Bukefalos 28 år!

Varför spelar små barn matcher?

En sjuåring i min närhet tränar fotboll. Det är en gång i veckan.

Men så har de ofta under säsongerna match både lördag och söndag. Vilket ofta innebär tidiga morgnar och kan ta halva dagen. Jag fattar inte varför. Jag ser inget pedagogiskt värde i dessa matcher.

Varför spelar barn match?
Jag tycker det är jättekonstigt och en orsak till att jag aldrig uppmuntrat fotboll. Klart barn tycker matcher är kul, men en gång i månaden kunde väl duga? eller? De kan väl spela "match" mot sig själva på träningen? Halva laget på varje sida.

Ok jag har inte barn på fotboll och han vill inte börja, men kusiner och småsyskon har spelat och även om barnen tycker det är kul ibland så verkar det ju driva föräldrarna över klippan.

Vem på jumpa har uppvisning varje helg? Tävlar 8 åringar lördag och söndag med sin ponny? Har barn som tränar Ju-jutsu gradering lör sön varje helg? Tävlar ens galopphästar lördag söndag varje helg? och det är ändå deras "jobb".
 
Varför är det viktigt att sjuåringar utmanas till utveckling i fotboll?

När samma lilla kille rider, pratar han om hur mysigt det gungar och somnar nästan. Han vet knappt ens att ridning är eller kan vara en sport! Det är mer som en promenad för honom. Varför kan inte fotbollen få vara enbart lek och vänskap?
Mja jag tycker nog att det kunde jämkas, ridning kunde vara lite mer utmaning och fotboll lite mindre.

Så sporterna passar fler barn.
 
Viktigt och viktigt kan diskuteras men hela poängen och målet med att spela fotboll är just att tävla och på ett helt annat sätt än ridningen. Målet med ridning kan också vara att tävla, men vanligen så är det inte det de första åren utan då ligger fokus på att lära sig att rida. Sen kan man använda ridning som nöje, motion eller tävling medan fotboll endast används för träning och tävling på varierande nivå.

Sen att toppa laget är helt förkastligt i mina ögon när det gäller mindre barn och tveksamt med större. Åtminstone i mina ögon.
Jo exakt, det är ju en orsak till att man kan se fotboll som värdelös ur en samhällssynvinkel. Den är till för att toppa barnen tills bara 17 åringarna är kvar, plocka ut tre stycken till allsvenskan och sedan lämna resten på soffan.

Ju-jutsu tex är för hela livet.
 
Nu tycker jag att alla former av bollsporter är extremt tråkigt så jag hoppas att dottern väljer nåt annat 😉
Men jag kommer oavsett aktivitet inte spendera flera kvällar i veckan och hela helgerna på den.
Jag tror det är viktigt att lära sig att inte göra något för barn. Och sen vill jag även ha annan tid för familjen och inte bara kuska runt på turneringar etc. Absolut nån gång ibland, kanske även en gång i månaden.
Det är försvinnande få ändå som blir eller ens har förutsättningar och intresse att bli elitidrottare så jag ser tiden an lite. Såklart om hon verkligen vill satsa så får vi stötta henne, men inte när hon är 7-8, utan hon får bli åtminstone 12 först.
Tycker det är lite äckligt med hela den där prestationsgrejen. Föräldrar och anhöriga som säger att barnet ska bli fotbollsproffs bara för att det sparkar på en boll. Tror det kan vara pressande för barnet att höra. Varför kan det inte bara få vara en lek?
 
Det är värre än vad du tror. Lagsporter verkar lära barn att fuska. Och sedan så har vi föräldrarna...

Klart att det går att fuska i ridsport osv. Men visa mig en enda USEK som i likhet med en viss idrottsklubb som bildades på Norrmalm 1891 berättar för sin ungdomshockeysektion hur farligt det är att hoppa på någons huvud...
Sedan dricker enligt vissa undersökningar lagidrottare mer alkohol också.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:656/FULLTEXT01.pdf

Lagidrottare har en högre alkoholkonsumtion än individuella idrottare. Här är det mycket troligt att det är sociala faktorer som inverkar. Även här kan den högre konsumtionen förklaras med jakten på kapital. För att lyckas i en större grupp krävs mer insats än vad som krävs för att lyckas i en mindre grupp.

De slutsatser man kan dra utifrån denna forskning är att idrottare dricker alkohol oftare än genomsnittet för samma åldersgrupp (17-18 års ålder- och vid jämförelse av Liv hälsa ung). Den sociala bakgrunden hos idrottare spelar en liten roll för individens dryckesvanor.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5091292/
Seven studies met inclusion criteria, presenting data on 12,760 participants from Australia, New Zealand, the UK, Germany, Italy, Netherlands and Poland. All studies report positive associations between exposure to alcohol sports sponsorship and self-reported alcohol consumption, but the statistical significance of results varies. Two studies found indirect exposure to alcohol sports sponsorship was associated with increased levels of drinking amongst schoolchildren, and five studies found a positive association between direct alcohol sports sponsorship and hazardous drinking amongst adult sportspeople.

Children as young as five start to match alcohol brands to the sport teams they sponsor²

https://adf.org.au/alcohol-drug-use/early-childhood/

Känns som att lagsporten kan hoppa av sin moral high ground, och hänga med övriga aktiviteter på vanlig marknivå.

Ungdomar som spelar spel över internet däremot verkar dricka mindre.
https://ki.se/forskning/ett-glas-for-mycket
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är jättekonstigt och en orsak till att jag aldrig uppmuntrat fotboll. Klart barn tycker matcher är kul, men en gång i månaden kunde väl duga? eller? De kan väl spela "match" mot sig själva på träningen? Halva laget på varje sida.

Ok jag har inte barn på fotboll och han vill inte börja, men kusiner och småsyskon har spelat och även om barnen tycker det är kul ibland så verkar det ju driva föräldrarna över klippan.

Vem på jumpa har uppvisning varje helg? Tävlar 8 åringar lördag och söndag med sin ponny? Har barn som tränar Ju-jutsu gradering lör sön varje helg? Tävlar ens galopphästar lördag söndag varje helg? och det är ändå deras "jobb".
Jag fattar inte varför inte "matcher" inom ramen för träningen räcker i den åldern. Sen kunde de ju, om man vill, spela mot något annat lag någon gång typ som terminsavslutning, men även då på skoj. Bara att två lag träffas, fikar och spelar fotboll. (På ridskolan kan ju barn hoppa en liten bana på lektion, utan att det är en tävling.)
 
Nu tycker jag att alla former av bollsporter är extremt tråkigt så jag hoppas att dottern väljer nåt annat 😉
Men jag kommer oavsett aktivitet inte spendera flera kvällar i veckan och hela helgerna på den.
Jag tror det är viktigt att lära sig att inte göra något för barn. Och sen vill jag även ha annan tid för familjen och inte bara kuska runt på turneringar etc. Absolut nån gång ibland, kanske även en gång i månaden.
Det är försvinnande få ändå som blir eller ens har förutsättningar och intresse att bli elitidrottare så jag ser tiden an lite. Såklart om hon verkligen vill satsa så får vi stötta henne, men inte när hon är 7-8, utan hon får bli åtminstone 12 först.
Tycker det är lite äckligt med hela den där prestationsgrejen. Föräldrar och anhöriga som säger att barnet ska bli fotbollsproffs bara för att det sparkar på en boll. Tror det kan vara pressande för barnet att höra. Varför kan det inte bara få vara en lek?
Det är lätt att säga att man inte tänker men när du står där med ett barn som tycker att detta är det roligaste som finns, som har lagets och tränarens press på sig, när du som förälder känner tränarens och övrigas föräldrars press på dig att göra så är det inte fullt så enkelt.
Problemet är inställningen hos fotbollsklubbarna som ser detta med fotboll som det enda viktiga i världen och som (förhoppningsvis) inte inser vad de gör genom att pressa barn så hårt med träningar och matcher. De inser inte att de exkluderar alla barn som inte har föräldrar som vill lägga en deltid på engagemanget runt fotboll eller som faktiskt inte kan göra det. Jag hade många och långa diskussioner med mitt barns tränare där jag förklarade att jag faktiskt inte kunde engagera mig så. Jag var för sjuk för det. Herregud vad skit jag fick tillbaka och ja, han var en tvättäkta skitstövel men han var långt ifrån ensam, det var kutym inom fotbollen. Det är där det måste förändras, där måste fotbollen på högre nivå sätta stopp för att pressa barn (och deras föräldrar) så hårt för självklart ska ungarna få spela fotboll! Men, det räcker ju att se hur hela Sverige stannar vid varenda VM (som inte handlar om hästar då) för att inse hur svårt det skulle vara att få till en förändring.

Det handlade för mig/oss aldrig någonsin om någon press att bli elitidrottare. Jag tänkte aldrig ens tanken utan detta var något barnet själv ville och brann så starkt för. Visst, vissa kanske säger nej och struntar i sitt barns önskan men jag kunde inte det.
Jag var också dumt nog så naiv att jag trodde på tränarens information om hur mycket träning och matcher det var. Sedan fick jag stå mitt kast. Att säga till ett barn att nä, jag tycker det du gör är tråkigt och jag vill göra annat så jag skiter i det du vill, det gör (gjorde) jag inte.
 
Det är lätt att säga att man inte tänker men när du står där med ett barn som tycker att detta är det roligaste som finns, som har lagets och tränarens press på sig, när du som förälder känner tränarens och övrigas föräldrars press på dig att göra så är det inte fullt så enkelt.
Problemet är inställningen hos fotbollsklubbarna som ser detta med fotboll som det enda viktiga i världen och som (förhoppningsvis) inte inser vad de gör genom att pressa barn så hårt med träningar och matcher. De inser inte att de exkluderar alla barn som inte har föräldrar som vill lägga en deltid på engagemanget runt fotboll eller som faktiskt inte kan göra det. Jag hade många och långa diskussioner med mitt barns tränare där jag förklarade att jag faktiskt inte kunde engagera mig så. Jag var för sjuk för det. Herregud vad skit jag fick tillbaka och ja, han var en tvättäkta skitstövel men han var långt ifrån ensam, det var kutym inom fotbollen. Det är där det måste förändras, där måste fotbollen på högre nivå sätta stopp för att pressa barn (och deras föräldrar) så hårt för självklart ska ungarna få spela fotboll! Men, det räcker ju att se hur hela Sverige stannar vid varenda VM (som inte handlar om hästar då) för att inse hur svårt det skulle vara att få till en förändring.

Det handlade för mig/oss aldrig någonsin om någon press att bli elitidrottare. Jag tänkte aldrig ens tanken utan detta var något barnet själv ville och brann så starkt för. Visst, vissa kanske säger nej och struntar i sitt barns önskan men jag kunde inte det.
Jag var också dumt nog så naiv att jag trodde på tränarens information om hur mycket träning och matcher det var. Sedan fick jag stå mitt kast. Att säga till ett barn att nä, jag tycker det du gör är tråkigt och jag vill göra annat så jag skiter i det du vill, det gör (gjorde) jag inte.

Nej det är klart det är svårt när man är mitt uppe i det, men jag tänker inte göra våld på hela familjen. Då får vi försöka hitta en annan klubb i så fall.
Klart att hon ska få göra det som är kul, men jag tycker det är mitt ansvar att hålla det på rimlig nivå oavsett vad tränare och andra föräldrar håller på med.
Om jag bara följer blir det ju aldrig skillnad.
Jag säger inte att du gjorde fel, men jag vet att jag inte kommer fixa ett sånt liv och det är också en lärdom i livet för barnet. Bollsport absolut, om hon nu vill, men nej, inte på den nivån eller de premisserna.
Samma som att jag inte kommer belåna mig för att köpa dyra ponnyer och så vidare för att hon ska kunna tävla på hög nivå, även om jag älskar hästar. Det är liksom inte rimligt. Då får hon rida på en annan nivå.
 
Sen kommer jag inte säga att jag inte tänker låta henne göra nåt för att jag tycker det är tråkigt och skiter i vad hon vill. Utan jag får förklara att jag har heltidsjobb och måste hinna annat också.
 
Jag fattar inte varför inte "matcher" inom ramen för träningen räcker i den åldern. Sen kunde de ju, om man vill, spela mot något annat lag någon gång typ som terminsavslutning, men även då på skoj. Bara att två lag träffas, fikar och spelar fotboll. (På ridskolan kan ju barn hoppa en liten bana på lektion, utan att det är en tävling.)
Ja exakt, sådant måste ju vara jättekul. Självklart vill man ha lite spänning och fest i tillvaron. Men är man 8-9 år är det väl spänning och fest att spela 1 gång i månaden mot grannklubben också? Och det där -alla lika mycket på plan.

Sedan tänker jag på en annan sak också, man växer bara upp en gång och tiden för att gå på museum med mormor, åka till landet med farfar, röja sly med morfar, åka till badhuset med farmor, plocka svamp med farbror Putte och tant Fia, gå på en målarkurs, se på teater. Vara med på fikat när kusiner och släkten möts. Allt det där som gör ens tillvaro lite avrundad, lägger till släkt och kultur och natur, det går ju bort om det är matcher varje helg.

Säg inte att man kan missa en match ibland. För här ovan har jag redan räknat upp 8 missade matcher och då är inte ens -gå på stan och fika med mamma och pappa inräknat och många städer har mer än ett museum.

De små släktingar som hade fotboll varje helg lör och sön missade mycket, vet inte alla gånger man suttit med kusiner och fastrar och mostrar och små barn överallt, men lille Putte får inte vara med en enda gång på 5 år, för han har alltid match.

Men med matcher en gång i månaden/ibland/rentav varannan vecka. Då plötsligt kan man få allt, både släkt/museum/svamppromenad och spänning.
 
Senast ändrad:
Finns det ens klubbar inom lagsporter med andra tränarresurser än föräldrarna, om man säger i typ åldersspannet 6-12?

Ja, den klubben min kompis barn spelar har inte föräldrar som tränare. Ingen elitklubb.
 
Intressant! Vad är det för personer som är tränare då, är det aktiva ur äldre lag (ideellt) eller är det anställd personal?

Ingen aning, vi har inte diskuterat det ingående. Vet bara att min kompis sa att om det hade varit krav på föräldraengagemang i form av tränare så hade det inte blivit någon fotboll.
 
Mitt barnbarn född-11 är med i en fotbollsklubb i Sth och när jag var med och tittade på en match så var det flickor som var dubbelt så stora viktmässigt och de tog ju alla bollar och sprang dubbelt så fort :D. Såå då var det roligare att titta på nåt annat än spelet så vi fick skrika bollen kommer och hon sparkar åt nåt håll vilket som, men roligt var det. Så jag tror inte hon blir långvarig för lagspel verkade inte vara prio ett. Judo är nog bättre.
 
Känns som att lagsporten kan hoppa av sin moral high ground, och hänga med övriga aktiviteter på vanlig marknivå.
Skulle säga att den svenska fixeringen vid lagidrotter är smått sjuklig.

Under valkampanjen 1985 gick det ganska bra för Moderaterna. Folk verkade vara intresserade av skattesäkningar. Men hur skulle Socialdemokraterna nu säkra segern? Man drämde till med att om Moderaterna vinner så blir det ingen KNATTEFOPOLL! Hade Moderaterna vetat om att ungdomsidrotten skulle ha sin egen lilla våldtäktskandal bara 18 år senare så borde de ha gått till val på att bränna ned all lagidrott för omyndiga till grunden, typ.

Ungdomar som spelar spel över internet däremot verkar dricka mindre.
https://ki.se/forskning/ett-glas-for-mycket
Tja, om man spelar CS och alla har Razer-möss med 1500 dpi upplösning så kan man inte sitta och vara darrig om händerna. XD
 
Skulle säga att den svenska fixeringen vid lagidrotter är smått sjuklig.

Under valkampanjen 1985 gick det ganska bra för Moderaterna. Folk verkade vara intresserade av skattesäkningar. Men hur skulle Socialdemokraterna nu säkra segern? Man drämde till med att om Moderaterna vinner så blir det ingen KNATTEFOPOLL! Hade Moderaterna vetat om att ungdomsidrotten skulle ha sin egen lilla våldtäktskandal bara 18 år senare så borde de ha gått till val på att bränna ned all lagidrott för omyndiga till grunden, typ.

Tja, om man spelar CS och alla har Razer-möss med 1500 dpi upplösning så kan man inte sitta och vara darrig om händerna. XD
Jisses, låter inte som att AIK brydde sig ett vitten heller :eek:

av domen framgår att både offer och gärningsmän hört talas om galgning och ser det som tradition inom AIK. Ett sätt för äldre spelare att sätta sig i respekt hos de yngre. Tre av de dömda har uppgett att de själva blivit galgade på läger på Gotland och Åland.

Men AIK slår ifrån sig.

- Vi vet inte om det verkligen är så allvarligt. Ledningen för klubben har inte hört talas om begreppet galgning före det här, säger Lars Viklund, styrelseledamot i AIK.

Låter så som man såg på övergrepp mot kvinnor före meetoo. 2015 bläh.
 
Skulle säga att den svenska fixeringen vid lagidrotter är smått sjuklig.

Under valkampanjen 1985 gick det ganska bra för Moderaterna. Folk verkade vara intresserade av skattesäkningar. Men hur skulle Socialdemokraterna nu säkra segern? Man drämde till med att om Moderaterna vinner så blir det ingen KNATTEFOPOLL! Hade Moderaterna vetat om att ungdomsidrotten skulle ha sin egen lilla våldtäktskandal bara 18 år senare så borde de ha gått till val på att bränna ned all lagidrott för omyndiga till grunden, typ.
Rent krasst så minskar man skatteintäkterna så räcker de statliga pengarna till mindre, sen kan givetvis pengarna användas mer eller mindre effektivt.

Jag minns inte att det skulle var det var en stor del av kampanjen med just knattefotboll, kan inte minnas det alls - kanske det fanns med men det var knappast den stora valfrågan knattefotboll eller inte. Det har dock "alltid" varit en kamp mellan M och S om att M vill sänka skatterna (och därmed krympa den offentliga sektorn) och S att bibehålla eller återställa skatterna (ett år gick det till val med löfte om skattehöjning).

S vill ha en väl utbyggd offentlig sektor/skyddsnät medan M vill lägga mer ansvar på individen och minska densamma och ge folk mer kvar i plånboken. S vill låtsas som om plånboken inte blir lidande och M låtsas som att att välfärds samhället byggs ut genom minskade skatteintäkter.
 
(Inte läst hela tråden, men...) just fotboll är väl, till sin natur, en slags tävlingssport? Inte basträningen, då, där man tränar kondition, bollhantering etc etc utan själva spelet fotboll. Där handlar det ju (väl?) om att två lag ställs mot varandra och man ska försöka göra mål på motståndarlaget. Då blir tävlandet mot andra utomstående lag nästan en naturlig fortsättning.

Ridning är annorlunda, ridningen i sig går ju inte ut på att dribbla bort någon annan och vinna, i första hand. Man kan rida utan att tävla en endaste gång i någon form. Ridningen är så mycket mer, eller hästarna som intresse om man så säger.

Däremot tycker jag också att turneringar med så små barn känns lite läskigt. Kan så små barn hantera att de själva, eller en lagkamrat, gör ett misstag som förlorar matchen? Kan de ens lära sig det vid så låg ålder?
 
Känner att jag måste förklara lite här va.
1, barn upp tom 12år får inte räkna mål. Matcherna är endast på skoj.
källa: https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/svffs-beslut---inga-segrare-i-ungdomsserierna/
2, fotboll handlar i mångt och mycket om att läsa spelet. Du måste vara matchtränad för att kunna göra en bra match. Mao, match är väldigt viktigt. Du kan stå och jonglera svinbra själv men tränar du inte mot andra blir du inte bra på det.
3, att spela ihop som ett lag går inte om halva laget är motståndare.

4, att nämna simning och ridsport som nån sorts bra exempel på icke elitidrott är ju bara galet. INGET fotbollsbarn har krav på sig att träna 3 timmar om dagen (rida 3 ponnisar) eller att tävla på andra sidan landet under 3-4 dagar med tillhörande bilresa på 8 timmar enkel. Eller simning, Sjöström tävlade i EM när hon var 14. Hon tränade något mer än 2-3 timmar/vecka då.

Ang föräldrar, det finns rätt många av oss som älskar livet vid fotbollsplanen precis som det finns ponnymorsor. I lagsporter kan dessutom ungarna samåka, du måste inte alltid vara med. Och, matcherna är typ 20-40 min långa. Det är inte 5 timmars hästtävlingar.
 
Känner att jag måste förklara lite här va.
1, barn upp tom 12år får inte räkna mål. Matcherna är endast på skoj.
källa: https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/svffs-beslut---inga-segrare-i-ungdomsserierna/
2, fotboll handlar i mångt och mycket om att läsa spelet. Du måste vara matchtränad för att kunna göra en bra match. Mao, match är väldigt viktigt. Du kan stå och jonglera svinbra själv men tränar du inte mot andra blir du inte bra på det.
3, att spela ihop som ett lag går inte om halva laget är motståndare.

4, att nämna simning och ridsport som nån sorts bra exempel på icke elitidrott är ju bara galet. INGET fotbollsbarn har krav på sig att träna 3 timmar om dagen (rida 3 ponnisar) eller att tävla på andra sidan landet under 3-4 dagar med tillhörande bilresa på 8 timmar enkel. Eller simning, Sjöström tävlade i EM när hon var 14. Hon tränade något mer än 2-3 timmar/vecka då.

Ang föräldrar, det finns rätt många av oss som älskar livet vid fotbollsplanen precis som det finns ponnymorsor. I lagsporter kan dessutom ungarna samåka, du måste inte alltid vara med. Och, matcherna är typ 20-40 min långa. Det är inte 5 timmars hästtävlingar.
Min sjuåriga släkting kan utan att staka sig redogöra för exakt antal mål i säsongens alla matcher, samt vem i laget som gjorde dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 722
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 158
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 631
Senast: Exile
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 070
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp