Varför så dålig bakbensaktivitet?

MrsScabtree

Trådstartare
Min häst har en tendens att galoppera "fyrtaktigt" i vänster galopp , de vänstra bakbenet vill liksom inte trampa in under tyngdpunkten. Har försökt med det mesta tex kraftiga ökningar/minskningar etc men han orkar liksom inte bära sig själv på inner bak i vänster varv! Vad göra?
Ibland går det rätt bra men man ser ändå en grövre skillnad på galoppen i höger respektive vänster varv..Några tips för att stärka? Han har även svårt för ställning i detta varvet , det kommer dock från den högra sidans halsfäste där han tenderar att stelna rätt så lätt..Vore tacksam för tips! :bump:
 
Låter som om hästen är sned någonstans, kanske i korset.

Min var/är sned i ryggraden vid länden och han har haft liknande problem som din med galoppen och spänning på sidan av halsen.

Min häst blev behandlad av Equiterapeut.

mvh Jessica
 
Bra tips. Jag har haft samma problem med min valack och något som hjälpt mycket är öppnor i vänster varv resp sluta i höger varv men tänk på att inte koncentrera dig bara på det svaga bakbenet utan jobba i båda varven. Det stärker båda sidor av vänster bak. Prova även galoppfattningar från halt, det stärker bakdelsmuskulaturen.

Se till att fånga upp höger bog, får du in den så blir det svårare för hästen att fuska med vänster bak.

Lycka till! ;)
 
Jag tycker du ska ta ut en homopat, jag har min ute var tredje vecka och hon har gjort underverk med min!
När jag köpte henne kunde jag inte ens böja henne i vänster men efter en behandling så släppte allt och hästen gjorde rörelserna helt perfekt.

Lycka till!
 
jag skulle kontakta en vet. eller en kotknackare de fixad min kompis häst på två veckor och nu är hon bättre än förut
 
Mitt tips är att göra många galoppfattningar och bara galoppera ett par steg och sen sakta av. Fattningarna stärker hästen och den hinner inte bli "trött" om du bara galopperar ett par språng. Växla mellan trav och skritt mellan fattningarna.
Jag hade en fjording korsning som hade samma problem och det hjälpte honom mycket. vi galopperade även över bommar och då kom bakbenen igång. Ställ hästen utåt några steg då och då.
Lycka till!
 
Först vill jag påpeka att jag håller med Jessica. Kolla hästen hos en homeopat eller liknande först. Är det inget fel på hästen kroppsligt kan du försöka rörelser som öppna i vänstervarvet precis som andra redan har skrivit här. Mycket stärkande och uppmjukande. Har hjälpt min häst (och mig)mycket.

En annan rörelse som också är oerhört effektivt just för att stärka bakkärran är att släppa efter på yttertygeln, ställ mjukt med innern genom förhållning och eftergft omväxlande samtidigt som du på en liten volt långsamt flyttar inner bakben under hästen (OBS! hästen ska inte spåra utan sätta inner bakben under sig). Detta stärker ett ben i taget. Har nyss börjat detta på min häst och fått god effekt på kort tid. Jag kunde igår galoppera i balans i båda varven på en femtonmetersvolt för första gången med bibehållen form.

Mvh//Malin
 
Nu är jag nog lite trög?!? Varför kolla upp hästen med hjälp av en homeopat?!? :confused:
Är det inte bättre med en massör/Equiterapeut?

Det enda jag jag har använt en homeopat till var för att försöka få min COPD-häst att bli bättre... dock hade homeopatmedicinen ingen effekt(snarare tvärt om...)
 
Du har så rätt så :o, fingrarna slant efter att ha läst ett tidigare inlägg. Eftersom jag håller med Jessica menar jag naturligtvis equiterapeut/massör.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu söker jag männsikor med egna erfarenheter angående SI-leder. Jag vill dock bara höra positiva händelser. Folk som ser avlivning...
Svar
12
· Visningar
1 505
Dressyr Halloj! Tänkte ha en tråd där man fick skriva sina bra dressyrövningar, så man får lite idéer, tips och inspiration av varandra! :D Kan...
Svar
4
· Visningar
1 929
Senast: Sar24BB66
·
Islandshäst Red min röde pålle en stund i paddocken idag. I höger varv kan vi fatta galopp från skritt och galoppera lugnt och sansat på volt. I...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: katharina
·
Ridning Hej! Fungerar på om någon kan tipsa mig om hur jag ska gå vidare. Min travare har ridtränats sista två åren och är i fin form. Har...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp