Varför vakta stoet?

Home

Trådstartare
Hej!
Ny som jag är i denna värld (avel), så vet jag ännu inte mycket.
Jag har därför en liten fråga som säkert bara jag inte kan svaret på, men varför ska man sitta och vakta stoet just innan fölning? Hjälper man till att föla på nåt sätt? Eller är det bara för säkerhetens skull man finns där ifall något skulle gå snett? Och man kan man då som människa göra egentligen?

Ja, ni ser ju hur mycket jag kan, host...
Berätta så mycket ni kan och orkar!

/Home :)
 
Sv: Varför vakta stoet?

För det allra mesta klarar stona fölningen utmärkt själva. Jag anser dock att övervakning, på något vis, ska ske OM något skulle hända, t.ex. felläge på fölet, att fölet inte klarar av att resa sig upp eller att stoet inte låter fölet komma till juvret. Antingen löser man problemet själv eller så har man kontakt med någon mer avelskunnig person som kan komma och hjälpa till.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Om det inte ändrats så står det i djurskyddslagen att fölningar skall övervakas. För att det ska finnas hjälp att tillgå vid behov.
Med övervakning menas allt från kamera och liknande till täta "kontroller"

Knapplån samt vidareutveckling av ditt svar.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Precis som LadyCovergirl säger är det för att kunna hjälpa till i de lägen när något går snett. När det gäller fölningar har man väldigt lite tid på sig att tex rätta ett felläge.
Det är dessutom reglerat i djurskyddslagen, man måste vaka över ston som ska föla.
Detta pga att OM något går fel, så kan det gå rejält fel väldigt fort.

Klarar man inte själv av situationen så kallar man på hjälp, veterinär och/eller annan avelskunnig person.
Man bör givetvis vara så påläst som det bara går innan man står där med det högdräktiga stoet.
Som tur är har ju även förstagångs-fölnings-ägaren minst 11 månader på sig att läsa in sig på ämnet, så en engagerad stägare hinner tillskansa sig ganska mycket kunskap redan innan första fölet.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Så om fölet ligger i ett felläge, hinner man som ägare fixa det på så kort tid då eller är det bara veterinären som kan ordna det?
Tack för svar allihopa!
 
Sv: Varför vakta stoet?

Beror ju lite på....Jag som jobbat på stuteri har oftast påbörjat och fått ut ungen innan veterinären hunnit anlända. Men det beror ju lite på vanan hos den som vakar och vad som ev går fel vid fölningen.

Men som det skrivits innan. Oftast löper det smärtfritt.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Det beror på hur felet ligger och hur kunnig man är.

Ytterligare en anledning att vaka är att se till att fostersäcken går sönder, varje år kvävs föl i den för att de eller stoet inte får hål på den.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Det finns så mycket som kan gå fel vid en fölning. Tex att fostersäcken inte går sönder eller att moderkakan kommer före, då måste man snabbt vara där och ta sönder den -särskilt i det sista fallet då moderkakan är alldeles för kraftig för fölet att ta sönder (behövs oftast kniv eller sax) och eftersom navelsträngen i det fallet är av så har man bara några få minuter på sig att få ut fölet så den får syre.

Stoet kan ha problem och behöva hjälp att dra ut fölet.

Felläge - lättare fellägen kan man rätta själv om man är rutinerad och annars larmar man veterinären, många fellägen kan rättas och veterinären har medicin som stoppar värkarna och underlättar för vetten att jobba inuti stoet.

Ett av mina ston förlorade sin fölunge härom veckan. Den kom för tidigt med moderkakan först samt ett mycket svårt felläge, så vi kunde inte rädda fölet. Däremot är det tack vare att vi uppmärksammade detta som vi kunde rädda stoet!
Veterinären kom ut och stoppade värkarna och sedan jobbade hon i två timmar för att rätta felläget så vi slutligen kunde dra ut fölet. Hade vi missat detta med några timmar hade mitt sto varit död nu...

Man behöver också vara där för att se om allt står rätt till med fölet. Även där kan man hjälpa mycket tex att ge råmjölk eller hjälpa fölet upp och att dia om den är svag.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Oj, man får verkligen läsa på innan "man skaffar föl". Som tur är så hinner man lära sig det mesta innan fölet har fötts. ;)
 
Sv: Varför vakta stoet?

Vakandet kan ta både tid och ork, men som med allt får man sätta in det i perspektivet till det ansvar man tagit, och vad man får tillbaka.:)


Vi vakade nu i 2 1/2 vecka dygnet runt på ett sto som visade något så när tecken på att det var dags (första gångs sto.)
Vi tog in henne från övervakningshagen till boxen
klockan 18.15 på eftermiddagen, ingen skillnad... Gick ner
klockan 19.15 allt var lugnt. Trodde inte det var dags detta dygn heller..:crazy:
20.30 har hon vaxproppar och 20.45 lägger hon sig första gången.
21.45 kom bebis....

Hon hade mjölkstockning (i övrigt gick förlossningen bra med lite draghjälp) och behövde hjälp att mjölkas ur, för att få det att släppa, hon accepterade att jag gjorde det, men inte att fölet försökte till en början. Vi nappade det lilla som kom ut, och sedan efter massage på juvret och värme släppte hon på, och fölet fick dia själv. Men om vi inte hade varit där hade hon förlorat mkt tid och fölet inte fått sina livsviktiga antikroppar.

Men jag rekommenderar att plugga på, fråga andra som föder upp om du kan få vara med någon gång, och eller om de kan vara backup. Lång lista på olika vettar, då dessa kan ha svårt att komma med kort varsel eller långa körsträckor... Ett bra stallapotek, och höra efter vem som kan ha råmjölk att sälja, ammajour etc.etc.
Det går inte alltid bra, men är man väl förberedd så kommer man långt, då minuterna går snabbt när det väl är dags.

Och varför ska alla röda dagar vara så populära att föla på? :laugh:

Men det är verkligen det underbaraste som finns att se ett föl komma till världen, inte mkt som slår det eller de första dagarna, så tveka inte om du verkligen vill! (har antagligen snart slitit ut mitt föl med beundrande blickar och mängder med foton :angel: )
 
Sv: Varför vakta stoet?

Vakandet kan ta både tid och ork, men som med allt får man sätta in det i perspektivet till det ansvar man tagit, och vad man får tillbaka.:)


Vi vakade nu i 2 1/2 vecka dygnet runt på ett sto som visade något så när tecken på att det var dags (första gångs sto.)
Vi tog in henne från övervakningshagen till boxen
klockan 18.15 på eftermiddagen, ingen skillnad... Gick ner
klockan 19.15 allt var lugnt. Trodde inte det var dags detta dygn heller..:crazy:
20.30 har hon vaxproppar och 20.45 lägger hon sig första gången.
21.45 kom bebis....

Hon hade mjölkstockning (i övrigt gick förlossningen bra med lite draghjälp) och behövde hjälp att mjölkas ur, för att få det att släppa, hon accepterade att jag gjorde det, men inte att fölet försökte till en början. Vi nappade det lilla som kom ut, och sedan efter massage på juvret och värme släppte hon på, och fölet fick dia själv. Men om vi inte hade varit där hade hon förlorat mkt tid och fölet inte fått sina livsviktiga antikroppar.

Men jag rekommenderar att plugga på, fråga andra som föder upp om du kan få vara med någon gång, och eller om de kan vara backup. Lång lista på olika vettar, då dessa kan ha svårt att komma med kort varsel eller långa körsträckor... Ett bra stallapotek, och höra efter vem som kan ha råmjölk att sälja, ammajour etc.etc.
Det går inte alltid bra, men är man väl förberedd så kommer man långt, då minuterna går snabbt när det väl är dags.

Och varför ska alla röda dagar vara så populära att föla på? :laugh:Men det är verkligen det underbaraste som finns att se ett föl komma till världen, inte mkt som slår det eller de första dagarna, så tveka inte om du verkligen vill! (har antagligen snart slitit ut mitt föl med beundrande blickar och mängder med foton :angel: )

Eller varför när ägaren åker bort och man ska va hästvakt? Jag tackar min lyckliga stjärna att allt hade gått bra när jag kom upp kl 0600 och det var klart. Kl 0500 kollade jag och då var det lugnt. Jag är inte säker på att jag hade klarat en svår födsel, fast nu när jag tänker efter så bodde vi granne med ett stort stall som födde upp travare:laugh:
 
Sv: Varför vakta stoet?

Så hur ofta kan man kolla till stoet, ungefär?
Minst en gång i timmen dygnet runt eller? :O;)
 
Sv: Varför vakta stoet?

Det är individuellt för varje sto. Mitt har fått fyra föl och aldrig fölat när det varit ljust ute. Därför vakas hon inte på dagtid men givetvis tittas hon till.

När det är mörkt kollas hon ungefär varje 45 minuter. I år missade jag fölningen med ca 10 minuter, fölet hade fortfarande fosterhinnorna kvar på bakkroppen när jag kom. Är så tacksam över att allt gick bra och kände mig lite dålig över att jag missat.
 
Sv: Varför vakta stoet?

Som Görel säger det är individuellt, men är det första gången så tycker jag att en gång i timmen är en bra regel, men inte ens det är 100 % säkert.
Ston är olika, en del vill vara ifred och väntar verkligen ut de mörkaste, tystaste timmar har hört en historia om ett sto som rymde varje gång det var dags, och gick ut i skogen och fölade :D

Mitt andra sto fick vaxproppar nästan en månad för tidigt, därför halmade vi upp i boxen och vakade hela natten. Inget hände, förutom att hon högg i boxväggen emellanåt. Framåt 4 tiden på morgonen, hade hon lugnat sig, och stod och åt. Min man sa att jag överreagerar det är säkert inte dags, gå och lägg dig så tittar jag till henne när jag går upp vid 6-tiden.... Då hade hon lagt sig mot väggen, och fölet hade kommit ut till hälften, intrasslad i fostersäcken med huvudet böjt i en konstig vinkel, samt att efterbörden kom ut samtidigt.
Fölet hade dålig kroppstemp, var vek och benen var böjda, hon hade ingen som helst ork att resa sig, eller för den delen ens kunna stå på dessa ben.
Mamman struntade i henne totalt, och började bry sig om efterbörden istället.

Vi fick ge flaska varje halvtimme i ca 2 dygn, och öva med den lilla att resa sig.
Torka henne torr och ren, och hålla henne varm tills dess att mamman började visa intresse.

Hade vi förlorat den ungen hade jag aldrig förlåtit mig själv, för att jag gick och lade mig :(
Men hon tog sig och är nu en glad och frisk tvååring, och jag har lärt mig min läxa;)
 
Sv: Varför vakta stoet?

Den här fölsäsongen har vi haft fem ston som har fölat. Nu med facit i hand efter att alla fölningarna är avklarade, hade två av stona och 2-3 av fölen varit döda nu om vi inte hade vakat. Ytterligare ett föl hade dött om vi inte hade haft bra koll på dem efter fölningen. Och två av fölen som hade dött vid fölning utan övervakning hade också dött några dagar efter fölning utan nogrann koll.

Nu har detta varit extremt och lär väl gå till historien, men övervakning är superviktigt!

Apropå hur ofta man ska kolla. Jag är av den bestämda uppfattningen att en gång i timmen eller var 45:e minut är för sällan. Det funkar bra så länge inget händer, men OM något händer så är det för sällan. Många uppfödare vittnar om hur stona lagt sig ner och fölat i nästan samma ögonblick som ägaren har lämnat stallet. Har du då tex en red bag delivery är fölungen död när du kommer tillbaka. Eller som vid en av våra fölningar i år, fölet kom med bakhovarna först. Det finns som jag ser det inte en chans att stoet hade fått ut fölet själv. På 45 minuter är fölungen stendöd. Då får man vara glad om det går att rädda stoet.
Det prematura fölet vi fått i år hade fosterhinnorna kvar över huvudet. Det är möjligt att han hade kunnat få hål på den själv, för han var trots allt ganska pigg, men risken finns helt klart att han hade kvävts.
Listan kan göras lång, men ha respekt för tidsaspekten vid fölningar, det går åt skogen så oerhört fort.
Att vaka är vansinnigt jobbigt om det drar ut på tiden. Vi har en fölvakt som underlättar arbetet enormt.
I år har dock fyra av stona varit på gång två och två (Två föl föddes den 12/5, ett föl den 19/5 och ett den 20/5.) så då har jag fått övervaka "manuellt" i allafall. Som mest har jag låtit det gå 20 minuter mellan kollarna. Min man och jag har då gått i skift, även om jag har vakat det mesta.

Kanke bör man ta med kostnaden för en fölvakt när man kalkylerar på om man har råd att betäcka? Även om man bara tänker ta ett föl, går ju fölvakten att sälja efter att fölningen är avklarad.
Kan man inte vaka tillräckligt mycket kanske man ska stalla upp stoet på ett stuteri som gör jobbet åt en istället?
 
Sv: Varför vakta stoet?

Känns som att kameraövervakning är det bästa, synd bara att det inte fungerar när man vill att de ska föla ute!
Min håller sig så länge hon vet att jag kollar henne. Har gått mellan 2,5 - 3.5 vecka över tiden samtliga ggr. Fölade första gången kl. 6 på morgonen helt utan några förvarningar och jag kom när fölet var dyngsurt, nästa gång hade jag mer på känn att det var dax men gick in för att värma mig efter att ha suttit ute 4 timmar i en sovsäck och hon hade lugnat sig. Samma med den fölungen, dyngsur och stoet liggande kl. 3 på natten ...
Nästa var jag uppe flera nätter igenom och hon var sur som attan på min närvaro. Bestämde efter samråd med mkt avelskunniga att det inte var dax än och grannen tog över vaket för att jag skulle kunna åka bort två dagar. Medan hon körde mig till stationen stod stoet inne pga mkt insekter. När hon kom hem var fölet halvvägs ute men stoet låg för nära väggen o hade det mkt jobbigt.

Kan säga att hon ingen av gångerna haft ens i närheten av lättmjölk i juvret innan (inte ens 1 timma innan föl) så hon är extremt bra på att dölja för att slippa mänsklig medverkan :crazy:
 
Sv: Varför vakta stoet?

På stuteriet där jag jobbade som ung, hade vi förutom ridhästar/ponnyer också mini shetland. Där fick de stora stå i kameraövervakad box, medans de små fick gå i en övervakningshage utanför bostadshuset. Det var en rund liten hage, med ca 80 cm höjd och dubbla metallrörs slanor. Idiotsäkert mao:grin:

Ett av mini stona kollades till helt utan anmärkning av stuteriägaren, 20 min senare passerar jag förbi på väg till en annan hage, då jag ser något ligga utanför staketet, och hör ett litet skriande från stoet.

Då har stoet fölat intill staketet, varpå fölet hamnat utanför...:cry:
Men som Pippi Långstrump så kan jag ju också lyfta pållar, och återbördade den lilla till sin mor.

Han var 45 cm hög och vägde 10 kg, vid födseln :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 839
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp