Varför vakta stoet?

Sv: Varför vakta stoet?

Jag har inte räknat med stoets hovvård och övriga kostnader i min uträkning. Det jag har räknat med är hennes foder och strö som då är förutsatt att man har eget stall och inte betalar stallhyra!
Foderkostnaden ökar definitivt iom dräktighet men om man drar bort 20 000 på slutsumman blir ändå kostnaden bra mycket mer än vad de flesta tror.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Jo men det var ju det jag sa, att jag fattar att man gör så om man är uppfödare. Och då menar jag näringsidkare.
Men om man då har ett sto som man beslutar sig för att betäcka ( behöver ju inte vara oseriöst för det) av någon anledning, så hade stoet kostat i uppehälle oavsett om det varit dräktigt eller ej.
Sen vet jag från buskavelstråden att du har starka åsikter angående avel, men alla fullstammade ston med goda förutsättningar står ju inte i avelsboxen för jämnan. Några används som ridhästar också;). Och det finns många ägare till dessa som vill ha ett föl efter sin egen märr och vara med från början ( en av dem är jag). Så nästa år blir det betäckning med lämplig hingst oavsett om det är ekonomiskt försvarbart eller ej, för mig handlar det inte om pengarna.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Det är klart man måste räkna in alla stoets kostnader när man tar föl även om man gör det som hobbyavlare. Det är först då man kan få fram vad fölungen verkligen kostar. Om man inte tagit föl hade man kunnat rida eller göra något annat med hästen. Att som många bara räkna med hingstkostnaden och regkostnader samt ev. ökad fodergiva är inte seriöst och leder bara till att man lurar både sig själv och andra och därmed sänker värdet på alla hästar.
Jag tog föl på mitt korsningssto och räknade på vad den ungen kostat innan den tittade ut. Den var inte billig trots att jag inte använde den dyraste hingsten. Om jag räknar de kostnader jag haft tom 1 års dagen så hade det varit avsevärt mycket billigare att köpa en 3 åring. Nu har jag dock inte valt det billigaste uppstallningsalternativet för ungen utan det jag tror ger mest för framtiden.
Jag ångrar inte att jag tog den ungen men ett billigt sätt att att skaffa en häst på var det definitivt inte.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Tack för alla svar jag fått! Någon mer som vill säga sin åsikt eller vet nånting mer om det här? ^^
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 845
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp