Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

nej jag håller med om att det är betydligt mer än några kronor som skiljer åt när det kommer till en del varor. Jag var lite snäv i mitt tänk och tänkte mest på mjölken just då :p Du har ingen länk till undersökningen? Verkar intressant att läsa den.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag argumenterar alltså inte mot att man ska låta maten kosta mer genom att köpa eko. Men prisskillnaden på en kasse var alltså 40 procent, inte någon krona hit eller dit.

Å andra sidan var prisjämförelsen gjord mellan eko och billigaste-billigaste alternativ. Lågprismärkena är ju ofta väldigt mycket billigare än "normalmaten"? (Och påfallande ofta av riktigt skräpig kvalitet, inte ens i mina fattigaste studentdagar köpte jag vissa lågprisprodukter, ibland är man hellre utan.)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

Jag tycker att den här uppfostrande tonen om vad andra borde köpa, är rätt trist.

Snarare borde väl ingen tillverka de miljökorkade eller djurovänliga produkterna. Det behövs politik och ansvarsfullt företagande här, som jag ser det. Individuella insatser räcker inte tillnärmelsevis.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

nej jag håller med om att det är betydligt mer än några kronor som skiljer åt när det kommer till en del varor. Jag var lite snäv i mitt tänk och tänkte mest på mjölken just då :p Du har ingen länk till undersökningen? Verkar intressant att läsa den.

I första inlägget länkade jag till artikeln. I artikeln finns också en länk till en tabell där man kan kolla de olika varorna. :)

Sassy: jadå, det påpekades också i artikeln just att det var det allra billigaste man valt.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

Jag tycker att den här uppfostrande tonen om vad andra borde köpa, är rätt trist.

... och den självgoda ;). Jag skrev det i någon annan tråd för ett tag sedan, att det finns inga trådar där så många slår sig mer för bröstet än trådar om ekomat :o
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

Jag tycker att den här uppfostrande tonen om vad andra borde köpa, är rätt trist.

Snarare borde väl ingen tillverka de miljökorkade eller djurovänliga produkterna. Det behövs politik och ansvarsfullt företagande här, som jag ser det. Individuella insatser räcker inte tillnärmelsevis.

Nej gud..... inte behövs väl deeeet?
Konsumentmakten och marknaden kan väl reglera allt sååååånt? :wtf:
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag tror de flesta köper ekologiskt av hälsoskäl, ja.

Själv köper jag eko i så stor mån som jag har råd av etiska skäl. Håller med Petruska om att jag inte tror att konsumtion kommer leda till bättre miljö, men för min egen skull vill jag ändå handla ekologiskt. Jag får allt mer avsmak för att maximera mina inköp och min konsumtion på miljöns, andra människors och djurs bekostnad. Men jag förstår också att det är en lyx att kunna resonera så.

Animaliskt köper jag så gott som alltid KRAV (ibland icke-krav till katterna, men jobbar på det...), finns det inte eller har jag inte råd så struntar jag i det. Kaffe och bananer, alltid. Jag står där och grämer mig vid kaffehyllan för att det är så dyrt, sedan jämför jag med vad en kaffe kostar "ute" och tänker att jag försöker köpa en kopp mindre på café i veckan, så tjänar jag in pengarna. Och bara att tänka på arbetsförhållandena på de icke-krav-märkta odlingarna får jag ont i magen av.
Svenska grönsaker och svensk frukt fuskar jag mest med, men på sommarhalvåret har jag ett par ekologiska bönder utanför på torget som jag försöker handla av. Det är lyx i mängd och kubik att kunna köpa fantastiska grönsaker rätt billigt en minut från ytterdörren - mitt i stan!
Jag försöker köpa allt mindre utländska grönsaker och frukt, även om det är svårt. Där är det mest av hälsoskäl faktiskt...
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

... och den självgoda ;). Jag skrev det i någon annan tråd för ett tag sedan, att det finns inga trådar där så många slår sig mer för bröstet än trådar om ekomat :o

Äsch då, du måste ju helt ha missat "Hur mycket sysselsätter du ditt djur?", "Använder du hjälptyglar?" och "Jag äter ingenting men går ändå aldrig ner i vikt"-trådarna :p

/Sassy- Sysselsätter sina djur för lite, använder aldrig hjälptyglar, äter massor (för lite eko) och går ändå ner i vikt :eek:
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

... och den självgoda ;). Jag skrev det i någon annan tråd för ett tag sedan, att det finns inga trådar där så många slår sig mer för bröstet än trådar om ekomat :o

Jag tycker att de allra flesta i tråden inte på nått sätt har "slagit sig för bröstet".... om det inte innebär att "slå sig för bröstet" att berätta om de (i ens eget tycke) bra ekologiska val man göra och varför.

Men i en tråd där ts frågar efter "varför köper du ekologiskt" tycker jag att det faller sig ganska naturligt att berätta om just det.

Jag kan ju bara prata för mig själv, och jag berättade inte om mina val och ställningstagande för att framstå som "duktig" inför er andra på Buke utan för att jag uppfattade att det liksom var det tråden handlade om, och för att jag tyckte det var intressant att se hur ni andra resonerade och tänkte att ni kanske också tyckte att det var intressant.

Ja ja.. tänk så olika man kan uppfatta saker.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

... och den självgoda ;). Jag skrev det i någon annan tråd för ett tag sedan, att det finns inga trådar där så många slår sig mer för bröstet än trådar om ekomat :o

Meneee...är det fel att tala om att man gjort ett aktivt val att handla eko framför konventionellt i en sån här tråd? Nu fattar jag inget? Det är väl skitbra att folk gör valet och att man talar om att man tagit ställning i en sån trivial sak som hur man gör ett val i mjölkdisken? Det är väl av godo att man gör det valet, även om petruska inte tror det. För mig känns det som ett jävla bra val att välja eko framför annat. Precis som när jag inte handlar dansk fläskfilé heller. Eller när jag väljer att inte röka eller snusa, jag gör en himla massa bra val i livet som jag faktiskt är stolt över att jag gör och nej jag tänker inte sluta slå mig för bröstet för det.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Precis... marknaden reglerar sig själv... ööö... eller hur det nu var... :nailbiting:

Hehe. Vi har ett gäng gånger under utbildningen haft föreläsningar på ämnet "Failures of the market". För ekonomstudenterna räcker det med blotta titeln för att vålla lite uppror. "Vem tror han att han är, den där Chalmersprofessorn, att ifrågasätta våra marknadslösningar :nailbiting: ?"
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag tycker verkligen ekologiska varor sjunkit rejält i pris de senaste åren.
Ja det känns som att det har hänt på vissa varor i alla fall. För en handfull år sedan kändes det som att det ekologiska alltid kostade 150% av priset på den dyraste konventionella varan. Numera, som du säger, kan den ekologiska varan till och med vara den billigaste (I love icas I-love-eco!). Eller så är det bara så jag uppfattar det för att jag håller hårdare i mina slantar jämfört med förr. :p
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

:eek: Fan jag vill egentligen inte få mina fördomar om ekonomer bekräftade.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Hehe. Vi har ett gäng gånger under utbildningen haft föreläsningar på ämnet "Failures of the market". För ekonomstudenterna räcker det med blotta titeln för att vålla lite uppror. "Vem tror han att han är, den där Chalmersprofessorn, att ifrågasätta våra marknadslösningar :nailbiting: ?"


Ha ha... underbart!
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

:eek: Fan jag vill egentligen inte få mina fördomar om ekonomer bekräftade.

I rättvisans namn ska det sägas att de flesta är blivande civilingenjörer inom industriell ekonomi. Hybrisen bland unga teknologer är stundtals skyhög, och säkra källor säger att i-arna är värst :cautious:

/Sorry för eventuell urspårning, jag flyktar från min sista tenta...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Äsch då, du måste ju helt ha missat "Hur mycket sysselsätter du ditt djur?", "Använder du hjälptyglar?" och "Jag äter ingenting men går ändå aldrig ner i vikt"-trådarna :p

Faktum är att jag hade faktiskt "hur mycket sysselsätter du ditt djur" i bakhuvudet ;)

Zeli, honung: jag menar alltså årens samlade trådar om eko/kött osv och tonen i dem. Den är oftast så redig att jag blir lite full i skratt. Hur fult det än är att jag blir det :)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Contradiction in terms, fattaruväll :D

Så jäkla typiskt fysiker med sina dualismer :wtf: Bara hitta på sådär, rakt över huvudet på oss andra som vet att det måste finnas en sanning. :rage:

/Förlåt. Jag har fått forumtourettes. Och nu skämtar jag icke-PK om handikapp också. Crap.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp