Vårföräldrar 2015 #7

Minns inte om frågan varit uppe förut men;

Hur ställer ni er till att barnen på förskolan åker buss några mil, landsväg?
Mej veterligen är det en vanlig länsbuss typ, de har midjebälte. Inga stolar, alla platser är framåtvända.

Vägen ifråga är dessutom inte helt olycksbefriad, även om just denna sträcka är ok.

De flesta föräldrar verkar ok med detta,
jag och mina närmsta vänner inte.
Det blir så att alla barn utom våra åker ( eller mina i princip- som är kvar längst) , och man känner sej tråkig bara därför..

Hur tänker känner ni?
Jag hade nog gjort en bedömning inför varje situation. Nu har vi inte ställts inför detta problem ännu som tur är, men hade försökt väga riskerna mot vad barnet skulle få ut av en sådan utflykt.

Ju längre sträcka på väg med hög hastighet/olycksdrabbad sträcka desto mindre chans att jag hade känt mig bekväm med det. Jag kan även tycka att det kommer bli viktigare ur ett socialt perspektiv ju äldre han blir och kommer låta honom åka på utflykt när han börjar skolan, men nu är han så ung att det inte spelar någon roll för honom om han får följa med eller stanna kvar. Han hade nog dessutom tyckt om att vara kvar helt ensam, men det har kanske mer med hans personlighet än ålder att göra 😊
 
Här är det tuffa dagar. Barnens farmor har gått bort och livet sätts lite på paus, värst för min man såklart.Det är lite svårt att avgöra hur mycket S förstår. I stunden verkar han förstå när vi pratar om det, men sen glömmer han snabbt att han var ledsen och pratar om "farmor och farfar" som vanligt. Det är ju en process och det kommer nog ta ett tag innan det sjunker in hos honom. Det är så ledsamt att han med största sannolikhet inte kommer minnas sin farmor :(
 
Här är det tuffa dagar. Barnens farmor har gått bort och livet sätts lite på paus, värst för min man såklart.Det är lite svårt att avgöra hur mycket S förstår. I stunden verkar han förstå när vi pratar om det, men sen glömmer han snabbt att han var ledsen och pratar om "farmor och farfar" som vanligt. Det är ju en process och det kommer nog ta ett tag innan det sjunker in hos honom. Det är så ledsamt att han med största sannolikhet inte kommer minnas sin farmor :(
Beklagar sorgen. Vad svårt för er alla, brukar fundera på hur man ska förklara liv och död. Här hemma har vi inte ställts inför det ännu mer än att hon ser foton på djur som inte finns mer och att hon funderar mycket på var hon var ”innan hon fanns”. Kram till er
 
Här är det tuffa dagar. Barnens farmor har gått bort och livet sätts lite på paus, värst för min man såklart.Det är lite svårt att avgöra hur mycket S förstår. I stunden verkar han förstå när vi pratar om det, men sen glömmer han snabbt att han var ledsen och pratar om "farmor och farfar" som vanligt. Det är ju en process och det kommer nog ta ett tag innan det sjunker in hos honom. Det är så ledsamt att han med största sannolikhet inte kommer minnas sin farmor :(
Beklagar sorgen :(. Det är så otroligt jobbigt att mista en kär vän. :heart

Vi fick faktiskt tillfälle att börja prata lite om döden med E härom dagen. Jag var på begravning med lillebror (som nu är 8 mån) förra veckan och i helgen åkte hela familjen till gravplatsen. Då kunde vi börja prata lite om vad en kyrkogård är och vad man gör med kroppen när man dör. Nu kände inte E den avlidna alls, så det går ju inte riktigt att jämföra, men jag tror att barn i denna åldern tar döden väldigt bra.
 
Beklagar sorgen. Vad svårt för er alla, brukar fundera på hur man ska förklara liv och död. Här hemma har vi inte ställts inför det ännu mer än att hon ser foton på djur som inte finns mer och att hon funderar mycket på var hon var ”innan hon fanns”. Kram till er

Ja det är jättesvårt. S hade inte haft något möte med "liv och död" innan detta. Vi har försökt prata om det innan (vi visste att hon hade en begränsad tid kvar) men det är svårt när det blir så abstrakt och inte finns något konkret exempel. Känns som att det hade varit lättare att första mötet var om någon som inte stod så nära. Så foton på djur kan nog vara bra ändå :)
 
I helgen skulle vi åka och handla och stannade på en lekplats innan. Vi hade inte med oss nånting i skötväskeväg och självklart lyckas S kissa på sig just då. Då är det tur att lillasyster finns. Hon fick offra sina byxor och ett par mjukisbyxor i stl 62 passar tydligen utmärkt som typ cykelbyxor på en treåring. One size fits all :D
 
I helgen skulle vi åka och handla och stannade på en lekplats innan. Vi hade inte med oss nånting i skötväskeväg och självklart lyckas S kissa på sig just då. Då är det tur att lillasyster finns. Hon fick offra sina byxor och ett par mjukisbyxor i stl 62 passar tydligen utmärkt som typ cykelbyxor på en treåring. One size fits all :D

Sådär gjorde vi också en gång då J kissade på sig och vi bara hade ombyte till E med :p Omfånget är det inte så stor skillnad på mellan dom utan det är längden så det blev bara kortare byxor till E :D
 
Vi har högsommarvärme här och igår tog maken fram barnens pool så dom fick bada. E som alltid varit rätt försiktig i vatten var den som härjade mest och badade längst :p Gissar att dom kommer kasta kläderna och hoppa i direkt dom kommer hem från dagis i em :D
 
Vår gosse bara vägrar kortbyxor han :cool:
I måndags hade han totalvägrat på förskolan också (och för mej med på morgonen) så han var genomblöt av svett i hela håret när jag hämtade :o
Igår hade de efter lite vettigt samtal fått på kortbyxor så det var ju bra, men då vägrade han kortärmat istället :laugh:
Idag åkte han i kortbyxor men kom på sej på förskolan och bytte om själv :cool:

Det är inte lätt med egna viljor :angel:
 
Vår gosse bara vägrar kortbyxor han :cool:
I måndags hade han totalvägrat på förskolan också (och för mej med på morgonen) så han var genomblöt av svett i hela håret när jag hämtade :o
Igår hade de efter lite vettigt samtal fått på kortbyxor så det var ju bra, men då vägrade han kortärmat istället :laugh:
Idag åkte han i kortbyxor men kom på sej på förskolan och bytte om själv :cool:

Det är inte lätt med egna viljor :angel:

Det gör vår också egentligen. Har gått i jeans på förskolan hela veckan. Har haft med shorts men inte heller fröknarna får på honom dem.

Kanske skulle testa med mjukisarna i stl 62 igen :laugh:
 
Vår gosse bara vägrar kortbyxor han :cool:
I måndags hade han totalvägrat på förskolan också (och för mej med på morgonen) så han var genomblöt av svett i hela håret när jag hämtade :o
Igår hade de efter lite vettigt samtal fått på kortbyxor så det var ju bra, men då vägrade han kortärmat istället :laugh:
Idag åkte han i kortbyxor men kom på sej på förskolan och bytte om själv :cool:

Det är inte lätt med egna viljor :angel:
Vårt barn går i de kläder vi får på henne. Hon har inte heller vågat prova kortbyxor men ibland har hon haft för korta byxor för att hon får för sig att ett par för små är de enda som duger ... Ibland är hon svettig, det får man ta, de är ju skyddade mot solen i alla fall ;)

Om jag lyckas får jag gärna på barnet tunna, fladdriga byxor i det här vädret.
 
De här starka viljorna angående kläder har jag aldrig upplevt med mina två, tack och lov :rofl: Har aldrig några diskussioner om passande kläder mer än att dom kan önska något annat ibland och tycker jag det är lämpligt får dom byta till det annars förklarar jag varför det inte är lämpligt och så är dom fine med det.

Men jag förstår att vi måste haft tur för många barn i min närhet har/har haft starka viljor gällande kläder :)
 
De här starka viljorna angående kläder har jag aldrig upplevt med mina två, tack och lov :rofl: Har aldrig några diskussioner om passande kläder mer än att dom kan önska något annat ibland och tycker jag det är lämpligt får dom byta till det annars förklarar jag varför det inte är lämpligt och så är dom fine med det.

Men jag förstår att vi måste haft tur för många barn i min närhet har/har haft starka viljor gällande kläder :)
Jag tänker att det inte är en heltigenom dålig sak att ha lite vilja angående kläder. Jag själv har alltid varit kass på att klä mig och aldrig egentligen brytt mig och jag känner lite att jag skulle vilja vara bättre på att fundera kring kläder och vad jag egentligen gillar. Förhoppningen är väl att ungen ska bli bättre på det än vad jag är men å andra sidan verkar hon föredra att gå naken eller i pyjamas så jag har inga skitstora förhoppningar :rofl:
 
Jag tänker att det inte är en heltigenom dålig sak att ha lite vilja angående kläder. Jag själv har alltid varit kass på att klä mig och aldrig egentligen brytt mig och jag känner lite att jag skulle vilja vara bättre på att fundera kring kläder och vad jag egentligen gillar. Förhoppningen är väl att ungen ska bli bättre på det än vad jag är men å andra sidan verkar hon föredra att gå naken eller i pyjamas så jag har inga skitstora förhoppningar :rofl:

Nej det tänker inte jag heller att det är :) Men skönt att ha en sak som inte skapar diskussioner och konflikter, särskilt på morgonen när jag alltid är den som får upp ungar och kör dom till dagis och har nog mycket att tänka på redan :D Diskussioner och konflikter har vi i andra sammanhang så helt utan lär man ju aldrig bli :p Och det är heller ingen dålig sak enligt mig. Det är bra med egen vilja och jag är glad när barnen försöker argumentera för saker dom vill och gör dom det på ett lugnt sätt utan skrik och massa sura miner så kan dom få som dom vill den gången :)
 
Angående kläder så är L lätt besatt av att ha lika kläder som företrädelsevis mig (ibland är det mormor eller moster/faster som är inspiration om de kommer på besök). Det ställdes på sin spets i måndags när vi var sjukt sena till lillebrors återbesök på sjukhuset och hon insåg att jag hade kjol och hon klänning just som vi skulle gå ut genom dörren. Det var bara att ta ett djupt andetag och leta upp en kjol och en t-shirt till henne. Skulle man säga nej så kastar hon av sig kläderna och börjar leta själv... så där vinner man ingen tid.
 
I helgen skulle vi åka och handla och stannade på en lekplats innan. Vi hade inte med oss nånting i skötväskeväg och självklart lyckas S kissa på sig just då. Då är det tur att lillasyster finns. Hon fick offra sina byxor och ett par mjukisbyxor i stl 62 passar tydligen utmärkt som typ cykelbyxor på en treåring. One size fits all :D
Vad komiskt, L har aldrig kissat på sig sen hon blev blöjfri förra sommaren men igår gjorde hon det. Hade såklart heller inget ombyte med förutom en pjamas i stl 50... men en bebisfilt kan bli en kjol :up:.
 
Vår gosse bara vägrar kortbyxor han :cool:
I måndags hade han totalvägrat på förskolan också (och för mej med på morgonen) så han var genomblöt av svett i hela håret när jag hämtade :o
Igår hade de efter lite vettigt samtal fått på kortbyxor så det var ju bra, men då vägrade han kortärmat istället :laugh:
Idag åkte han i kortbyxor men kom på sej på förskolan och bytte om själv :cool:

Det är inte lätt med egna viljor :angel:
Går det att klä honom i shorts redan när ni lämnar? Eller det kanske är för kallt då?
 
I helgen skulle vi åka och handla och stannade på en lekplats innan. Vi hade inte med oss nånting i skötväskeväg och självklart lyckas S kissa på sig just då. Då är det tur att lillasyster finns. Hon fick offra sina byxor och ett par mjukisbyxor i stl 62 passar tydligen utmärkt som typ cykelbyxor på en treåring. One size fits all :D

Här har vi också haft ett par olyckor. Verkar höra till åldern.
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 086
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp