Bukefalos 28 år!

Varför måste man egentligen ha sporrar??

Min alldeles privata avancerade teori är att man ska vara "man för sina sporrar" för att över huvudtaget börja tävla dressyr. Kan tänka mig att det är tanken bakom. Det hör säkert till TR både internationellt och således även nationellt överallt. Ryttaren ska således vara så pass utbildad och ha en så bra sits och inverkan på hästen att sporren fungerar som hjälp när det behövs och inte i något sammanhang stör hästen. Sen kan man börja starta lätt C...
Skulle vara kul om nån dressyrdomare t ex kunde redogöra för bakgrunden.
Personligen tycker jag att det är ok, orsak ovannämnda teori. I praktiken blir det ju lite fel då en stor del av de som tävlar (speciellt då på låg nivå) inte har nån koll på sin sits utan ungefär hänger kvar på hästen genom att korva in sporrarna i sidan :devil:... Nej nu är jag dum... Men ibland känns det så. :(
 
Jag tycker att det är för mycket tyckande om sporrar!
Har dom bestämt det som har de bestämt det, och så är det!
De flesta här värkar inte till att rida lite högre dressyr ex: MSV, för där måste man ju ha det, för de som rider medelsvår dressyr borde förklara för alla andra som inte förstår varför man måste ha det i högre klasser.
Mer kan inte jag säga utan att jag själv använder det när jag tävlar dressyr för det ger en extra hjälp när man kommer in på en bana med extra spänd och laddad häst! så att jag dessutom slipper sitta och skänkla som tusan utan kan ge det stöd hästen behöver för att göra de rörelser jag ber den om.
mer kan jag itne säga, klaga, på sporrarna!
de har alltid funnits så är det...
 
Jag säger som så. :smirk:.Det är inte Sporrarna i sig det är fel på.Utan de är snarare fel på dem som inte kan använda dem på rätt sätt :smirk:
 
Fåning regel tycker jag! Har ingenting med ridkunnigheten att göra! Om man inte behöver sporrarna ska man inte tvingas rida med dem! Valfritt tycker jag, även valfri längd på sporren!
 
Eller regeln? ;)

Egentligen så är sporrarna i sig en ganska konstig uppfinning. Eftersom det är lättare att rida utan dem. Och om det är med för att vara försvårande är det också konstigt. Jag fattar inte, konstig regel iallafall. :crazy: Om man får rida utan piggarna är det ju super, eller så filar man ner dom till 5 mm så behöver ingen bekymra sig :p För finns det nån regel om att dom inte får vara för korta?
 
Men snälla.. är det ingen som fattar att det är en konst att rida ordentligt /på riktigt med sporrar..Det är svårt att göra det rätt..Grejen tycker jag är att det är inte reglen det är fel på utan stt folk sîtter så dåligt och inverkar så inni bomben fel att dom inte kan rida vilken häst som helst med sporrar..Och som det är så eftersträvar man ju att rida hästen för sittbenen och vad gör då sporrarna..?Sen tror jag fatiskt eftersom hästen är så kännslig att den föredrar att man duttar den i sidan gudalätt med en sporre än att man använder en hel häl eller vad..peta er själva löst i magen med pekfingret sen trycker ni med hela handen vad är skillnaden..Sporren behöver inte vara ett medel för att sarga hästen..och ska heller inte ses som sådant.. och jag tror TR tänker i samma banor..Dressyr handlar om skicklighet.. det krävs skicklighet att rida med sporrar på rätt sätt..Man får ju för guds skull avdrag om hästen är irriterad över hjälpgivningen.Jag blir ganska ledsen när jag läser en det ena än det andra om sporrar..folk använder dem för att deras hästar är tröga å så vidare..Det är helt fel väg att gå tycker jag..det är någonstans tidigare det gått fel om man behöver sporren för att driva sin häst hårdare framåt..Det är nägonstans i utbildningen det gått galet då.. hästen har ju helt enkelt vant sig att gå på skarpa hjälper och inte svara fören dem kommer till och jag tycker det är galet..då är man fel ute med sin ridning tycker jag..Och jag troar att det är här sporrarna får sitt dåliga ryckte..men igentligen är det inte sporren det är fel på utan människasn som inte kan rida med dem och förstår innebörden av dem på ett korekt sätt..dressyr ska s lekande lätt ut..om man mot förmodan måste ta till skänkeln hur mycket måsten du röra den med sporre på eller om du red utan..mig veterligen är avståndet längre utan sporren.. vilket resuterar i att man som ryttare måste röra sin skänkel mer..

* är så trött på att höra hit och dit att sporrar e så farligt och att deras hästar inte han gå med sporrar för att dom går i taket..Det är väl inte sporrarnas fel utan ryttaren dom sitter på :devil:*
 
:bow: :bow: :bow:

Tack för att du orkar svara. Tycker precis som du, men blir så trött när diskussionen rör sig på ett helt bissart plan...
 
Jag är helt med dig, men:

Och som det är så eftersträvar man ju att rida hästen för sittbenen och vad gör då sporrarna..?

Det är därför regeln är konstig tycker jag. :p Varför ha en sådan bestämmelse i onödan liksom, om du förstår vad jag menar?
 
Med lite enkel fysik vill jag svara på det där med sporren vs. häl/vad. Om du använder samma kraft med och utan sporre blir trycket mycket högre med sporren än utan (P=F/A). Alltså borde det vara skönare utan sporre.
/Lady_S
 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen;

Det må vara en konstig regel att man måste ha sporrar men bara för att de sitter där så måste man ju inte använda dem!

malu
 
Med lite enkel fysik vill jag svara på det där med sporren vs. häl/vad. Om du använder samma kraft med och utan sporre blir trycket mycket högre med sporren än utan (P=F/A). Alltså borde det vara skönare utan sporre.
MEN...
Sporren är ju till för att ge lätta hjälper..och det är inte ens meningen att man ska skänkla lika mycket med samma tryck som om man red utan..Det är det här jag menar..det krövs mindre kraft att rida med sporren man behöver inte ta i lika mycket för att ge samma hjälp som utan..Med andra ord kan man förfina sina hjälper så pass att man knappt behöver skänkla alls..Och jag väntade på att någon skulle säga just det du skrev..För visst är det så, tar man i lika mycket som man gör när man rider utan sporrar blir det en skarp hjälp om man tar i lika mycket med sporrar på.Med andra ord kan man med sporrar minska hjälpgiviningen och inte skänkla lika mycket.och för den delen behöver inte sporren alls vara obehaglig för hästen..Det gäller bara att man använder den på rätt sätt och lagom mycket..
 
Självklart är det en konst i att rida bra med sporrar, men det är också en konst i att rida bra utan sporrar! Vad är det som gör att man är bättre ryttare om man kan rida fint med sporrar?

Om man inte behöver rida med sporrar, varför tvingas till det?

Själv tycker jag att det är skönare om man petar mig i sidan med hela handen än med pekfingret!
 
Skulle inte gett mig in i den här disskutionen.

Läs mina inlägg igen :smirk:

Om man inte behöver rida med sporrar, varför tvingas till det?
Det hadlar inte om att behöva..Man ska inte använda sporrar på det viset så man behöver dom för att få hästen att gå bra..Man ska använda dem för att ge så liten hjälp så fint som möjligt.Saken är den att jag skrev peta gudalätt med sporren kan man inte hålla reda på sin underskänkel på ett sådant sätt att man kan förmildra sporrens effekt till det minimala så bör man inte använda sporrar alls.. :devil:Och kan man inte styra sin skänkel på detta vis har man då inget att göra på dressyrbanan eftersom man inte har tillräckligt god sist..
Själv tycker jag att det är skönare om man petar mig i sidan med hela handen än med pekfingret!
Om du då tänker dig att du trycker lösare med pekfingret du verkar på en mindre yta = mindre hjälp :angel:

Det känns som man skriker sig hes för en skock får..Vad är det som är så svårt att förstå?Detta skriver jag inte till dig som specifik utan överlag :crazy:
jag förstår att många har fel bild av hur sporren används och jag förstår oxå att folk tänker olikt mig MEN..jag ser inget fel i regeln ser snarare fel i de som inte vet hut att utbilda/korrigera hästar på ett vettigt sätt så att det måste till våld med sporrar för att få dem att röra på sig..det är dessa människor som ger sporrar ett felaktigt rykte.

*vaddå trött på dessa disskutioner :angel:*
 
Mmmm...Jag håller nog med att vi inte ska diskutera det här nått mer, utan nöja oss med att veta att vi tycker olika! :angel: :D

Kul att du tog dig tid att svara iaf! :) Det är alltid kul att höra andras åsikter, speciellt om dom inte tycker lika som en själv....
 

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 199
Senast: BornAgain
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra fredagen blev litauiska Justina Vanagaite historisk när hon startade en 5* Grand Prix utan sporrar. Inte nog med det tog hon en...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
31
· Visningar
2 927
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp