Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh mörkläggningsgardiner ftw!

Är på landet, var här förra helgen också. Och precis som förra helgen sov de som stockar. Storebror sov 12 timmar, till åtta. Och lillasyster sov först sex timmar i egen säng, och efter en liten slurk sov hon tre timmar till, till kl åtta. Otroligt fantastiskt!

Tror en del av hemligheten är att det är mörkt här, bra gardiner.
 
Jag kom på mig själv med att vara osäker på hur många veckor min bebis är.O_o Ett andrabarnssyndrom? :p Med första hade jag nog stenkoll på antal veckor fram till iaf 16 veckor. Nu är bebis 9 veckor (tog fram kalendern och räknade :angel:)
Jag är likadan, just nu vet jag bara att han är 2 mån och lite till.
Något jag däremot insett är att det kommer ta lååång tid innan jag lär mig lillakrutts fyra sista siffror i personnumret..
 
Jag är likadan, just nu vet jag bara att han är 2 mån och lite till.
Något jag däremot insett är att det kommer ta lååång tid innan jag lär mig lillakrutts fyra sista siffror i personnumret..

Haha det var något jag sa till sambon när vi åkte in till förlossningen ”hoppas han får enkla 4 sista siffror”! Tydligen sånt jag funderade på mellan värkarna ;) men vi hade tur så han fick en enkel sifferföljd :up:
 
Jag är likadan, just nu vet jag bara att han är 2 mån och lite till.
Något jag däremot insett är att det kommer ta lååång tid innan jag lär mig lillakrutts fyra sista siffror i personnumret..

Förstår utmaningen, du har ju ett gäng personnummer att hålla reda på. :)
 
Förstår utmaningen, du har ju ett gäng personnummer att hålla reda på. :)u
Ja och det hjälpte ju inte till att Oskar inte fick enkla siffror. Fast det är inte så lätt när de får samma siffror (fast i olika kombinationer) heller, jag blandar ihop äldsta och yngsta tösens mest hela tiden. Då har jag ändå haft 12 år på mig att lära mig den äldstas :D
 
Puh vilken dag! Tänkte skriva nåt om att känna sig som en supermom när båda barnen somnar utan problem när det är dags att sova middag. Men i övrigt... Sambon borta hela eftermiddagen och E har kommit in i andra utvecklingssprånget (antar att det är det som felar), har bara sovit korta stunder hela dagen, vill ligga vid bröstet hela tiden men är inte nöjd då heller. Och storebror reagerar ju såklart på bristande uppmärksamhet på honom så till slut är hela familjen bara frustrerade.
Rätt nöjd i alla fall med hur jag och sambon samarbetar. Han kom till slut hem, körde ut mig på en cykeltur, gav Elvira flaska för första gången och vi konstaterade ihop att det är bäst att vi är hemma båda två imorgon. Och plus i kanten till oss att vi inte dragit igång något bråk utan bara suckat lite när vi tyckte den andra prioriterar fel etc.

Nu sover de sen nån timme tillbaka. Hörde nåt gnyende nyss men hoppas på en lugn natt (peppar peppar). Satte mig med en kopp te och virkning men hittar inte rätt garn.
 
Puh vilken dag! Tänkte skriva nåt om att känna sig som en supermom när båda barnen somnar utan problem när det är dags att sova middag. Men i övrigt... Sambon borta hela eftermiddagen och E har kommit in i andra utvecklingssprånget (antar att det är det som felar), har bara sovit korta stunder hela dagen, vill ligga vid bröstet hela tiden men är inte nöjd då heller. Och storebror reagerar ju såklart på bristande uppmärksamhet på honom så till slut är hela familjen bara frustrerade.
Rätt nöjd i alla fall med hur jag och sambon samarbetar. Han kom till slut hem, körde ut mig på en cykeltur, gav Elvira flaska för första gången och vi konstaterade ihop att det är bäst att vi är hemma båda två imorgon. Och plus i kanten till oss att vi inte dragit igång något bråk utan bara suckat lite när vi tyckte den andra prioriterar fel etc.

Nu sover de sen nån timme tillbaka. Hörde nåt gnyende nyss men hoppas på en lugn natt (peppar peppar). Satte mig med en kopp te och virkning men hittar inte rätt garn.
Känner med dig! Styrkekramar!

Här har vi jättesvårt att få till sömnen för lillasyster. Hon är ofta vaken 3-4 timmar i sträck med bara 5-10 min lurar. Som mest sover hon nog en timme i sträck på dagen, och då helst i sele. Hon vägrar somna i vagnen, och just nu vaknar hon direkt man lägger ner henne i babynestet eller liknande.

Hon skulle sova mkt bättre om hon och jag fick ligga själva i ett lugnt rum och mysa. Men det finns det ingen tid till mellan 07 och 21 de flesta dagar. Ibland 05-23.

Hur mkt sover era barn kring två månader och hur mycket är de vakna?
 
Känner med dig! Styrkekramar!

Här har vi jättesvårt att få till sömnen för lillasyster. Hon är ofta vaken 3-4 timmar i sträck med bara 5-10 min lurar. Som mest sover hon nog en timme i sträck på dagen, och då helst i sele. Hon vägrar somna i vagnen, och just nu vaknar hon direkt man lägger ner henne i babynestet eller liknande.

Hon skulle sova mkt bättre om hon och jag fick ligga själva i ett lugnt rum och mysa. Men det finns det ingen tid till mellan 07 och 21 de flesta dagar. Ibland 05-23.

Hur mkt sover era barn kring två månader och hur mycket är de vakna?
Oskar sover rätt bra nu, hade en period när han knölade med sömnen men nu är det bättre igen
Är vi bara hemma så är han oftast vaken mellan 07-09, 11-14, 17-22.
Åker vi iväg nånstans så sover han dessto mer, men det brukar jämna ut sig och bli samma vakentid oavsett.
 
Hur mkt sover era barn kring två månader och hur mycket är de vakna?

Det optimala här verkar vara att vara vaken ca 08-10:30, 13:30-14:30 och 16:30-20. Vi får till det rätt bra på vardagar när storasyster är på förskolan men när storasyster är hemma har vi inga riktiga rutiner och får sällan till en längre sovstund med följden att han blir övertrött. Han går inte att lägga ifrån sig under dagen men sover bra i sele, babyskydd och vagn som rör sig. Ibland kan jag ställa vagnen men har inte riktigt lärt mig hans sömncykel ännu så oftast vaknar han. Med dottern var en gyllene tidpunkt efter 12 minuters sömn, då gick det alltid att lägga ifrån sig henne eller ändra läge. Guld värt när vi fick kläm på det. Hoppas på att hitta en liknande tidpunkt hos lillebror.
 
Känner med dig! Styrkekramar!

Här har vi jättesvårt att få till sömnen för lillasyster. Hon är ofta vaken 3-4 timmar i sträck med bara 5-10 min lurar. Som mest sover hon nog en timme i sträck på dagen, och då helst i sele. Hon vägrar somna i vagnen, och just nu vaknar hon direkt man lägger ner henne i babynestet eller liknande.

Hon skulle sova mkt bättre om hon och jag fick ligga själva i ett lugnt rum och mysa. Men det finns det ingen tid till mellan 07 och 21 de flesta dagar. Ibland 05-23.

Hur mkt sover era barn kring två månader och hur mycket är de vakna?

För oss varierar vakentiden en del, speciellt nu när det har varit såhär varmt så har lillan inte velat sova på dagtid alls nästan. Då tar hon igen det dagen efter eller på natten.

Vanligtvis blir det ca 3 sovstunder på ca 1-2,5 h under dagen, resten vaken och nöjd för det mesta. Hon är vaken en hel del på kvällarna, vi har inte riktigt hittat rytm där och hon blir ibland övertrött. Nu har vi dock börjat förstå vad som är vad på kvällen och då är det lätt att söva henne när det blir så.

Den senaste veckan tror jag hon har genomgått nästa språng, eftersom hon sovit oroligt/vaknat om hon inte fått vara nära och varit lite kinkig. Nu har det börjat gå tillbaka till hur det brukar vara, att man kan lägga ifrån sig henne när hon sover och hon sover vidare, samt kan somna om på egen hand om hon vaknar till.
 
Här har vi inte heller så bra koll på vakenperioderna då det varierar en del! Känns som han sover mer när vi är iväg då han gärna sover i bilen/ vagnen (så länge den rör sig iaf :angel:) Han sover iaf mellan ca 22,30-07 på natten, vaken ca 1-2 timmar på morgonen och lite längre vakentid på kvällen! Där imellan blir det olika från dag till dag!
Vi har haft lite ”problem” nu att han blir övertrött och då har framförallt sambon haft problem att få honom att somna! Han har liksom inte förstått att man lite får ”tvinga” honom till sömns, så han har istället gett upp och låter honom vara vaken! Så då har det slutat med att jag rycker in och tagit över och blir då ännu mer irriterad att sambon låtit det gå så långt eller vad man ska säga! Men sen pratade vi och bestämde att sambon måste bli bättre på att söva honom i tid och jag måste låta honom klara det själv! Så nu har han hittat ett sätt att få honom att somna på :up: så idag när jag var i stallet hade sambon fått honom att somna i knät och sen fick Walter sova i sitt eget rum :) så kom hem till en glad och utsövd kille :love:
 
Känner med dig! Styrkekramar!

Här har vi jättesvårt att få till sömnen för lillasyster. Hon är ofta vaken 3-4 timmar i sträck med bara 5-10 min lurar. Som mest sover hon nog en timme i sträck på dagen, och då helst i sele. Hon vägrar somna i vagnen, och just nu vaknar hon direkt man lägger ner henne i babynestet eller liknande.

Hon skulle sova mkt bättre om hon och jag fick ligga själva i ett lugnt rum och mysa. Men det finns det ingen tid till mellan 07 och 21 de flesta dagar. Ibland 05-23.

Hur mkt sover era barn kring två månader och hur mycket är de vakna?
Har du syskonet hemma på dagarna?

Elvira sover fortfarande rätt mycket. Nattetid ca 21-07(bortsett från amning), dagtid mer oregelbundet. Idag har hon sovit längre stunder ca 11-13(sjal) och 15-17,30 (bredvid mig). Utöver det kortare sovstunder varvat med att vara vaken.

Idag har vi i alla fall haft en bättre dag, särskilt från Elvira-håll (fick avbryta skogsutflykt pga trött, törstig och gnällig storebror dock)! Bara nu på kvällen hon haft en gnällig timme. Vill gärna vara nära men har kunnat ligga nöjd i babygymmet en hyfsad stund också.
 
Har du syskonet hemma på dagarna?

Elvira sover fortfarande rätt mycket. Nattetid ca 21-07(bortsett från amning), dagtid mer oregelbundet. Idag har hon sovit längre stunder ca 11-13(sjal) och 15-17,30 (bredvid mig). Utöver det kortare sovstunder varvat med att vara vaken.

Idag har vi i alla fall haft en bättre dag, särskilt från Elvira-håll (fick avbryta skogsutflykt pga trött, törstig och gnällig storebror dock)! Bara nu på kvällen hon haft en gnällig timme. Vill gärna vara nära men har kunnat ligga nöjd i babygymmet en hyfsad stund också.
Han går på förskola med generösa tider. Men då behöver jag tvätta, fixa disken och ibland förbereda middagen. Det som man gjorde när maken kom hem förut. Maken kommer hem vid sex, och då umgås han med sonen och lägger honom. Det är struliga läggningar som ibland inte är klara förrens 21:30. Och sedan vaknar han 5-6. Så inte mkt tid att fixa annat.

Storebror var också kängurubarn när han var liten. Men är nu en supersocial och självständig liten kille. Så det verkar bli folk även av de som inte somnar själva i egen säng.
 
En vecka kvar till semester och drar vi norrut till min pappa och ska spendera en hel dag i fiskebåten med brorsan, det är då man är glad för att amningen flyter på bra. Just nu pumpar jag ena bröstet pga ett sår så förhoppningsvis så hinner det läka ihop innan dess, det gör ju ruskigt ont med sår på bröstvårtan när man försöker amma!!!!

Så här Noah sovit hela natten utan att äta. Ja 5h känns ju som hela natten hehe ^^
 
Här regnar det idag och jag tycker nästan det är lite skönt, så kan man sitta inne och mysa i soffan och titta på serier utan att få dåligt samvete över att man borde/vill vara ute! ;) Så vi hoppar över förmiddagspromenaden och hoppas det blir bättre väder i eftermiddag när vi ska till stallet för en ridtur!
 
Vi har roat oss med att härma roliga grimaser, det var tydligen jobbigt för sen har hon sovit ett par timmar och låtit mamma städa, pyssla, äta lunch och läsa. Mulet här också, hade regnat lite tidigt imorse. Får gärna komma mer men först ska vi ut på promenad.
 
Vilken skillnad att ha en liten plutt med syskon som är lite äldre, så skönt att de kan fixa en del saker själva! Annars har vi det rätt lugnt, ta dagen lite som den kommer. Vissa dagar välstädat och andra ser det det ut som kriget här hemma :p
 
Här regnar det idag och jag tycker nästan det är lite skönt, så kan man sitta inne och mysa i soffan och titta på serier utan att få dåligt samvete över att man borde/vill vara ute! ;) Så vi hoppar över förmiddagspromenaden och hoppas det blir bättre väder i eftermiddag när vi ska till stallet för en ridtur!
Tycker det är så skööönt att solen har gömt sig i princip hela dagen. Nu kan man bra ute haha
Regnade här i natt så fick aldrig uppleva det. Var länge sedan man såg regn så man vet inte hur det ser ut längre 😅 haha
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 065
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 306
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
962
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp