännerna längre när han var 6 år och MAN i fotboll :(

Sedan är det väl lika bra att påpeka att jag är för uppdelning i alla sporter där kvinnor inte skulle ha en chans att vinna i VM tex om det inte vore uppdelat.
 
Varför ta bort juridiskt/biologiskt kön för att någon promille av befolkningen vill vara något annat än de föds som?

Att några fåtal (sett ur befolkningsperspektiv) vill ha/vara något annat, innebär inte att man måste ta bort något från den överväldigande majoriteten.
 
När det gäller provsvar så är det ju möjligt att det syns i journalen om man har en patient som bytt kön och personnummer och att det då löser sig på det sättet?
När man byter juridiskt kön så kan man om jag minns rätt välja hur "dolt" det gamla personnumret ska vara. I min väninnas fall så valde hon högsta "sekretessnivån" eller vad man ska kalla det och det är ingen som kan se att hon bytt personnummer. Det gamla, "manliga", personnumret är som om det tillhörde en död person. Det finns såklart en koppling mellan det gamla och det nya, men den kopplingen ligger hos skatteverket och är som sagt dold, det är ingen information som följer med någon annanstans.
 
Varför ta bort juridiskt/biologiskt kön för att någon promille av befolkningen vill vara något annat än de föds som?

Att några fåtal (sett ur befolkningsperspektiv) vill ha/vara något annat, innebär inte att man måste ta bort något från den överväldigande majoriteten.
Jag tänkte nog ur ett bredare perspektiv, att göra så lite skillnad på människor som möjligt och att just juridiken ska vara "blind" och inte alls beroende av vilket kön någon råkar vara rent biologiskt eller identifiera sig som socialt. Det var alltså inte något jag tänkte ur transsexuellas perspektiv, utan mer ur "allas" perspektiv.
 

Liknande trådar

Äldre En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 535
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp