Bukefalos 28 år!

Travare som väljer galopp, men...

misscocos

Trådstartare
Hej!
Fungerar på om någon kan tipsa mig om hur jag ska gå vidare.
Min travare har ridtränats sista två åren och är i fin form. Har sedan ett år valt galoppen över travar-traven och galopperar runt och fint. Fattningarna sitter inte helt än, men det kommer!
Det jag funderar över är hur jag ska gå vidare. Han väljer självmant att falla över i galopp vid uteritter. Ingen rusning, utan en mjuk, fin samlad galopp. Faller naturligt in i höger, vänster lite mer svajig. När han själv valt att falla över i galopp har jag låtit honom galoppera så länge han gör det balanserat- är det rätt? Jag märker att han "tappat" lite av bärigheten i traven på sista tiden, vilket jag ju heller inte vill. Men målet är ju just nu att han ska bli ännu bättre i galoppen och ta fattningarna, och för det behöver han ju mer muskler.

Så- gör jag rätt? Ska jag låta honom fortsätta galoppera när han själv väljer det så länge det är balanserat, eller ska jag hålla kvar honom i trav och låta honom galoppera då jag väljer det, och stärka upp honom på annat sätt?

Tacksam för alla tips och idéer :)
 
Sv: Travare som väljer galopp, men...

Mitt amatörsvar: Gör många fattningar (och avbrott naturligtvis). Rena gymträningen för hästen.
 
Sv: Travare som väljer galopp, men...

Tack för svar, men som jag skrev så sitter ju inte fattningarna än!
Kanske skulle förtydliga mig lite.
På ridbanan (där han egentligen inte gillar att vara..) kan jag inte få honom i galopp. Tror det blir för trångt för honom, och på böjt spår mestadels. Ute i skogen är han riktigt pigg och framåt, och väljer då att galoppera i uppförsbackar etc.
Jag inbillar mig att han behöver muskla sig och stärka upp sig mer för att orka ta galoppen på banan och inte bara på rakt spår i skogen. Men jag vet inte om det här är rätt sätt? Tränar ju givetvis på andra sätt också med bommar etc, mycket skritt i kuperad mark osv!
 
Sv: Travare som väljer galopp, men...

Hur hade du tänkt få fattningarna att börja fungera om du inte övar på dem? Du slår ju två flugor i en smäll genom att träna på dem.
 
Sv: Travare som väljer galopp, men...

Åh läste inte första tipset ordentligt först, nu förstod jag!:idea:
Så det är bättre om jag bryter av när han kommit upp i en balanserad galopp och sen försöka få honom att fatta igen? Borde ju vara bättre ja när jag bara tänker på det... Ibland är inte hjärnan riktigt med! Nåt annat tips?
 
Sv: Travare som väljer galopp, men...

Ja - en början är ju att själv "fatta" galopp på de ställen (under uteritten) där hästen själv brukar vilja galoppera.. Dvs att du försöker förekomma honom.

Min erfarenhet är att travaren fattar galopp bäst ur skritt (vilket känns bakvänt, jag vet) - så prova gärna att skritta i den där uppförsbacken där hästen vill galoppera - och sen fatta! Det är en början till att få hästen att förstå signalen - som du sen kan ta med dig in på ridbanan. Att slängtrava i full rulle in i galopp är inte att rekommendera!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 178
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 146
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 770
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp