Varför sko?

P

Poziomka

Tack alla ni som engagerat er i frågan. Om jag förstått rätt skor många vintertid för att brodda, men en häst UTAN skor är det väl mindre halt för, än en med järnskor? Snö är väl ett mjukt underlag? Är det rena isvägar rider man väl inte ens broddat? En unghäst går ju barfota, men när uppträder ömfotheten så man måste sko? De flesta ridskolehästar går på mjukt underlag, men jag har aldrig sett någon oskodd? Jag kan inte tänka mig att så många hästar som skos verkligen behöver utsättas för det.Vet man hur det är med alla islandshästar som föds upp frihet? Måste dessa också skos när de landar på svensk mark? Ja, ni ser vad många nya frågor era svar gav och jag hoppas jag får samma fina gehör igen.
 
När hästen går i fritt tillstånd befinner den sig för det mesta på beten, eller sandmarker. Även om hästen springer ibland när den blir skrämd, handlar det inte om så långa sträckor. Att träna en häst som vi med vår ridning gör leder till en helt annan slitning av hoven. man kan jämföra det med en person som går och traskar på gräsmattan eller stranden med en som springer på grus. Vem får ondast i fötterna? Vi skor helt enkelt våra hästar eftersom de annars sliter ner sina hovar så mycket att den naturliga tillväxten inte hänger med. En annan bidragande faktor är att den vanliga ridhästen inte avlas så mycket på hovkvalité i första hand och vårat underlag vi rider hästarna på förbättrar inte saken. Islandshästarna däremot går ofta på bergsmarker och har därmed väldigt hårda hovar. Jag vill dock poängtera att jag inte alls är emot hästar utan skor. Min egen häst gick två år oskodd på grund av att han hade så bra hovar, ett fullblod, så behövs inte hästens skos bör man inte göra det heller. Av erfarenhet kan jag dock säga att en oskodd häst halkar inte lika lätt som en skodd häst, däremot är en broddad häst mycket säkrare på foten än en oskodd.
Hoppas du fick någon nytta av mitt svar .. :)
 
Det är inte för att de landar på svensk mark som de måste skos. Det är när man stallar in en häst som den ofta inte klarar påfrestningarna vid normal träning/ridning. När man plockar in en häst som vuxit upp i det vilda så behövs det inte mer än ett par månader innan den får "lika dåliga" hovar som våra vanliga ridhästar har.

Sen vill jag poängtera att många hästar som lever vilda idag lever i bergstrakter med mycket hårt underlag. De rör sig mellan 15-20 km om dagen för att hitta föda och vatten. Hovarna är därför gjorda för att klara mycket hårt slitage.

Vid varje steg pumpas blod genom hoven. En ökad blodgenomströmning i hoven ökar tillväxten av horn. Därför växer hoven mer ju mer du rider. Det är bara en hov med otillräcklig blodcirkulation, därav dålig hornkvalitet som slits fortare än det växer. Hovarna växer fortare ju mer man rider. Distansryttare som rider barfota får ofta verka hovarna efter lågna ritter.
 
Hej
Med en risk att få många på mig men jag har i mina funderingar om att det är lite "status", det är fint att ha hästen skodd. Många har nog det för alla stora ryttare har det även om man inte behöver det.
M vH Mannis, som har sina islänningar oskodda.
 
Jag vet inte om jag orkar lägga mig i allt annat, men jag kan säga direkt att förra vintern och vintrarna innan det när jag bodde i Bohuslän och det var isgata hela vintern så red jag på blank is varje dag i både skritt och försiktig trav. Det gick hur bar som helst, men det hade inte gått utan skor och brodd.

Dock är jag själv lite kluven mellan skor och icke skor. Nu har jag inga tankar på att "sko av" min häst, men om jag köper gård och fixar lösdrift så är det lockande. Dock tycker jag ännu att jag bara sett en person som helt lyckats med sin barfota gång och hon utbildar hästarna max 30minuter om dagen i en paddock och inget annat.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till barfota gången. Ska man tävla så går det ju absolut inte och det vill jag gärna göra.
 
En skodd broddad hov är mer säker än en barfota hov.. Jag ska sko ena pållen nu när hovslagaren kommer nästa gång. Lite onödigt när hela vintern gått, men det är nödvändigt för att hovarna slits mkt när det inte är snö, hon är ömfotad när hon går på grusvägar och framförallt så att jag ska kunna sätta in gräsbrodd för att hon ska känna sig säker och så på körtävlingar.
 
Jag har min varmblodstravare oskodd och det går utmärkt och hon har superfina hovar. Skulle inte ens fundera på att banka på henne skor, när jag börjar att rida henne mer på hårdare underlag så ska jag köpa Old Mac´s till henne som skydd mot onödigt slitage!
 
Det är kanske status fortfarande, och det var troligtvis därför blev så populärt en gång i tiden när man började ska hästarna

De som levde innanför stadens murar blev tvungna att sko hästarna när de inte längre lät hästen ha sina naturliga levnadsförhållanden. När hästarna blev tvungna att stå på stall så blev det snabbt nödvändigt med skor. En skodd häst annonserade sin ankomst på ett helt annat sätt än de oskodda hästarna gjorde. Och vem vill inte vara som de fina folket som bodde innanför murarna. Så blev skoning en statussymbol och man tänkte inte längre på orsaken till att skona slogs på.
 
Jag skor mina som tränas, allt annat vore djurplågeri :crazy:
sen förstår jag inte varför man inte skulle kunna vara ute när det är isvägar :confused: om man har brodd :confused:, det är väl för det man HAR brodd......vi kör ju t om på isen vintertid.....
om en häst joggar 6-7 mil i veckan och dessutom tävlar så är det inte särkilt schysst att låta denna vara oskodd, det är lite skillnad på en förvildad isis som har stora arealer att välja på vart dom vill gå, mot våra hästar som är förpassade till små områden där isbilning sker främst i in/utsläpp.
Ibland så tycker jag synd om fölstona som är oskodda när dom får gå och vara livrädda och spänna sig hela dagarna för dom inte vill halka....en vinter t om broddade jag dom då det var en lång period då det var jättehalkigt, och dom blev överlyckliga då dom kände att dom hade grepp i marken....
 
, än en med järnskor? Snö är väl ett mjukt underlag? Är det rena isvägar rider man väl inte ens broddat? En unghäst går ju barfota, men när uppträder ömfotheten så man måste sko?

Var bor du egentligen? :devil:

Här är det IS större delen av vintern. Skulle jag ställa in ridningen pga is så skulle jag kunna lägga ner ridningen. Jag broddar med fyra brodd/sko och rider. Absolut inga problem att trava och galoppera på is då, bara brodden frå fäste och det får den med fyra brodd/sko samt snösulor (för att förhindra styltor).

En skodd häst UTAN broddar har det MYCKET halare än en oskodd, men en oskodd har det halare på is än en broddad.

SNÖ är inte problemet för de oskodda, det är ISEN. Fölis har två dagar i rad vurpat rejält när hon gett sig på bus på is. För det mesta klarar hon den bra, men hon spänner sig väldigt högre upp för att hålla balansen. Samma sätt gör vuxna hästar (och även människor) för att hålla balansen på halt underlag. Och jag vill inte att en ridhäst ska göra det. Att 12 h per dygn spänna sig för det är halt, och sen ställer jag krav på avslappnade muskler och lösgjordhet.

Unghästarna brukar bli ömfotade - eller vanligare, slita hovarna för hårt - när de ridits in och börjar gå mer regelbundet. 5-6 dagar per vecka på grusvägar sliter, och de känsliga blir dessutom ömma.
 
Snö är väl ett mjukt underlag? Är det rena isvägar rider man väl inte ens broddat?

jag har sett att många redan kommenterat detta, men jag rider då även om det är is... is är ett av de mjukaste underlag att rida på, så varför inte??
 
En skodd och broddad hov halkar betydligt mindre än en oskodd hov.

Longerade t ex min oskodda häst i går på gräs som det låg lite snö på, och han höll på att gå omkull två gånger (och då är det en häst som går på lösdrift på samma underlag). Det hade aldrig hänt med brodd.

Personligen tycker jag att hästar som man ser att de inte kan röra sig normalt för att de är rädda för att halka - de ska skos och broddas. Nu kommer säkert någon Strasseranhängare att säga att "de klarar sig ju i alla fall, de anpassar rörelsen efter underlaget". Men jag är faktiskt inte nöjd med att hästarna bara "klarar sig". Jag vill att de ska kunna röra sig obehindrat, annars kommer de att få stelheter och smärta i kroppen, vilket utöver obehaget även sänker prestationsförmågan. Att sätta på löstagbara skor är heller inget alternativ annat än till ridning och kortare hagvistelse.

Sen tycker jag att skor och broddar är en nödvändighet vid vissa aktiviteter där det krävs att man till 100% kan lita på att hästen får fäste med sina hovar. Det gäller t ex maratonkörning, fälttävlan och hoppning på gräs.

Jag tycker att man slänger på skor lite väl slentrianmmässigt som det är nu. Det finns många hästar som skulle klara sig oskodda, med option på att använda löstagbara skor när man är på besvärligt underlag.

Men jag tycker att det är lite väl mycket hysteri åt andra hållet också.
 
Svea, du skrev precis som jag hade tänkt skriva!

Min islandshäst har jag haft sedan han var fyra. När jag köpte honom hade han (förstås!) gått oskodd i hela sitt liv (dock är han född i Sverige, men det förändrar ju i sak ingenting). Eftersom han har fina hovar och inte visade några tecken på ömhet, fick han förbli oskodd när jag red in honom. Men när jag började rida och kräva lite mer märkte jag att han ömmade då och då vid ridning på grusväg. Eftersom det inte kändes bra att öka kraven på en häst som (åtminstone då och då) visade tecken på smärta, lät jag sko honom.

Han har sedan dess varit skodd, med undantag för längre viloperioder, då jag brukar ta av skorna.

Is rider jag mycket på varje vinter, och tycker att broddarna ger utmärkt grepp och att is faktiskt är ett BRA underlag! Sviktar mer än en frusen grusväg, till exempel...
 
Blev faktiskt tvungen till att sko mina 3-åringar idag, det går inte att rida annars, halt som attan och de blir ömfotade av det ojämna underlaget, annars hade jag mer än gärna låtit dem gå oskodda, men eftersom jag ökat kraven på ridningen klarar de sig inte utan skor och isbrodd. Tråkigt men sant, bara att konstatera. Nu kan de iaf röra sig obehindrat och behöver inte spänna hela kroppen av rädsla för att hallka eller ömma, enda fördelen.
 
Lånar din svarsknapp.
Jag har min häst barfota och det känns bra med avseende på att blodet pumpas runt bättre i benen på honom och hoven får arbeta som den ska. Men när kraven höjs och jag kommer rida mer vintertid på isigt underlag så kommer jag kanske vilja sätta på skor med brodd. Det känns lite som pest eller kolera, båda varianterna har sina för- och nackdelar. Jag känner att jag i dagsläget inte kan propagera för eller emot varken det ena eller andra. Jag har turen att ha en häst som inte är ömfotad och har stenhårda hovar som inte slits så mycket som andra hästars hovar jag sett. Så egentligen är det enbart halk-aspekten vintertid som är ett problem för mig.

Jag tror att skor eller inte skor är extremt individanpassat, det är väldigt mycket som ska med i beräkningen. Men ska man diskutera djurplågeri så tror jag att en oskodd häst kan plågas avsevärt mycket mer än en (korrekt) skodd häst.
 
De flesta ridskolehästar går på mjukt underlag, men jag har aldrig sett någon oskodd?

Ponnierna på ridskolan där jag jobbar är oskodda i bak, de flesta hovarna slits inte jämnt då utan blir flikiga samt att de halkar när de ska ut och in från hagen, uteritter är en omöjlighet..
men denna omgång av skoning ska nog skor på i bak för att dom ska kunna gå säkert.. sträckningar är inte kul att ha att göra med..
 
Jag känner att jag i dagsläget inte kan propagera för eller emot varken det ena eller andra

Känner lite som du gör.

Har själv propagerat för barfotahovar men har börjat förstå att hästen kan slita ned hovarna vid dagligt arbete. Jag råkade själv ut för att min häst började slita sina bakhovar för mycket (han går mest i ridhus), så nu är han skodd bak men inte fram. :p

Det funkar bra det också.

mvh Jessica
 
När jag red på ridskola gick alla oskodda bak. Inga problem alls.

Jag har Marquis Supergripskor t min häst fram, och dom går att brodda... :love:

Ett stort plus nnär hästen är barfota är att man slipper styltor.

Han halkar ju mer barfota än med isbrodd men jag har inte behövt brodda mer än ett par gånger på de två vintrar jag haft honom så mig spelar det faktiskt inte stor roll. Vi stannar inne de få dagar som vädret är för jäkligt helt enkelt.
 
Där jag bor(södra Skåna) är ridbanan hård som sten, alltså rider vi i skogen, alltså måste pållen skos. Om här är snö så ligger den oftast bara kvar i någon vecka. Sen regnar det och sen fryser det och då är det dags för broddarna att komma fram. Så om hästen inte får vinterlov så får skorna sitta på.
Hlsn Elisabet
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 603
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 843
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: muslidag
·
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Onttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp