Så märkligt... om jag ta den kostnad jag betalar för vårt boende nu (halva hyran) och ser vad jag kan få för den kostnaden eller mindre så hittar jag bara 1r och 2
r i betydligt sämre område än jag bor i nu och definitivt sämre områden än jag vill bo i. Nu bor jag i en 4:a med trädgård i ett trevligt område. Hade jag bott själv hade jag för den kostnaden haft en 1:a/2:a i ett trist område jag inte vågat gå ut i ensam när det blivit mörkt.
Jag har definitivt mindre hushållsarbete nu än jag hade haft om jag bodde själv. Då hade jag ju varit tvungen att tvätta mina kläder varje gång. Nu delar vi rätt lika på det. Nu kommer jag hem till lagad middag de flesta dagarna. Han har mer tid på vardagarna än jag så han sköter middagarna oftast i veckorna medan jag lagar på helgen. Nä, definitivt mindre hushållsarbete nu. Den stora ökningen i hushållsarbete står barnet för, inte min man. Han gör definitivt sitt på det området.
Jag vet inte om jag tycker att det är en arbetsminskning att tvätta två personers kläder 2 ggr i månaden (och då behöva ställa sig och sortera innan tvätt) än att tvätta sina egna kläder (som sorteras direkt i korgen) en gång i veckan
Likaså tyckte jag nog inte att det var så mycket hjälp att få komma hem till lagad middag ibland, när det samtidigt innebar att jag inte längre kunde ha färdiga matlådor i frysen...
Matkostnaderna är också ett bra exempel. Jag bakar tex mitt matbröd själv, och äter kanske en limpa i veckan (a 8 kr eller nått). När jag var sambo gick det en köpelimpa om dagen (a 30 kr). Han åt bröd för mer pengar i månaden än vad hela min matbudget ligger på när jag är ensam!
Och jag inser att det är mina vanor som är onormala, absolut.