Varför ska det var så svårt att acceptera homosexuella?!

Det känns lika underligt varje gång, liksom helskumt att folk i sverige 2014 ens reagerar på detta?

Ja! Jag blir också lite förvånad ibland, som att jag lever lite i "min bubbla". Jag har t.ex. varit på fler bröllop mellan homosexuella än heterosexuella par, så i min bekantskapskrets är det ingen som reagerar på något sätt, varför en nu skulle det.

Jag tror till viss del att det är en generationsfråga. De som inte har växt upp med att det ansågs "normalt" (missförstå mig rätt..) behöver kanske komma i kontakt med exempelvis homosexuella för att inse det, eller hur man ska säga.

Min snällaste underbaraste mest fantastiska morfar 90 år gammal kan ibland uttrycka både den ena och andra konstigheten om "fjollor". Detta då som kommentarer till TV:n eftersom det är hans enda kontakt med homosexuella. Däremot är jag övertygad om att ifall hans något av hans barn eller barnbarn hade varit homosexuell hade han blivit "omvänd" på en femöring.

Även min pappa har genom åren sagt en del roligheter (som han tyckt varit roligt alltså) mot homosexeulla. Även om han aldrig direkt uttryckt något om att homosexualitet är fel eller onormalt så har det varit väldigt uppenbart att han inte varit helt bekväm med det hela. Han har så vitt jag vet inte haft några (öppet) homosexuella vänner, kollegor eller släktingar. Idag har han en sambo vars son är homosexuell. Pappa och sonen är de bästa av vänner och i somras var han på Pride. Hade någon sagt för 10 år sedan till mig att min pappa skulle gå på Pride skulle jag tro att det var ett skämt, minst sagt.

Jag vill absolut inte säga att det är helt okej att tycka homosexualitet är konstigt bara för att man inte kommit i kontakt med det. Men att om man hela tiden haft det på avstånd, och vuxit upp i en annan tid, så kan det behövas mer. En del är lite mer trögtänkta helt enkelt :p

Att ungdomar idag skulle tycka det är konstigt eller onormalt, det är däremot obegripligt.
 
I byn här har vi ett "gammalt" gaypar. De har ALDRIG setts som utanför. Min pappa (som var född -26) hade inga problem med dem. Jag tror faktiskt att om man känner personerna så blir det inte svårt. Det är klart att det finns idioter bland de som är homosexuella också, precis som i resten av befolkningen MEN om man har en personlig relation till någon så blir det inte konstigt eller främmande. Det är ju bara xx som är ihop med vv liksom.

Vet också att en äldre dam (i ålder med min far) i byn läxade upp sin man när en av deras släktingar kom ut som gay och han hade lite svårt för det. Han medgav tillslut att frun hade ju rätt :D
 
Ännu obehagligare tycker jag det är att SD får en vice talmanspost.
SD som alltså är ett parti sprunget ur den nynazistiska rörelsen ifall någon glömt. Nynazister misshandlar och mördar som känt homosexuella än i vår tid.
 
Då kan jag berätta något mer positivt jag nyss fick veta.
Träffade en tjej vars mamma är präst. Tjejen har bekanta där den ena parten i förhållandet håller på att byta kön. De blir då ett homosexuellt par där den ena dessutom är transperson. Snart ska de gifta sig och tjejens mamma kommer viga dom. :) Det borde inte ens vara något att bli glad över eftersom ALLA borde få gifta sig utan problem, men nu finns det ju präster som vägrar så det är ju skönt att det här paret träffat en öppensinnad präst.
 
PS alla: Transpersoner genomgår könskorrigeringar, inte könsbyten. I den mån de genomgår könskorrigeringar. Det är långt ifrån alla som gör det.
 
1. Alla människor ska ha rätt att leva ut sin egen sexualitet, det med en enda förutsättning, att det inte skadar andra människor.

Sedan till själva frågan.
Dels är "avvikande sexuella variationer" förhållandevis sällsynta, vilket gör att att de blir obekanta för många och just obekantheten skrämmer.

Sedan går det inte att komma ifrån att många är osäkra i sin egen sexuella identitet och "bekräftar denna sin identitet med ett aggressivt avståndstagande som yttrar sig i ex homofobi.

Till det hela kommer ju att kroppsspråk och agerande är en så stor del av den information vi får då vi möter andra människor.
Om då kroppsspråk, gester inte stämmer med den bild får via talet då "snedtänder" den egna hjärnan hos en del pga av de dubbla budskapen.

Sedan lever ju resterna av gammaldags moraletik kvar, och där förkastade man ju i stort sett allt som avvek från normen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp