Varför romantiseras vin och bubbel?

Tycker du att det är snobbigt om en häst med felställning inte får en sjua på benen också? Det är ju en kvalitetsbedömning, utifrån en standard för vad som är korrekt och inte. För att man på ett professionellt och någorlunda tydligt sätt ska kunna jämföra utfall. Att jag sen klarar mig utmärkt och trivs med en häst med mediokra gångarter gör inte att det är snobbigt att just bedöma honom som medioker. Älskvärd, men medioker kvalitet rent objektivt sett.

Tycker den jämförelsen haltar lite. En häst med en sjua på benen är ju inte per automatik en dålig häst.

Det är det som blir snobberi för mig när det kommer till mat och dryck. Vad som är korrekt eller inte.
Det är just ordet dåligt som skaver för mig. Alkohol är ju egentligen rätt dåligt per automatik dessutom.
 
Det finns ju till och med någon studie på att gemene man har svårt att skilja på rött och vitt vin, med förbundna ögon.
Detta hade några vänner till mig väldigt svårt att förstå så vi gjorde slag i saken och köpte in flaska av vardera färg, lät dem rumstempereras, och smakas av med förbundna ögon. Flera tog faktiskt fel eller kunde inte identifiera förrän de smakat både på det vita och det röda. Helt sjukt, men också helt sjukt roligt, för det är ändå personer som "gillar vin" och gärna beställer hem lite obskyra flaskor via små återförsäljare.

Det är ju inte jättekonstigt. Det finns mängder av andra faktorer som är viktiga(-re) för hur det smakar än just färgen. Precis som att folk har en tendens att tro att mörkare öl = "kraftigare". (Eller att Guiness skulle vara någon form av extremt fyllig och smakrik öl, när det i själva verket är en rätt lättsam medelprodukt. Bara för att den råkar vara svart.)
 
Tycker du att det är snobbigt om en häst med felställning inte får en sjua på benen också? Det är ju en kvalitetsbedömning, utifrån en standard för vad som är korrekt och inte. För att man på ett professionellt och någorlunda tydligt sätt ska kunna jämföra utfall. Att jag sen klarar mig utmärkt och trivs med en häst med mediokra gångarter gör inte att det är snobbigt att just bedöma honom som medioker. Älskvärd, men medioker kvalitet rent objektivt sett.
Men är du okej med att andra som rider på högre nivå än du går runt och pratar om att du har en dålig häst och inte har "lärt dig" att uppskatta bra hästar? För det är så jag uppfattar en del vinintresserade - att de liksom ser ner på människor som uppskattar mediokra viner.
 
Men är du okej med att andra som rider på högre nivå än du går runt och pratar om att du har en dålig häst och inte har "lärt dig" att uppskatta bra hästar? För det är så jag uppfattar en del vinintresserade - att de liksom ser ner på människor som uppskattar mediokra viner.
Ett mediokert vin för mig är ett skadat vin. Det finns massor med olika viner jag inte uppskattar utan att de för den skull skulle vara mediokra.
 
Tycker den jämförelsen haltar lite. En häst med en sjua på benen är ju inte per automatik en dålig häst.

Det är det som blir snobberi för mig när det kommer till mat och dryck. Vad som är korrekt eller inte.
Det är just ordet dåligt som skaver för mig. Alkohol är ju egentligen rätt dåligt per automatik dessutom.

Fast jag pratar inte om vad som är "fint" eller inte, utan om vad som håller en hög produktkvalitet. För en bedömare. När man jobbar professionellt med produkter behöver man ha en referensram för att kunna diskutera och prissätta. Vad du som person tycker om en grej är något helt annat. Jag tycker om mängder av viner av medioker kvalitet, det är inte en motstridighet.

Sen tycker jag att man ska ge sjutton i att "lura" på folk riktiga skräpprodukter vilket jag sett mycket av tex i USA (vilket vi ändå brukar vara förskonade från i Sverige iom systembolaget, extremt mycket mediokert men sällan uselt).
 
Men är du okej med att andra som rider på högre nivå än du går runt och pratar om att du har en dålig häst och inte har "lärt dig" att uppskatta bra hästar? För det är så jag uppfattar en del vinintresserade - att de liksom ser ner på människor som uppskattar mediokra viner.

Sett ner på, nej. Men det ingår liksom inte i kvalitetsbedömningen. Att jag inte rider tillräckligt bra för att kunna uppskatta en bättre häst är ju helt sant, det är jag den första att skriva under på. Jag är inte duktig nog att reda ut en riktigt bra gångartshäst eller en som hoppar väldigt stort.

Har jag någonstans i hela den här tråden skrivit något annat än att det är ett oskick att kritisera vad andra väljer att dricka?

Ett mediokert vin för mig är ett skadat vin. Det finns massor med olika viner jag inte uppskattar utan att de för den skull skulle vara mediokra.

Är det skadat är det defekt.
 
Fast jag pratar inte om vad som är "fint" eller inte, utan om vad som håller en hög produktkvalitet. För en bedömare. När man jobbar professionellt med produkter behöver man ha en referensram för att kunna diskutera och prissätta. Vad du som person tycker om en grej är något helt annat. Jag tycker om mängder av viner av medioker kvalitet, det är inte en motstridighet.

Sen tycker jag att man ska ge sjutton i att "lura" på folk riktiga skräpprodukter vilket jag sett mycket av tex i USA (vilket vi ändå brukar vara förskonade från i Sverige iom systembolaget, extremt mycket mediokert men sällan uselt).

Jo, jag fattar.
Det är som sagt ordet dåligt som låter som himla trist.
 
Jo, jag fattar.
Det är som sagt ordet dåligt som låter som himla trist.

Ta jämförelsen med ett klädesplagg.

En bra t-shirt: Välsydd, gjord av material av bra kvalitet. Kommer hålla länge.
En dålig t-shirt: Sömmar som inte kommer hålla länge gjord i material av låg kvalitet som inte kommer klara många tvättar.

Inget av detta säger något om utseendet på t-shirten. Bara på kvaliteten på den.
 
Jo, jag fattar.
Det är som sagt ordet dåligt som låter som himla trist.

Tycker inte heller det är ett trevligt ordval om man sitter vid bordet, men jag använder det om jag stöter på något som faktiskt inte lever upp till "enkelt, men inte direkt fel" och diskuterar det med andra ur den synvinkeln. "Enkelt" är vad jag skulle välja om jag pratar om något som inte är av hög kvalitet men korrekt utifrån sina förutsättningar. Sitter jag vid bordet och vill tacka nej hänvisar jag helt enkelt till att jag inte tycker om det om det är det som är grejen, allt annat är ju irrelevant i just det sammanhanget. Det finns ju även mängder av vin av extremt hög kvalitet som jag helt enkelt inte tycker är gott.

Inser att det nog blir en del missförstånd om ton om man inte har dryck som intresse och pratar om det med likasinnade flera gånger om dagen? Ju mer man pratar om något, desto större behov av precist språk har man. (Vilket också blir lite märkligt här, där jag försöker undvika de värsta facknörderierna och istället blir "off" i nyans.)
 
Senast ändrad:
Ta jämförelsen med ett klädesplagg.

En bra t-shirt: Välsydd, gjord av material av bra kvalitet. Kommer hålla länge.
En dålig t-shirt: Sömmar som inte kommer hålla länge gjord i material av låg kvalitet som inte kommer klara många tvättar.

Inget av detta säger något om utseendet på t-shirten. Bara på kvaliteten på den.

Absolut. Men en dålig tröja blir dålig både för miljö och ekonomi.

Ett vin blir ju inte dåligt om personen faktiskt uppskattar det och tycker det är gott. Det ska ju drickas upp, inte återvändas gång på gång.

Så för mig håller inte den jämförelsen alls.
För mig är dåligt = inte användbart.
 
Absolut. Men en dålig tröja blir dålig både för miljö och ekonomi.

Ett vin blir ju inte dåligt om personen faktiskt uppskattar det och tycker det är gott. Det ska ju drickas upp, inte återvändas gång på gång.

Så för mig håller inte den jämförelsen alls.
För mig är dåligt = inte användbart.

Det är ju dåligt som i dålig kvalitet.

Det finns ju t.ex. choklad av riktigt dålig kvalitet. Toklågt med kakao, billiga ingredienser istället för dyrare av bra kvalitet (t.ex. palmolja istället för det dyrare kakaosmöret) osv. Sen finns det choklad tillverkad av kakao av bra kvalitet med ingredienser av bra kvalitet. Samma gäller ju även vin och öl.
 
Det är ju dåligt som i dålig kvalitet.

Det finns ju t.ex. choklad av riktigt dålig kvalitet. Toklågt med kakao, billiga ingredienser istället för dyrare av bra kvalitet (t.ex. palmolja istället för det dyrare kakaosmöret) osv. Sen finns det choklad tillverkad av kakao av bra kvalitet med ingredienser av bra kvalitet. Samma gäller ju även vin och öl.

Då tycker jag lägre eller enklare kvalité är trevligare att använda än just ordet dåligt eftersom det har då himla negativ klang.
Men det är min personliga åsikt 😊
 
Ett vin blir ju inte dåligt om personen faktiskt uppskattar det och tycker det är gott. Det ska ju drickas upp, inte återvändas gång på gång.

Så för mig håller inte den jämförelsen alls.
För mig är dåligt = inte användbart.

Funkar för dig, men det hade lätt uppstått lite märkliga situationer om jag försöker sälja in min produktportfölj eller hålla en provning med prissättning utifrån vad jag själv tycker är gott och drickbart. :angel:

Då behövs en förståelse för generella begrepp som går att bedöma mer oavsett personlig smak. Annars hade alla mina kunder behövt dricka extrem chenin blanc av typen som smakar blött får och bivax, bara för att det är vad jag är väldigt sugen på den här säsongen. :rofl: Alternativt cider från Dorset (är märkligt nog inte speciellt sugen på Herefordshire i år :confused:). Nästa säsong kommer det vara något annat som står högst på min lista. :idea:

Det underlättar klart att ha en mer objektiv syn på saker när man ska hantera fler människor än sig själv och sina närmaste!

(Jag pratar även om mina katter som "bättre" eller "sämre" i många sammanhang. Det har inget att göra med hur mycket jag tycker om dem eller hur jag tar hand om dem, utan är helt enkelt en värdering utifrån standard eller utifrån avelsvärde. Ibland behöver man kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Lilleman är på många sätt en medioker korat, men ändå en värdefull avelskatt och en fantastisk individ, tex.)
 
Funkar för dig, men det hade lätt uppstått lite märkliga situationer om jag försöker sälja in min produktportfölj eller hålla en provning med prissättning utifrån vad jag själv tycker är gott och drickbart. :angel:

Då behövs en förståelse för generella begrepp som går att bedöma mer oavsett personlig smak. Annars hade alla mina kunder behövt dricka extrem chenin blanc av typen som smakar blött får och bivax, bara för att det är vad jag är väldigt sugen på den här säsongen. :rofl: Alternativt cider från Dorset (är märkligt nog inte speciellt sugen på Herefordshire i år :confused:). Nästa säsong kommer det vara något annat som står högst på min lista. :idea:

Det underlättar klart att ha en mer objektiv syn på saker när man ska hantera fler människor än sig själv och sina närmaste!

(Jag pratar även om mina katter som "bättre" eller "sämre" i många sammanhang. Det har inget att göra med hur mycket jag tycker om dem eller hur jag tar hand om dem, utan är helt enkelt en värdering utifrån standard eller utifrån avelsvärde. Ibland behöver man kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Lilleman är på många sätt en medioker korat, men ändå en värdefull avelskatt och en fantastisk individ, tex.)

Absolut men jag hakar ändå upp mig på dåligt 😆
Vi säljer truckar. Det finns bättre och sämre, beroende på vad man ska använda dem till. Ska du lyfta två ton blir en liten låglyftare väldigt dålig men det är inte en dålig truck.
Dåligt val, inte dålig produkt.
För mig blir det samma med vin. Vill man ha ett tungt rödvin blir ett sött och fruktigt vitt vin ett dåligt val. Men det vita är fortfarande inte ett dåligt vin för den som uppskattar det.
 
Absolut men jag hakar ändå upp mig på dåligt 😆
Vi säljer truckar. Det finns bättre och sämre, beroende på vad man ska använda dem till. Ska du lyfta två ton blir en liten låglyftare väldigt dålig men det är inte en dålig truck.
Dåligt val, inte dålig produkt.
För mig blir det samma med vin. Vill man ha ett tungt rödvin blir ett sött och fruktigt vitt vin ett dåligt val. Men det vita är fortfarande inte ett dåligt vin för den som uppskattar det.

Och sen finns det en del som är dåligt producerat, både truckar och vin. Slarv med processer, slarv med råvaror och andra kvalitetskontroller och slarv med kravställning och slarv med kommunikation kan bli till en dålig produkt. Om produkten är tydligt marknadsförd för en niche där den funkar bra, så håller jag med om att den nödvändigtvis inte är dålig - även om den passar i väldigt få sammanhang.
 
Då tycker jag lägre eller enklare kvalité är trevligare att använda än just ordet dåligt eftersom det har då himla negativ klang.
Men det är min personliga åsikt 😊

Jag håller med om att det inte är så trevligt att använda dåligt om man inte specificerar just vad man syftar på, men jag hittar inte så många exempel på det i tråden heller?
 
Absolut men jag hakar ändå upp mig på dåligt 😆
Vi säljer truckar. Det finns bättre och sämre, beroende på vad man ska använda dem till. Ska du lyfta två ton blir en liten låglyftare väldigt dålig men det är inte en dålig truck.
Dåligt val, inte dålig produkt.
För mig blir det samma med vin. Vill man ha ett tungt rödvin blir ett sött och fruktigt vitt vin ett dåligt val. Men det vita är fortfarande inte ett dåligt vin för den som uppskattar det.
Dåliga produkter existerar ju. Både dåliga truckar och dåligt vin. (Men på Systembolaget är sorterna inte dåliga.)

Men jag skulle inte heller säga dåligt om något som andra äter eller dricker. Snarare att som vin beteaktat är det inte så märkvärdigt, men man kan gilla det ändå. Motsvarande om mat. Som asiatisk mat betraktad är snabbnudlar inte särskilt spännande, men ibland är det jättegott.
 
Jag håller med om att det inte är så trevligt att använda dåligt om man inte specificerar just vad man syftar på, men jag hittar inte så många exempel på det i tråden heller?

Är för lat för att bläddra igenom hela tråden 😅
Det var något/några inlägg om det är standard att det serveras dåligt vin och öl vid större middagar tex.
 
Jag fick lite feeling en gång på en flygplats nånstans, och köpte ett svindyrt vin från Miguel Torres, Mas la Plana. Det var en smakupplevelse jag aldrig varit med om varesej förr eller senare. Jag kan inte ens beskriva det. Jag försökte hitta fler av samma årgång (minns inte vilken men detta var längesedan...) men lyckades inte (kanske lika bra det, så slapp jag ruinera mig) och de nyare var inte i närheten av detta.

Jag tänker på det ibland. Det var ... fantastiskt! Jag minns till och med var jag befann mig och var i rummet, när jag drack det....
Inte för att vara den... ...men jag har faktiskt en liten hylla i källaren med några Mas la Plana som ligger och väntar på rätt tillfälle. Den äldsta är från 2003 så den kan det nog vara dags att smaka på nån dag. :)
 
Inte för att vara den... ...men jag har faktiskt en liten hylla i källaren med några Mas la Plana som ligger och väntar på rätt tillfälle. Den äldsta är från 2003 så den kan det nog vara dags att smaka på nån dag. :)
Min flaska var nog från tidigt 90-tal men Mas la Plana är nog alltid gott - tänk om du sitter på en diamant?! 💎😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp