Varför vitlök??

B

**BORTTAGEN**

Av vilken anledning ger ni era hästar vitlök? Och vilken typ av vitlök använder ni? Blir tacksam för alla svar! :bow:
 
För jag tror att det är bra för immunförsvaret, mot eksem på ena pållen o för att skrämma bort insekter o fästingar under sommartiden.

Om det är sant vet jag inte, men både jag o pållar äter vitlök. jag köper o odlar själv vitlök, pållarna får en klyfta varje dag. De har uppehåll med kraftfoder o allt annat under nov o dec månad varje år. Självklart får de gott om grovfoder o går i lösdrift då.

Lena
 
Jag tror att det är allmänt bra, både för häst och människa, och är bra för immunförsvaret. Ger dessutom under sommaren för att hålla fästingar och annat skräp borta från min häst och i somras hade han inte en enda fästing! Köper Emins (tror jag att det är) vitlökspulver och ger, enligt anvisningar från förpackningen, en msk/dag.
 
I förebyggande syfte till min symptomfria hosthäst. Ger 1 sked vitlökspulver/dag. Dosering på burken är 2 skedar/dag, men 1 räcker gott och väl då jag som sagt ger i förebyggande syfte.
 
min får de för de håller fästingar borta (inte helt),e bra mot förkylningar allt möjligt.

han får den blå burken från biofarmab
 
Om de blir förkylda.
Har märkt att vitlök är bra för deras immunförsvar precis som för vårt.

Köper då vanlig, rå vitlök på ICA.
 
Ger det för det ökar immunförsvaret samt i förebyggande syfte när det gäller hosta. Har märkt att sommartid är det efektivt mot fästingar mm.
 
Till er som förespråkar vitlök:
Vill bara tillägga till länken psychogrrl la in, en förklaring om vad den innehåller (den är på engelska): Det är en artikel som förklarar riskerna med att ge lök och vitlök till hästar. Det finns ett giftigt ämne i det som kan leda till anemi, blodbrist, hos hästar. Tyvärr tycks det vara samma ämne som kan vara verksamt mot förkylning etc.
Artikeln avslutas med att det behövs mer forskning krinng ämnet för att avgöra om nyttigheten kan överväga giftigheten, och isåfall vid vilken dos - men detta är alltså inte klarlagt än.

Jag har sagt detta förr på forumet, och undrar varför ingen svarat, eller reagerat. Jag tror att jag är tjatig, men vad gör det om ingen lyssnar?
 
Aldrig vitlök, finns ju massor av människor som inte tål det (bl.a min far och morfar), hur vet vi att hästar då tål det!??

Hästar skall äta gräs... helst färskt, men torrt eller hösilage/ensilage =HÖ, måste det ju bli på vintern då det ju inte finns bete!

Jag skulle inte ens våga ge vitlök till mina hästar (äter det inte själv), utan ger hästarna av det traditionella fodret som bevisligen fungerar: Hö, havre, betfor, morötter, mineraler och ev. soja & kli om det behövs för foderstatens brister!!

Får hästen snuva & ihållande hosta, då ringer jag veterinären, och mot fästingar använder jag ett *hopkok* av naturliga råvaror att spraya på utvändigt dagligen, undrar om en häst i fritt tillstånd skulle ge sig på vitlöksbeståndet i trädgårdarna :confused:
 
Det finns vissa hästar på vårt stall som får nästan en hel vitlök!!! :eek: det kan väl inte vara bra, förutom att det måste smaka vitlök om all mat som hästen äter...De säger att det är jättebra för allt möjligt och att deras hästar tycker det är gott...
 
Vitlök är bra till många grejer...
Det renar blodet, håller borta förkylningar och stärker imunförsvaret, motverkar fång, håller myggor/knott och fästingar borta mm
Köp hästägarens örthandbok så kan du läsa, står även lite i alternativa behandlingsmetoder för hästar.
Jag köper färsk vitlök till min häst. 1klyfta/dag i betforen (använder vitlökspress). Min häst har fått det hela sitt liv(nästan) och hon har aldrig varit förkyld eller haft andra problem med luftvägarna magen mm. När hon är på bete får hon knappt nå insekts bett och det är exteremt sällan hon har fästingar på sig och jag vet att dom andra hästarna har problem med dessa grejer.
Om det är för att jag ger henne vitlök eller om det är för att jag bara har en extremt frisk häst vet jag inte...
Jag tror inte på dom preparat som du köper i hästaffärer dom luktar knappt vitlök.... Tror inte att dom funkar lika bra
 
Pg ava att det stärker immunförsvaret och på sommaren även ger ett visst skydd mot insekter. Ger vanlig rå vitlök i små bitar, ca 2-3 klyftor per dag.
 
Finns det någon forskning som stödjer örthandbokens teorier? Se länken ovan på varför det kan vara rent farligt med vitlök (iallafall den råa - den granulerade tycks visserligen ofarlig, men även verkningslös).
Visst har vitlök en massa nyttiga egenskaper, iallafall för oss människor. Men hästar funkar faktiskt helt annorlunda i sitt matsmältningssystem, och frågan är om det är värt anemi för att förebygga enstaka förkylningar.

Min häst har aldrig fått vitlök, hon har aldrig varit förkyld eller hostat ändå...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Satt och funderade över vilka tillskott som inte behövs men tillverkarna producerar för att tjäna pengar. Hittills har jag kommit på...
Svar
19
· Visningar
2 153
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp