Varför tror ni att folk inte hämtar ut sina pass?

Polisen vill slippa passhanteringen men vem skall sköta den istället? Vi har haft mycket missbruk av pass så utlämnandet av nya måste kontrolleras så gott det går.
Ja det är väldigt kontrollerar precis som vid polisen. Det är en viss kioskkedja som delar ut pass. Det funkar suveränt. Ska du hämta vid polisen får du ju köa i en evighet, och jag har 4 mil dit. Till kiosken har jag 5 minuter och ingen kö alls.
 
Ja det är väldigt kontrollerar precis som vid polisen. Det är en viss kioskkedja som delar ut pass. Det funkar suveränt. Ska du hämta vid polisen får du ju köa i en evighet, och jag har 4 mil dit. Till kiosken har jag 5 minuter och ingen kö alls.
Här i Sverige hade det väl snarare varit aktuellt att låta postens paketombud dela ut pass i såna fall, men så har det inte blivit
 
Jag har för mig att det varit tal om att någon annan ska sköta passtillverkning och utlämning, men det är antagligen lååångt fram i tiden.

Ni som har kassa öppettider på polisstationen ni valde, finns det någon annan station i närheten som har bättre öppettider? I så fall kan ni be att pass/ID skickas dit istället.
 
För mig tog det 1.5-2 timmar att hämta ut mitt pass, så otroligt mycket folk att det inte fanns några sittplatser och klockan var typ 14 en tisdag så förstår om folk inte hade möjlighet att stå i kö så länge. Vill inte veta hur lång kö det skulle vara när de har kvällsöppet...!
 
Jag tror kanske lite på toapapperseffekten som nån skrev men tycker ändå det är konstigt att man gör sig besväret att faktiskt ta sig tid att göra ett pass och betala för det men sen inte vill göra sig besväret att hämta ut det. Visst att det har varit väldigt långa väntetider och att det kanske är dåliga öppettider på flera håll och att många kanske inte planerar att åka just nu med inflation och därav sämre ekonomi. Men ett pass gäller ju ändå i fem år tänker jag. Men kanske är det många som gjort ett pass för säkerhets skull med de långa väntetiderna och har ett som fortfarande gäller och därav inte hämtat ut det.

Skulle inte ett alternativ kunna vara rekommenderat brev kanske? Då måste man ju legitimera sig. När jag hämtade mitt pass så var man ju också tvungen att skriva sin signatur igen på samma sätt som man skrivit det när man gjorde passet men det skulle väl vem som helst kunna kontrollera.
 
Ja det är väldigt kontrollerar precis som vid polisen. Det är en viss kioskkedja som delar ut pass. Det funkar suveränt. Ska du hämta vid polisen får du ju köa i en evighet, och jag har 4 mil dit. Till kiosken har jag 5 minuter och ingen kö alls.

Vad menar du med kiosk? För mig är en kiosk en liten matservering utan möjlighet att sitta inomhus att äta. Korvkiosk, godiskiosk osv.
 
Skulle inte ett alternativ kunna vara rekommenderat brev kanske? Då måste man ju legitimera sig. När jag hämtade mitt pass så var man ju också tvungen att skriva sin signatur igen på samma sätt som man skrivit det när man gjorde passet men det skulle väl vem som helst kunna kontrollera.
Det och att makulera gamla, fortfarande giltiga, pass.
 
Med tanke på att man numer kan signera med bankid när man hämtar ut paket så känns det som att det är så säkert det kan bli att lämna ut vid utlämningsställe?

Jag tycker också det är intressant att det är så många pass som inte hämtas ut.
 
Ja det är väldigt kontrollerar precis som vid polisen. Det är en viss kioskkedja som delar ut pass. Det funkar suveränt. Ska du hämta vid polisen får du ju köa i en evighet, och jag har 4 mil dit. Till kiosken har jag 5 minuter och ingen kö alls.

Nu råkar jag ha lika långt till närmsta polisstation som till närmsta kiosk, så för mig har avståndet ingen större betydelse, men öppettiderna däremot är ju mer fördelaktiga vid kioskerna. Sedan har de ju den senaste tiden stängt en hel del av dessa kiosker, men blir täckningen för låg bland dessa måste de ju hitta på en annan lösning.

(Att jag sedan, sådär personligen, inte gillar att hämta ut paket från sagda kiosk är en helt annan sak :) )
 
En fråga som precis slog mig: är andelen som inte hämtar ut pass verkligen större? Eller är har vi bara nått en kritisk gräns för att det varit en rejäl ökning av sökande av pass?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp