Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

katarina_dacke

Trådstartare
Jag har alltid haft eget stall och skött det som jag har velat.
Jag har alltid haft mina hästar ute så länge som möjligt, gärna till 20-21 om det inte varit skitväder och ute dygnet runt på sommaren.
De har fått mycket mat ute en gång vid frukost runt 7-8 på morgonen och runt 14.15 på em.

Nu har jag flyttat till ett stall med flera hästar och vi hjälps åt med in och utsläpp.

Dock kan jag inte förstå detta.. Vaför ska hästarna in när det blir mörkt, eller helst innan??
I de stallet och andra stall runt omkring tar man in hästarna vid 15-16 tiden..
Jag kan förstå om det är ridskola och de ska in och gå lektionen, då de måste in och äta innan de börjar, men i privatstall?
Jag ser bara nackdelar med att ta in hästarna tidigt, de blir mer skit och det resulterar i mer åtgång av spån, hästarna som är byggda för att vandra står instängda i en lite box från 17 (senast) till 8 på morgoen!! DE är sjukt alldeles för många timmar enligt mig!!
dessutom står hästarna gärna en och en i varje hage och det är inga stora hagar..

Och sen fattar människor inte varför deras häst är så busig och "jobbig"???

Jag vill helst att min häst ska vara ute i stora hagar gärna med 3-4 hästkompisar och får lunch ute och sen kommer in senare på kvällen
Håller vi på att förmänskligar dessa djur? Ja enligt mig är det det många gör..


så om ni som tar in tidigt ville förklar hur ni ser på saken, varför vill ni ha in eran häst tidigt?
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

För mig räcker det inte med lunch ute. Ska hästarna vara ute länge så behövs mer mat än ett mål i min bok. Om det inte går att ge så stora mål att de har mat hela tiden. Jag kan inte påverka vädret, så jag vill att de ska ha sysselsättning och skydd om de ska vara ute länge.

Däremot är det helt förkastligt att ha hästarna ute 9-15, det finns stall som har föl och unghästar på det sättet. Resten av tiden på box. Usch.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Står i ett stall där dom e ute mellan ca 7/8-14/16 beroende på väder o så. Men det är vintertid, i sommras stod dom (min ponny+en annan häst) ute mellan ca 7-20/23 beroende på när stallägaren ville gå o lägga sej/väder/insekter m.m.

Stod i ett stall där hästarna alltid va ute mellan 6-18 alla dagar förutom om stallägaren ville ha sovmorron elr ut o supa på kvällen, den värsta dagen fick ja reda på att hästarna varit ute mellan9-14 pga festande då brann ja av, vilket inte va poppis hos stallägaren.

Tror att min grabb trivs bättre som de e nu me max 2timmars tidsskillnad per dag i utevistelse än i de andra stallet där dom va ute mellan5-12 timmar.

Önskedrömmen hade varit att dom varit ute mellan 6/7 tills kvällen någon stans runt 18 elr så, finns en del skumma typer runt stallet vid en del kvällar (inte sånna som går in i stallarna, men mer än gärna går vid hagarna o matar hästarna me ngt vilket ja inte gillar)

Men både ja o hästen trivs så bra där vi står nu, bra sammanhållning, aldrig ngt problem elr så o ta upp svagheter i stallet typ stängsel/rutiner elr så :banana:
Vilket inte e vardag i vissa stall ;)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag tar in hästarna innan det blir mörkt. Jag hade gärna tagit in dem senare, men jag arbetar 3 kvällar i veckan (start 17.00). Så för att hålla samma rutiner med foder o s v blir det så. Sedan vill jag inte ta in hästarna ensam när det är mörkt, och här är det mörkt!
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har alltid haft eget stall och skött det som jag har velat.
Jag har alltid haft mina hästar ute så länge som möjligt, gärna till 20-21 om det inte varit skitväder och ute dygnet runt på sommaren.
De har fått mycket mat ute en gång vid frukost runt 7-8 på morgonen och runt 14.15 på em....

Fast det där är inte så enkelt tycker jag. Hästarna ska ha kraftfoder flera ggr per dag, de ska ridas, hanteras osv och då har jag full förståelse för att man tar in dem på den tid som är lämplig för dem.

Vi kan inte heller fodra i hagen (jo de som går enskilt) eftersom de får väldig olika fodermängd (och sort)

Hästarna vänjer sej snabbt vid tider. Vi släpper ut våra tidigt men tar in när mörkret kommer (tidigast vid 4 nu när det var som mörkast). Vi har hästar både i box och storbox. När de kommer in får de kraftfoder, hanteras, rids etc. Kvällshö vid tio-halv 11. frukost vid 6. De sover nästan hela natten (enligt övervakningskameran..)

Kan vara svårt att hitta rutiner när hästar kommer och går (tävlings- och tillridningsstall) och hästar som är vana att komma in vid 4 blir lätt stressade och vill in, att de går in själva är inte helt ovanligt. Alla hästar kan man inte stänga in i alla lägen. :o

Och om man tar in vissa hästar påverkas flocken speciellt när det är mörkt, delvis beroende på att flocken ändras hela tiden pga nya hästar.

Så vi har det lite olika i våra stall. Låt oss ha det. Välj ett stall som har det som passar dej. :laugh:
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Min häst och hans hagkompis hemma i Sverige är ute mellan kl 8 och ungefär 19-20. Är det jävligt skitväder, stormar, regnar/snörar är kallt osv kan de komma in ett par timmar tidigare. De får minst tre mål mat i hagen, morgonhö när de kommer ut på morgonen, lunch-hö och sen eftermiddagshö, sen får de mat när de kommer in.

Är inte förtjust i de rutiner en del har, ut vid 9-10 och sen in vid 15-16. De 6 timmarna i hage är inte mycket om man jämför med resternade 18 timmar på box, 17 om man räknar bort en timmes ridning om dagen. Inte undra på att en del hästar är nippriga...

Kommer aldrig stå i ett stall där min häst inte har möjlighet att vara ute MINST 8 timmar om dagen, helst 10-12 eller mer. Vill ha honom på box så lite det bara går. Blir hans sjuk eller skadad och måste vara på box mycket så må det vara hänt, men det ska inte vara hans liv eller rutin att stå där i boxen 17-20 timmar om dagen...
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Hej!

Jag vet några som tar in hästarna innan det blir mörkt av säkerhetsskäl- de känner sig inte säkra att hantera andras hästar i mörker.

Andra vill ha in sina hästar tidigare för att de ska slippa leran i hagen.

Ytterligare andra för att de vill att hästen ska vara torr och färdigäten när de kommer från jobbet, så de bara behöver borsta och ge sig ut och rida.

Andra vill nog ha det så "för att det ska vara så". Dvs hästar ska gå in kl.15-17 för "det är normalt".

Min pålla avskyr regn och snöblask och står hellre inne helt de dagarna (nu får hon inte göra det ändå om inte underlaget suger helt- hon är hovskadad och ska inte gå i lera). Jag har helst min pålla ute dygnet runt, tyvärr verkar inte hennes hovar tåla den belastningen, så hon får nöja sig med ca 7-19 (kan variera lite från 5-20, ungefär, beroende på när stallägarna jobbar). Hästarna fodras 3 ggr/dag i hagen eller går på fri tillgång. Kraftfoder ges morgon och kväll.

/Lavinia
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag brukar ta in min häst mellan kl 16-17 ungefär, de andra hästarna brukar vara ute längre. Det har funkat bäst med mitt liv att göra så och så vill jag ju inte släppa ut henne i hagen igen när jag har visiterat, borstat och kratsat hovarna. Jag har fått för mig att hon kan skada sig eller få en stor sten i hoven då och då kan jag inte sova på natten.
Hästen verkar nöjd med upplägget och har aldrig varit orolig utan tvärtemot glad över ett extra kilo hö.

Jag har henne även installad på sommartid då hon far dåligt i värmen och går upp i vikt lätt av gräs. Då står hon inne från lunchtid fram till kl sex eller sju på kvällen.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

delvis kl

Men, vad är det som är hemskt när det är mörkt...??? Den största anledningen till att hästarna konstrar när man ska ta in på kvällen är hunger, enligt min erfarenhet.

Tillbaka till ämnet. Jag står i ett stall som har generös utetider för området, mellan 7-18/19. De hade kunnat gå ute längre, men då vi har rullande schema för intag (varav jag tar in 3-4 gånger/vecka) och det är ju så enkelt att jag gärna vill vara hemma i tid eftersom jag går upp så tidigt för jobbet. Men hade jag haft hästarna hemma kunde de varit ute till 21, men när jag hade hästarna hemma gick de på lösdrift.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Ja våra går ute längre, släpps oftast mellan 06-07 på morgonen beroende på den som fodrar då vi står i ett litet kollektiv. De tas in vid 20-21, de äter mat vid utsläpp, lunch vid 11-12 samt em kl 16 sedan får de kvällsmat vid intaget. För att ha hästen ute länge så tycker vi att de även ska ha tillgång till grovfoder regelbundet samt vatten. Alla hästar har samma giva ute, och sedan får man själv reglera till kvälls/natthö.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har tackolov en häst som kan vara ute i hagen utan kompis, men jag undrar också varför så många vill ha in sina hästar så tidigt. På sommaren har jag min ute till 19-21 (går ut 8-9) men då har hon också gräs att pilla med och bryr sig inte så mkt av att vara ensam. När det blir mörkt tar de flesta in sina hästar 15-16 och förvisso kan min vara ute ensam utan att bli hysterisk, men hon står mest vid grinden och gnäggar vilket jag inte tycker är så kul för henne. Har hon kompis störs hon inte av att vara ute senare på vintern så jag tolkar det som brist på sysselsättning när hon är ensam och inte har mat i hagen.

Jag har helt enkelt börjat göra så att hon får gå in vid 17 vintertid. Då får hon mellanmål i hagen på em eller senare lunch och hö inne. Då kan hon äta sitt hö och har att göra en stund och förkortar då "hänga vid grinden"-tiden lite...:grin:

Eftersom jag ofta är i stallet dagtid vill jag inte korta hennes hagtid i onödan. Det är ju en annan sak för de som jobbar dagtid - hästen kommer in vid 15-17 och hinner äta klart och vila lite innan matte/husse kommer vid 17 och då är det skötsel och ridning till 19. Då är det ju inte samma sak soma tt stå och glo i en box hela kvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag står i ett stall där stallägarna släpper ut & tar in hästarna så då kan man inte göra så mycket åt tiderna.

Det finns ingen mat el skydd höst/vinter så alla hästar vill in runt 15 då de får lunch.
På sommaren brukar de komma in lite senare Men jobbar man dagtid så har jag inga problem med tiderna, de har ätit & vilat lite innan jag kommer då åker han ut i skritten medan jag mockar sen ridning & så åker jag vid 20.
De kvällsfoddrar vid 22.
Hade jag velat ngt annat så hade jag naturligtvis letat efter ett annat stall & naturligvis hade hästen velat galoppera i jätte stora hagar med massa kompisar men nu bestämmer inte han.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Det handlar nog rätt sällan om att man VILL ha in hästarna tidigt.
Det handlar om rimliga arbetstider för de som sköter stallet iallafall där mina hästar står så är det en viktig parameter.

MIna hästar är ute de ljusa timmarna just nu, vilket betyder ut vid 7-8 och in vid 15-16ungefär, men inte ens tvååringen är prillig eller knäpp eller har övereskottsenergi och den gamle är friskare och i bättre form än någonsin så ärligt talat så tror jag inte att det är stor katastrof att de har så få utetimmar under denna tid på året. De går i normalstor rasthage som är lite kuperad med lite träd och buskar, men gamlingen har sin favoritplats där han står och hänger mest hela tiden (syns tydligt i snön var han håller sig) lillan rör sig mera
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Folk vill ha in hästarna "för att de vill in", å de hästar som brukar vilja komma in brukar konstigt nog vara hungriga och vart finns maten? Jo inne ;)

Att skylla på mörker tycker jag bara är trams, sätt upp några lampor och/eller skaffa en bra pannlampa.

Där min häst står så går de ut mellan 6-8 på morgonen och går in mellan 19-22 ungefär +/- beroende på vem som tar in/ut.
Målet är att hästarna ska vara ute minst 12h/dag men gärna mer, dock kommer livet emellan ibland och då är det som det är men jag tycker inte det är katastrof om hästarna någon gång ibland får gå in tidigare.
Hos oss har hästarna tillgång till ligghallar i sina hagar, fri tillgång på hö och alltid uppvärmt vatten i sina thermobars.
På sommaren går de på bete och går utomhus dygnet runt.
Tanken är att mitt sto ska vänja sig vid att vara ute mkt och så småningom kunna gå på lösdrift tillsammans med min andra häst som anser att det här med stall är jävulens påfund :devil:
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag står i ett stall där stallägarna släpper ut & tar in hästarna så då kan man inte göra så mycket åt tiderna.

Det finns ingen mat el skydd höst/vinter så alla hästar vill in runt 15 då de får lunch.
På sommaren brukar de komma in lite senare Men jobbar man dagtid så har jag inga problem med tiderna, de har ätit & vilat lite innan jag kommer då åker han ut i skritten medan jag mockar sen ridning & så åker jag vid 20.
De kvällsfoddrar vid 22.

Hade jag velat ngt annat så hade jag naturligtvis letat efter ett annat stall & naturligvis hade hästen velat galoppera i jätte stora hagar med massa kompisar men nu bestämmer inte han.

Tycker faktiska att det är väldigt själviska att skriva så, är det inte hans liv? Finns han bara för att behaga dig?
Tycker det ska vara på hästens villkor i möjligaste mån..
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Mina kommer in på eftermiddagen när de andra hästarna kommer in, inte för att de störs av att vara ute ensamma då dom är två och har sällskap utan för att de behöver få maten. Dom får bara lunch ute och den är uppäten senast vid 14-tiden. Då är det bra att dom får mat vid 16-17 tiden igen för magarna. Kvällen får dom tidigast vid 20-tiden, men inte senare än 22. Inne i boxarna har dom att pilla med då jag har hönät till den ena och halm till den andra.

Dom gör oftast något varje dag, även om dom inte körs eller tömkörs hårt dagligen blir det i alla fall en promenad om det inte är isgata på vägen. Då kortar det ner tiden i boxarna också.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har aldrig fattat det här med att hästarna ska in när det blir mörkt, det måste vara ett fenomen som finns i södra delarna av landet? Om jag skulle göra så så skulle jag få åka hem från jobbet vid tio när det ljusnat för att släppa ut hästarna och sedan hem igen en sväng vid två för att ta in dem. Det måste ju vara ägarna som är mörkrädda (och det kan jag ha förståelse för men då får man ju vara ärlig med det). Själv föredrar jag lösdrift och hittills har ingen av mina hästar dött av mörkret på vintern eller ljuset på sommaren heller för den delen.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har tidigare haft mina hästar inhyrda och på alla ställe jag varit på har man tagit in mellan 15-18, vilket för mig (och mina hästar) är alldeles för tidigt. Jag har nu eget stall sedan ganska många år och jag har mina hästar ute minst mellan 7.00 och 21.00. OM det är riktigt skitväder (storm, blötsnö som fryser), kan jag ta in tidigare. När jag rider tar jag in och släpper sedan ut igen. Mina hästar får mat i hagen vid 16-17 tiden och hänger aldrig vid grinden när det är dags att släppa in. De får mat regelbundet eller fri tillgång, och det är aldrig några problem att släppa in dem fast det är mörkt. För mig har det aldrig funnits anledning att ta in för att kunna ge foder, men då ger jag inte mina något kraftfoder. De får lite betfor vid insläpp men annars bara ett bra hö.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har aldrig fattat det här med att hästarna ska in när det blir mörkt, det måste vara ett fenomen som finns i södra delarna av landet? Om jag skulle göra så så skulle jag få åka hem från jobbet vid tio när det ljusnat för att släppa ut hästarna och sedan hem igen en sväng vid två för att ta in dem. Det måste ju vara ägarna som är mörkrädda (och det kan jag ha förståelse för men då får man ju vara ärlig med det). Själv föredrar jag lösdrift och hittills har ingen av mina hästar dött av mörkret på vintern eller ljuset på sommaren heller för den delen.

I mitt förra stall erkände ägaren till slut att det var hon som var mörkrädd. Så jag flyttade då till ett lösdriftsstall och sen dess har min häst varit ute i 10 år natt som dag.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Det kanske är fler än jag tror som faktiskt är mörkrädda? Det måste ju vara väldigt begränsande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 124
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Bee
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp