lottis.h

Trådstartare
Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag läser till något och försöker ta hjälp!


Jag är en snäll alldeles för snäll häst tokig tjej 38 år och bor i Blekinge och är alltid den mest hjälpsamma! Därför vill jag att folk är snälla å vänliga mot mig även om jag formulera mig konstigt.
Man ska vara rädd om varandra, snälla mot varandra och hjälpsamma!
Jag undrar endast på mina inlägg på hästvård för att jag vill veta om någon annan har fått samma utlåtande och vill dela med sig på ett snällt sätt.
Vill ni veta närmare vem jag är om ni inte tror på mig så sök på Instagram chjorth
 
Om det är samma häst som har flera olika skador så är det bättre om du drar alltihop från början i en och samma tråd. Det blir ju fel och omöjligt att fundera över hela bilden när man inte har den samlad. Det är nog det där med en massa olika trådar om olika skador som gör folk misstänksamma också. Så, om du vill ha svar som är någorlunda relevanta, så ge en fullständig och samlad bild i en och samma tråd. :) Sedan blir det förstås ändå bara gissningar eftersom det bara är veterinären som har fullständig koll.
Jag tycker inte att just hästmänniskor är otrevligare än andra. Vi är bara människor som råkar hålla på med hästar precis som vilka andra människor som helst som håller på med något helt annat. Vissa är trevliga - andra är det inte.
 
Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag läser till något och försöker ta hjälp!


Jag är en snäll alldeles för snäll häst tokig tjej 38 år och bor i Blekinge och är alltid den mest hjälpsamma! Därför vill jag att folk är snälla å vänliga mot mig även om jag formulera mig konstigt.
Man ska vara rädd om varandra, snälla mot varandra och hjälpsamma!
Jag undrar endast på mina inlägg på hästvård för att jag vill veta om någon annan har fått samma utlåtande och vill dela med sig på ett snällt sätt.
Vill ni veta närmare vem jag är om ni inte tror på mig så sök på Instagram chjorth
Nu har jag inte läst aktuella trådar men det finns många förklaringar till varför det inte alltid funkar med kommunikation.

  • Kommunikationsproblem - En eller flera parter i en diskussion anser sig vara snälla - men alla håller inte med. Här kan inkluderas exempelvis scenariot att du tycker du är snäll och hjälpsam liksom den som svarar och ni missuppfattar varandra och båda tycker den andra parten är otrevlig fast båda tror sig vara snälla och vänliga.
  • Man har olika åsikt om vad snäll är. En anser att det är snällt att burdust klampa på och vara superärlig och andra tycker det är otrevligt och provokativt.
  • Mottagaren gillar inte budskapet och för över känslan på den som skriver.
  • Man har olika preferenser och går inte riktigt ihop.
  • Man har olika åsikter i sakfrågan.

Det är mycket få som i diskussioner som anser sig själv vara elaka. Desto fler som anser att andra är det. Tycker man flertalet är elaka kanske man ska omvärdera sig själv och den andra utifrån perspektivet att de flesta gör sitt bästa och själv vara lite mer förlåtande och tolka saker enligt modellen "ett halvfullt glas" och inte en massa halvtomma.
 
Senast ändrad:
Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag läser till något och försöker ta hjälp!


Jag är en snäll alldeles för snäll häst tokig tjej 38 år och bor i Blekinge och är alltid den mest hjälpsamma! Därför vill jag att folk är snälla å vänliga mot mig även om jag formulera mig konstigt.
Man ska vara rädd om varandra, snälla mot varandra och hjälpsamma!
Jag undrar endast på mina inlägg på hästvård för att jag vill veta om någon annan har fått samma utlåtande och vill dela med sig på ett snällt sätt.
Vill ni veta närmare vem jag är om ni inte tror på mig så sök på Instagram chjorth
Det är svårt att kommunicera i skrift eftersom man inte får med tonfall och kroppsspråk som vid direkt kommunikation. Det här gör att man när man läser inlägg från andra personer då bör man alltid anta att de ska tolkas så trevligt som möjligt. I 99% av fallen hamnar man då mycket nära sanningen.
 
Hållet med ovanstående och tillägger: ta hand om dig själv och läs/svara inte på inlägg när du känner dig känslig, arg eller ledsen. Det finns bättre saker att lägga energi på än att bråka med främlingar på nätet. Känns ett inlägg riktigt jobbigt så klicka på Rapportera i vänstra hörnet så får du hjälp av Bukes moderatorer.
 
Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag läser till något och försöker ta hjälp!


Jag är en snäll alldeles för snäll häst tokig tjej 38 år och bor i Blekinge och är alltid den mest hjälpsamma! Därför vill jag att folk är snälla å vänliga mot mig även om jag formulera mig konstigt.
Man ska vara rädd om varandra, snälla mot varandra och hjälpsamma!
Jag undrar endast på mina inlägg på hästvård för att jag vill veta om någon annan har fått samma utlåtande och vill dela med sig på ett snällt sätt.
Vill ni veta närmare vem jag är om ni inte tror på mig så sök på Instagram chjorth

Bukefalos har funnits länge och de som har varit aktiva länge har läst väldigt många trådar som många gånger innehåller ungefär samma typ av frågor. Jag tror att det finns en viss mätthet för en viss typ av fråga; erfarna bukefalister tröttnar lite på att besvara dem om och om igen.

Sen tror jag också att anonymiteten gör något med människor. Visst finns det gott om otrevligheter även på t.ex. FB där folk oftast skriver i sitt riktiga namn, men jag tror att det blir lättare att ta till en lite hårdare ton när man dessutom skriver under ett alias.

Med det sagt: det finns massor av kunskap här. Man kan börja med att söka i gamla trådar om man vill slippa skriva själv. Det finns också en tendens bland en del att svara onödigt hårt eller att inte läsa frågan så jättenoga; det ingår i formatet, tror jag.
 
För att det blir misstänkt när en användare skapar flertalet inlägget på kort tid med frågor om olika skador utan att specificera nåt om varför man ställer dem. Då börjar folk spekulera: Är det samma häst det gäller? Är det till en utbildning? Är det i ett och samma stall alla dessa skador finns? Osv. Man undrar helt enkelt varför användaren ställer så många frågor om skador.

Mitt råd är att starta en tråd istället för flera. Och försök förklara varför du undrar så mycket om olika skador. Då kommer du få helt andra svar.
 
Bukefalos har funnits länge och de som har varit aktiva länge har läst väldigt många trådar som många gånger innehåller ungefär samma typ av frågor. Jag tror att det finns en viss mätthet för en viss typ av fråga; erfarna bukefalister tröttnar lite på att besvara dem om och om igen.

Sen tror jag också att anonymiteten gör något med människor. Visst finns det gott om otrevligheter även på t.ex. FB där folk oftast skriver i sitt riktiga namn, men jag tror att det blir lättare att ta till en lite hårdare ton när man dessutom skriver under ett alias.

Med det sagt: det finns massor av kunskap här. Man kan börja med att söka i gamla trådar om man vill slippa skriva själv. Det finns också en tendens bland en del att svara onödigt hårt eller att inte läsa frågan så jättenoga; det ingår i formatet, tror jag.
Och jag tycker folk på Facebook många gånger är helt fruktansvärda även när dom skriver i sitt eget namn :)
Här på buke brukar man kunna reda ut missförstånd på ett helt annat vis då inläggen inte hoppar omkring :)
 
Sen är det även A och O hur man svarar de som svarar i trådarna. Att överanvända utropstecken, skriva att folk har dumma frågor när de undrar och anklaga andra för att vara dumma är sällan ett framgångsrecept och i synnerhet när man är ny.

Om det gäller din häst så berätta mer om den, vad det är för skador, vad veterinären har sagt, hur de uppkommit och fråga om andras erfarenhet utan att bli otrevlig själv så får du lättare svar. De flesta är väldigt hjälpsamma så länge man själv är trevlig.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp