Varför är fast martingal förbjudet på tävling?

Suskiv

Trådstartare
Jag tycker personligen att ett korrekt anpassat fast martingal är snällare än ett löpande martingal. Hellre ett ryck över nosryggen om hästen slår med huvudet än ett ryck i munnen. Sen påverkar ju det fasta martingalet inte tygeltagen på samma sätt som ett löpande. Så varför får man tävla på löpande men inte fast martingal.

(jag vet att man får ha det i bla western och i trav (springrem).

Jag tycker personligen att ett korrekt anpassat fast martingal är snällare än ett löpande martingal. Hellre ett ryck över nosryggen om hästen slår med huvudet än ett ryck i munnen. Sen påverkar ju det fasta martingalet inte tygeltagen på samma sätt som ett löpande. Så varför får man tävla på löpande men inte fast martingal.

Jag kan tänka mig flera anledningar, alltifrån att det är svårt att avgöra vad som är korrekt spänt till att det finns risk att hästen skadar sig exempelvis om man går omkull. Om hästen snubblar eller missbebedömer ett avsprång behöver den ibland ett helt fritt huvud till att åtefå balansen.

Ett ryck?

Oavsett är väl aldrig tanken att något ska rycka utan snarare ge ett lättare tryck? Annars är det ju direkt olämpligt/felanpassat eller vad som.

Men jag tror det är som ovanstående, en fast martingal är för stum och kort för att anses vara säker ifall hästen snubblar eller går omkull. En vanlig martingal känns betydligt mer rörlig och tar inte så pass mycket eller så direkt som en fast martingal borde göra utan lämnar betydligt mer rörelsefrihet

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 322
Senast: As_Vegas
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 095
Senast: scizofren
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till... 2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: skuggi
·
Hästhantering Blir så ledsen. av en slump hitta jag en hemsida för en som köpte min gamla häst P. att hon skulle säljas igen. När P kom så var hon...
Svar
9
· Visningar
1 699
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden