Varför vakta stoet?

Sv: Varför vakta stoet?

Det är individuellt för varje sto. Mitt har fått fyra föl och aldrig fölat när det varit ljust ute. Därför vakas hon inte på dagtid men givetvis tittas hon till.

När det är mörkt kollas hon ungefär varje 45 minuter. I år missade jag fölningen med ca 10 minuter, fölet hade fortfarande fosterhinnorna kvar på bakkroppen när jag kom. Är så tacksam över att allt gick bra och kände mig lite dålig över att jag missat.

Alla mina ston har fölat sen natt/tidig morgon utom en. Hon har fått alla sina föl dagtid ute i flocken. Lite läskigt var hennes första fölning då hon gick i hop med en gammal senil new forest valack. Han fick sina knäppar på gamla dagar och kunde få för sig att fostra unghästarna väl brutalt stundtals.
Nu kunde han gå med detta sto eftersom hon var ranghög, men frågan är vad han gjort mot fölet om vi inte varit hemma och fått in sto och föl snabbt i stallet.

Och denna spänning utsätter man sig för frivilligt varje år, undrar om jag behöver gå i behandling :D
 
Sv: Varför vakta stoet?

Och dessutom betalar man massor för det:D

Cez har fölat 00.30, 21.40, 01.30 och nu strax före 02.30. Tvåan är den ende som är född i april när det blev mörkt mycket tidigare på kvällen.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Att få dräktigt eller att vakta? ;)

Det beror väl på vilken hingst du ska betäcka med, och hur och om du står på hingststationen,eller anlitar annan semin station men kommer på lite saker i alla fall:

*Bokningsavgift
*Semin eller språngavgift/ stationsavgift (tillkommer bete eller boxavgift per dygn)
*transportkostnad för sperma

*Veterinär (provtagningar mm som eventuellt inte ingår)
*Ultraljud vid 30, 60,och /eller 90 dagar
*ev. vaccination mot abortvirus
*Veterinär /klinik om något går galet vid fölning eller om sto/ fölet insjuknar
* Levande föl avgift
*registrerings kostnader
*vaccination av föl


Har säkert glömt en del.... :laugh:
 
Sv: Varför vakta stoet?

Uppstallningskostnader för stoet (boxplats, foder, strö) 11+6 månader om man tar ett föl alternativt 12 månader om man tar varje år.
Hovslagare till stoet occh sedan fölet
Jag är övertygad om att det är billigare (och säkrare) att köpa en häst än att föda upp den själv men det är roligt att vara med från början.
 
Sv: Varför vakta stoet?

När jag räknade ut hur mycket det kommer kosta att ha mitt sto i avel istället för i träning så kostar hon ungefär 50 000 mindre på ungefär de 17 månaderna som
hon går med fölet. Då inräknat 25 000 i kostnader för tillverkning av föl och undersökningar etc. Så för mig är det en "vinstaffär" om det kommer ut ett föl. ;)
 
Sv: Varför vakta stoet?

*kl*

Min uträkning landade på 54 000:- när fölet är 6 månader.
Då kan man säga -10 000 eller +20 000 ca på den slutsumman beroende på vad man använder för hingst; -10' då är det egen hingst utan språngavgift i min uträkning, +20' då har man använt fryst importsperma)
 
Sv: Varför vakta stoet?

Hon är ju hur som helst mycket billigare i "avelsboxen" även om det inte skulle komma ut ett föl.
Men då har jag ju slängt ut en massa pengar på semin, veterinär etc. i onödan om det inte kommer ett föl. :p
 
Sv: Varför vakta stoet?

Hon är ju hur som helst mycket billigare i "avelsboxen" även om det inte skulle komma ut ett föl.
Men då har jag ju slängt ut en massa pengar på semin, veterinär etc. i onödan om det inte kommer ett föl. :p

Vem vet du kanske får en hundvalp. Hoppas dock du får ett fint litet föl :)
 
Sv: Varför vakta stoet?

Då blir jag nyfiken på vad du "sparar" in på? ;)
Är det träningar eller vad?

Våra kostar nästan mer att ha som avelsston, om man ser till deras faktiska kostnader,:p
 
Sv: Varför vakta stoet?

Vi spar in på bland annat stallhyra, träningar, massage, bensin, tävlingslicens för mig, de eventuella tävlingarna vi skulle åkt på i år, träningsläger etc.

Hon kostar ungefär 40 000 mindre i stallhyra när hon inte behöver stå på tävlingsanläggning de 17
månaderna hon bor i "avelsstall", dvs 2500 kr mindre i månaden i stallhyra.

Sedan träning, brukade träna 3-4 gånger i månaden när hon var frisk, annars var vi hos veterinären så det
går väl jämnt ut på det :p, (300x3,55)x17= 17 850 kr

Massage/ET fick hon 1-2 gånger i månaden för att fungera perfekt för träning, (1,5x500)x17= 12 750 kr.

Hon behöver ingen ny utrustning etc.

Har knappt två mil till "avelsstallet" hade över tre till "tävlingsstallet"

Hon blev dräktig på första lyckade semineringen så fölets räkning är än så länge bara uppe i ungefär 13 000 kr.

Hon är världens mest lättfödda så jag räknar inte på att foderkostnaderna kommer bli så fasligt höga sedan heller,
då det ingår mycket mat i stallhyran på det nya stallet. Sedan så matvägrar hon på det mesta förutom sojamjöl, och det
kostar inte många kronor även om det vrider sig i magen på mig att ge det med tanke på miljöaspekten.

Det är löjligt hur mycket pengar hon har kostat att hålla i träning.
Ganska skönt för mig också, nu slipper jag slita mer än heltid som hästskötare och kan studera på heltid istället. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vakta stoet?

Hej!

En veterinär jag kände hade också en liten avelsverksamhet. Hon berättade att ett av hennes ston vägrade föla om nån var med- kategoriskt. Vetten kunde nästan se hur stoet stog och knep för att fölis inte skulle komma ut när nån var i stallet. Stoet lyckades alltid ploppa ut fölis när de gick på toa eller tog nåt att äta- alla fölningar gick jättebra!

Så ett år när det närmade sej datumet vägrade stoet låta vetten gå ut stallet, alltså verkligen blev jätteorolig och betedde sej.. Vetten blev såklart förvirrad och stannade kvar och stoet började fölningen med vetten i stallet. Det visade sej att fölet hade nåt felläge (det var ett tag sen jag hörde detta, så jag minns inte exakt) och hade inte vetten stannat hade antagligen både föl och sto dött.

Så så kan det också gå, själv tycker jag det är bra häftigt med ston som ber om hjälp när de behöver, men annars vill va ifred:-)

/Lavinia, som kommer ta föl nån gång i framtiden, men det är ett tag dit och jag ska läsa på ordentligt innan:-)
 
Sv: Varför vakta stoet?

Mitt gamla avelssto gjorde ungefär samma sak, den fölungen satt fast och var stor så vi fick dra ut den hon lyckades inte själv. Så folk som säger att hästar är dumma dom vet inte vad dom pratar om.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Så man tjärnar alltså ingenting, fast man ska sälja fölet?
Hur gör isåfall alla stuterier som inte har annan verksamhet också? :)
 
Sv: Varför vakta stoet?

KL
Att räkna in uppstallningen och hovis till stoet i fölkostnaden verkar lite märkligt tycker jag. Stoet ska väl stå på stall, äta och skos oavsett om hon är dräktig eller inte. Som uppfödare kan jag fatta att man gör så och även räknar in stoet inköpspris i kalkylen. Men om man bara ska ta ett föl kostar det väl inga 54000 (om man nu inte betäcker med galet dyr hingst)? Förutsatt då att hästen annars hade varit uppstallad som vanligt.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Jag har specat upp alla kostnader och det landade på den summan så visst kostar det. Sedan föder alla upp olika, en del drar ner på vissa kostnader men så som jag föder upp stämmer den summan, plus/minus beroende på hingst. Jag har räknat med en normal språngavgift för en hingst inom min ras, kan bli billigare om man har egen hingst (om man då inte räknar med hans kostnader förstås) eller dyrare om man använder fryst importsperma.
Jag lade ut den uträkningen på min blogg men kan tyvärr inte länka.


Och varför ska man inte räkna med stoets kostnader? I synnerhet om det endast är inköpt för avel. Självklart måste det räknas med då, hade man inte haft henne där för att ta föl hade man inte haft den kostnaden.

Är man privatperson som ändå har ett sto och bara vill ta något föl kan man ju blunda för kostnaden att hålla stoet om det känns bättre. :grin:

Seriös uppfödning KOSTAR PENGAR!

Vad gäller större stuterier har dom ofta seminverksamhet kopplad till sig och slipper således stationskostnader samt drar in pengar där osv, en del har egna hingstar och få stuterier har enbart det som verksamhet. Många säljer också fölen/avkommorna för dyra pengar. Det är ingen nyhet att det är svårt att livnära sig på avel och det finns en anledning till att många mindre uppfödare lägger av.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 837
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp