Bukefalos 28 år!

Varför kissar hon i badkaret?

ElektraDelight

Trådstartare
Jag har ett problem med min honkatt som jag rent ut sagt är j*vligt trött på. Jag fattar ingenting..

Min honkatt pissar om & om igen i badkaret. När jag inte är hemma eller under natten när alla sover. Inte annars. Jag är väldigt noga med hygien & tycker de är fruktansvärt äckligt & kan inte bada längre..

Hon har en stor fräsch kattlåda som jag håller väldigt ren.

Har prövat med:
- Att byta sand varje dag i kattlådan.
- 15 miljonersmiljarders olika sorters kattsand
- Mycket sand
- Medium med sand
- Lite sand
- Kattlåda utan "hus/lock"
- Kattlåda med lock.
- "Fyskäms gegga" i badkaret
- Ha vatten i badkaret
- Kletat i massa senap i badkaret
- Sprutat vatten på henne dom väldigt få gångerna jag kommit på henne.

Hon bajsar alltid på lådan, de är de aldrig problem med. Utan de är bara kissandet som är jobbigt. Hon är inte sjuk på något vis utan de är bara en sak hon fått för sig & jag vet inte hur jag ska få henne att lägga av med det.
Jag blir knäpp!

Sparkar snart ut kattaf*n så kan hon pissa i snön :devil:

Haha nä men.. Usch.. Vad ska jag göra ?
Tips snääälla!

Tack för att ni brydde er om att läsa.
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Jag vill inte ha henne i badkaret över huvudtaget.
Annars var de ju rätt smart. Men vill ha bort henne från de helt & hållet.
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Fast om du redan "testat allt" vari ligger problemet med att ha lådan i badkaret och slippa vidare strul?

Kasta ut/omplacera/avliva katten....eller ha en kattlåda i badkaren... Svårt val!! :grin:

Lägg en trasmatta i botten, ställ lådan ovanpå så att ni när ni kan bada enklet kan lyfta upp lådan och vika ihop mattan för att slippa kattsand i avloppet.

/Swat
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Jag får väl pröva..
Får se om skrället gillar de bättre.

Ingen risk att hon avlivas eller omplaceras inte! ;) Hon är min kisefis.
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Kissar hon vid avloppet eller var som i badkaret?

Har du låtit vet undersöka henne? kollat hennes urin?
Att katter kissar i eller vid avlopp är ett typiskt tecken på att de kan ha problem med kisseriet av någon anledning. UVI, kristaller.. så min rekommendation är att kolla upp henne om du inte redan gjort det!
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Skulle jag kunna göra de med, men har kattlådan där & de är enda stället jag egentligen kan ha den på.. (lägenhet)

Vi var hos vet för ett litet tag sen då de var dags för vacc. Då bad jag vet kolla igenom såna saker. Googlade nämligen lite å läste om de. Men vet hittade inget..
Och hon kissa lite varstans i badkaret. :/
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Kollade ni ett urinprov då? annars skulle jag göra det nu om jag vore du
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Ja han tog urinprov. Hade nästan hoppats på att hon hade haft kristaller eller liknande. Men så var ej fallet. :/
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Men då är juh det uteslutet iaf, det är juh bra:) men jag förstår hur du tänker..

Har du provat de omtalade feromonerna? I ditt fall skulle jag prova Feliway sprayen. Spraya i badkaret någon gång om dagen till att börja med. Kan funka med den du sätter i ett eluttag också men se då till att den sitter ganska nära badrummet.
Säljs hos veterinärer.
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Kan de hjälpa ? trodde sånt bara var för stress eller liknande. Men ska genast se till att införskaffa mig ett sånt! :) Tack för tipset
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Ospecifika problem med kisseriet kan, trotts inga övriga tecken på stress, vara just det. Prova! :D
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Du behöver inte ha lådan i badkaret för alltid, det är bara ett medel att bryta beteendet. :) Ha den där under en period på några veckor och flytta den sedan och se om de nya vanorna följer med. Parallellt med det kan du lägga plast i badkaret ett tag då katter tycker det obehagligt att kissa på sådana material då det skvätter och/eller spruta Felifriendspray där under en period. Eller ha matskålen där under en period då katter inte vill göra ifrån sig där de ska äta.
Har du något halkskydd av gummi i badkaret eller dylikt hon kissar på?
Vad rengör du med för medel?
Vissa katter vill heller inte kissa och bajsa i samma låda utan kräver två separata så det är också ett tips.
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Glömde givetvis.
Jag rengör med såpa, medel för badkar, cilitbang & allt möjligt.

Och har inget i badkaret. Utan hon kissar direkt på porslinet.
 
Sv: Varför kissar hon i badkaret?

Innehåller något av rengöringsmedlen ammoniak eller klorin? Dessa lukter/ämnen kan locka katter att kissa där de används.
Hoppas det löser sig iaf! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Modkat-kattlådorna är så jä-hä-vla snygga, men jag har helt enkelt inte råd att testa! Har dessutom ganska stora katter så är rädd att...
Svar
15
· Visningar
2 795
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: Sasse
·
Katthälsa Jag har en honkatt på ca 2,5 år, osteriliserad och som löper väldigt ofta (med ca en veckas mellanrum från det att hon slutar till att...
Svar
14
· Visningar
7 076
Katthälsa Min älskade katt har börjat kissa på golven och jag vet inte varför eller vad jag ska göra! Snälla hjälp! Min honkatt, kan kalla...
Svar
6
· Visningar
1 173
Senast: oxer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp