Varför alla dödsfall?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 787
Sv: Varför alla dödsfall?

Shit... jag pratade med dem innan de skulle ut och värma den hästen igår...
Jobbigt när sådant händer...

Ja.. hästägarna och tränarna måste det ju bli en chock för.. Usch! :(

Denna hästen skulle ju obduceras. Hoppas att det hittar vad det berodde på.
Det kanske går att finna ett samband mellan de olika dödsfallen.

Men oftast är det väl hjärtat som ger upp av vad jag har läst!?

Senaste obduktionen skall bli intressant...

Nu är jag inte alls någon expert men jag har för mig att det var diskutioner om detta inom idrotten också.
Det har väl funnits en del sådana dödsfall bland människor på senare år också. När en underliggande infektion har blivit för mycket för hjärtat vid ansträngning. -Rätta mig om jag har fel.
Det kanske är så att man ska kortrollera hjärtfunktionen noggrannare på hästar som gör kraftiga ansträngningar så som vid trav/galopp/fälttävlan/distans...etc.

tror inte dödsfallen har med stress att göra. Får vänta o se vad obduktionen säger. Finns ofta en naturlig förklaring.

konstigt de här när typ 5 (är det väl?) hästar som dött inom loppet av en vecka.. man kan ju börja undra :confused:

fast de är väl som förra hösten nu dör hästarna på löpande band.. förra hösten var de ju olyckor på löpande band.. man kan ju undra vad som händer nästa höst :p :smirk: trist är de iaf :(

konstigt de här när typ 5 (är det väl?) hästar som dött inom loppet av en vecka.. man kan ju börja undra :confused:

fast de är väl som förra hösten nu dör hästarna på löpande band.. förra hösten var de ju olyckor på löpande band.. man kan ju undra vad som händer nästa höst :p :smirk: trist är de iaf :(

Jo man funderar ju då det är så ruskigt tråkigt!

Nu är jag inte alls någon expert men jag har för mig att det var diskutioner om detta inom idrotten också.
Det har väl funnits en del sådana dödsfall bland människor på senare år också. När en underliggande infektion har blivit för mycket för hjärtat vid ansträngning. -Rätta mig om jag har fel.
Det kanske är så att man ska kortrollera hjärtfunktionen noggrannare på hästar som gör kraftiga ansträngningar så som vid trav/galopp/fälttävlan/distans...etc.

Det stämmer... har inte tänkt på det! Men det är liknande fall! Läskigt!!!

tror inte dödsfallen har med stress att göra. Får vänta o se vad obduktionen säger. Finns ofta en naturlig förklaring.

Jo men varför så många... känns som att det har blivit vanligt att det dör hästar nu och då... Obehagligt tycker jag!

under sommaren har ju även dödsfall inträffat hos unga sportare, främst inom fotbollen, och man har upptäckt att taurin, som finns i energidryck, är farligt för hjärtat när man anstränger sig.. kanske finns det taurin eller en släkting till taurin i något fodertillskott som gör att hästarnas hjärtan försvagas vid ansträngning?

det jag hörde var att taurin var boven i dramat.. se inlägget ovan..

jag skötte om en häst som dog på upploppet på valla. Den veckan var det 5 hästar som dog . Alla med hjärtfel.

Jag har hört en teori om att vissa hästar varit för dårligt avmaskade som unghästar och haft blodmask som delvis försvagat de inre organen.
Vet ej om det stämmer

Jag har hört en teori om att vissa hästar varit för dårligt avmaskade som unghästar och haft blodmask som delvis försvagat de inre organen.
Vet ej om det stämmer

Intressant teori!

Vad är det som händer egentligen?
I början så var det väl inget mer än tillfällighet men nu känns det som att man ser dom senaste åren så har det ökat med hästar som dör "knall o fall"....

Varför händer detta? Har stressen börjat ge resultat på hästarna oxå?

http://www.travnet.se/www/public/we...1&dayID=3&banID=01&infoID=25473&infoTyp=nyhet

tror det uppmärksammas mer nu....
men en sak tycker ja e värre n'stan... de e när golopphästarna pressas så att dom bryter benen o försöker springa ändå. det är mycket äckligare o läskigare tycker ja.....
men de e tråkigt vilket som, förstås, av de som händer.

tror det uppmärksammas mer nu....
men en sak tycker ja e värre n'stan... de e när golopphästarna pressas så att dom bryter benen o försöker springa ändå. det är mycket äckligare o läskigare tycker ja.....
men de e tråkigt vilket som, förstås, av de som händer.

Har jag aldrig hört något om... låter verkligen illa :(

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 274
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Förväntningarna inför Brioni s årsdebut på Jägersro var höga. Den här hästen har ju nämnts både som en kandidat till...
Svar
0
· Visningar
933
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka