Bukefalos 28 år!

Varför måste man egentligen ha sporrar??

Från LB har jag för mig att det är. Eller så beror det på vilken typ av tävling det är, lokal eller annan. Ja, det är ju egentligen helt absurt. Jag har inget officiellt svar på frågan men skulle gärna vilja ha ett. Mina egna teorier går ut på att det 1. Är en av alla traditioner som följs utan att man egentligen vet varför.
2. att man menar att man inte kan dölja t. ex en flaxande skänkel eller uttåtpekande tå med sporre eftersom hästen blir irriterad (om den ej är van - skänkeldöd -vill säga).
Det är väl en sak att tillåta sporrar, i svår klass borde man kunna rida med sporrar som ett instrument utan att plåga hästen (men såär det inte alltid), men att kräva sporrar är ju sjukt. Om någon red en klass utan sporrar och vann över er, skulle ni känna att de fuskat då? :confused:
Skulle man inte kunna uppfinna en sporre som inte kan skada hästen (när ryttaren blir ondsint eller pressad osv.) men ändå ger en finare hjälp? Jag har själv gett lite för hårda sporrhjälper i heta situationer på träningsbanan och på tävlingsbanan när jag var yngre. Inte ofta, men det har hänt. Jag tror därför att de flesta missbrukar sporren någon gång i ryttarlivet. Särskilt barn, tonåringar och "hetsporrar".De flesta hästar har alltså drabbats.
 
Jag har också undrat över det. Om en ryttare klarar att ge lika fina hjälper utan sporrar, borde det inte bedömas bättre då? :smirk:
 
I TR för dressyrtävlan (2003) står det:
"Sporrar, som ska vara av metall får ej vara konstruerade så att de kan sarga hästen. Vid ponnytävlingar skall sporrarna bäras rättvända, vara trubbiga samt maximalt 15 mm långa. Sporrar behöver inte bäras vid lokal tävling."

Varför det är så här vet jag inte. jag tycker det borde vara valfritt med sporrar. samma sak med längden på sporren vid ponnytävling. Tror de att ungdomarna inte kan hantera en lite längre sporre? Och att alla vuxna kan det? Om man är lite lång på ponnyn men utan att det ser opropotiorneligt (stavas???) ut (som många är) så kan det vara bra att få ha en lite längre sporre, så dem slipper tryck upp hälen mot magen för att få igenom vissa hjälper.

Tycker som ni att det är en konstig bestämmelse. :confused:
 
Nej, för det är inte en finare hjälp om du ger den utan sporre. Det kräver mer kontroll över sin kropp att ge en liten, korrekt hjälp med en sporre än utan. Snarare tycker jag att man inte trycker tillräckligt på grundridning inom dressyren idag, så att ryttarna lär sig rida på et korrekt sätt (Om de vill tävla dressyr..)
 
Fast om man nu ska vara petig så ska man när man har en välutbildad häst och ryttare inte skänkla med hälen eller strax däröver där ju sporren sitter.

Jag tycker att TR säger emot sig själv...fast det kanske inte står någor om små hjälper? :confused:
 
Tycker sporrar är lika nödvändigt som graman.. Varför tvingar TR en inte att rida med graman? DET visar väl mer hur skicklig ryttaren är än sporren? Har tyvärr inget svar på varför man måste det, tycker det är totalt förkastligt. Finare hjälper - no way.. Hästen ska väl gå för sitsen? Vad gör då en sporre på hälen för "fint"??

*lite arg idag*
 
ja det är så urbota dumt tycker jag....
visserligen ska man väl kunna lära sig
att inte nudda sporren vid hästen
då den inte används men det är ju bättre
att kunna ha skänkeln intill hästen utan
att den går i taket för det....
 
ja fatta inte heller varför man måste ha sporrar!!
tänk om man ha en skit pigg häst då...
 
På en (häst) tävling såg jag att en tjej hade sporrar, men själva piggen var helt borta, så det var bara hållaren på skon som var kvar. Det var för att hennes häst inte kunde ridas med sporrar, och på hästdressyr var det tydligen helt OK. Har själv ingen aning om det är så...iaf på häst.
 
tycker det är dåligt att man tvingas att rida med sporrar,
min häst skulle bara stå på stället och bocka och tjura
om jag hade sporrar.Så känslig är hon!
 
Oj va kul! Hur kommer det sig om man får fråga? :) Har ni kvar Sune oxå? Han såg väldigt fin ut, har ni köpt den genom Anna? *nyfiknast i stan* :D
 
Det var inte alls planerat, en dag stod han bara där
på JFK i hagen, anna frågade om jag ville köpa honom,
jag provade honom och tyckte om honom :) :banana:
Sune åkte tyvärr i fredags :( men jag hinner inte ha två
hästar samtidigt, ska ju börja gymnasiet å allt i höst å så...
När kommer du hem från STHLM då??
 
Ok, va kul, hoppas allt går bra nu då! Vad är det för en häst, vad har han gjort?
Är i Jönis nu & jobbar, ska upp till Sthlm & hämta "min" pålle på lördag, ska ha honom här nere i en månad..har ju ridabstinens, knappt ridit på hela sommaren! :D
 
Du ska väl kunna rida en "skitpigg" häst med sporrar oxå... jag red alltid min ponny med sporrar trots att han var helt galen... :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra fredagen blev litauiska Justina Vanagaite historisk när hon startade en 5* Grand Prix utan sporrar. Inte nog med det tog hon en...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sporrar blir från och med årsskiftet frivilliga i internationell dressyr – en fråga som Sverige sedan länge varit med och drivit.
Svar
19
· Visningar
1 460
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Smedstad ridcenter har infört en ny regel för att värna lektionshästarnas välfärd. De mer rutinerade eleverna, som får rida med sporrar...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp