Vårföräldrar 2022

Lägger till mig på listan också!

Mars
13 mars- Peperomio, 32 år, andra barnet, Halland
19 mars- Aconite, 33 år, första barnet, Skåne
29 mars - Winifred, 33 år, andra barnet

April
6 april- soom, 35 år, andra barnet, Skåne
19 april- Jossan_92, 29år första barnet, Östergötland
24 april - Vira, 28 år, första barnet
 
Sett att vi är flera i tråden som jobbar inom vården - vad har ni andra för restriktioner/anpassningar med tanke på covid? Och ni andra med förstås om ni har jobb som påverkas! Jag fick berätta rätt tidigt för min chef eftersom jag upptäckte att jag inte får träffa patienter med covidmisstanke vilket (tack och lov med tanke på hur trött jag har varit) exkluderade nattarbete där jag jobbar. Annars är det mesta som vanligt men jag hoppas att jag kan lägga en del som distansarbete mot slutet.
 
Hoppas förkylningen från helvetet försvinner fort!
men fan vad skönt att illamåendet inte är lika konstant längre. Vilken vecka är du i nu?
V 16 idag. Det sägs att de allra allra flesta är av med illamåendet till v 20, så håll ut (jag vet, det är en klen tröst när man är mitt i det).

Har ätit chokladbollar idag, första gången på hur lång tid som helst som jag kunde äta nåt sött! Eventuellt hjälpte förkylningen från helvetet till genom kraftigt nedsatt smaksinne, men ändå :bow:
 
Sett att vi är flera i tråden som jobbar inom vården - vad har ni andra för restriktioner/anpassningar med tanke på covid? Och ni andra med förstås om ni har jobb som påverkas! Jag fick berätta rätt tidigt för min chef eftersom jag upptäckte att jag inte får träffa patienter med covidmisstanke vilket (tack och lov med tanke på hur trött jag har varit) exkluderade nattarbete där jag jobbar. Annars är det mesta som vanligt men jag hoppas att jag kan lägga en del som distansarbete mot slutet.
På min arbetsplats så ska jag inte vårda patienter med konstaterad eller misstänkt covid. Dock så har vi i princip alltid ett provsvar klart när de kommer till oss, plus att akuten tar snabb-PCR så det går snabbt. Fördelen med att vara en av de senare instanserna i vårdkedjan (iva). Covidpatienterna är såklart isolerade och vi har samma bemanning dygnet runt så har fungerat bra att bara byta sal med en kollega.

Och såklart, välkommen till tråden 😍
 
V 16 idag. Det sägs att de allra allra flesta är av med illamåendet till v 20, så håll ut (jag vet, det är en klen tröst när man är mitt i det).

Har ätit chokladbollar idag, första gången på hur lång tid som helst som jag kunde äta nåt sött! Eventuellt hjälpte förkylningen från helvetet till genom kraftigt nedsatt smaksinne, men ändå :bow:
Hurra för chokladbollarna! Oavsett om det är tack vare nedsatt smaksinne :banana:
 
Jag har precis tagit mig igenom ytterligare en matförgiftning/ magsjuka, andra på 2 mån. Någon mer som varit med om det de varit känsligare under graviditet? För det här är helt orimligt, den här gången var det antingen av linssoppa (hemmagjord, vegansk. Skar bort lite på löken som såg sådär ut) eller färdigköpt rulltårta. Sambon klarat sig och jag kräktes i 24 h. Så himla surt att behöva vara hemma från jobbet när jag inte ens vet vad jag reagerar på :yuck:O_o
 
På min arbetsplats så ska jag inte vårda patienter med konstaterad eller misstänkt covid. Dock så har vi i princip alltid ett provsvar klart när de kommer till oss, plus att akuten tar snabb-PCR så det går snabbt. Fördelen med att vara en av de senare instanserna i vårdkedjan (iva). Covidpatienterna är såklart isolerade och vi har samma bemanning dygnet runt så har fungerat bra att bara byta sal med en kollega.

Och såklart, välkommen till tråden 😍
Låter vettigt och säkert! Skönt att de är testade och klara.

Tack!!! :heart
 
Har ätit chokladbollar idag, första gången på hur lång tid som helst som jag kunde äta nåt sött! Eventuellt hjälpte förkylningen från helvetet till genom kraftigt nedsatt smaksinne, men ändå :bow:
Vad lustig kroppen är! Jag har haft motsatt problem…när jag har varit som mest illamående är det i stort sätt bara choklad och bakverk som fungerat :D (vilket jag kanske inte borde leva på en hel graviditet då jag är överviktig sen tidigare :angel:)
 
KUB avklarat och det var en pigg liten rackare som tyckte det var skittrist att ligga still så barnmorskan kunde göra sina mätningar :D:love:
Om det är en hög sannolikhet för kromosomavvikelser när de analyserat blodprovet så får jag info om det under veckan mem nackspalten var helt ”normal” så nu kan jag slappna av lite mer :heart
Låg sannolikhet för kromosomavvikelser :banana::bow:

Däremot ökad risk för havandeskapsförgiftning så jag kommer få äta Trombyl förebyggande till slutet av graviditeten. Lite oroligt såklart men är tacksam att regionen screenar rutinmässigt efter det så det går att förebygga
 
Sett att vi är flera i tråden som jobbar inom vården - vad har ni andra för restriktioner/anpassningar med tanke på covid? Och ni andra med förstås om ni har jobb som påverkas! Jag fick berätta rätt tidigt för min chef eftersom jag upptäckte att jag inte får träffa patienter med covidmisstanke vilket (tack och lov med tanke på hur trött jag har varit) exkluderade nattarbete där jag jobbar. Annars är det mesta som vanligt men jag hoppas att jag kan lägga en del som distansarbete mot slutet.

Jag jobbar inom hemtjänsten och blir hemskickad i vecka 22 🤷‍♀️ Eller ja, diskussioner pågår om det verkligen ska vara nödvändigt men har inte hört något annat än
 
Jag har precis tagit mig igenom ytterligare en matförgiftning/ magsjuka, andra på 2 mån. Någon mer som varit med om det de varit känsligare under graviditet? För det här är helt orimligt, den här gången var det antingen av linssoppa (hemmagjord, vegansk. Skar bort lite på löken som såg sådär ut) eller färdigköpt rulltårta. Sambon klarat sig och jag kräktes i 24 h. Så himla surt att behöva vara hemma från jobbet när jag inte ens vet vad jag reagerar på :yuck:O_o
Har inte satt det i samband, men jag hde världens magras för kanske en månad sen. Värsta jag varit med om, brukar inte hända, ingen aning om varför. Hoppas det var en slump för vill inte göra om det, och hoppas du också slipper.
 
Vad lustig kroppen är! Jag har haft motsatt problem…när jag har varit som mest illamående är det i stort sätt bara choklad och bakverk som fungerat :D (vilket jag kanske inte borde leva på en hel graviditet då jag är överviktig sen tidigare :angel:)
Att det slår så olika! Jag har bara fått i mig "nyttigt". Ju surare eller beskare desto bättre. Gärna knaprigt, lätt, kallt. Sött, fett, mastigt har inte funkat alls. Knäckebröd au naturel, mmm :bag:
Det är inte är så jag fungerar i vanliga fall, jag är normalt väldigt svag för bakverk. Hjärnan/sockerberoendet bara: lite choklad hade väl varit go... Kroppen: hahahah glöm det :devil::yuck:
 
Jag jobbar inom hemtjänsten och blir hemskickad i vecka 22 🤷‍♀️ Eller ja, diskussioner pågår om det verkligen ska vara nödvändigt men har inte hört något annat än
Oj, hur känns det? Å ena sidan låter det skönt att de tar det säkra före det osäkra, men det blir ju å andra sidan väääldigt många veckor hemma?
 
Oj, hur känns det? Å ena sidan låter det skönt att de tar det säkra före det osäkra, men det blir ju å andra sidan väääldigt många veckor hemma?

Absolut skönt med det säkra före det osäkra. Vi hade nyligen ett utbrott på en systerenhet där både vaccinerade brukare och vaccinerad personal testade positivt för covid och det ledde till att vi på mitt jobb fick testa oss varje arbetspass under 14 dagar pga att vi delar flera timvikarier med den enheten. Klart man blir orolig ändå.

MEN det blir också ett skapligt inkomstbortfall, och jag kommer antagligen få ta hela föräldraledigheten då min kille ska börja plugga. Det blir liksom minst två år borta från jobbet som jag trivs väldigt bra med 😅 Så det är blandade känslor.

Det jag känner mest nu dock är ju att jag bara vill veta hur det ska bli, ska jag ställa in mig på att gå hem eller att förhoppningsvis kunna jobba en bit in i januari i alla fall? Den ovissheten är jobbig
 
Absolut skönt med det säkra före det osäkra. Vi hade nyligen ett utbrott på en systerenhet där både vaccinerade brukare och vaccinerad personal testade positivt för covid och det ledde till att vi på mitt jobb fick testa oss varje arbetspass under 14 dagar pga att vi delar flera timvikarier med den enheten. Klart man blir orolig ändå.

MEN det blir också ett skapligt inkomstbortfall, och jag kommer antagligen få ta hela föräldraledigheten då min kille ska börja plugga. Det blir liksom minst två år borta från jobbet som jag trivs väldigt bra med 😅 Så det är blandade känslor.

Det jag känner mest nu dock är ju att jag bara vill veta hur det ska bli, ska jag ställa in mig på att gå hem eller att förhoppningsvis kunna jobba en bit in i januari i alla fall? Den ovissheten är jobbig
Förstår att det känns dubbelt då! Man önskar ju bara att pandemin ska lägga ned så att man slapp oroa sig - trodde verkligen att det skulle bli så efter vaccinen, men nej :down: Hoppas att du får besked snart!
 
Jaha, förkylningen från helvetet är bihåleinflammation, ovanpå allt elände. Illa mår jag också. Men det är mindre äckligt att kräkas när man inte känner smaken iaf.
 
Jag hoppar in i tråden!

Jag väntar mitt första barn och är beräknad till 7 mars. Jag har varit väldigt orolig hela graviditeten och har haft en rätt tuff graviditet hittills med mycket illamående och kaskadkräkningar. Jag har missfall i bagaget och har haft svårt att slappna av. Jag var paniskt orolig inför KUB, sen inför RUL och nu är jag återigen orolig efter att ha varit på RUL i början av veckan då allt såg fint och normalt ut. Börjar bli less på mig själv och min oro :banghead:.

Är i alla fall våldsamt tacksam för att jag är gravid och jag väntar en flicka :heart.
 
Senast ändrad:
Lägger till mig i listan också :)

Mars
7 mars - gulakatte, 35 år, första barnet (flicka)
13 mars- Peperomio, 32 år, andra barnet, Halland
19 mars- Aconite, 33 år, första barnet, Skåne
29 mars - Winifred, 33 år, andra barnet

April
6 april- soom, 35 år, andra barnet, Skåne
19 april- Jossan_92, 29år första barnet, Östergötland
24 april - Vira, 28 år, första barnet
 
Jaha, förkylningen från helvetet är bihåleinflammation, ovanpå allt elände. Illa mår jag också. Men det är mindre äckligt att kräkas när man inte känner smaken iaf.
Fint att du ser guldkanten i det hela i alla fall :D Fast skämt åsido är bihåleinflammation fruktansvärt, hoppas du får lite lindring snart

Jag har ärvt dotterns dunderförkylning och hostar antingen så kraftigt så jag kräks eller så kraftigt att jag kissar på mig, känns som en till grej som inte nämns i någon gravidapp eller bok kan hända 🙄
 
Hur har ni andra funderat kring föräldraledighet förresten? Vet ni hur ni vill dela upp det eller ska ni bestämma er senare?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 887
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 771
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp