Varför inte avskaffa juridiskt kön?

Nej jag killgissar inte. Det är ett faktum att andelen unga kvinnor som är trans, har ökat kraftigt på senare år. Och jag ser inte ens detta som helt överraskande. Och nej, de bilder jag ser är definitivt inga cancer- survivors. De brukar inte ha någon önskan att visa sina ärr.

Och det är problematiskt när minsta ifrågasättande och minsta fråga i ämnet, möts med att personen är "transfob" eller ännu grövre "fascist" eller "nazist". Det dödar effektivt all vilja till diskussion eller öppenhet inför frågor och tankar.
Men för fan, kan du inte se hur fruktansvärt illa det är att medvetet felköna personer som uppenbarligen vill visa att de är lyckliga? Vad hänger du på för mörka hörn på internet när du hittar allt detta?
 
Men för fan, kan du inte se hur fruktansvärt illa det är att medvetet felköna personer som uppenbarligen vill visa att de är lyckliga? Vad hänger du på för mörka hörn på internet när du hittar allt detta?
Jag hänger inte i några "mörka hörn" (där kom det igen!). Och jag felkönar inte, jag pratar om unga kvinnor som upplever att de inte vill leva sina liv som kvinnor längre, dvs inte personer som genomgår/genomgått en transition. Alla som har dessa tankar går inte vidare i sin transistion utan är fortfarande kvinnor/män.
 
Jag hänger inte i några "mörka hörn" (där kom det igen!). Och jag felkönar inte, jag pratar om unga kvinnor som upplever att de inte vill leva sina liv som kvinnor längre, dvs inte personer som genomgår/genomgått en transition. Alla som har dessa tankar går inte vidare i sin transistion utan är fortfarande kvinnor/män.
Hur kommer det sig då att du återupprepar exakt vad som brukar sägas?

Och jag hänger inte med, var det inte lyckliga nyopererade personer du talade om? Om de ångrat att de börjat resan så borde de inte vara lyckliga?
 
Hur kommer det sig då att du återupprepar exakt vad som brukar sägas?

Och jag hänger inte med, var det inte lyckliga nyopererade personer du talade om? Om de ångrat att de börjat resan så borde de inte vara lyckliga?
Det gjorde jag inte? Läs om! Jag skrev "unga transpersoner". Jag "felkönade" ingen.
 
Det gjorde jag inte? Läs om! Jag skrev "unga transpersoner". Jag "felkönade" ingen.
" Där man ser bild efter bild av unga transpersoner som visar sina ärr efter sin mastektomi med en känsla av befrielse. Det måste finnas en social bakgrund för många av dessa unga kvinnor. En anledning till varför man inte längre vill ses som kvinna och leva med hela den rollen och dess konsekvenser." Du skrev transpersoner ja, men sedan så lät det som att du menade att vissa var inga kvinnor? Ingen blir gladare än jag om du inte menade att felköna.
 
" Där man ser bild efter bild av unga transpersoner som visar sina ärr efter sin mastektomi med en känsla av befrielse. Det måste finnas en social bakgrund för många av dessa unga kvinnor. En anledning till varför man inte längre vill ses som kvinna och leva med hela den rollen och dess konsekvenser." Du skrev transpersoner ja, men sedan så lät det som att du menade att vissa var inga kvinnor? Ingen blir gladare än jag om du inte menade att felköna.
Jag "felkönade"oavsiktligt i den meningen! Jag erkänner. Hela mitt resonemang, min fundering, handlar om hur det kommer sig att så många unga kvinnor (nu en majoritet) inte längre vill vara kvinnor och inte längre leva som kvinnor, leva i en kvinnlig "verklighet". Det är detta jag funderar över och som jag tycker är en fråga man måste få ställa - utan att beskrivas som TERF, fascist eller nazist (inget du gjort, dock, ska understrykas!). Mina två bekanta, som är trans, är båda transmän och i det ena fallet vet jag att bakgrunden är just den: att livet som kvinna blivit outhärdligt av just dessa skäl. Att inte passa in, inte accepteras (som kvinna - för överviktig, inte feminin nog, lesbisk...). Och OM det finns ett ökande antal människor som upplever den verkligheten, ÄR det problematiskt - även om jag har svårt att se hur verkligheten ska kunna förändras på ett tillräckligt sätt.
 
Jag "felkönade"oavsiktligt i den meningen! Jag erkänner. Hela mitt resonemang, min fundering, handlar om hur det kommer sig att så många unga kvinnor (nu en majoritet) inte längre vill vara kvinnor och inte längre leva som kvinnor, leva i en kvinnlig "verklighet". Det är detta jag funderar över och som jag tycker är en fråga man måste få ställa - utan att beskrivas som TERF, fascist eller nazist (inget du gjort, dock, ska understrykas!). Mina två bekanta, som är trans, är båda transmän och i det ena fallet vet jag att bakgrunden är just den: att livet som kvinna blivit outhärdligt av just dessa skäl. Att inte passa in, inte accepteras (som kvinna - för överviktig, inte feminin nog, lesbisk...). Och OM det finns ett ökande antal människor som upplever den verkligheten, ÄR det problematiskt - även om jag har svårt att se hur verkligheten ska kunna förändras på ett tillräckligt sätt.
Men vad som blir så fel med den här diskussionen, alltså inte bara här nu utan i stort, är att framförallt transmäns existens ifrågasätts. För om man hårddrar det så är det vad det kokar ned till. Och det är så himla ledsamt.

Och samma med när autism tas upp som en diagnos som på nåt vis skulle kunna vara en motsättning, som ju också är en del av det här samtalet ofta, då blir det väldigt ableistiskt att anta att en autistisk person inte skulle kunna vara trans på riktigt.
 
Fast då måste ju det biologiska angedda könet vara helt korrekt kan tyckas. Annars är det ju bara en juridisk konstruktion oavsett. Så då måste det stå vilken XX XXY XY eller vad som en person har, men sedan även vilka könskörtlar personen har i vilken omfattning. Tex har vagina, men inga äggstockar utan istället testiklar och om personen var född med förstorad klitoris eller liten penis och allt möjligt. Kön är ju något slags röra av kontinuum så om man hävdar att man anger ett äkta biologiskt kön så måste man ju rimligen också göra det? och testa generna på alla bebisar? (tex ett barn som helt framstår som ett kön men har generna för det andra) annars ljuger man och kallar något som är en juridisk konstruktion eller en kvalificerad gissning för en biologisk sanning?
Du blandar ihop karyotyp med biologiskt kön vilket inte är samma sak. Önskar att folk kunde sluta att använda människor med DSD som slagträn i politiska debatter kring kön🙁
 
Men vad som blir så fel med den här diskussionen, alltså inte bara här nu utan i stort, är att framförallt transmäns existens ifrågasätts. För om man hårddrar det så är det vad det kokar ned till. Och det är så himla ledsamt.

Och samma med när autism tas upp som en diagnos som på nåt vis skulle kunna vara en motsättning, som ju också är en del av det här samtalet ofta, då blir det väldigt ableistiskt att anta att en autistisk person inte skulle kunna vara trans på riktigt.
Att jag tog upp just transmän beror enbart på att mina två transvänner är just transmän. Jag har ingen närmare vän som är transkvinna.

Annars tycker jag nog att det är tvärtom, att det är transkvinnorna som ifrågasätts betydligt kraftigare? Jag tror knappt jag sett "kritik" mot just transmän? Jag tror dessutom att de "passerar" lättare än transkvinnor. Transkvinnorna ifrågasätts oftare, vad jag tror, pga att det märks tydligare när en transkvinna flyttar in i en typiskt kvinnlig plats; omklädningsrum, fängelser, idrott osv. DEN diskussionen är en helt annan, men jag tänker att det inte upplevs likadant om en transman flyttar sig in i typiskt manliga områden. Inga män upplever "obehag", "konkurrens" eller "hot" och det är väl detta just DEN diskussionen handlar om?
 
Att jag tog upp just transmän beror enbart på att mina två transvänner är just transmän. Jag har ingen närmare vän som är transkvinna.

Annars tycker jag nog att det är tvärtom, att det är transkvinnorna som ifrågasätts betydligt kraftigare? Jag tror knappt jag sett "kritik" mot just transmän? Jag tror dessutom att de "passerar" lättare än transkvinnor. Transkvinnorna ifrågasätts oftare, vad jag tror, pga att det märks tydligare när en transkvinna flyttar in i en typiskt kvinnlig plats; omklädningsrum, fängelser, idrott osv. DEN diskussionen är en helt annan, men jag tänker att det inte upplevs likadant om en transman flyttar sig in i typiskt manliga områden. Inga män upplever "obehag", "konkurrens" eller "hot" och det är väl detta DEN diskussionen handlar om?
Menade att du skrev om personer som visade upp ärr efter mastektomi och funderingarna om huruvida det bara är kvinnorollen som är för snäv, det är vad jag menar ifrågasätter existensen hos många transmän. Transkvinnor utmålas mycket riktigt som hot, men transmän tolkas av många inte riktigt så, mer att det är "ledsamt" att "unga kvinnor" inte ser någon annan väg, dvs. inte trans på riktigt typ.
 
Menade att du skrev om personer som visade upp ärr efter mastektomi och funderingarna om huruvida det bara är kvinnorollen som är för snäv, det är vad jag menar ifrågasätter existensen hos många transmän. Transkvinnor utmålas mycket riktigt som hot, men transmän tolkas av många inte riktigt så, mer att det är "ledsamt" att "unga kvinnor" inte ser någon annan väg, dvs. inte trans på riktigt typ.
Men då missförstår du mig. Jag tog upp detta som ett exempel utan att "kontra" med motsvarande exempel för transkvinnor. Det är ju en minoritet av transkvinnorna som genomgår könsbekräftande kirurgi; de flesta transmän (rätta mig om jag har fel) genomgår mastektomi, medan få transkvinnor genomgår kirurgi på sina könsorgan? Bara cirka 5% vad jag förstår. Jag antar att det ena är mer "synligt" än det andra och därför upplevs som viktigare men det finns säkert andra skäl också.

Däremot menar jag att det ÄR värt att notera att antalet unga transmän ökar, dvs antalet unga kvinnor som upplever könsdysfori och (inte alltid från tidig barndom utan senare i ungdomen) söker vård för transition.
 
Men då missförstår du mig. Jag tog upp detta som ett exempel utan att "kontra" med motsvarande exempel för transkvinnor. Det är ju en minoritet av transkvinnorna som genomgår könsbekräftande kirurgi; de flesta transmän (rätta mig om jag har fel) genomgår mastektomi, medan få transkvinnor genomgår kirurgi på sina könsorgan? Bara cirka 5% vad jag förstår. Jag antar att det ena är mer "synligt" än det andra och därför upplevs som viktigare men det finns säkert andra skäl också.

Däremot menar jag att det ÄR värt att notera att antalet unga transmän ökar, dvs antalet unga kvinnor som upplever könsdysfori och (inte alltid från tidig barndom utan senare i ungdomen) söker vård för transition.
Det är ju det, beroende på hur man talar om något man funderar på, så måste man ha i åtanke att det kan ha negativa effekter för faktiska människor. Och det går dessutom att prata om det här på ett sätt där berörda personer tas på allvar, utan att förminska eller misstänkliggöra. Och många har redan noterat att antalet unga transmän ökat, den hetsiga debatten som följt har lett till kraftiga försämringar i vården. Tragiskt nog.
 
Det blir problematiskt när det kommer till mammografi och scanning av t.ex. prostatacancer.
Biologi spelar fortfarande roll när det kommer till vissa medicinska bedömningar.
Men det går ju att ha ett särskilt register för kromosomuppsättning.
Och det är fullt möjligt att anmäla sig själv till sådan scanning som jag skrev i inlägget :)
 
Det är ju det, beroende på hur man talar om något man funderar på, så måste man ha i åtanke att det kan ha negativa effekter för faktiska människor. Och det går dessutom att prata om det här på ett sätt där berörda personer tas på allvar, utan att förminska eller misstänkliggöra. Och många har redan noterat att antalet unga transmän ökat, den hetsiga debatten som följt har lett till kraftiga försämringar i vården. Tragiskt nog.
Borde det inte, istället göra att vårdinsatserna ökar? Varje ökning av något vårdkrävande i samhället borde ju uppmärksammas och medföra ökade resurser inte minst.

Att Molly, som nämnts, efter ett självmordsförsök inte fick omedelbar och intensiv och total hjälp är ju helt obegripligt och jag förstår inte hur det gick till. Det är ju för sent nu, tragiskt nog, men det måste ju vara skäl till en LEX-anmälan?

Sen tycker jag att varje uppriktigt menad fråga och/eller fundering, tyvärr möts på ett sätt som gör att få ens vågar uttrycka dessa. De möts av ord som TERF, fascist, till och med nazist. Jag tror inte det finns något "ämne" som är så känsligt just nu och där människor är så rädda att säga "fel" och bli TERF-stämplade. Och jag FÖRSTÅR att ämnet ÄR känsligt och att det måste vara ett helsike att vara transperson i "fel sällskap" (förlåt alla mina citationstecken...) men det måste få förekomma frågor och ifrågasättande ÄVEN när dessa uppfattas som kränkande och okunnigt och fördomsfullt. Även när de inte är avsedda så. Alla har inte kunskapen och insikten att kunna uttrycka sig korrekt i alla ögonblick. Jag gjorde misstaget här ovan, som du märkte.
 
Du blandar ihop karyotyp med biologiskt kön vilket inte är samma sak. Önskar att folk kunde sluta att använda människor med DSD som slagträn i politiska debatter kring kön🙁
Hur använde jag ett slagträ här?
Du menar att det är lätt att ge ett biologiskt kön till alla barn och att alla är rakt indelade i män och kvinnor rent biologiskt? Och att detta kön man då ger vid födseln bör vara totalt omöjligt att ändra.
 
Och det är fullt möjligt att anmäla sig själv till sådan scanning som jag skrev i inlägget :)
Vilket garanterat leder till att väldigt många aldrig kommer att bli kollade och både cancer och dödlighet av cancer kommer att öka.

Bara att titta på hur många här inne som inte går på vare sig cellprov eller mammografi fast kallelse kommer.

Tror du på riktigt att såna, samt yngre "odödliga" lär anmäla sig till såna koller?
 
Vilket garanterat leder till att väldigt många aldrig kommer att bli kollade och både cancer och dödlighet av cancer kommer att öka.

Bara att titta på hur många här inne som inte går på vare sig cellprov eller mammografi fast kallelse kommer.

Tror du på riktigt att såna, samt yngre "odödliga" lär anmäla sig till såna koller?
Kanske? Med tanke på att jag ser mina egna kallelser som något slags förslag och vink om att jag ev borde boka en tid, men aldrig någonsin gått på den tid som bokats så ja, med lika stor sannolikhet som de skulle gå pga kallelsen istället för slänga den snabbt. Det skulle ju antagligen gå att skicka till just en viss subgrupp av populationen baserat på tidigare vård och med bättre formuleringar än de som går till alla kvinnor/män. Eller man kan använda samma lösning som man redan gör inom vården, vilken den nu kan vara. Eftersom det just nu är juridiskt kön och det går att byta så de redan har det problemet och en lösning på det om de känner det behövs. (kanske man rent av i framtiden kan ha en speciell tid eller dag för det. Precis som det när jag var gravid fanns privat mödravård som var extra väl anpassad för samkönade par, vilket behövdes, eftersom vanliga personalen var klumpig.).

Med alla dagens triggervarningar så borde det ju kunna vara en rejäl trigger för dåligt mående med dylika bokningar. Det kanske redan finns en lösning på det här problemet.
 
Senast ändrad:
Och det är fullt möjligt att anmäla sig själv till sådan scanning som jag skrev i inlägget :)
Jo men jag tror att kallelse är mycket mer effektivt när det gäller att nå fram.
Dessutom så kan man hamna i ett läge då man inte kan tala för sig och vården behöver kunna ta hänsyn till det biologiska könet.
Sist som jag sökte akut för min astma för att jag inte kunde andas så hade inte akutläkaren tillgång till journalsystemet.
 
Jo men jag tror att kallelse är mycket mer effektivt när det gäller att nå fram.
Dessutom så kan man hamna i ett läge då man inte kan tala för sig och vården behöver kunna ta hänsyn till det biologiska könet.
Sist som jag sökte akut för min astma för att jag inte kunde andas så hade inte akutläkaren tillgång till journalsystemet.
Kallelse måste vara betydligt mer effektivt. Hur många kontaktar vården för att få lämna in ett random avföringsprov för att kolla ev osynligt blod (som kan vara tecken på colon cancer)? Jag visste inte ens om att det existerade för personer som inte upplevt besvär. Men jag fick ett kuvert med allt som behövdes för att lämna ett prov. Samma sak med mammografi och cellprov. Ska man gå genom processen att själv hålla redo på tidsintervaller etc, tror jag många av "lathet" eller tanklöshet struntar i det eller glömmer bort det, eller skjuter det på framtiden.

Min man har fått kallelse till frivilligt prov av prostatan, nåt han aldrig ens tänkt på (men han tackade nej). Jag önskar att man vid en viss ålder också kunde få kallelse till koll av kroppspulsådern för att upptäcka ev bråck/förtjockningar (min mamma dog av brusten kroppspulsåder) men av nån anledning kommer jag mig inte för att be om koll. Det ÄR mitt eget fel, naturligtvis, men ändå viktigt för folkhälsan och inte bara individen.
 

Inte bara kanske. Garanterat.

Och för vad ska vi då öka befolkningens dödligheten i bröst, livmoder och prostatacancer istf som nu minska den?

För att några få (jämfört mot hela befolkningen) blir triggade av att få en kallelse, för att ännu färre (igen jämfört mot hela befolkningen) inte vill kännas vid sitt biologiska kön.

Jag bryr mig faktiskt noll i vad vuxna människor identifierar sig som, skiter fullständigt i vad de gör med sina kroppar och hur de lever sina liv, men jag tycker det är rätt magstarkt att denna minoritet tycker sig ha rätten att avskaffa något som ger lägre förekomst och lägre dödlighet i cancer för majoriteten.

Varför måste något utmärkt tas bort, bara för att ett fåtal vill ha något annat?
Varför inte hellre införa att den minoritet som -oavsett anledning- absolut inte vill få kallelse för att upptäcka cancer i tidigt stadie kan välja bort att få dessa kallelser?
 

Liknande trådar

Äldre En del saker som hänt i min närhet har fått mig att fundera över varför samhället egentligen behöver hålla reda på vilka som är män och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 482
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp