Varför romantiseras vin och bubbel?

Vad löjligt att servera dåligt vin och öl som ingen tycker om bara för att man ska servera sprit...
Bra vin och bra öl är dyr. Det är väl inte konstigare att man inte alltid har råd med det finaste vinet eller ölet än att man inte alltid har råd med den dyraste maten?

När det gäller öl är det dessutom så att om är intresserad av öl så vill man ofta ha en annan typ öl än standardölet gjort av stora bryggerier. Medan de flesta inte är så intresserade utan tycker standard funkar bra. Jämför med bröd från typ Pågen och bröd från ett litet bageri som bakar med levain för hand.

Man kunde ju lika gärna säga att det är löjligt att äta bröd från Pågen till frukost bara för att man ska ha en macka. Många tycker ”Pågen” funkar fint, alla är så att säga inte brödnördar.

Det börjar bli bättre, men det är inte ovanligt att en restaurang har en lång och genomtänkt vinlista, och sen när man kommer till ölet har de typ Carlsberg.
 
Bra vin och bra öl är dyr. Det är väl inte konstigare att man inte alltid har råd med det finaste vinet eller ölet än att man inte alltid har råd med den dyraste maten?
För de allra flesta handlar det om smak, inte om prestigen. De allra flesta människor, jag skulle säga 99% av alla som äter ute med ett matintresse inte känner skillnaden på en flaska för 300:-, 3000:- eller 30.000:-. Det handlar inte om vad som är fint eller dyrt, det handlar helt enkelt om vad man gillar och tycker om.

Det börjar bli bättre, men det är inte ovanligt att en restaurang har en lång och genomtänkt vinlista, och sen när man kommer till ölet har de typ Carlsberg.
Jag som jobbat i krogmiljö halva mitt vuxna liv och har anhöriga krögare, plus att jag äter ute flera dagar i veckan har nog aldrig varit med om en allround restaurang som har en lång och fin vinlista och bara Heineken och Carlsberg på fat. Normalt finns det 5-6 st på fat och lika många därtill på flaska. Plus någon alkoholfri. Men visst, är man en uttalad vinrestaurang så är det inte så konstigt att ölutbudet är minskat. Precis som att Ölhallen eller Belgobaren har ett begränsat vinutbud.
 
För de allra flesta handlar det om smak, inte om prestigen. De allra flesta människor, jag skulle säga 99% av alla som äter ute med ett matintresse inte känner skillnaden på en flaska för 300:-, 3000:- eller 30.000:-. Det handlar inte om vad som är fint eller dyrt, det handlar helt enkelt om vad man gillar och tycker om.


Jag som jobbat i krogmiljö halva mitt vuxna liv och har anhöriga krögare, plus att jag äter ute flera dagar i veckan har nog aldrig varit med om en allround restaurang som har en lång och fin vinlista och bara Heineken och Carlsberg på fat. Normalt finns det 5-6 st på fat och lika många därtill på flaska. Plus någon alkoholfri. Men visst, är man en uttalad vinrestaurang så är det inte så konstigt att ölutbudet är minskat. Precis som att Ölhallen eller Belgobaren har ett begränsat vinutbud.
Ang dyrt eller billigt vin så tolkade jag det som att om man gillar och kan något om vin så känner man skillnad smakmässigt om man på en hemmamiddag blir bjuden på ett vin för 80 kr jämfört med ett för 180.
 
Ang dyrt eller billigt vin så tolkade jag det som att om man gillar och kan något om vin så känner man skillnad smakmässigt om man på en hemmamiddag blir bjuden på ett vin för 80 kr jämfört med ett för 180.
Jag skulle säga att väldigt få människor faktiskt gör det. Man ska vara väldigt tränad med ett förfinat smaksinne för att ta skillnaden. Under mina år på krogen hade till och med sommeliererna fel ibland.

Men visst, många tar skillnaden på 75:- och 3750:-, men få tar skillnaden på 80 och 180. Och ännu färre tar skillnaden på 3000:- och 30.000:-. Det finns billiga viner som är mustiga och smakar lagrat, precis som det finns dyra viner som känns blaskiga.

Jag tycker att denna schweiziska studien var bäst. Det säger mycket om folk, även experterna.
https://www.vinguiden.com/aktuellt/ny-forskning-billigt-vin-godare-med-hogre-pris/
 
Man kan ju göra som vår fd ambassadör Carl Lidbom, som bl a tog med älskarinnan på officiella uppdrag så till och med fransmännen höjde på ögonbrynen över att det inte var hustrun som var medföljande.

Han valde alltid det näst dyraste på listan när han beställde vin, än sen om det blev en ädelrötad översöt sauternes Chateau d'Yquem eller något annat. Ibland blev det helt rätt och han klarade sig rätt länge innan han avslöjades både vad det gäller vinet och älskarinnan av svensk media i Sverige.

Bevingade ord av Anders Björck till Carl Lidbom under utfrågningen i KU angående Ebbe Carlssonaffären: "Du ska veta hut när du är här!" 😅


1695948846362.png
 
Jag gillar vin, det mesta roda som andra valjer till mat passar aldeles utmarkt ... MEN manga skulle jag inte valt sjalv, vare sig det star att det passar till ratten i fraga eller inte. Jag gillar fylliga roda, Merlot, Malbec, etc, men aven Pinot Noir ar valdigt god till viss mat, sarskilt grillat.

Har i Oregon har ar det mest Pinot Noir som odlas om det ar rott ... men jag gillar andra viner battre, sa jag dricker det som bjuds med ett leende och tycker om det, men inte ar en Pinot Noir det vin jag foredrar, sa vida middagen inte ar hos en av vinodlarna, dar serveras bara det basta ... viner som kostar en hel del over 600 kronor om man koper det i butik och vist ar det skillnad.
Men att kopa en sadan flaska (det ar aldeles for sallan han ger bort en) gors bara om det ar EN flaska till fodelsedag eller liknande.
 
För de allra flesta handlar det om smak, inte om prestigen. De allra flesta människor, jag skulle säga 99% av alla som äter ute med ett matintresse inte känner skillnaden på en flaska för 300:-, 3000:- eller 30.000:-. Det handlar inte om vad som är fint eller dyrt, det handlar helt enkelt om vad man gillar och tycker om.


Jag som jobbat i krogmiljö halva mitt vuxna liv och har anhöriga krögare, plus att jag äter ute flera dagar i veckan har nog aldrig varit med om en allround restaurang som har en lång och fin vinlista och bara Heineken och Carlsberg på fat. Normalt finns det 5-6 st på fat och lika många därtill på flaska. Plus någon alkoholfri. Men visst, är man en uttalad vinrestaurang så är det inte så konstigt att ölutbudet är minskat. Precis som att Ölhallen eller Belgobaren har ett begränsat vinutbud.
Men då kommer vi till cidern och där har de bara Kopparbergs och Somersby :laugh: trots fin öl och vinlista. Brr.
Höll på att säga -men det är väl vad folk gillar. Fast det är nog inte rätt, när man börjat med riktig cider på fest och folk testat går den åt som smör sedan. Haken är att man inte beställer ngt man inte känner till på en restaurang kanske.
 
Man kan ju göra som vår fd ambassadör Carl Lidbom, som bl a tog med älskarinnan på officiella uppdrag så till och med fransmännen höjde på ögonbrynen över att det inte var hustrun som var medföljande.

Han valde alltid det näst dyraste på listan när han beställde vin, än sen om det blev en ädelrötad översöt sauternes Chateau d'Yquem eller något annat. Ibland blev det helt rätt och han klarade sig rätt länge innan han avslöjades både vad det gäller vinet och älskarinnan av svensk media i Sverige.

Bevingade ord av Anders Björck till Carl Lidbom under utfrågningen i KU angående Ebbe Carlssonaffären: "Du ska veta hut när du är här!" 😅


Visa bifogad fil 128940
Alltså det KU-förhöret! Fars på hög nivå! :rofl:
 
Jag skulle säga att väldigt få människor faktiskt gör det. Man ska vara väldigt tränad med ett förfinat smaksinne för att ta skillnaden. Under mina år på krogen hade till och med sommeliererna fel ibland.

Men visst, många tar skillnaden på 75:- och 3750:-, men få tar skillnaden på 80 och 180. Och ännu färre tar skillnaden på 3000:- och 30.000:-. Det finns billiga viner som är mustiga och smakar lagrat, precis som det finns dyra viner som känns blaskiga.

Jag tycker att denna schweiziska studien var bäst. Det säger mycket om folk, även experterna.
https://www.vinguiden.com/aktuellt/ny-forskning-billigt-vin-godare-med-hogre-pris/
Hm jag hade nog trott att det borde vara en lättare skillnad mellan typ 60 kr och 180 än mellan 300 och 3000 (där borde det mer handla om personlig smak än drickbarhet och det dyrare borde kunna rent av vara icke gott för många, mindre generiskt.). Men det är en teoretisk diskussion för mig :). Även om det självklart är himla nice om folk lägger 30 000 på ett hantverk istället för på en Thailandsresa.
 
Hm jag hade nog trott att det borde vara en lättare skillnad mellan typ 60 kr och 180 än mellan 300 och 3000 (där borde det mer handla om personlig smak än drickbarhet och det dyrare borde kunna rent av vara icke gott för många, mindre generiskt.). Men det är en teoretisk diskussion för mig :). Även om det självklart är himla nice om folk lägger 30 000 på ett hantverk istället för på en Thailandsresa.
Ja, tror absolut att du har rätt. Var på en vinprovning för många år sedan och han som ledde den sa att upp till ett visst belopp så ökar kvaliten med priset. Han nämnde då runt 100 kronor, idag skulle det väl vara 200 kr kanske. Men dyrare viner än så är inte nödvändigtvis "bättre" utan där är det tillgång och efterfrågan, varifrån vinet kommer osv som styr priset snarare än att ett dyrare vin skulle vara objektivt bättre. Och vem som gillar vad är mer en fråga om tycke och smak än något annat.

Med det sagt så råkade jag få dricka ett "för dyrt" vin en gång. Exet och jag brukade köpa ett vin för runt 150 kr, men det fanns flera viner från samma vingård, snarlika flaskor och etiketter, samma hylla på Systembolaget. Så han tog fel och fick med sig en flaska för 700 kr istället. Av nån anledning bytte han inte när han kom till kassan, utan köpte det dyrare vinet och herregud så gott det var!! Smakmässigt liknande det billigare vinet, men liksom "extra allt".
 
Ja, tror absolut att du har rätt. Var på en vinprovning för många år sedan och han som ledde den sa att upp till ett visst belopp så ökar kvaliten med priset. Han nämnde då runt 100 kronor, idag skulle det väl vara 200 kr kanske.

Jag har hört samma sak av en sommelier och upplever också att det har stämt med min bedömning när jag smakat på vin jag inte känt till priset på. Under 140-150 någonstans är det svårt att hitta viner som är "kompletta", trots att de är goda. Nere vid hundralappen finns det absolut några jag tycker är trevliga, men många som jag tycker är direkt äckliga. Och skillnaden i nivå både mellan de jag gillar och de jag ogillar har ändrats rätt markant på de där 40-50 kronorna. Men dyrare viner kan jag inte avgöra skillnad på pris på några hundralappar och skulle knappast göra det på tusenlappar heller.
 
Jag fick lite feeling en gång på en flygplats nånstans, och köpte ett svindyrt vin från Miguel Torres, Mas la Plana. Det var en smakupplevelse jag aldrig varit med om varesej förr eller senare. Jag kan inte ens beskriva det. Jag försökte hitta fler av samma årgång (minns inte vilken men detta var längesedan...) men lyckades inte (kanske lika bra det, så slapp jag ruinera mig) och de nyare var inte i närheten av detta.

Jag tänker på det ibland. Det var ... fantastiskt! Jag minns till och med var jag befann mig och var i rummet, när jag drack det....
 
Jag har hört samma sak av en sommelier och upplever också att det har stämt med min bedömning när jag smakat på vin jag inte känt till priset på. Under 140-150 någonstans är det svårt att hitta viner som är "kompletta", trots att de är goda. Nere vid hundralappen finns det absolut några jag tycker är trevliga, men många som jag tycker är direkt äckliga. Och skillnaden i nivå både mellan de jag gillar och de jag ogillar har ändrats rätt markant på de där 40-50 kronorna. Men dyrare viner kan jag inte avgöra skillnad på pris på några hundralappar och skulle knappast göra det på tusenlappar heller.

Det är den nivån vi diskuterade när jag pluggade till sommelier också. Det finns riktigt bra och användbara "billiga" viner, men det är en begränsad mängd. För 150-200:- är det betydligt lättare. Jag brukar lägga 3-400:- om jag vill ha något "bättre än vanligt" och över det är bara om det är något speciellt för tillfället. (Jag köper tex odlarchampagner att lägga i källaren, men även då är det sällan över 500:- och det är extremt hög kvalitet man kan få för de pengarna om man är intresserad och snabb med beställningen när de släpps. Kan absolut inte se någon poäng med sånt om man inte har smak som intresse och är ute efter en specifik stil. )

Runt 150:- är också min smärtgräns när det gäller bra alkoholfritt, är det dyrare än så får det vara väldigt, väldigt speciellt. Riktigt bra must och cider betalar jag mer för, men det är ju för att jag har ett autistisk specialintresse i botten. :angel: :D
 
Jag tycker det är så snobbigt att kalla öl och vin för dåligt bara för att man inte uppskattar dem själv 😅
Billiga absolut men dåliga. Varför?

Det finns ju "dåliga" produkter, som i "inte välproducerade/korrekta" eller prisvärda ur den synvinkeln. En del viner som säljs i rätt stora volymer faller in i den kategorin. De är uppenbarligen populära på marknaden ändå, men jag kallar dem dåliga på samma sätt som jag skulle kalla en trendig men ack så uselt sydd t-shirt dålig. Jag vill helst skilja på det och "dålig smak".

Sen finns det produkter som jag kallar dåliga för att de inte är vad de marknadsförs som, där klassar jag tex in all alkoläskcider. Kalla den alkoläsk så har jag inget problem med det. Det ÄR inte cider (för att jag tycker att det enda rimliga är att hålla sig till ursprungsreglerna; en cider är gjord av jäst must, inte smaksatt sockervatten med 7% jäst must).
 
Det finns ju "dåliga" produkter, som i "inte välproducerade/korrekta" eller prisvärda ur den synvinkeln. En del viner som säljs i rätt stora volymer faller in i den kategorin. De är uppenbarligen populära på marknaden ändå, men jag kallar dem dåliga på samma sätt som jag skulle kalla en trendig men ack så uselt sydd t-shirt dålig. Jag vill helst skilja på det och "dålig smak".

Sen finns det produkter som jag kallar dåliga för att de inte är vad de marknadsförs som, där klassar jag tex in all alkoläskcider. Kalla den alkoläsk så har jag inget problem med det. Det ÄR inte cider (för att jag tycker att det enda rimliga är att hålla sig till ursprungsreglerna; en cider är gjord av jäst must, inte smaksatt sockervatten med 7% jäst must).

För mig låter det snobbigt och smått nedlåtande 😅
För mig är ett prisvärt vin ett vin som smakar gott och trevligt och eftersom jag gillar fruktiga och söta viner med bubblor blir det till 99% Tre Apor.
 
Jag skulle säga att väldigt få människor faktiskt gör det. Man ska vara väldigt tränad med ett förfinat smaksinne för att ta skillnaden. Under mina år på krogen hade till och med sommeliererna fel ibland.

Men visst, många tar skillnaden på 75:- och 3750:-, men få tar skillnaden på 80 och 180. Och ännu färre tar skillnaden på 3000:- och 30.000:-. Det finns billiga viner som är mustiga och smakar lagrat, precis som det finns dyra viner som känns blaskiga.

Jag tycker att denna schweiziska studien var bäst. Det säger mycket om folk, även experterna.
https://www.vinguiden.com/aktuellt/ny-forskning-billigt-vin-godare-med-hogre-pris/
Det finns ju till och med någon studie på att gemene man har svårt att skilja på rött och vitt vin, med förbundna ögon.
Detta hade några vänner till mig väldigt svårt att förstå så vi gjorde slag i saken och köpte in flaska av vardera färg, lät dem rumstempereras, och smakas av med förbundna ögon. Flera tog faktiskt fel eller kunde inte identifiera förrän de smakat både på det vita och det röda. Helt sjukt, men också helt sjukt roligt, för det är ändå personer som "gillar vin" och gärna beställer hem lite obskyra flaskor via små återförsäljare.
 
För mig låter det snobbigt och smått nedlåtande 😅
För mig är ett prisvärt vin ett vin som smakar gott och trevligt och eftersom jag gillar fruktiga och söta viner med bubblor blir det till 99% Tre Apor.

Tycker du att det är snobbigt om en häst med felställning inte får en sjua på benen också? Det är ju en kvalitetsbedömning, utifrån en standard för vad som är korrekt och inte. För att man på ett professionellt och någorlunda tydligt sätt ska kunna jämföra utfall. Att jag sen klarar mig utmärkt och trivs med en häst med mediokra gångarter gör inte att det är snobbigt att just bedöma honom som medioker. Älskvärd, men medioker kvalitet rent objektivt sett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp