Bukefalos 28 år!

Varför uppstår cystor i ben?

lady_vip

Trådstartare
Jag har nyligen fått en trist diagnos på min häst, cysta i hovbenet.

Men veterinären kunde inte riktigt svara på varför dessa cystor uppstår? Någon som vet? Eller det är ett vitt begrepp?
 
En unghäst jag hade förut hade cystor i båda lårbenen. Min vet förklarade det som att det hade blivit fel i tillväxten och att skelettet inte omvandlades från brosk som det skulle, en genetisk felkodning eller vad man ska kalla det. Uppstår oftast på hästar som växer fort så vitt jag vet. Min vet sa att om cystan låg nära en led så gick man in och sprutade in kortison i cystan och i dom flesta fall så började då skelettet nybilda ben.
 
Jag har oxå en häst, eller den är såld nu, som har en cysta i hovbenet. Hon var helt galet halt när det uppdagades och vi triangelmärkte henne. Hältan blev bättre och vi betäckte henne. När hon gått med föl blev hon så bra att jag kunde sätta igång henne igen, hon har inte varit halt en dag efter det. Tyvärr hann vi ju t-mörka henne... Kanske iallafall kan vara skönt att höra en solskenshistoria!

Men iallafall så fick jag förklaringen att cystan bildas för att kroppen av någon anledning luras att tro att där ska bildas en ny led.
 
Min häst har tyvärr, tror vi, varit mer eller mindre påverkad av cystan sen 2009. Det var då jag var på klinik första gången för hälta i det benet, men den hittades inte då.

Jag ska skicka in papper för T-märkning nu i veckan. Oavsett om hon får mindre men av den så kommer hon aldrig bli tävlingsmaterial.

Däremot fick jag tips om både aluminiumsko och sulor, vi ska testa båda alternativen. Hon är 13 år, så jag misstänker att det inte är tillväxtrelaterat, men det vet jag ju inte.
 
En häst som jag sålt upptäcktes en cysta i hovbenet på (har jag för mig att det var) ett drygt år efter försäljning. Hon fick sjukbeslag och blev bättre för att sedan bli sämre och tas bort.
 
En häst som jag sålt upptäcktes en cysta i hovbenet på (har jag för mig att det var) ett drygt år efter försäljning. Hon fick sjukbeslag och blev bättre för att sedan bli sämre och tas bort.
Tråkigt att höra. Min är än så länge vid gott mod, men tiden får utvisa vad som sker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ju mer jag försöker läsa, desto snurrigare blir jag. Kan någon reda ut om begreppen i rubriken är samma sak? Och vilka åtgärder som...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Åsa A
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
19 789
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 674
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp